Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Er det noen som har tips til en god bæresele? Baby er 3 måneder gammel. Selv er jeg liten og nett, i tilfelle det har noe å si. Bæreselen bør være enkel og grei i bruk (jeg bør kunne ta den på meg alene). Fordel om baby kan sitte både innover og utover.

Har fra før av en Angelpack baby carrier som jeg kjøpte for en billig penge på Finn.no, men føler at baby sitter så dårlig i den - henger veldig nedover på en måte. Baby er ikke super-begeistra for den heller.

Anonymkode: a71e9...620

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Brukte babybjørn one med første. Ga vel 200kr for den på finn. Veldig fornøyd. Jeg tror den er litt stivere enn mye annet på markedet (f eks ergobaby). Husk å bære baby høyt 🙂

Skrevet
myMa skrev (4 minutter siden):

Brukte babybjørn one med første. Ga vel 200kr for den på finn. Veldig fornøyd. Jeg tror den er litt stivere enn mye annet på markedet (f eks ergobaby). Husk å bære baby høyt 🙂

Takk for tips!

Hva mener du med å "bære baby høyt"? 😅

Skrevet
myMa skrev (19 minutter siden):

Men den er ikke ergonomisk 😌

Du kan jo melde deg inn i den bæregruppa på Facebook, de har mange gode tips og råd.

Anonymkode: b9410...e89

• Liker 2
Skrevet

Jeg skulle til å anbefale Angelpack. Jeg er også liten og nett, og elsket den etter hvert. Men det tok litt tid før jeg fikk den til helt første barn, jeg husker jeg ikke syntes hun satt bra. Med nr. to gikk det bra fra start, for da hadde jeg god trening med den. Jeg måtte ha stroppene krysset på ryggen, og fant teknikken for å få strammet passelig og få barnets rompe godt ned i selen etter hvert. Så om det kan være aktuelt, prøv litt mer med den, se eventuelt på instruksjonsvideoer. 

Ellers fikk jeg låne en Oscha Cairis med sele bare rundt livet og sjalstropper som kunne tilpasses godt etter bæreren som jeg syns funket veldig bra. Mange seler ble for store og klumpete. Med den kunne jeg bare surre stroppene en ekstra gang rundt meg så passet det. Den brukte jeg mest på ryggen med litt større babyer da. 

Anonymkode: 08227...b31

Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Du kan jo melde deg inn i den bæregruppa på Facebook, de har mange gode tips og råd.

Hva mener du? 

"BabyBjörn Bæresele One i bomull er en multifunksjonell bæresele, som gir riktig støtte til den voksende babyens hode, rygg og hofter. One er en ergonomisk og hoftevennlig bæresele, som gir maksimal komfort for både barnet og forelderen."

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Takk for tips!

At baby er plassert høyt på den som bærer. En gammel regel var i hvertfall at du skal kunne kysse baby på hodet. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Jeg skulle til å anbefale Angelpack. Jeg er også liten og nett, og elsket den etter hvert. Men det tok litt tid før jeg fikk den til helt første barn, jeg husker jeg ikke syntes hun satt bra. Med nr. to gikk det bra fra start, for da hadde jeg god trening med den. Jeg måtte ha stroppene krysset på ryggen, og fant teknikken for å få strammet passelig og få barnets rompe godt ned i selen etter hvert. Så om det kan være aktuelt, prøv litt mer med den, se eventuelt på instruksjonsvideoer. 

Ellers fikk jeg låne en Oscha Cairis med sele bare rundt livet og sjalstropper som kunne tilpasses godt etter bæreren som jeg syns funket veldig bra. Mange seler ble for store og klumpete. Med den kunne jeg bare surre stroppene en ekstra gang rundt meg så passet det. Den brukte jeg mest på ryggen med litt større babyer da. 

Jeg fant ingen god manual eller lignende for Angelpack-selen, siden det ser ut til at den ikke lenger er i produksjon. Men jeg fant ut hvordan jeg fester den med kryss i ryggen. Da sitter baby med hodet i høyde med haken min. Blir det riktig?

Kan baby sitte utovervendt i selen?

...og hvordan blir det med hofta når de er så små? Jeg føler at hun sitter veeeldig bredbeint i selen - det ser ikke noe godt ut. Men nå er det riktignok noen uker siden jeg prøvde sist.

-ts

Skrevet
myMa skrev (7 minutter siden):

At baby er plassert høyt på den som bærer. En gammel regel var i hvertfall at du skal kunne kysse baby på hodet. 

Aha, skjønner!

-ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Takk for tips!

At babyen ikke blir hengende for langt ned på magen din. Midjebeltet skal helst festes så tett opp til puppene som du får til, litt avhengig av hvor lang torso du har, og strammes deretter. :)  

myMa skrev (6 minutter siden):

Velkjent at de fleste babybjörn-seler ikke er spesielt gode. One er bedre enn mange av forgjengerne, men den er fryktelig stiv og det er veldig vanskelig å få riktig C-kurve på ryggen til baby, i tillegg til at panelet ikke er optimalt for M-form. Det er i teorien mulig å bære ergonomisk i den, men vanskelig i praksis. Ser hele tiden babyer som henger etter skrittet i BB-seler og det ser ikke godt ut, dessverre. 😔

Anonymkode: 7f5f6...285

• Liker 2
Skrevet

Viktig at selen festes under brystene dine! Ser mange bærer på hoftene. Da sitter babyen fort i feil stilling og det er ganske tungt for bæreren! 
Du skal kunne kysse babyen på hodet når han sitter der.

Beina skal ha en M form, så de skal sitte nokså bredbeint.

Angelpack skal være veldig bra. Har selv god erfaring med Manduca. Sjekk ut videoer på youtube og bæregruppa på FB :) 

Selv om babyen kan sitte utovervendt i noen seler er ikke det anbefalt. Mange inntrykk for lille. Mine har fint klart å sitte vendt mot meg, og etter de var 6 mnd bærer jeg heller på ryggen. Tar litt tid å lære teknikken med å få de opp dit, men er gull når man har øvd litt. Jeg er heller ikke veldig høy, så skulle jeg bært utovervendt hadde det også slitt veldig på min rygg. For tyngepunktet blir lengre fra kroppen :) 

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg fant ingen god manual eller lignende for Angelpack-selen, siden det ser ut til at den ikke lenger er i produksjon. Men jeg fant ut hvordan jeg fester den med kryss i ryggen. Da sitter baby med hodet i høyde med haken min. Blir det riktig?

...og hvordan blir det med hofta når de er så små? Jeg føler at hun sitter veeeldig bredbeint i selen - det ser ikke noe godt ut. Men nå er det riktignok noen uker siden jeg prøvde sist.

-ts

Du kan bruke en skolisse e.l. For å «snurpe inn» panelet på selen nederst. Da blir den smalere. 

Angelpack kan ikke brukes utovervendt. Da ville heller sett på Tula Free to grow e.l.  Ikke like enkel som Angelpack, men kan brukes både forover- og bakovervendt, samt på rygg. 

Støtter forøvrig forslaget om å sjekke ut Norsk Bæregruppe på Facebook. 

Anonymkode: 50f16...7db

Skrevet

Jeg har en Tula free to grow som jeg har brukt fra ca én mnd. Nå er baby snart ti mnd, og den passer fremdeles godt. Den er dog ganske paddet på skuldrene, så ikke så "nett", men behagelig. Med forrige barn var jeg veldig fornøyd med Connecta og  Oscha cairis. Ville uansett valgt en sele med mykt og bredt panel og clips (ikke borrelås). Å bære utover er bare tungt og ikke noe must. 

Dersom du er glad i litt luksus, kan jeg også varmt anbefale bæresele fra Artipoppe. De er myke og dritfine!

