Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det håpløst med et forhold der man har ulikt syn på økonomi ? 

Vi er et par der den ene er ufør og har dermed lav inntekt (300 000kr). Den andre har høy inntekt (1,2mill). 

Vi bor i arvet/nedbetalt bolig og har dermed ingen gjeld. 

Problemet vårt er at vi har veldig ulikt syn på bruk av penger og hva det faktisk er nødvendig å bruke penger på og dette skaper store konflikter. 
Den med høy inntekt er så sparsommelig at alt helst skal finnes gratis på finn eller kjøpes på Fretex og gjerne da uten de kvaliteter som vi egentlig har behov for. Maten skal være fra 50% disken eller first price. Altså jeg er helt enig i at det er lurt å spare der man kan spare og kjøper gjerne en biff med 50% avslag fremfor en til full pris. Men synst det begynner å bli drøyt når vi feks har en seng som i sin tid ble kjøpt brukt og nå har passert 15år og alt av fjærer er ødelagt så jeg er helt ødelagt i kroppen hver morgen. Men vi kan altså ikke kjøpe ny. 

Fritidsutsyr kan lånes hos kirkens bymisjon, og andre ordninger som i utganspunktet er for vanskeligstilte kan flittig brukes.

Sengetøy, håndklær og pledd er også slitt og fillete.

Bilen er gammel, sliter feks med å starte om vinteren. 

Vaskemaskinen er delvis ødelagt så man må manuelt velge vask, tømming, sentrifugering osv. 

Tørketrommel virker kun i 5 min om gangen. 

Brødrister må man vri ledningen i en spesiell vinkel for at den skal få strøm

Robotstøvsuger/gressklipper og andre moderne hjelpemidler er unødvendig, og det er den som allerede er syk og ufør og tar seg av alle huslige oppgaver som fører til forverring av helsen. 

Ikke kan vi kjøpe noen telys å kose oss med i høstens mørke heller, for slikt er jo også unødvendig. 

Synst bare det er veldig frustrerende at vi som faktisk har en god samlet økonomi skal leve så nøkternt og ikke utnytte dagens muligheter med litt bedre fungerende utstyr i hverdagen. Det er faktisk ikke all verden det er snakk om for å gjøre livet både enklere og koseligere. 

Joda, jeg kan jo alltids kjøpe alt dette selv om det er så viktig for meg, men jeg synst faktisk begge må bidra. 

Det føles dumt å gi opp forholdet pga noe slikt som dette, men jeg tenker også med skrekk og gru på fremtiden med en så sparsommelig person, som vrir og vender på hver eneste krone, tar lange steg for å spare på skoene og spiser dobbel lunsj på jobben for å spare på matkostnader hjemme. 

Er det noe håp om at personen kan endre seg ? Eller kan jeg bli vant til å leve slik ? 

Anonymkode: af63a...3a4

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvem har arvet boligen?

Selv hadde jeg ikke orket en så gnien person. De forandrer seg sjelden.

Livet blir jo ett ork bare.

Anonymkode: 39c57...c55

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet

Det er nesten helt lik inntekt hos oss, jeg har 350k, han 1.150k. Vi har også nedbetalt gjeld men der slutter likheten. Vi er begge forsiktige med penger og sløser ikke men din mann virker jo rett og slett gjerrig, sykelig også når man heller sover i en ødelagt seng med ødelagt sengetøy enn kjøpe nytt.

Hva gjør dere med pengene? Vi har netto utbetalt rundt 75.000 og uten gjeld har vi det romslig. Har dere felles økonomi eller delt?

Jeg hadde nok gjort det klart at jeg ikke orker leve som om inntekten var på nivå med sosialstønad. Så få han furte så mye han vil.

Anonymkode: 63355...d08

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Hva skal den rike gjøre med alle pengene dere sparer? Grave dem ned med kisten når hen dør? Høres uutholdelig ut. Jeg er selv en loppisdame som elsker gode kupp men en plass går faktisk grensa. 

Anonymkode: cfe13...1a1

• Liker 2
  • Nyttig 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Er det håpløst med et forhold der man har ulikt syn på økonomi ? 

Vi er et par der den ene er ufør og har dermed lav inntekt (300 000kr). Den andre har høy inntekt (1,2mill). 

Vi bor i arvet/nedbetalt bolig og har dermed ingen gjeld. 

Problemet vårt er at vi har veldig ulikt syn på bruk av penger og hva det faktisk er nødvendig å bruke penger på og dette skaper store konflikter. 
Den med høy inntekt er så sparsommelig at alt helst skal finnes gratis på finn eller kjøpes på Fretex og gjerne da uten de kvaliteter som vi egentlig har behov for. Maten skal være fra 50% disken eller first price. Altså jeg er helt enig i at det er lurt å spare der man kan spare og kjøper gjerne en biff med 50% avslag fremfor en til full pris. Men synst det begynner å bli drøyt når vi feks har en seng som i sin tid ble kjøpt brukt og nå har passert 15år og alt av fjærer er ødelagt så jeg er helt ødelagt i kroppen hver morgen. Men vi kan altså ikke kjøpe ny. 

Fritidsutsyr kan lånes hos kirkens bymisjon, og andre ordninger som i utganspunktet er for vanskeligstilte kan flittig brukes.

Sengetøy, håndklær og pledd er også slitt og fillete.

Bilen er gammel, sliter feks med å starte om vinteren. 

Vaskemaskinen er delvis ødelagt så man må manuelt velge vask, tømming, sentrifugering osv. 

Tørketrommel virker kun i 5 min om gangen. 

Brødrister må man vri ledningen i en spesiell vinkel for at den skal få strøm

Robotstøvsuger/gressklipper og andre moderne hjelpemidler er unødvendig, og det er den som allerede er syk og ufør og tar seg av alle huslige oppgaver som fører til forverring av helsen. 

Ikke kan vi kjøpe noen telys å kose oss med i høstens mørke heller, for slikt er jo også unødvendig. 

Synst bare det er veldig frustrerende at vi som faktisk har en god samlet økonomi skal leve så nøkternt og ikke utnytte dagens muligheter med litt bedre fungerende utstyr i hverdagen. Det er faktisk ikke all verden det er snakk om for å gjøre livet både enklere og koseligere. 

Joda, jeg kan jo alltids kjøpe alt dette selv om det er så viktig for meg, men jeg synst faktisk begge må bidra. 

Det føles dumt å gi opp forholdet pga noe slikt som dette, men jeg tenker også med skrekk og gru på fremtiden med en så sparsommelig person, som vrir og vender på hver eneste krone, tar lange steg for å spare på skoene og spiser dobbel lunsj på jobben for å spare på matkostnader hjemme. 

Er det noe håp om at personen kan endre seg ? Eller kan jeg bli vant til å leve slik ? 

Telys får du billig på Biltema 45,- for 50 stk  0,9,- pr stk Grisebillig :) 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Det er nesten helt lik inntekt hos oss, jeg har 350k, han 1.150k. Vi har også nedbetalt gjeld men der slutter likheten. Vi er begge forsiktige med penger og sløser ikke men din mann virker jo rett og slett gjerrig, sykelig også når man heller sover i en ødelagt seng med ødelagt sengetøy enn kjøpe nytt.

Hva gjør dere med pengene? Vi har netto utbetalt rundt 75.000 og uten gjeld har vi det romslig. Har dere felles økonomi eller delt?

Jeg hadde nok gjort det klart at jeg ikke orker leve som om inntekten var på nivå med sosialstønad. Så få han furte så mye han vil.

Han sparer sin inntekt for å investere i eiendom. Jeg går vel sånn ca akkurat i null

Vi betaler 50/50 av forsikring, kommunale avgifter, strøm osv. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Hvem har arvet boligen?

Selv hadde jeg ikke orket en så gnien person. De forandrer seg sjelden.

Livet blir jo ett ork bare.

Anonymkode: 39c57...c55

Jeg har arvet, han har kjøpt seg inn med en liten del 

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Hva skal den rike gjøre med alle pengene dere sparer? Grave dem ned med kisten når hen dør? Høres uutholdelig ut. Jeg er selv en loppisdame som elsker gode kupp men en plass går faktisk grensa. 

Anonymkode: cfe13...1a1

De skal investeres i eiendom slik at formuen kan vokse. Hva pengene så skal brukes på vet jeg ikke

Skrevet

Han tror vel at han får med seg pengene i graven sin. 

Anonymkode: d8992...e01

• Liker 1
Skrevet

Er dere gift med felleseie? Jeg kjenner en dame som eide hus, fikk seg samboer som oppførte seg også kjempegjerrig, sparte vel 90% av inntekten. Etter 4 år ble det slutt og han kjøpte eget hus. Kontant.

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Er dere gift med felleseie? Jeg kjenner en dame som eide hus, fikk seg samboer som oppførte seg også kjempegjerrig, sparte vel 90% av inntekten. Etter 4 år ble det slutt og han kjøpte eget hus. Kontant.

Ikke gift nei. Jeg eier 80% av huset, han 20%. 

Siden vi har såpass lave utgifter har han nok penger på konto til en bolig til ja. Planen hans er å investere i eiendom for utleie 

Skrevet

En 15 år gammel madrass er boss. Kjøp ny og be ham om halvpensjon, du. 

Telys har du råd til selv. 

Anonymkode: c039f...ab8

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

En 15 år gammel madrass er boss. Kjøp ny og be ham om halvpensjon, du. 

Telys har du råd til selv. 

Madrassen er søppel ja, men vi har jo sofa da vettu, den kan man jo ligge på 

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Madrassen er søppel ja, men vi har jo sofa da vettu, den kan man jo ligge på 

Med mindre dere har verdens beste sovesofa, duger den ikke som seng mer enn max 1 uke. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Med mindre dere har verdens beste sovesofa, duger den ikke som seng mer enn max 1 uke. 

Nja, alt er relativt. I Asia sover dem på bakken. Så da bør vel i teorien både en 15 år gammel madrass og en halvgod sovesofa være mer enn bra nok 

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Er det noe håp om at personen kan endre seg ?

Meget tvilsomt!

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Han sparer sin inntekt for å investere i eiendom. Jeg går vel sånn ca akkurat i null

Vi betaler 50/50 av forsikring, kommunale avgifter, strøm osv. 

Hans oppførsel er jo sykelig. 

Men hvis du går omtrent i null er det jo dette levesettet som er tilpasset din økonomi. Du kan jo ikke forvente at han spanderer en bedre livsstil enn du ellers ville hatt råd til? 

Anonymkode: 9c1b5...5dc

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet

Han må enten gjøre sin andel husarbeid eller kjøpe tjenester til hjemmet hvis dere betaler utgifter likt. 

• Liker 1
Skrevet

Tørketrommel er vel feil å kjøpe nytt av nå som strømmen er svindyr. Eventuelt kunne dere heller spleise på en peis. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg var i forhold med en sånn. Var. 

En befrielse å komme ut av det forholdet, selv om mannen hadde mange flotte sider jeg tidvis savner fortsatt. 

Anonymkode: 47e2c...ec3

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...