AnonymBruker Skrevet 17. september 2022 #1 Skrevet 17. september 2022 Skift av bæsjebleier er helt jævlig. Vi forsøker alle metoder for å forberede og roe, men ingenting hjelper og til slutt må bæsjen vekk... Men han skriker, gråter og stritter imot med alt han har, og vi må tvinge beina fra hverandre for å tørke. Det hele føles helt jævlig og det føles som vi gjør noe galt. Det føles som vi traumatiserer han. Men jeg aner virkelig ikke hva vi skal gjøre. Han nekter plent å gå på do eller potte, og han nekter helt å dusje det av seg i dusjen i stedet. Men vi kan jo ikke la bæsjen være. Jeg aner ikke hva jeg skal gjøre og det føles ikke ut som dette er normalt! Hva kan jeg gjøre? Anonymkode: 44846...1d8 2
AnonymBruker Skrevet 17. september 2022 #2 Skrevet 17. september 2022 Er det vanlig at en 2,5 åring kan klikke så totalt hver gang ved bæsjebleieskift? Anonymkode: 44846...1d8
AnonymBruker Skrevet 17. september 2022 #3 Skrevet 17. september 2022 Sånn var vår også. Hun begynte heldigvis plutselig av seg selv å gå på do da hun var 3,5 år etter å ha nektet plent i ett år Bleieskift var et mareritt, hun gjemte seg alltid vekk også. Huff. Glad vi er over det🙈 Ingen tips desverre, bare fortsette å være positiv, trygg og rolig og forklare hva man må gjøre. Anonymkode: 25c16...657 1
Maleficenta Skrevet 17. september 2022 #4 Skrevet 17. september 2022 AnonymBruker skrev (36 minutter siden): Skift av bæsjebleier er helt jævlig. Vi forsøker alle metoder for å forberede og roe, men ingenting hjelper og til slutt må bæsjen vekk... Men han skriker, gråter og stritter imot med alt han har, og vi må tvinge beina fra hverandre for å tørke. Det hele føles helt jævlig og det føles som vi gjør noe galt. Det føles som vi traumatiserer han. Men jeg aner virkelig ikke hva vi skal gjøre. Han nekter plent å gå på do eller potte, og han nekter helt å dusje det av seg i dusjen i stedet. Men vi kan jo ikke la bæsjen være. Jeg aner ikke hva jeg skal gjøre og det føles ikke ut som dette er normalt! Hva kan jeg gjøre? Anonymkode: 44846...1d8 dere må bare stå i det. Vi har samme problemet med vår på 4... Ikke med bleieskift da. Det gar han slutta med, men tannpuss. Er et helvete hver gang. Ender med at vi må holde han fast og tvinge. Håper det er en greie som går over 1
AnonymBruker Skrevet 17. september 2022 #5 Skrevet 17. september 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Sånn var vår også. Hun begynte heldigvis plutselig av seg selv å gå på do da hun var 3,5 år etter å ha nektet plent i ett år Bleieskift var et mareritt, hun gjemte seg alltid vekk også. Huff. Glad vi er over det🙈 Ingen tips desverre, bare fortsette å være positiv, trygg og rolig og forklare hva man må gjøre. Anonymkode: 25c16...657 Takk så mye for svar! ❤️ Det er så forferdelig, for han er helt hysterisk. Blir jo nesten redd for at det har skjedd noe😥 Jeg gråter når vi er ferdige liksom, fordi det hele er så intenst 💔 Anonymkode: 44846...1d8 1
AnonymBruker Skrevet 17. september 2022 #6 Skrevet 17. september 2022 Maleficenta skrev (1 minutt siden): dere må bare stå i det. Vi har samme problemet med vår på 4... Ikke med bleieskift da. Det gar han slutta med, men tannpuss. Er et helvete hver gang. Ender med at vi må holde han fast og tvinge. Håper det er en greie som går over Huff, det er så fælt! Det føles jo som jeg traumatiserer han når han skriker og gråter så utrolig hardt mens jeg bare må gjennomføre så han ikke blir sår... Takk for svar ❤️ Anonymkode: 44846...1d8
AnonymBruker Skrevet 17. september 2022 #7 Skrevet 17. september 2022 Tenker at om det er prøvd, og det ikke fungerer, så dropp forbereding og roing. Det er et bleieskift, det er bæsj, og bæsjen skal så klart vaskes vekk asap, uten noe mer om og men. Ikke dill noe med han i situasjonen, ikke gi han oppmerksomhet rundt det. Gi han 1 - EN - sjanse til å komme i situasjonen frivillig, om ikke så ha samme stramme rutine for tvangsskift hver gang. Prøv å holde pokerfjes. Anonymkode: 20237...17e 7
AnonymBruker Skrevet 18. september 2022 #8 Skrevet 18. september 2022 Hva gjør dere før dere går på badet gor å skifte? får han ha med noen leker? Anonymkode: 744be...1b1
AnonymBruker Skrevet 18. september 2022 #9 Skrevet 18. september 2022 Helt normalt. Men vi må jo skifte bleie. Anonymkode: 0c386...04c
AnonymBruker Skrevet 18. september 2022 #10 Skrevet 18. september 2022 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Hva gjør dere før dere går på badet gor å skifte? får han ha med noen leker? Anonymkode: 744be...1b1 Vi har prøvd forskjellig... trygging, forberede han, kos og nærhet, leker, mobil, mat, pledd... sang, fortelle eventyr både om situasjonen og annet, kiling og lek, musikk, prøve mens han sover... Anonymkode: 44846...1d8
AnonymBruker Skrevet 18. september 2022 #11 Skrevet 18. september 2022 Vi fikk det til å funke i dag!! Jeg tror han har vært redd for tempen! Så i dag begynte vi med å vise at tempen skulle sove i skapet på bader, og så gikk vi til stua for å skifte. Der skiftet vi stående mens han bøyde seg fremover (fordi han aldri har tatt tempen stående...). Og det var absolutt ingen gråt!!! Hurra!!! Anonymkode: 44846...1d8 5 2
AnonymBruker Skrevet 18. september 2022 #12 Skrevet 18. september 2022 Helt vanlig dette ts. Vi hadde det akkuratt likedan. Men dropp gråtinga etterpå du ihvertfall. Du skal være den voksne. Oppfør deg helt normalt og la han skrike og kjempe. Det vil avta. Anonymkode: 810a5...030 1
AnonymBruker Skrevet 18. september 2022 #13 Skrevet 18. september 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Helt vanlig dette ts. Vi hadde det akkuratt likedan. Men dropp gråtinga etterpå du ihvertfall. Du skal være den voksne. Oppfør deg helt normalt og la han skrike og kjempe. Det vil avta. Anonymkode: 810a5...030 Ja, jeg skal gjøre det... han har ikke sett meg gråte etterpå altså, bare så det er sagt. Anonymkode: 44846...1d8
AnonymBruker Skrevet 18. september 2022 #14 Skrevet 18. september 2022 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Vi har prøvd forskjellig... trygging, forberede han, kos og nærhet, leker, mobil, mat, pledd... sang, fortelle eventyr både om situasjonen og annet, kiling og lek, musikk, prøve mens han sover... Anonymkode: 44846...1d8 Er ikke sikker på at denbe tryggingen er det beste middelet på alt. Hadde noen skulle ha trygghet meg som voksen på feks å gå til tannlegen jeg gar stor skrekk for. Hadde jeg gruet meg 1000 ganger mer. Hvis noen begynner å si til meg at det går fort over, tannlegen er ikke farlig osv så ville det å Grue seg bare bygges opp mye mer. Der vil jeg ha minst mulig fokus på før jeg skal dit. Og masse humor. Overdreven humor underbygget med morsom tone. Vil heller høre at de komner nok til å ta ut ALLE tenne dine og le av det . Fordi det er jo så overdrevet og kan se fir meg , meg selv uten tenner, og da ler jeg jeg også. Så prøv med lystig god tone og tøys mye. Feks, hvem har bæsja? Jeg tror pappa har bæasja på seg, skal vi bytte bleie på han? Få igang litt samtale tull med han iht det, og putt inn eller er det du, pek inn i magen og kile litt. Og overtal med en god porsjon humor, til at det er lurt å kaste bæsjen i søpla/do. Feks når du får av bleie. Så kan du tøyse med at :oi denne var diger, er nok veldig lurt å få den bort. Mulig det du bruker å ta vekk bæsjen med svir. Så prøv å bruke, sånne tørrkluter med baby olje på isteden. Kjøper separat og du lager egne våtkluter. Og kjøp litt fet abo base på apoteket. Type 50%. Og vær så forsiktig som du kan når du tørker. Prøv litt forsiktig og spør om det går fint. Du kan si at du har kjøpt nie som ikke skal svi i rumpa. I god tid før Bleieskiftet skal skje, og minne om det om nødvendig. Finn en bæsje tisse sang som kan avlede. Mulig der finnes en bæsj film eller noe, slik at bæsj og tiss blir ufarlig. Må jobbes med. Anonymkode: 8414a...f5c 1
AnonymBruker Skrevet 18. september 2022 #15 Skrevet 18. september 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Er ikke sikker på at denbe tryggingen er det beste middelet på alt. Hadde noen skulle ha trygghet meg som voksen på feks å gå til tannlegen jeg gar stor skrekk for. Hadde jeg gruet meg 1000 ganger mer. Hvis noen begynner å si til meg at det går fort over, tannlegen er ikke farlig osv så ville det å Grue seg bare bygges opp mye mer. Der vil jeg ha minst mulig fokus på før jeg skal dit. Og masse humor. Overdreven humor underbygget med morsom tone. Vil heller høre at de komner nok til å ta ut ALLE tenne dine og le av det . Fordi det er jo så overdrevet og kan se fir meg , meg selv uten tenner, og da ler jeg jeg også. Så prøv med lystig god tone og tøys mye. Feks, hvem har bæsja? Jeg tror pappa har bæasja på seg, skal vi bytte bleie på han? Få igang litt samtale tull med han iht det, og putt inn eller er det du, pek inn i magen og kile litt. Og overtal med en god porsjon humor, til at det er lurt å kaste bæsjen i søpla/do. Feks når du får av bleie. Så kan du tøyse med at :oi denne var diger, er nok veldig lurt å få den bort. Mulig det du bruker å ta vekk bæsjen med svir. Så prøv å bruke, sånne tørrkluter med baby olje på isteden. Kjøper separat og du lager egne våtkluter. Og kjøp litt fet abo base på apoteket. Type 50%. Og vær så forsiktig som du kan når du tørker. Prøv litt forsiktig og spør om det går fint. Du kan si at du har kjøpt nie som ikke skal svi i rumpa. I god tid før Bleieskiftet skal skje, og minne om det om nødvendig. Finn en bæsje tisse sang som kan avlede. Mulig der finnes en bæsj film eller noe, slik at bæsj og tiss blir ufarlig. Må jobbes med. Anonymkode: 8414a...f5c Hvis vi ikke får ta bæsjen din kan den voksd seg så stor at vi kan lage bæsjehus av den, og le litt Anonymkode: 8414a...f5c 1
AprilLudgate Skrevet 18. september 2022 #16 Skrevet 18. september 2022 Snakk med barnet med veldig enkle ord. At dere vet han ikke liker bleieskift, men at bleier må skiftes så han ikke får sår og vondt. Og at han er veldig flink som prøver selv om han ikke liker det. Forbered litt hver dag, og gi ros etterpå. «Jeg så du ikke likte det, men pappa/mamma må skifte og vaske - og det er kjempebra du prøver selv om du ikke liker det». Det med «prøving/gjennomføring» er jo litt fri diktning da, men det er noe med å rose barn for å måtte stå i en situasjon de ikke liker når det er viktig at noe gjennomføres. Anerkjenne at det er noe de ikke liker fremfor å bare tvinge «silent» uten forklaring. Type dusj/tannpuss/bleieskift/blodprøver osv. Jeg synes tvangssituasjoner er kjipe, men enkelte ting bare MÅ man til slutt- og jeg synes det hjelper for begge parter å snakke om det. «Vil ikke tvinge, vet du ikke liker det, men vi må fordi X og Y- nå er vi ferdige og du får ros for dette som var vanskelig for deg».
Maleficenta Skrevet 18. september 2022 #17 Skrevet 18. september 2022 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Huff, det er så fælt! Det føles jo som jeg traumatiserer han når han skriker og gråter så utrolig hardt mens jeg bare må gjennomføre så han ikke blir sår... Takk for svar ❤️ Anonymkode: 44846...1d8 ja det er ikke en god følelse men de er for små til å forstå sitt eget beste. De må bare enten de vil eller ikke
AnonymBruker Skrevet 18. september 2022 #18 Skrevet 18. september 2022 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Vi fikk det til å funke i dag!! Jeg tror han har vært redd for tempen! Så i dag begynte vi med å vise at tempen skulle sove i skapet på bader, og så gikk vi til stua for å skifte. Der skiftet vi stående mens han bøyde seg fremover (fordi han aldri har tatt tempen stående...). Og det var absolutt ingen gråt!!! Hurra!!! Anonymkode: 44846...1d8 Der er enda ett bevis på at tilogmed små barn blir traumatisert av å få den greier i baken! Panne eller øretermometer!!! Anonymkode: 11bd1...902
AnonymBruker Skrevet 18. september 2022 #19 Skrevet 18. september 2022 Vi har seks barn og alle har på et tidspunkt protestert kraftig på å ligge på rygg og bli skiftet på. Da har løsningen vært å la de stå oppreist under bleieskift og la de bøye seg forover når de skal vaskes i kriker og kroker. Anonymkode: 8da2c...6df
AnonymBruker Skrevet 18. september 2022 #20 Skrevet 18. september 2022 https://nhi.no/familie/barn/nar-skal-barnet-pa-potta/ Start pottetrening. Leste oh crap potty training før vi starta her, hjalp godt. Synd dere gikk glipp av sommerferien, er litt lettere da. Høstferie? Anonymkode: e192e...0df
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå