AnonymBruker Skrevet 18. september 2022 #1 Skrevet 18. september 2022 Har nettopp begynt i nattevaktstilling, etter å ha sagt opp min 100 % faste dag/kveld stilling. Dette gjorde jeg fordi jeg følte turnus livet passet så dårlig med små barn. Jeg hadde ingen erfaring med nattevakter fra før av, men valgte likevel å sjangse på dette da det ikke er ofte slike stillinger blir lyst ut her, og i tillegg så mistrivdes jeg så utrolig med dag/kveld jobbing da jeg følte jeg gikk glipp av så mye med barna. Problemet nå er bare at oppstarten i denne nattevaktstillingen har trigget angsten min noe enormt. Jeg har slitt med angst periodevis siden barndommen. Det er snakk om panikkangst som gjerne går i bølger. I hverdagen har jeg i årevis klart å holde dette i sjakk, men på disse nattevaktene kommer angsten tilbake, og det føles helt uutholdelig. Å jeg er så lei meg, fir jeg vil så gjerne at dette skal fungere, da jeg så inderlig ønsker mer tid med barna mine. Er det noen som har noen gode råd? Vil dette kunne bli bedre over tid? Er det lureste å ta en pause, eller bør jeg bare fortsette å eksponere meg for dette? Anonymkode: b618f...ce7 2
AnonymBruker Skrevet 18. september 2022 #2 Skrevet 18. september 2022 Du vil nok ikke like svaret mitt, men du bør kutte ut nattevakter. Anonymkode: d4d11...1d2 2
AnonymBruker Skrevet 18. september 2022 #3 Skrevet 18. september 2022 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Du vil nok ikke like svaret mitt, men du bør kutte ut nattevakter. Anonymkode: d4d11...1d2 Så du tror ikke det vil bli bedre med tiden? 😥 Anonymkode: b618f...ce7
AnonymBruker Skrevet 18. september 2022 #4 Skrevet 18. september 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Så du tror ikke det vil bli bedre med tiden? 😥 Anonymkode: b618f...ce7 Nei. Anonymkode: d4d11...1d2
AnonymBruker Skrevet 18. september 2022 #5 Skrevet 18. september 2022 Jeg har slitt mye med annen type angst med panikksymptomer. Med litt hjelp fra psykolog og fastlege, og en god dose tålmodighet og innsats, så kan jeg nå se en lysere framtid. Nå veit jeg ikke hva som trigger angsten din, men er verdt å se på det. Jeg har fullt tro på at du kan jobbe deg gjennom det. Går det an å være med en kollega f.eks? Eller høre på podcast på et eller begge ørene? Med tid og rotrening kommer du nok til å mestre vaktene mer og mer. Lav dose med sertralin/Zoloft kan være fint i begynnelsen og så trappe ned dersom angsten har en trigger du kan jobbe vekk. Mestring og positive assosiasjoner kan hjelpe med å bekjempe den angsten, så er verdt å prøve deg fram og se hvor du ser framgang! Tenk positivt og gjør ditt beste, og ta kontakt med psykolog/fastlege om du føler du trenger mer profesjonell hjelp Ingenting er umulig! Anonymkode: a242d...508
AnonymBruker Skrevet 18. september 2022 #6 Skrevet 18. september 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg har slitt mye med annen type angst med panikksymptomer. Med litt hjelp fra psykolog og fastlege, og en god dose tålmodighet og innsats, så kan jeg nå se en lysere framtid. Nå veit jeg ikke hva som trigger angsten din, men er verdt å se på det. Jeg har fullt tro på at du kan jobbe deg gjennom det. Går det an å være med en kollega f.eks? Eller høre på podcast på et eller begge ørene? Med tid og rotrening kommer du nok til å mestre vaktene mer og mer. Lav dose med sertralin/Zoloft kan være fint i begynnelsen og så trappe ned dersom angsten har en trigger du kan jobbe vekk. Mestring og positive assosiasjoner kan hjelpe med å bekjempe den angsten, så er verdt å prøve deg fram og se hvor du ser framgang! Tenk positivt og gjør ditt beste, og ta kontakt med psykolog/fastlege om du føler du trenger mer profesjonell hjelp Ingenting er umulig! Anonymkode: a242d...508 Angsten kommer tilbake pga forstyrret søvnmønster. Å jobbe natta vil være vanskelig for TS uavhengig av terapi, medisiner og trening. Her er det søvnmønsteret som er stikkordet. Anonymkode: d4d11...1d2 2
