AnonymBruker Skrevet 18. september 2022 #1 Del Skrevet 18. september 2022 Min samboer ligger for døden hjemme og han har igjen noen få timer eller dager. Plutselig kom jeg på at jeg ikke engang vet hvem jeg skal ringe når det skjer... Er det fastlegen/legevakta? Ambulansen? Begravelsesbyrå? Hvem er den som skal setter igang prossessen, liksom...? Føler meg så fortapt og alene. Anonymkode: 94239...ab4 1 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. september 2022 #2 Del Skrevet 18. september 2022 Har du oppfølging av Hjemmesykepleie? 1. ring legevakt for lege må komme og erklære dødsfallet 2 ring begravelsesbyrå. De kommer og henter etter at lege har vært der. ❤️ Anonymkode: f62d4...5c4 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. september 2022 #3 Del Skrevet 18. september 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Har du oppfølging av Hjemmesykepleie? 1. ring legevakt for lege må komme og erklære dødsfallet 2 ring begravelsesbyrå. De kommer og henter etter at lege har vært der. ❤️ Anonymkode: f62d4...5c4 Takk for svar. Han har hjemmesykepleie, men de unngår konsekvent å svare på spørsmål. Er det fastlege som blir riktig instans på dagtid på hverdager? Jeg vil helst unngå ham, da det ligger grovt mangelfull og feil behandling fra blant annet fastlegens side bak dødsfallet. Vil ikke at samboeren min skal måtte utsettes for ham enda en gang i en så forsvarsløs situasjon. Jeg vet det er teit, men det er sånn jeg føler det. Jeg lurer også på hvor raskt jeg forventes å tilkalle noen? Er så redd for å bli overkjørt og ikke få noe tid sammen med ham før han blir hentet. Anonymkode: 94239...ab4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fru Uperfekt Skrevet 18. september 2022 #4 Del Skrevet 18. september 2022 (endret) AnonymBruker skrev (44 minutter siden): Takk for svar. Han har hjemmesykepleie, men de unngår konsekvent å svare på spørsmål. Er det fastlege som blir riktig instans på dagtid på hverdager? Jeg vil helst unngå ham, da det ligger grovt mangelfull og feil behandling fra blant annet fastlegens side bak dødsfallet. Vil ikke at samboeren min skal måtte utsettes for ham enda en gang i en så forsvarsløs situasjon. Jeg vet det er teit, men det er sånn jeg føler det. Jeg lurer også på hvor raskt jeg forventes å tilkalle noen? Er så redd for å bli overkjørt og ikke få noe tid sammen med ham før han blir hentet. Anonymkode: 94239...ab4 Du/Hjemmesykepleien ringer legevakt eller nødnummer, du trenger ikke involvere fastlegen Glemte. Du bestemmer når han hentes Endret 18. september 2022 av Fru Uperfekt 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maskinfører Skrevet 18. september 2022 #5 Del Skrevet 18. september 2022 Da ringer du til legevakta og legen kommer og skriver ut erklæring også kanskje de ringer begravelsesbyrået for deg og bekrefter det utrolig trist og høre sender varme tanker ❤️ 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. september 2022 #6 Del Skrevet 18. september 2022 ❤️❤️❤️ Anonymkode: eaadc...2e7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. september 2022 #7 Del Skrevet 18. september 2022 Hvordan går det, ts med deg ?? Klem❤️❤️ Anonymkode: eaadc...2e7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. september 2022 #8 Del Skrevet 18. september 2022 Det blir ikke det samme, men min far døde uventet hjemme. Ambulansepersonellet plasserte han på slagbenken på kjøkkenet etterpå (da han var bekreftet død). De ville helst ikke ta han opp på soveværelset i annen etasje, det ville jo bli styrete å bære opp trappen for så å få han ned igjen. Så det var slagbenken eller sofaen i stua. Min far var glad i å sove middagshvil på kjøkkenet, så det var egentlig bare fint. Vi ventet noen timer før vi ringte begravelsesbyrået og avtalte tidspunkt for henting. Så fikk vi mulighet til å se han når vi ville frem til begravelsen (obs, koster ekstra). Begravelsesbyrået hjalp oss med alt praktisk. Spør hjemmesykepleien hvem du skal melde fra til ved dødsfall. Hvis du ikke rekker det/får svar, så ringer du dem og informerer når det har skjedd og ber dem om å hjelpe deg videre. Ønsker deg styrke i det du står i og tiden som kommer ❤️ Anonymkode: c6f9a...891 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. september 2022 #9 Del Skrevet 18. september 2022 Uff. Skulle gjerne kommet å besøkt deg og hjulpet deg. Jeg ville nok ringt ambulanse. ❤ Anonymkode: da65b...06e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. september 2022 #10 Del Skrevet 18. september 2022 Ring et av nødnummerene så har du kompetanse til å sende de rette folkene for å hjelpe deg. Syns forøvrig det er merkelig at ikke hjemmesykepleier kan hjelpe deg med info når dødsfallet er ventet. Anonymkode: e4f83...602 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. september 2022 #11 Del Skrevet 18. september 2022 Da naboen døde kom begravelsesbyrået og hentet henne, selvom det var en ulykke. Ambulanse henter de som fortsatt lever. 