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Velkjent at de fleste babybjörn-seler ikke er spesielt gode. One er bedre enn mange av forgjengerne, men den er fryktelig stiv og det er veldig vanskelig å få riktig C-kurve på ryggen til baby, i tillegg til at panelet ikke er optimalt for M-form. Det er i teorien mulig å bære ergonomisk i den, men vanskelig i praksis. Ser hele tiden babyer som henger etter skrittet i BB-seler og det ser ikke godt ut, dessverre. 😔

Jeg synes ikke det var vanskelig å få riktig stilling. Panelet er ganske bred under rumpa og man kan justere det med glidelåser. Ungen var i hvertfall fornøyd og sovnet stort sett i det vi gikk ut døra. 

Jeg er enig i de som sier at den ikke passer til nyfødt. Vi fikk heller ikke til det helt, så denne gangen har vi kjøpt et bæresjal i tillegg til de første par månedene. 

Skrevet

Tusen takk for alle tipsene! Jeg skal sjekke ut bæregruppa på Facebook og prøve litt mer med Angelpack før jeg eventuelt ser etter en annen 😊

-ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Babybjörn one er ergonomisk, men ikke de andre variantene av Babybjörn. Mange som tar feil. Vi hadde One og var utrolig fornøyd, ikke vondt i rygg eller skuldre. Og ungen satt behagelig. Såpass at den prøvde å klatre opp i den og ble super ivrig hver gang den skulle brukes. 

Anonymkode: 96ee4...6ee

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

At babyen ikke blir hengende for langt ned på magen din. Midjebeltet skal helst festes så tett opp til puppene som du får til, litt avhengig av hvor lang torso du har, og strammes deretter. :)  

Kjenner ikke igjen beskrivelsen du gir av One her altså. Kan være at de har plassert babyen feil i selen. Ikke brukt glidlåsene under f.eks. Vår var definitiv ikke stiv, men nok til at den ga riktig hodestøtte. Den er jo utviklet i samråd med leger, så vil tro de har tatt høyde for de fleste problemstillinger der. 

Anonymkode: 96ee4...6ee

Skrevet

Jeg har prøvd litt av hvert, ulike typer bæresele og sjal. Hvis du vil bruke bæresjal, anbefaler jeg delvis ferdigknyttede sjal som du tar på deg som en topp, feks caboo close. Den er lett å få passe stramt, fikk ikke til å knytte bæresjal stramt nok uansett hvor mange ganger jeg prøvde 😂 Av bæreseler syns jeg ergobaby embrace var god.

Anonymkode: bb405...20b

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

-ts

Søk på angelpack på youtube, så kommer det opp noen treff. Jeg mener å huske at jeg brukte instruksjonsvideoen til bæreglede. 

Jeg er ikke noen ekspert på det, og sleit med at babyen kom for høyt opp også til tider før jeg kom inn i det husker jeg. Den skal sitte ganske høyt opp, men ikke sånn at babyens hode kommer i veien for deg, f.eks. krasjer i haka di (nå demrer det for meg at det også var et problem 😅). Men som sagt, etter startvanskene, ble det veldig bra og veldig enkelt. Jeg kunne bare "slenge på meg selen og babyen" og gå på tur :)

Som andre nevner, de kan ikke sitte utovervendt i angelpack, men en kan bære på hofta. Det var ikke noe godt på tur, men husker jeg gjorde det litt inne på kjøpesenter og steder det var mye å se på og babyen ikke skulle sitte der så lenge. En kan også bære på ryggen etter hvert, og da har mine hatt god nok utsikt til å være fornøyde. Og som det også blir nevnt, en kan snurpe inn setet babyen sitter i med en eller annen tråd så det ikke blir for bredt når den er veldig liten. Jeg gjorde det en kort periode. 

Skrevet

Angelpack er en veldig god sele! Mye bedre enn for eksempel ergobaby som blir for polstret og klumpete, synes heller ikke den har helt riktig form i sittedelen til babyen noe som resulterer i at nesten all vekt havner på midjebeltet.

Anonymkode: dd29b...672

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...