Gå til innhold

Hvorfor er det så høy selvmordsrate blant veterinærer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skyldes det yrket? Skjønner jo at det er dritt å måtte bevitne vanskjøtsel og mishandling fks, og det å måtte avlive friske dyr av ulike grunner, men er ikke dette i utgangspunktet et yrke som tiltrekker seg mennesker som brenner for dyr og deres helse? Arbeidsdagene må jo inneholde veldig mye fint også. Og lønna er vel helt Ok? Ikke fantastisk, men veldig mange på klinikk slipper jo unna verste turnusarbeidet, og det er ganske lite for de som jobber på klinikker som også er akuttklinikker siden det er sånt man rullerer på i kommunene.

Anonymkode: 716a6...083

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har hørt det er blant leger og tannleger å..

Anonymkode: e05d8...51d

• Liker 4
Skrevet

Kan det være denne utdanningen tiltrekker seg folk som generelt er mer utsatt for psykisk uhelse? 

Type at man opplever sterkt engasjement for dyrehelse fordi høy grad av empati - men også at man brenner FOR mye for dyrene? 

Og har svakere «tilknytning» til menneskelige relasjoner eller noe sånt? 

Så jobben dermed blir veldig belastende? 

Anonymkode: 5fd20...eae

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Skyldes det yrket? Skjønner jo at det er dritt å måtte bevitne vanskjøtsel og mishandling fks, og det å måtte avlive friske dyr av ulike grunner, men er ikke dette i utgangspunktet et yrke som tiltrekker seg mennesker som brenner for dyr og deres helse? Arbeidsdagene må jo inneholde veldig mye fint også. Og lønna er vel helt Ok? Ikke fantastisk, men veldig mange på klinikk slipper jo unna verste turnusarbeidet, og det er ganske lite for de som jobber på klinikker som også er akuttklinikker siden det er sånt man rullerer på i kommunene.

Hvor har du det fra? 

• Nyttig 2
Skrevet

Ansvar for liv og kravstore eiere har jeg hørt

Anonymkode: 95ad8...512

• Liker 10
Skrevet

- De yrkesgruppene som har størst risiko for å begå selvmord er tannleger, veterinærer og leger. Ikke på grunn av sine stressende yrker, men fordi de har tilgang på dødelige kjemikalier og vet hvordan de skal bruke dem, ifølge Jose Manoel Bertolote, en ekspert på psykisk helse i Verdens Helseorganisasjon

https://www.nettavisen.no/artikkel/selvmord-pa-dodstoppen/s/12-95-734358#:~:text=- De yrkesgruppene som har størst,psykisk helse i Verdens Helseorganisasjon.

Gir nok mening. Mange av de som vurderer selvmord ønsker naturlig nok å finne smertefrie og effektive måter å ta livet sitt på. Leger sitter både med kunnskapen og midlene. 

Anonymkode: 92515...fea

• Liker 12
  • Nyttig 8
Skrevet

Tror jeg også hadde tenkt på selvmord om jeg måtte avlive så mange dyr fordi eierne ikke orket å ta seg av dem.

Anonymkode: 64b93...23c

• Liker 6
Skrevet

Kravstore eiere har jeg og hørt. Og så har de kunnskap til å lykkes når de har bestemt seg.

Anonymkode: c24b9...f73

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Kravstore eiere har jeg og hørt. Og så har de kunnskap til å lykkes når de har bestemt seg.

Anonymkode: c24b9...f73

Dette har jeg også hørt.

Skrevet

Jeg tenker at de har lett tilgang til medikamenter som gjør jobben, og derfor topper de statistikken. Litt lavere terskel for å sette en overdose hvor man sovner inn, enn å legge seg på jernbaneskinna for å si det litt grotesk. 

Anonymkode: 7b770...6fd

• Liker 6
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

- De yrkesgruppene som har størst risiko for å begå selvmord er tannleger, veterinærer og leger. Ikke på grunn av sine stressende yrker, men fordi de har tilgang på dødelige kjemikalier og vet hvordan de skal bruke dem, ifølge Jose Manoel Bertolote, en ekspert på psykisk helse i Verdens Helseorganisasjon

https://www.nettavisen.no/artikkel/selvmord-pa-dodstoppen/s/12-95-734358#:~:text=- De yrkesgruppene som har størst,psykisk helse i Verdens Helseorganisasjon.

Gir nok mening. Mange av de som vurderer selvmord ønsker naturlig nok å finne smertefrie og effektive måter å ta livet sitt på. Leger sitter både med kunnskapen og midlene. 

Takk for info som ikke bare er vill spekulering :)

Anonymkode: ca121...b7b

• Liker 8
  • Nyttig 2
Skrevet

Mine 4 siste hunder har vært omplasserings hunder så jeg skjønner litt. Hysteriske hunder når jeg får dem. Overlevelsemodus på høyt nivå. Første jeg tok i mot var tålig frisk men gikk noen fort i mot henne skrek hun å lå seg på bakken. Skrek så det hørtes ut som hun ble pint å skulle dø. Ble bra med årene å ble 10 år gammel hund. Andre lå under sengen å peste og pep så sengen ristet. Tok laaaaang tid og få han trygg nå er han en gammel mann og lever fint bare plaget med høye lyder og det skal mye til. 3 gikk i angrep helt plutselig flere ganger om dagen og ristet ble får alvorlig og kunne ikke reddes. 4 har jeg tatt i mot får 2 mnder siden og er redd folk. Har godtatt meg og 2 til som jeg er mye med. Har 2 som jobber med å få han til og godkjenne dem må bruke god tid og kun folk som kan hund da han er så redd at han kan bite. Bruker god tid. Redd får og bli holdt på å viser tegn på å vært holdt fast. Redd får beina til folk også mine så viser tegn til å blitt sparket. Fortsatt er han den friskeste jeg har tatt i mot så blir nokk bra etter vært! Hund kr 3 fikk jeg info om etterpå når han var bestilt avlivning på da jeg fikk kontakt. Var ikke noe koselig å høre i det hele tatt. Hund kr 2 er den som viste mest frykt når jeg fikk han og var redd får bokstavelig talt alt så har ikke lyst å vite hva som har skjedd der... synes synd på dyrlegen som får de mest alvorlige sakene. De får dyr som blir slått i hjel, pint , voldtatt osv... syke folk her i værden jeg hater folk 

Anonymkode: e9158...d3a

• Liker 6
  • Hjerte 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Er du nyutdannet tjener du mellom 500 000-540 000.  Fatter det ikke når det kreves 6 års utdannelse. 

Anonymkode: 33cf0...289

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg har faktisk tenkt litt på det selv! og velger å fortelle min grunn til hvorfor ikke jeg hadde orket å være veterinær.

Det er så trist å måtte avlive dyr, fordi dem har "feil" eiere. Mange friske dyr blir avlivet av flere grunner og noen av dem er:

1. Eier har ikke råd eller ikke evne til å ordne forsikring, slik at når det skjer dem så har dem ikke råd. 

2. Oppdrettere som ikke får solgt valper og velger å avlive dem. 

Du får også inn dyr som er vanskjøttet, påkjørt og/eller mishandlet/dumpet. Pasientens (dyrenes) skjebne er ofte basert på eierens økonomi, og ikke din evne til å redde dem som veterinær. Tror det hadde vært mye færre som hadde jobbet i helsesektoren hvis du var den som kunne redde deres liv, så lenge dem betalte deg for jobben...

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg kjenner til en veterinær som hang seg.

Anonymkode: 6f6f7...758

Skrevet

Overrepresentasjonen skyldes selvsagt at de har tilgang på medikamenter.

Anonymkode: 7279a...023

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Er du nyutdannet tjener du mellom 500 000-540 000.  Fatter det ikke når det kreves 6 års utdannelse. 

Anonymkode: 33cf0...289

Spørs hvor raskt det går an å stige i gradene.

Anonymkode: 7279a...023

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Kan det være denne utdanningen tiltrekker seg folk som generelt er mer utsatt for psykisk uhelse? 

Type at man opplever sterkt engasjement for dyrehelse fordi høy grad av empati - men også at man brenner FOR mye for dyrene? 

Og har svakere «tilknytning» til menneskelige relasjoner eller noe sånt? 

Så jobben dermed blir veldig belastende? 

Anonymkode: 5fd20...eae

Enig i dette. De ungdommene/jentene jeg har kontakt med som ønsker å bli veterinærer er ofte drevet av empati for dyr. Det er klart at det blir tøft når mye av jobben består av avliving.

Anonymkode: e8589...2b9

• Liker 1
Skrevet

Veterinær her. Jobbet i 3,5 år primært med smådyr og noe i kommunalvakt. Her er noen av utfordringene både jeg kollegaer møter på i hverdagen.

1. Lønn - Jeg startet på 405 000 etter 6 år på skole. Byttet da arbeidsplass flere ganger inntil jeg fikk en anstendig lønn på ca 600 000, noe som er ganske høyt i min bransje med så lite ansiennitet. 

2. HMS - har selv blitt skadet på jobb som endte opp med sykehusinnleggelse. Å jobbe med dyr er uforutsigbart, noen eiere informerer heller ikke at hunden på 50 kg kan bite. "Fido er bare snill han".

3. Alene - Når man deltar i kommunalvakten er man stort sett alene, både på klinikk og ute i felt. Man kan ikke kunne alt og midt på natten kan man ikke ringe en kollega. En enorm belasting å håndtere eiere, akutt syke dyr på 36 timen på vakt, alene.

4. Vakt. Noe mange ofte må delta i for å få luselønnen på klinikk til å få endene til å møtes. En slags dugnadsinnsats der vaktlaget består av kanskje 4-6 veterinærer som skal dekke opp for veterinærtjenesten for distriktet uten om åpningstider, altså 24/7.

5. SOME - en ting er uenigheter og klager på klinikken. Vi prøver alltid å møte kunde og pasient, men misfornøyde eiere som bruker facebook som oppslagstavle og vrir på sannheten i deres favør. Opplevd det 3 ganger nå, og vært en ekstrem belastning. Samtlige av eiere har jeg ikke hatt kapasitet til å hjelpe da jeg har vært opptatt med andre pasienter.

6. Pris - Vi lever i en velferdsstat der få har kunnskap om hva helsetjenester faktisk koster. Prisklager er svært vanlig, og vi er ikke griske men vi vil gjerne ha betalt for jobben vi gjør som enhver håndtverker.

7. Tenner -  eiere som lar dyra sine gå rundt med tannpine for de synes tannrens og tanntrekk som anbefales er unødvendig og dyrt. Hjerteskjærende.

Stort sett er jobben givende og fantastisk, men lønn står ikke i stil til ansvar og utdanning. 

Anonymkode: 07b27...e55

• Liker 6
  • Hjerte 9
  • Nyttig 15
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Det er noe I det. Det er høy selvmordsfare blant leger også men det snakkes ikke om. Det er betydelig lettere å ta en sprøyte i ro og mak enn å hoppe forran toget. 

Anonymkode: 72346...fb9

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...