Gå til innhold

Hvordan fordele bidrag/kostnad til barn over 18 år?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Etter barnet er 18 år skal det egentlig motta bidraget selv. 

Vi har aldri regulert vår private avtale. Jeg er ufør, og når barnet fyller 18 år, mister jeg barnetillegget og går ned ca 50.000 i inntekt i året, + at jeg mister barnetrygden på en tusenlapp i måneden. 

Bidraget som skulle blitt betalt nå er ca. 5200,- 
Bidraget som betales nå (og har blitt det i alle år) er 3000,- 
Bidraget som skulle blitt betalt etter barnet blir 18 og jeg går ned i inntekt er ca 6200,- 
Underholdskostnaden beregnet på barn over 15 år + bokostnad er 11094,- 

Jeg vet ikke hvordan jeg skal ta opp dette, eller hva jeg bør gjøre. Barnet har igjen nesten 1,5 år på VGS når han fyller 18. 

Etter reglene skal barnet egentlig få bidraget rett inn konto selv. Jeg trodde faktisk at kostnaden det offentlige la til grunn var ca 6-7000 pr barn, slik at vi delte halvparten, og tenkte at jeg lar det gå nå fremover til vi er ferdige for å unngå bråk. Og tenkte at hvis barnet da mottok de 3000,- fra far rett på konto, så skulle det dekke alt av eget forbruk, klær osv. Men jeg synes kanskje at et barn over 18 trenger 1000 i uka om absolutt alt skal dekkes selv. Og så kommer jo mat og boutgifter utenom dette. 

Barnet har en tendens til selv å mene at far er veldig snill hver gang han får noen hundrelapper av far. Også bare dager etter jeg har overført penger. Dette er litt vondt for meg. At det er så lite synlig hvilken kostnad jeg bruker på barnet. Så hvis jeg velger at barnet tar 3000,- rett på konto, vil det oppleves som at barnet FÅR 3000,- i lommepenger av far hver måned, og 0,- av meg, samtidig som min kostnad er så mye større. 

Jeg vil gjerne at dette blir gjort riktig, også for min egen egoistiske skyld av at jeg også ønsker å verdsettes på en måte. Høres muligens dumt ut, men det er så mange kameler opp gjennom årene her, jeg synes det er så urettferdig at far skal bli sett på som så snill, mens jeg har betalt over dobbelt så mye hele tiden, og har halve inntekten som alenemor, mens far har delt bolig med samboer, og hatt solid økonomi. 

Anonymkode: 7c150...f76

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Barnet har forresten alltid bodd fulltid hos meg. Annenhver helg hos far (fredag-søndag). De siste par årene gjerne kun en helg i måneden, eller kun lørdag-søndag. 

Skrevet

Litt samme problemstilling hadde vi her i huset, men vi hadde ikke privt avtale. Men far ble trukket via Nav, jeg fikk pengene rett på min konto selv etter barnet ble 18, ble 18 i februar og ferdig med VGS i juni året etter. Jeg betalte for barnet på alt uansett, enten det var klær, mobil, busskort eller annet. det oversteg beløpet vi fikk fra barnefar. var aldri snakk om at ungdommen skulle beholde noe selv, merkelig opplegg det der at så lenge de bor hjemme etter fylte 18 og i  VGS så skal bidrag gå direkte til dem. Krev det bidragt dere har krav på, private avtaler er sjeldent en god løsning for andre enn den som betaler. Si til barnet at det får betale litt hjemme og dekke alle sine kostnader, du betaler jo for bosted, strøm etc. 

Anonymkode: 3dfaf...e57

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Litt samme problemstilling hadde vi her i huset, men vi hadde ikke privt avtale. Men far ble trukket via Nav, jeg fikk pengene rett på min konto selv etter barnet ble 18, ble 18 i februar og ferdig med VGS i juni året etter. Jeg betalte for barnet på alt uansett, enten det var klær, mobil, busskort eller annet. det oversteg beløpet vi fikk fra barnefar. var aldri snakk om at ungdommen skulle beholde noe selv, merkelig opplegg det der at så lenge de bor hjemme etter fylte 18 og i  VGS så skal bidrag gå direkte til dem. Krev det bidragt dere har krav på, private avtaler er sjeldent en god løsning for andre enn den som betaler. Si til barnet at det får betale litt hjemme og dekke alle sine kostnader, du betaler jo for bosted, strøm etc. 

Anonymkode: 3dfaf...e57

Dette visste jeg ikke, jeg trodde alt automatisk gikk til barnet så fort det ble 18? For hvis jeg sender inn vil jo det medføre at barnet får over 6000 inn på konto i måneden, og fortsatt vil jeg ende med å betale bolig og mat... Det blir jo som et luksusliv vi aldri hadde hatt muligheten til å ha. 

Jeg synes det er veldig vanskelig å be om å få penger til bo og mat av en på 18 som går VGS, men det er jo ikke meningen at hele bidraget skal gå til klær og moro, det skal jo dekke inn bolig, strøm, mat osv også. Veldig sårt punkt dette. 

Skrevet

Pratet du noe med 18-åringen din om økonomi? Om det er slik at pengene kommer rett inn på hans konto, så må han selvfølgelig bruke dem til å betale for seg på. En fin øvelse til han skal stå på egne ben om bare få år. 

Jeg forstår at det er sårt, og klarer ikke helt å sette meg inn i hvor lett/vanskelig mitt forslag vil være. Men, du må ta to skritt tilbake, prøve å legge bort skam og vonde følelser, og se hva som blir best for ungdommen på sikt. 

Når ytelser fra det offentlige forsvinner fordi barnet blir 18 år, så betyr det at barnet selv og begge foreldrene må trå til for å dekke opp det som blir mellomlegget. Det betyr at Nav bør regne ut bidraget deres, og at både du og pappaen må betale mer til ungdommen er ferdig på vgs. Det betyr også at det vil bli mindre på ungdommen, eller at han må skaffe seg en jobb for å dekke opp for luksusutgifter. Det er helt vanlig å skaffe seg en deltidsjobb når man er 18.. 

Du har ansvaret for at din økonomi er forsvarlig og går rundt, og når ungdommen er 18 år så får han et medansvar for å bidra fordi det åpner dører i forhold til å ta seg ekstra jobb. Pappaen har et ansvar for å betale for barnet han har vært med på å sette til verden. 

Anonymkode: 9d9a1...ab8

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Vi har aldri regulert vår private avtale. Jeg er ufør, og når barnet fyller 18 år, mister jeg barnetillegget og går ned ca 50.000 i inntekt i året, + at jeg mister barnetrygden på en tusenlapp i måneden. 

Bidraget som skulle blitt betalt etter barnet blir 18 og jeg går ned i inntekt er ca 6200,- 

Jeg vet ikke hvordan jeg skal ta opp dette, eller hva jeg bør gjøre. Barnet har igjen nesten 1,5 år på VGS når han fyller 18. 

Etter reglene skal barnet egentlig få bidraget rett inn konto selv. Jeg trodde faktisk at kostnaden det offentlige la til grunn var ca 6-7000 pr barn, slik at vi delte halvparten, og tenkte at jeg lar det gå nå fremover til vi er ferdige for å unngå bråk. Og tenkte at hvis barnet da mottok de 3000,- fra far rett på konto, så skulle det dekke alt av eget forbruk, klær osv. Men jeg synes kanskje at et barn over 18 trenger 1000 i uka om absolutt alt skal dekkes selv. Og så kommer jo mat og boutgifter utenom dette. 

Barnet har en tendens til selv å mene at far er veldig snill hver gang han får noen hundrelapper av far. Også bare dager etter jeg har overført penger. Dette er litt vondt for meg. At det er så lite synlig hvilken kostnad jeg bruker på barnet. Så hvis jeg velger at barnet tar 3000,- rett på konto, vil det oppleves som at barnet FÅR 3000,- i lommepenger av far hver måned, og 0,- av meg, samtidig som min kostnad er så mye større. 