AnonymBruker Skrevet 18. september 2022 #7 Skrevet 18. september 2022 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Jeg har slitt mye med annen type angst med panikksymptomer. Med litt hjelp fra psykolog og fastlege, og en god dose tålmodighet og innsats, så kan jeg nå se en lysere framtid. Nå veit jeg ikke hva som trigger angsten din, men er verdt å se på det. Jeg har fullt tro på at du kan jobbe deg gjennom det. Går det an å være med en kollega f.eks? Eller høre på podcast på et eller begge ørene? Med tid og rotrening kommer du nok til å mestre vaktene mer og mer. Lav dose med sertralin/Zoloft kan være fint i begynnelsen og så trappe ned dersom angsten har en trigger du kan jobbe vekk. Mestring og positive assosiasjoner kan hjelpe med å bekjempe den angsten, så er verdt å prøve deg fram og se hvor du ser framgang! Tenk positivt og gjør ditt beste, og ta kontakt med psykolog/fastlege om du føler du trenger mer profesjonell hjelp Ingenting er umulig! Anonymkode: a242d...508 Er dessverre alene på disse nattevaktene😞 Tror det kan være mye forandringer som kan trigge angsten min, denne nye jobben, vi holder på å flytte. Ergo ingen spesifikt som trigger den, det bare setter igang når den føler for det 😞 Anonymkode: b618f...ce7
AnonymBruker Skrevet 18. september 2022 #8 Skrevet 18. september 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Angsten kommer tilbake pga forstyrret søvnmønster. Å jobbe natta vil være vanskelig for TS uavhengig av terapi, medisiner og trening. Her er det søvnmønsteret som er stikkordet. Anonymkode: d4d11...1d2 Er det ikke bare en vanesak da? La kroppen bli vant med nytt søvnmønster? Har aldri hørt om at forstyrret søvnmønster gir panikkangst. Trøtthet kan, ja, men hvis TS får hvile så klarer kroppen seg skulle man tro? TS kan likevel prøve og se an om det faktisk jevner seg ut etter hvert om det ikke har gått lange stunda siden de fikk jobben. Hadde ikke sagt at det var umulig uansett, spørs bare hva TS orker Anonymkode: a242d...508
AnonymBruker Skrevet 18. september 2022 #9 Skrevet 18. september 2022 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Angsten kommer tilbake pga forstyrret søvnmønster. Å jobbe natta vil være vanskelig for TS uavhengig av terapi, medisiner og trening. Her er det søvnmønsteret som er stikkordet. Anonymkode: d4d11...1d2 Har jeg i det hele tatt noen rettigheter her? Må jeg sykemelde meg? Så usikker på hvordan jeg skal ta tak i dette 😞 Anonymkode: b618f...ce7
AnonymBruker Skrevet 18. september 2022 #10 Skrevet 18. september 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Er dessverre alene på disse nattevaktene😞 Tror det kan være mye forandringer som kan trigge angsten min, denne nye jobben, vi holder på å flytte. Ergo ingen spesifikt som trigger den, det bare setter igang når den føler for det 😞 Anonymkode: b618f...ce7 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Har jeg i det hele tatt noen rettigheter her? Må jeg sykemelde meg? Så usikker på hvordan jeg skal ta tak i dette 😞 Anonymkode: b618f...ce7 Du kan søke/spørre litt rundt for å se om du har rett til å ha en kollega sammen med deg. Angsten kan du uansett snakke med fastlege eller psykolog om. De kan behandle både med og uten medisiner etter dine ønsker. Jeg gikk flere år hos ulike psykologer med kun eksponeringsterapi, samtale- og kognitiv terapi. I år startet jeg på sertralin og har blitt et helt nytt menneske. Nå kan jeg faktisk bruke alle teknikkene jeg lærte av psykologen til å kontrollere angsten i situasjoner hvor jeg før hadde fått panikk og fryst helt fast. Kjipt å høre at du sliter da, TS! Mye nytt blir fort stress, så kan godt hende at tid og en å snakke med vil gjøre mye godt for deg. Ville ikke lagt "skylda" på jobben da mye annet skjer i tillegg. Du får se an hva/hvor mye du orker! Hadde satt meg ca. 3 måneders "frist" for å se hvordan situasjonen endrer seg framover. Anonymkode: a242d...508
AnonymBruker Skrevet 18. september 2022 #11 Skrevet 18. september 2022 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Er det ikke bare en vanesak da? La kroppen bli vant med nytt søvnmønster? Har aldri hørt om at forstyrret søvnmønster gir panikkangst. Trøtthet kan, ja, men hvis TS får hvile så klarer kroppen seg skulle man tro? TS kan likevel prøve og se an om det faktisk jevner seg ut etter hvert om det ikke har gått lange stunda siden de fikk jobben. Hadde ikke sagt at det var umulig uansett, spørs bare hva TS orker Anonymkode: a242d...508 Å jobbe natta blir aldri en vanesak. Man må være disiplinert og man vil alltid kjenne på et visst søvninderskudd. Søvmønsteret vil, for TS , jevnt bli forstyrret da jeg regner med at hun, som de fleste andre småbarnsmødre som jobber natta, vil være våken på dagtid når hun har mulighet. Kanskje dele opp søvn, ta igjen søvn osv osv. Jeg har jobbet natt i flere år. Jeg er singel og holder på et fast søvnmønster, pga helse. De periodene jeg må forskyve søvnmønsteret blir jeg dramatisk mye mer psykisk sliten. Uansett rutiner vil kroppen også alltid jobbe mot det å jobbe natt. Det er en kjent sak at nattarbeid forsterker psykiske lidelser som angst. Anonymkode: d4d11...1d2
AnonymBruker Skrevet 18. september 2022 #12 Skrevet 18. september 2022 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Du kan søke/spørre litt rundt for å se om du har rett til å ha en kollega sammen med deg. Angsten kan du uansett snakke med fastlege eller psykolog om. De kan behandle både med og uten medisiner etter dine ønsker. Jeg gikk flere år hos ulike psykologer med kun eksponeringsterapi, samtale- og kognitiv terapi. I år startet jeg på sertralin og har blitt et helt nytt menneske. Nå kan jeg faktisk bruke alle teknikkene jeg lærte av psykologen til å kontrollere angsten i situasjoner hvor jeg før hadde fått panikk og fryst helt fast. Kjipt å høre at du sliter da, TS! Mye nytt blir fort stress, så kan godt hende at tid og en å snakke med vil gjøre mye godt for deg. Ville ikke lagt "skylda" på jobben da mye annet skjer i tillegg. Du får se an hva/hvor mye du orker! Hadde satt meg ca. 3 måneders "frist" for å se hvordan situasjonen endrer seg framover. Anonymkode: a242d...508 Der er søvnmønsteret og forskyvninger av dette som er hovedproblemet. TS kan ta medisiner, gå i terapi og jobbe med andre. Det kan hjelpe noe, men det er søvnmønsteret som er hovedtrigger. Anonymkode: d4d11...1d2 2
AnonymBruker Skrevet 18. september 2022 #13 Skrevet 18. september 2022 Nattevakt her. Ca 20 år med bare jobbing på natt. Dette er ikke for alle. Og når ting trigges så tidlig, så hadde jeg revurdert dette. Vinteren og mørketid står for døren nå, hvor det vil være mørkt når du står opp, mørkt når du er på jobb og mørkt når du legger deg i mange uker. Det er sjeldent en god kombinasjon med utfordringer med mental helse og jeg vet om mange som har blitt ekstremt depressive og til og med suicidale av dette. Anbefaler du finner deg en ren dagjobb. Du vil få det bedre med deg selv, mer overskudd og mer tid med barna da. Det er ikke bare antall minutter som teller, men hvordan du har det og. Anonymkode: 8b802...198 1
AnonymBruker Skrevet 18. september 2022 #14 Skrevet 18. september 2022 Tror det er svært få som er skapt for å jobbe kun natt. Og du er alene på alle vaktene, det høres veldig trist og ensomt ut. Hva jobber du som? Funker det ikke å jobbe natt så må du bare slutte, tenk på helsa 💗 Anonymkode: dcb07...6ef 1
AnonymBruker Skrevet 18. september 2022 #15 Skrevet 18. september 2022 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Tror det er svært få som er skapt for å jobbe kun natt. Og du er alene på alle vaktene, det høres veldig trist og ensomt ut. Hva jobber du som? Funker det ikke å jobbe natt så må du bare slutte, tenk på helsa 💗 Anonymkode: dcb07...6ef Jeg hadde virkelig ikke trodd dette skulle bli et problem, den første natta gikk jo så fint og jeg gledet meg faktisk til neste vakt igjen, før det smalt 😥 Jobber som helsefagarbeider, syns det hele er så vanskelig fordi vi har rett og slett ikke råd til at jeg slutter heller, vi har nettopp kjøpt nytt hus 😥 Aner virkelig ikke hva jeg skal gjøre.. Anonymkode: b618f...ce7
AnonymBruker Skrevet 18. september 2022 #16 Skrevet 18. september 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg hadde virkelig ikke trodd dette skulle bli et problem, den første natta gikk jo så fint og jeg gledet meg faktisk til neste vakt igjen, før det smalt 😥 Jobber som helsefagarbeider, syns det hele er så vanskelig fordi vi har rett og slett ikke råd til at jeg slutter heller, vi har nettopp kjøpt nytt hus 😥 Aner virkelig ikke hva jeg skal gjøre.. Anonymkode: b618f...ce7 Lege. Friskmelding til arbeidsformidling. Les mer her: https://www.nav.no/no/person/arbeid/sykmeldt-arbeidsavklaringspenger-og-yrkesskade/sykmelding-ulike-former/friskmelding-til-arbeidsformidling Anonymkode: d4d11...1d2
AnonymBruker Skrevet 18. september 2022 #17 Skrevet 18. september 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Lege. Friskmelding til arbeidsformidling. Les mer her: https://www.nav.no/no/person/arbeid/sykmeldt-arbeidsavklaringspenger-og-yrkesskade/sykmelding-ulike-former/friskmelding-til-arbeidsformidling Anonymkode: d4d11...1d2 Denne ordningen kan vel ikke lønne seg? Som helsefagarbeider er det nesten umulig her å få en jobb i en høyere stilling, spesielt på kun 12 uker.. Som jeg leser det så vil jeg jo da gå over på dagpenger etter disse 12 ukene, som er en mye lavere stats. Da vil det jo heller lønne seg å gå sykemeldt i et helt år før en begynner å tenke på ny jobb 🤷🏻♀️ Anonymkode: b618f...ce7
AnonymBruker Skrevet 18. september 2022 #18 Skrevet 18. september 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Denne ordningen kan vel ikke lønne seg? Som helsefagarbeider er det nesten umulig her å få en jobb i en høyere stilling, spesielt på kun 12 uker.. Som jeg leser det så vil jeg jo da gå over på dagpenger etter disse 12 ukene, som er en mye lavere stats. Da vil det jo heller lønne seg å gå sykemeldt i et helt år før en begynner å tenke på ny jobb 🤷🏻♀️ Anonymkode: b618f...ce7 Nei, men det vil absolutt ikke lønne seg for deg å fortsette med disse nattevakter. 12 uker er lang tid, du får deg jobb ila den tida. Helsevesenet trenger helsefagarbeidere. Anonymkode: d4d11...1d2
AnonymBruker Skrevet 18. september 2022 #19 Skrevet 18. september 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Da vil det jo heller lønne seg å gå sykemeldt i et helt år før en begynner å tenke på ny jobb 🤷🏻♀️ Du vil heller være sykmeldt i ett år, ja. Det synes jeg virker merkelig. Anonymkode: d4d11...1d2 2
AnonymBruker Skrevet 18. september 2022 #20 Skrevet 18. september 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Du vil heller være sykmeldt i ett år, ja. Det synes jeg virker merkelig. Anonymkode: d4d11...1d2 Det var ikke det jeg skrev, jeg skrev at det er det som vil lønne seg. Jeg har tross alt en familie å forsørge. Ved å gå sykemeldt over en lengre periode å ikke innunder «friskmeldt til arbeidsformidling» ordningen, så vil jeg jo ha lenger tid på å finne meg en ny jobb - å det samtidig som jeg mottar full lønn.. Det er helt riktig at alle helsefagarbeidere får jobb, men det er 20 % helgestillinger. Her i kommunen tar det årevis å få en full stilling.. Anonymkode: b618f...ce7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå