AnonymBruker Skrevet 18. september 2022 #1 Skrevet 18. september 2022 Noen her som har valgt å si opp fast jobb ( gjerne helsevesen), for å ta ekstravakter istedenfor? Hvilke erfaringer har dere eventuelt med dette? Tenker at fordelen må jo være at en kan styre sin egen hverdag mer. Anonymkode: 30079...59c
AnonymBruker Skrevet 18. september 2022 #2 Skrevet 18. september 2022 Ja. Gikk fra 100 % til student og ekstravakter. Veldig greit å styre egen tid. Jobber nå 60 % fast og resten ekstravakter. Anonymkode: 95985...597
AnonymBruker Skrevet 18. september 2022 #3 Skrevet 18. september 2022 Jeg har gjort det i ganske mange år nå. Veldig godt å kunne styre egen hverdag, ta fri når jeg føler for det og alle viktige dager som feks bursdager, helligdager etc. Ulempen er tider med lite vakter og ved sykdom. Jeg har kunnet gjøre det fordi jeg har en mann som tjener godt og vi klarer oss fint de mnd jeg jobber lite. Nå har ikke jeg vært sykemeldt mer enn noen dagers egenmelding, men ved sykemelding så får du for dagene du er satt opp, så hvis du er uheldig og ikke har vakter så får du ingenting. Anonymkode: de7e4...7a8
AnonymBruker Skrevet 18. september 2022 #4 Skrevet 18. september 2022 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Jeg har gjort det i ganske mange år nå. Veldig godt å kunne styre egen hverdag, ta fri når jeg føler for det og alle viktige dager som feks bursdager, helligdager etc. Ulempen er tider med lite vakter og ved sykdom. Jeg har kunnet gjøre det fordi jeg har en mann som tjener godt og vi klarer oss fint de mnd jeg jobber lite. Nå har ikke jeg vært sykemeldt mer enn noen dagers egenmelding, men ved sykemelding så får du for dagene du er satt opp, så hvis du er uheldig og ikke har vakter så får du ingenting. Anonymkode: de7e4...7a8 Takk for svar😄 Men stemmer virkelig dette ved sykdom? Jeg trodde man fikk betalt utifra et gjennomsnitt de siste 3 mnd dersom man skulle bli syk? Anonymkode: 30079...59c
AnonymBruker Skrevet 18. september 2022 #5 Skrevet 18. september 2022 Jeg har ikke gjort det selv, men vet om noen (få) som har gjort det. Fellestrekket er at de alle har søkt fast ansettelse igjen etter forholdsvis kort tid, da de har erfart ulempen ved de begrensede rettighetene man har uten fast ansettelse. Eksempler på dette er ikke rett til velferdspermisjon, ikke krav på vakter så det er slett ikke sikkert man får noen, eller tilstrekkelig med, vakter i en periode, ved opphold mellom vakter på mer enn 14 dager (f. eks. ved ferie) mister man retten til egenmelding i 2 måneder i etterkant og ved sykdom har man kun krav på betalt for de vaktene man allerede er satt opp på i arbeidsgiverperioden. Mange steder leies kun tilkallingsvikarer inn kort tid i forveien og ved langvarig sykdom må det påregnes at du ikke er satt opp på vakter så lang tid som 16 dager fram i tid, og siden sykepengene beregnes ut i fra et gjennomsnitt av hva du har jobbet de siste 3 månedene så vil det også ha innvirkning på hvor mye du får i sykepenger. Sykepengene får du også direkte fra NAV, arbeidsgiver forskutterer ikke, ergo kan du vente deg litt saksbehandlingstid før du får noe utbetalt. Blir du gravid og behøver litt tilrettelegging eller jobber i litt lavere tempo så er risikoen absolutt til stede for at du ikke blir leid inn i det hele tatt/i mindre grad enn tidligere, og dette går jo også ut over foreldrepengegrunnlaget ditt. På toppen av det hele er det stress å til stadighet bli oppringt med spørsmål om du kan ta en vakt på kort varsel, særlig når du vet at dersom du takker nei litt for ofte så ringer de deg ikke først neste gang. Anonymkode: 04e8b...5c6
AnonymBruker Skrevet 18. september 2022 #6 Skrevet 18. september 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Takk for svar😄 Men stemmer virkelig dette ved sykdom? Jeg trodde man fikk betalt utifra et gjennomsnitt de siste 3 mnd dersom man skulle bli syk? Anonymkode: 30079...59c Ja, man får betalt for et gjennomsnitt de siste 3 månedene dersom man blir syk, men det er slett ikke sikkert du blir satt opp på vakter så langt fram i tid som 16 dager (arbeidsgiverperioden), da helseforetakene er veldig klar over at de risikerer å betale ut sykelønn unødig dersom de leier inn lang tid i forkant. Blir du syk får du da betalt for de vaktene du er satt opp på i arbeidsgiverperioden, og det kan være kun vakter de nærmeste dagene. NAV tar ikke over ansvaret før etter arbeidsgiverperioden, og dersom du har stått uten lønn i 1 uke pluss av de 3 månedene de gjennomsnittsberegner så blir jo snittet lavere enn dersom du hadde hatt vakter i hele arbeidsgiverperioden. Anonymkode: 04e8b...5c6
AnonymBruker Skrevet 18. september 2022 #7 Skrevet 18. september 2022 Hva skjer med pensjonopptjening ved redusert stilling? Anonymkode: 4a05c...ade
AnonymBruker Skrevet 18. september 2022 #8 Skrevet 18. september 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Ja, man får betalt for et gjennomsnitt de siste 3 månedene dersom man blir syk, men det er slett ikke sikkert du blir satt opp på vakter så langt fram i tid som 16 dager (arbeidsgiverperioden), da helseforetakene er veldig klar over at de risikerer å betale ut sykelønn unødig dersom de leier inn lang tid i forkant. Blir du syk får du da betalt for de vaktene du er satt opp på i arbeidsgiverperioden, og det kan være kun vakter de nærmeste dagene. NAV tar ikke over ansvaret før etter arbeidsgiverperioden, og dersom du har stått uten lønn i 1 uke pluss av de 3 månedene de gjennomsnittsberegner så blir jo snittet lavere enn dersom du hadde hatt vakter i hele arbeidsgiverperioden. Anonymkode: 04e8b...5c6 Egenandelsperiden skal også egentlig være med samme grunnlag som gj sn 3 måneder før. Dette fikk jeg bekreftet av NAV. mener det er rettslig grunnlag for dette, selv om mange har annen praksis på det. Anonymkode: 2054c...49b
AnonymBruker Skrevet 18. september 2022 #9 Skrevet 18. september 2022 AnonymBruker skrev (51 minutter siden): Takk for svar😄 Men stemmer virkelig dette ved sykdom? Jeg trodde man fikk betalt utifra et gjennomsnitt de siste 3 mnd dersom man skulle bli syk? Anonymkode: 30079...59c Du har rett ts. Anonymkode: 2054c...49b
AnonymBruker Skrevet 21. september 2022 #10 Skrevet 21. september 2022 AnonymBruker skrev (På 18.9.2022 den 7.18): Hva skjer med pensjonopptjening ved redusert stilling? Anonymkode: 4a05c...ade Den blir dårlig. Må spare selv. Anonymkode: 97b11...176
AnonymBruker Skrevet 22. september 2022 #11 Skrevet 22. september 2022 Du får pensjonspoeng selv om du ikke har fast stilling. Hvor mye du får kommer an på hvor mye du jobber. Anonymkode: dc80f...c51
Unn9 Skrevet 23. september 2022 #12 Skrevet 23. september 2022 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Du får pensjonspoeng selv om du ikke har fast stilling. Hvor mye du får kommer an på hvor mye du jobber. Anonymkode: dc80f...c51 Får man? Det var nytt for meg. Jeg jobbet som fast vikar noen år, og fikk brev om at jeg var meldt inn i pensjonsordningen der. Da jeg nå gikk ut av vikariatet, men fortsatte som ringevikar, fikk jeg brev om at jeg var meldt ut av pensjonsordningen. Jeg er meldt inn et annet sted nå, da jeg har fått fast stilling der, men jeg får ikke noe pensjonsopptjening av der jeg nå er ringevikar.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå