Gå til innhold

VOM pølser til katt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan man bruke VOM pølser som våtfôr til katter, om man myker det opp med litt vann? Noen med erfaring med VOM? Ser at kiloprisen er nokså grei mtp at det er veldig god kvalitet.. Skal supplere med tørrfôr. Vil gjerne gi mer våtfôr men det blir så dyrt, da tørrfôr ser ut til å inneholde 3 ganger så mye næring som våtfôr 😕

Anonymkode: 15568...4d4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

V&H har eget kattefor, ofte mye billigere om du har mulighet til å kjøpe gjennom noen som storhandler eller henter selv. Noen dyrebutikker overpriser sykt.

Er nok ikke så mye næring i tørrfor, bare masse korn,hvete,stivelse og marginale mengder proteiner fra drittkilder. Diabetes og nyresvikt blir bare vanligere, tørrfor er nok hovedfaktoren.

Anonymkode: 9436e...e73

• Nyttig 1
Skrevet

Du kan råfôre ja. Både vom og hundemat, mush og smaak har råfôr spesifikt til katt. 

Ville ikke ha gitt kun vom for hund for katter trenger ekstra taurin, derfor de har eget til katt.  

Anonymkode: f85e7...dac

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

V&H har eget kattefor, ofte mye billigere om du har mulighet til å kjøpe gjennom noen som storhandler eller henter selv. Noen dyrebutikker overpriser sykt.

Er nok ikke så mye næring i tørrfor, bare masse korn,hvete,stivelse og marginale mengder proteiner fra drittkilder. Diabetes og nyresvikt blir bare vanligere, tørrfor er nok hovedfaktoren.

Anonymkode: 9436e...e73

Ja og da blir det plutselig dyrere med tørrfôr når man får veterinærregningen. 

Skrevet

Kan jo kjøpe tørrfôr uten korn også. 

Skrevet
-venter- skrev (1 minutt siden):

Kan jo kjøpe tørrfôr uten korn også. 

Selv om det er uten korn så er det ikke mulig å lage tørrfôr uten stivelse og karbohydrat, så da bytter de ut korn med for eksempel grønnsaker og diverse, for eksempel potet og ris. Man får ikke lager tørrfôr uten mer karbohydrat enn katter trenger og for lite fuktighet. Det finnes dårlige tørrfôr og det finnes litt bedre tørrfôr, men de finnes ikke GODE tørrfôr som er «ok» å gi som eneste næring. Jeg gir tørrfôr selv altså, men det er viktig å vite hva farene med tørrfôr er og hva man bør være obs på. 

• Tørrfôr inneholder ca 20-50% karbohydrat. Katter har bruk for 0-9% karbs (får i seg ca 8-9% i naturen), de nyttiggjør seg ikke av karbs, slik som oss. 
  • Tørrfôr inneholder ca 6-8% væske. Katter har bruk for 70-75% væske fra mat, siden de fra naturen av får i seg det gjennom byttet og derfor har utviklet dårlig tørste, det gjør at mange katter er dehydrert som kan føre til nyre- og urin problemer. 
  • Tørrfôr har dobbelt så mye fosfor(salt - dårlig for nyrer med for mye) som våtfôr.
  • Tørrfôr har ca 400 kcal per 100 gram, mens våtfôr har ca 100 kcal per 100 gram. Dette betyr at katter kan spise veldig lite tørrfôr før det blir for mye kalorier, så enten blir de ikke mett, ellers så får de i seg for mye kalorier (med mindre de er veldig aktiv.)
  • Tørrfôr inneholder masse korn og fyllstoffer som gjør at kattene blir saktere mett og fortere sulten.
  • Tørrfôr sammensetningen er protein > katbohydrat > fett, men de trenger protein(enda mer) > fett og så til sist > karbohydrat.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du kan råfôre ja. Både vom og hundemat, mush og smaak har råfôr spesifikt til katt. 

Ville ikke ha gitt kun vom for hund for katter trenger ekstra taurin, derfor de har eget til katt.  

Tenkte VOM pølser spesielt for katt da 😊 Men er jo weird at kattepølsene koster det dobbelte av hundepølsene 😠

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Tenkte VOM pølser spesielt for katt da 😊 Men er jo weird at kattepølsene koster det dobbelte av hundepølsene 😠

Ja det er veldig rart. Men så vidt jeg har skjønt (det må du faktasjekke selv for jeg er usikker) så er det ikke noe i veien for å gi vom for hund, til katt, men da må man passe på at de likevel får i seg nok taurin, så de kan ikke bare få for hund, men det er sikkert andre forskjeller også. 

Har du sett på våtfôr fra zoopluss.no? De har spareplan ordning som er veldig grei, bonussystem og synes ikke våtfôrene er så galen i pris (wild freedom, animonda carny, macs, grau, feringa, thrive)

Skrevet
AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Ja det er veldig rart. Men så vidt jeg har skjønt (det må du faktasjekke selv for jeg er usikker) så er det ikke noe i veien for å gi vom for hund, til katt, men da må man passe på at de likevel får i seg nok taurin, så de kan ikke bare få for hund, men det er sikkert andre forskjeller også. 

Har du sett på våtfôr fra zoopluss.no? De har spareplan ordning som er veldig grei, bonussystem og synes ikke våtfôrene er så galen i pris (wild freedom, animonda carny, macs, grau, feringa, thrive)

Ja det er på zooplus at jeg kjøper våtfôret. Kjøper det billigste kornfrie fôret jeg finner, sist ble det animonda carny.

Skrevet

Vi råfôrer med smaak fra musti.

Kattene har blitt mye bedre i pelsen og magen. Pluss at energinivået  også har økt. 
Tror ikke det er så veldig mye dyrere enn tørrfor og jeg syns absolutt det er verdt det. 

Anonymkode: 071e3...0a0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...