Jeg vil gjerne at dette blir gjort riktig, også for min egen egoistiske skyld av at jeg også ønsker å verdsettes på en måte. Høres muligens dumt ut, men det er så mange kameler opp gjennom årene her, jeg synes det er så urettferdig at far skal bli sett på som så snill, mens jeg har betalt over dobbelt så mye hele tiden, og har halve inntekten som alenemor, mens far har delt bolig med samboer, og hatt solid økonomi. 

Syntes alle bør vite fakta, inkludert barnet. Du har VALGT en privat avtale med å få mye mindre penger. Det er på din kappe. Konfliktskyhet er en dyr egenskap som nå går på bekostning av ditt og barnets beste. 

Du må forklare hva pengene er til og ikke la barnet tro det er lommepenger fra far. Du må også forklare at du ikke er grisk men at det å bo og leve koster penger. Barnet kan bo hos deg og betale hjemme eller barnet kan flytte ut og betale husleie et annet sted. I begge tilfeller har det en kostnad å bo. Syntes barnet kan være klar over at alle pengene er hans om han flytter for seg selv. Flytter barnet for seg selv må både du og far betale. Far betaler mest fordi han har mer betalingsevne enn deg. 

Jeg har absolutt vært i ligende situasjon. Jeg ble sett på som gnien men sannheten er at 9000 i mnd VALGTE jeg og barnet å bruke på dyr privatskole. Far trodde han betalte og vi bare kunne kose oss med pengene. Bidraget var ikke 9000, men det kom også litt stipend.  Og barnet syntes det hadde lite penger. Vi gjorde det som måtte til når skolelysten ikke var tilstede og utdannelsen derfor stod på spill. Vi vet begge at det er derfor vgs ble gjennomført, skolegleden kom sakte tilbake og barnet tok en universitetsutdannelse etterpå. Vgs hadde vart et knapt halvår ellers. 

Anonymkode: 2ea26...171

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Dette visste jeg ikke, jeg trodde alt automatisk gikk til barnet så fort det ble 18? For hvis jeg sender inn vil jo det medføre at barnet får over 6000 inn på konto i måneden, og fortsatt vil jeg ende med å betale bolig og mat... Det blir jo som et luksusliv vi aldri hadde hatt muligheten til å ha. 

Jeg synes det er veldig vanskelig å be om å få penger til bo og mat av en på 18 som går VGS, men det er jo ikke meningen at hele bidraget skal gå til klær og moro, det skal jo dekke inn bolig, strøm, mat osv også. Veldig sårt punkt dette. 

For at barnet selv skal få pengene rett på konto må barnet selv sende søknad til nav.

Anonymkode: 3c9f9...c82

Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Pratet du noe med 18-åringen din om økonomi? Om det er slik at pengene kommer rett inn på hans konto, så må han selvfølgelig bruke dem til å betale for seg på. En fin øvelse til han skal stå på egne ben om bare få år. 

Jeg forstår at det er sårt, og klarer ikke helt å sette meg inn i hvor lett/vanskelig mitt forslag vil være. Men, du må ta to skritt tilbake, prøve å legge bort skam og vonde følelser, og se hva som blir best for ungdommen på sikt. 

Når ytelser fra det offentlige forsvinner fordi barnet blir 18 år, så betyr det at barnet selv og begge foreldrene må trå til for å dekke opp det som blir mellomlegget. Det betyr at Nav bør regne ut bidraget deres, og at både du og pappaen må betale mer til ungdommen er ferdig på vgs. Det betyr også at det vil bli mindre på ungdommen, eller at han må skaffe seg en jobb for å dekke opp for luksusutgifter. Det er helt vanlig å skaffe seg en deltidsjobb når man er 18.. 

Du har ansvaret for at din økonomi er forsvarlig og går rundt, og når ungdommen er 18 år så får han et medansvar for å bidra fordi det åpner dører i forhold til å ta seg ekstra jobb. Pappaen har et ansvar for å betale for barnet han har vært med på å sette til verden. 

Anonymkode: 9d9a1...ab8

Ja, vi har pratet om økonomi ganske mye, han har fått full oversikt over hva jeg har inn osv. Vet om huslån, renter, avdragsfrihet, strøm osv. Men bidraget fra far er på en måte ikke nevnt i det store og hele. Og når jeg feks. en mandag har fått spørsmål om han kan få 200 til kino, og så to dager senere spør han om 400 til en bukse. Og jeg sa sier at "nå må du spørre far, eller spørre far om halvparten, så kan jeg være med på siste halvparten", og så vippser far for hele buksa, da er far verdens beste, og det er ikke måte på hvor snill far er som betalte hele... Og da kommer gjerne "så da kjøper jeg med en t-skjorte også, siden du skulle vippse 200 så har jeg jo 200 til overs!". 

Dette er egentlig et takknemlig barn, det bare virker som at takknemligheten kun går mot far.. jeg får klager om jeg ikke kan kjøre noe sted, mens samtidig er det fullt forsvar om far ikke kan kjøre, og da spørsmål om jeg kan. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

For at barnet selv skal få pengene rett på konto må barnet selv sende søknad til nav.

Anonymkode: 3c9f9...c82

Ja, det sier seg jo selv. Nav sitter for eksempel ikke med en oversikt over alle 18-åringers kontonummer🙄

Anonymkode: 78d58...0b0

Skrevet
AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Dere er pliktig til å forsørge frem til hen er ferdig på vgs. Virker som du har litt lite tro på deg selv, og kanskje noe ubearbeidet med far? Du fokuserer på at barnet deres sier at han er snill osv. Husk å være ett godt forbilde, en mor som elsker barnet sitt, snakker ikke ned far

Anonymkode: f1ded...b9f

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Ja, det sier seg jo selv. Nav sitter for eksempel ikke med en oversikt over alle 18-åringers kontonummer🙄

Anonymkode: 78d58...0b0

Jeg regnet med at de sendte ut et brev og ba om oppdatert kontonummer når barnet nærmet seg 18 år. De gjør ganske mye annet automatisk når barn blir 18, så det kan da ikke ha vært så innmari dumt av meg å tro det. 

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Dere er pliktig til å forsørge frem til hen er ferdig på vgs. Virker som du har litt lite tro på deg selv, og kanskje noe ubearbeidet med far? Du fokuserer på at barnet deres sier at han er snill osv. Husk å være ett godt forbilde, en mor som elsker barnet sitt, snakker ikke ned far

Jeg har aldri snakket ned far. Jeg angrer innimellom på det. Slik forherligelse av en mann som omtrent ødela livet mitt er ikke så lett å høre på. Det gjør meg faktisk fly forbanna hvordan du kan insinuere at jeg snakker ned far?! Jeg har vært helt alene i alle år, tålt alt mulig av dritt, tvunget barn på samvær, og smilt som ei dum gås og latet som at alt har vært bra. Og så kommer du med "husk å være et godt forbilde, en mor som elsker barnet sitt, snakker ikke ned far".

Så HVOR i min tekst står det at jeg snakker ned far? Siden du ikke engang spør om det, men gir meg en påminnelse. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Spørsmålet her er hvordan man gjør det når fars del av forsørgelsen går rett til barnet. I og med at mor får regningene for barnet (husvære, strøm, mat osv) så skal nå barnet selv dekke en andel av dette, ved f.eks. å overføre noe penger til mor. Poenget er at fars bidrag fortsatt skal forsørge halvparten av barnets utgifter, selv om det nå tar omveien via barnet først. Mor skal ikke plutselig stå for MER enn 50% av utgiftene. Nå er barnet selv ansvarlig for den resterende 50%. Dette kan da ikke gjøres om til lommepenger. 

Og hvor i all verden har du det fra at mor snakker ned far til barnet? 

Anonymkode: b6b7e...22a

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...