💚 Anonymkode: 6fb81...5d4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. september 2022 #12 Del Skrevet 18. september 2022 Vi ringte hjemmesykepleier. Etter det rullet apparatet av seg selv. Hos oss kom sykebilen og hentet mor, men det er sikkert individuelt etter hvordan kommunen har lagt det opp/hva som er ledig. Fastlegen kommer uansett, for å fastslå død. Men som sagt, alt gikk på automat etter at vi kontaktet hjemmesykepleier. Anonymkode: 196ef...a3b 1 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. september 2022 #13 Del Skrevet 18. september 2022 Da svigerfar døde, lå han hjemme noen dager, men da var det vinter og rommet kunne holdes kaldt. Det var veldig fint. Dersom det ikke er veldig gode logistiske grunner, ser jeg ikke noen grunn til at du ikke kan få en god avskjed. Håper du møter gode mennesker ❤️ Anonymkode: d4bb7...55f 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. september 2022 #14 Del Skrevet 18. september 2022 Jeg fant mamma død hjemme. Ringte først 113. Kunne sikkert ringt ett annet nr, men var i sjokk. Legen kom å ærklærte henne død. Så ringte jeg begravelsesbyrået som kom å hentet henne. Masse klemmer til deg ❤ Anonymkode: 0f30e...884 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. september 2022 #15 Del Skrevet 27. september 2022 AnonymBruker skrev (På 18.9.2022 den 4.18): Min samboer ligger for døden hjemme og han har igjen noen få timer eller dager. Plutselig kom jeg på at jeg ikke engang vet hvem jeg skal ringe når det skjer... Er det fastlegen/legevakta? Ambulansen? Begravelsesbyrå? Hvem er den som skal setter igang prossessen, liksom...? Føler meg så fortapt og alene. Anonymkode: 94239...ab4 Hjemmesykepleien ordner alt det praktiske og de ringer alle instanser som må kontaktes. Det er vanlig at etterlatte har den avdøde hjemme over natten, hvis det er slik man ønsker. ❤️ Håper du har fått tid til å trekke pusten, uansett i hvilken situasjon du er i nå. Anonymkode: 5a86a...d10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. september 2022 #16 Del Skrevet 29. september 2022 ambulanse er vel dersom noen har blitt akutt dårlige av for eksempel hjerte-infarkt eller noe. Eventuelt trafikk-ulykker, eller folk som blir skutt / knivstukket og selvfølgelig behøver øyeblikkelig hjelp. det burde vel holde å kontakte nærmeste lege-kontor og forklare situasjonen? og så kan dem sikkert sende noen for å hjelpe. Anonymkode: a1f83...853 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. september 2022 #17 Del Skrevet 29. september 2022 Her kom ingen lege for noen erklæring, vi var flere voksne barn som ikke visste helt hva vi skulle gjøre. Fikk beskjed om at man meldte det til politiet. Men et forventet dødsfall er IKKE nød, merkelig at flere her sier man ringer nødnummeret. Ring det vanlige nummeret. Og så kontaktet vi begravelsesbyrå dagen etter. De tok seg av resten. Mange varme tanker til deg TS ❤️ Anonymkode: 07009...33d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2022 #18 Del Skrevet 1. oktober 2022 AnonymBruker skrev (På 29.9.2022 den 19.48): Her kom ingen lege for noen erklæring, vi var flere voksne barn som ikke visste helt hva vi skulle gjøre. Fikk beskjed om at man meldte det til politiet. Men et forventet dødsfall er IKKE nød, merkelig at flere her sier man ringer nødnummeret. Ring det vanlige nummeret. Og så kontaktet vi begravelsesbyrå dagen etter. De tok seg av resten. Mange varme tanker til deg TS ❤️ Anonymkode: 07009...33d 113 sier at de er der for å hjelpe. Jeg ringte de når jeg fant en slektning død for jeg var i sjokk og visste ikke hva jeg skulle gjøre. Der fikk de tak i lege og politi samt at de sendte ambulansepersonell for å roe ned meg. Jeg er evig takknemlig for dama på 113 som hjalp meg. Anonymkode: e4f83...602 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Den Sagnomsuste Skrevet 2. oktober 2022 #19 Del Skrevet 2. oktober 2022 (endret) Selvfølgelig kan man ringe AMK, det er jo de som vurderer hva som trengs og eventuell hastegrad etc. Ved naturlig og ventet dødsfall vil jo hastegraden være svært lav, men AMK er jo der for å hjelpe oss. Dessuten kan funn av avdød person også bli gjenstand for vurdering av helsehjelp til den/ de som ble oppmerksomme på dødsfallet. For enkelte er jo slike opplevelser svært rystende og problematiske. Psykisk helse kan da bistå de etterlatte som er i sjokktilstand. Ved dødsfall på hjemmeadresse er det dessuten langt fra uvanlig at også politiet dukker opp. Dette er særlig relevant i de tilfeller der døden kom uventet, herunder plutselig dødsfall og unaturlig dødsfall (selvmord, drap mm). AMK er aldri helt feil i mine øyne. Endret 2. oktober 2022 av Den Sagnomsuste 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå