Gå til innhold

Å "sove natten rundt", "sove igjennom" osv. - hva legger dere i det? ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det at barnet sover om natten uten oppvåkninger overhodet, så altså at de ikke ammer/spiser? 

Eller inkludere det amminger? 

Ville tenkt det første, men synes jeg ser det brukes forskjellig. Typ: "han sover hele natta igjennom, han våkner bare opp for amming 3-4 ganger" 🤔

Anonymkode: 2f795...1aa

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Å sove natten igjennom er selvfølgelig å ikke båkne for mat, kos eller bleieskift. Natten var for meg fra 24 til 06.

Anonymkode: 72b9b...03d

• Liker 3
Skrevet

For en baby er vel definisjonen på å sove gjennom at de sover 6 timer i strekk mener jeg. 

Anonymkode: dc859...c80

Skrevet

Jeg trodde typ 19-7. Men det er visst helt feil å tenke ang baby. 

Anonymkode: 64d32...9ca

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg trodde typ 19-7. Men det er visst helt feil å tenke ang baby. 

Anonymkode: 64d32...9ca

Jeg tenker også dette. Jeg har også lenge følt at «alle andre sover jo natten gjennom» før jeg skjønte at definisjonen deres var annerledes (dvs den «våkner bare for mat»-definisjonen som er helt rar????).

Skrevet

For min del så sa jeg det når barnet sov fra ca 19-6 uten oppvåkninger.

Baby nr 2 som er 4 mnd våkner ikke så veldig til om natten, men jeg ammer flere ganger om natten og hadde hun ikke fått pupp hadde hun jo våknet helt, så vil ikke si at det er å sove natten igjennom nei🤪

Anonymkode: d8e51...9f2

Skrevet

Jeg tror i hvert fall bare en kan regne med at folk legger ulikt i det.

Det finnes nok en fasit, jeg mener også å ha hørt at det var 6 timer i strekk uten oppvåkninger som krevde kontakt med omsorgspersonene (det er vanskelig å vite om barnet var våken et par minutter mellom søvnfaser, men sovnet igjen av seg selv i løpet av de timene). Men de fleste av oss kjenner vel ikke til den fasiten. 

Jeg har tenkt det betyr at babyen sover fra den blir lagt om kvelden til den våkner for morgenen, og at det er noe som sjelden skjer. Men jeg opplevde det som at min eldste sov hele natten. Hun våknet et par ganger, fikk melk og sovnet igjen med en gang. Når vi samsov, kjentes det for meg som at jeg hadde sovet uten oppvåkninger. Med lillesøsteren som gråt, bæsjet, kavet, måtte ut av sengen og kunne være våken en stund, kjentes det definitivt ikke som natten gjennom.

Anonymkode: 6e24f...454

Skrevet

Når babyen her i hus sov første gang fra 00.00 - 06.00 tenkte jeg at han sov hele natta. 

Anonymkode: 0f346...9be

• Nyttig 2
Skrevet

Mener jeg har lest en definisjon på 5 timer i strekk mellom 00 og 06.. skjedde én gang ved 3 mnd, og deretter ikke før rundt året omtrent. 

19-7 har min eldste aldri gjort, men kan sove 20-0630 da 😅 Nå (3 år) sover hun hele natten omtrent 1/3 av gangene. 

Anonymkode: 220e2...be4

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Mener jeg har lest en definisjon på 5 timer i strekk mellom 00 og 06.. skjedde én gang ved 3 mnd, og deretter ikke før rundt året omtrent. 

19-7 har min eldste aldri gjort, men kan sove 20-0630 da 😅 Nå (3 år) sover hun hele natten omtrent 1/3 av gangene. 

(Ja, hun er våken nå 02:15 på natta.) 

Skrevet

Natten gjennom så tenker jeg hele natten, altså fra jeg legger meg til morgenen. Morgenen kan så klart vært alt fra kl 5-7.

Har man spedbarn og noen sier dette så tar jeg det alltid med en klype salt. For jeg husker selv at «sov hele natta» betød for meg at ungen bare hadde spist (ikke hadde behov for kos eller bleieskift). 

Anonymkode: 4c9b1...3a1

Skrevet

For meg er det at baby sover gjennom "min" natt og jeg får uforstyrret søvn. Så fra typ 23-7 uten at baby våkner. 

Anonymkode: 7dd65...705

• Liker 2
Skrevet

Når man ikke må våkne for kos, bleieskift og mat.

• Liker 1
Skrevet

Jeg har alltid tenkt 19-07 uten oppvåkning (amming, trøst etc.), så når jeg fortalte veninna mi som har baby på lik alder at ettåringen min ikke sov natten gjennom var hun heeeelt sjokkert. Babyen hennes sov visst natten gjennom da den var 3 uker…. Viste seg at hun regnet med oppvåkninger for å få flaske eller pupp, som skjedde 3-4 ganger🫠 så ikke føl at du har en håpløs baby fordi babyene til «alle andre sover rundt»😅

Anonymkode: 9d377...b5e

Skrevet

Vi samsover og ammer et par ganger ila natt, jeg kaller det å sove gjennom. De dagene hun ikke sover natten igjennom, har vi vært oppe og Skriftet bleie, tøyset eller grått litt 😅

Heldigvis våkner hun for amming, produksjonen må jo holdes igang!

Skrevet

Sove natten gjennom er fra 24 - 05.00. Jeg sier baby sover godt hele natten om baby kun våkner for amming og sovner igjen med en gang/under amming. Jeg samsover.

Anonymkode: fb696...ee6

Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Sove natten gjennom er fra 24 - 05.00. Jeg sier baby sover godt hele natten om baby kun våkner for amming og sovner igjen med en gang/under amming. Jeg samsover.

Anonymkode: fb696...ee6

Fem timer inkludert amminger vil jeg ikke si er å sove gjennom 😅 menmen, er jo ingen fasit på dette ;) 

Anonymkode: 9d377...b5e

• Liker 1
Skrevet
On 9/17/2022 at 10:15 PM, AnonymBruker said:

Er det at barnet sover om natten uten oppvåkninger overhodet, så altså at de ikke ammer/spiser? 

Eller inkludere det amminger? 

Ville tenkt det første, men synes jeg ser det brukes forskjellig. Typ: "han sover hele natta igjennom, han våkner bare opp for amming 3-4 ganger" 🤔

Anonymkode: 2f795...1aa

Kommer seg an på om man snakker om en liten baby eller en 2-åring syn jeg..  

En baby som sover uten oppvåkningg f.eks fra 22-04, våkner for litt pupp og sover videre til kl 8, syns jeg godt man kan si at sover hele natta.. En 2-åring som våkner kl 4 sover derimot ikke hele natta.. Forskjellen er vel hvor mye det går utover natta til mor/far syns jeg.

Anonymkode: 7bf15...2cf

Skrevet
20 hours ago, mingus said:

Vi samsover og ammer et par ganger ila natt, jeg kaller det å sove gjennom. De dagene hun ikke sover natten igjennom, har vi vært oppe og Skriftet bleie, tøyset eller grått litt 😅

Heldigvis våkner hun for amming, produksjonen må jo holdes igang!

Jeg har hatt mer enn nok melk med mine som sov rundt (minst 6-7t uten amming på natt).

Anonymkode: 7bf15...2cf

Skrevet

Sove gjennom natta ville jeg sagt er sove fra jeg legger meg i 22/23 tida til 7-8 om morgenen uten å vekke foreldre. 

Om jeg må våkne, har ikke ungen sovet gjennom natta heller. 

Anonymkode: a9a65...e1f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...