AnonymBruker Skrevet 17. september 2022 #1 Skrevet 17. september 2022 På grunn av skam, stolthet, frykt etc.? Selv er jeg 30 år, og har jobbet hardt for å fullføre en master. Noe skjedde, og jeg ble ufør. Det var utrolig hardt, og nesten uvirkelig å høre fra legespesialister at de anbefalte meg å søke uføretrygd. At jeg måtte det i min situasjon. Jeg visste egentlig at de hadde rett, og jeg vet at det kan endres senere. Jeg er så takknemlig for støtten jeg får, men samtidig så skamfull at jeg ikke har delt det med noen. Alle vet at jeg har jobbet siden jeg var 17, og at jeg har jobbet og tatt master i 20-årene, og jeg har ikke fortalt noen at jeg ikke lenger er i jobben min. Jeg lyger ikke på meg noe jeg ikke har gjort, men tør ikke innrømme at jeg er ufør, pga. frykt for fordommer. De jeg kjenner er opptatte av karriere, og mange ser ned på oss som er uføre 😞 Det er vanskelig. Er det flere her som gjør det samme? Hva forteller dere andre, i såfall? Hvorfor holdere dere det skjult? Anonymkode: 241dc...df7 3
AnonymBruker Skrevet 17. september 2022 #2 Skrevet 17. september 2022 Lyver ikke men forteller det ikke vist ikke noen spør. Prøver å unngå spørsmål hva jeg jobber med å dermed spør jeg heller ikke om det til andre Anonymkode: 2edde...35c 2
AnonymBruker Skrevet 17. september 2022 #3 Skrevet 17. september 2022 Jeg sier jeg er mellom jobber. Unngår å snakke med folk så godt det går så jeg slipper spørsmålet. Anonymkode: ced2a...c88
AnonymBruker Skrevet 18. september 2022 #4 Skrevet 18. september 2022 Nå har jeg heldigvis en liten stilling i jobb! Jeg nevner fort hvor jeg jobber også unngår jeg å prate mer om det. Ingen trenger å vite at jeg bare jobber en dag i uka 😆 Anonymkode: e1f7d...aa1 3
mo1234 Skrevet 18. september 2022 #5 Skrevet 18. september 2022 Jeg klarte også å fullføre master, men fikk aldri brukt den pga somatisk sykdom. Ble også ufør i 30 - årene. Mine nærmeste venninner vet at jeg er ufør. Men jeg liker ikke å bli spurt om jobb når jeg treffer nye folk. Var på et kurs en gang og alle skulle presentere seg. Jeg sa at jeg var arbeidsledig for tiden (nevnte ikke ufør). Værst å bli spurt om jobb i forbindelse med dating. Målet er å kunne jobbe litt ved siden av trygden. Men prøv å ikke vær flau fordi du er ufør, ts.
AnonymBruker Skrevet 18. september 2022 #6 Skrevet 18. september 2022 Ganske likt som meg. Rakk master, jobbe i ett år, så ble jeg syk - med minstesum. Veldig surt. Jeg er på aap, men det går mot ufør. Her vet venner og familie, for det går ikke an å skjule sykdommen min. Jeg er aldri ute heller, men hvis jeg blir spurt har jeg tenkt å si "jeg jobber med helsa" og ikke si så mye mer. Ingen har rett på å vite hva som er galt med deg, og det er helt sant at jeg hver dag kjemper for å bli bedre. Du har kanskje hørt mye stygt om uføre selv? Nå har du en god anledning til å vise venner at dette kan skje hvem som helst, også mennesker med master og høy utdanning. Sykdom rammer alle, noen av oss er mer uheldige enn andre. Anonymkode: 9d7bf...4eb 1
JegMotStrømmen Skrevet 18. september 2022 #7 Skrevet 18. september 2022 (endret) Ingen hemmelighet at jeg er det, men jeg drar det sjelden fram selv. Svarer som sant er på forespørsel bare. Ikke på grunn av skam, men fordi jeg ikke er så glad i å prate om negative ting. Og sykdom for meg er ganske negativt, har det bedre om jeg fokuserer på andre ting. Har jobbet i mange år tidligere, og ble skikkelig dårlig. Har ikke noe å skamme meg over. Endret 18. september 2022 av JegMotStrømmen
AnonymBruker Skrevet 18. september 2022 #8 Skrevet 18. september 2022 AnonymBruker skrev (20 timer siden): På grunn av skam, stolthet, frykt etc.? Selv er jeg 30 år, og har jobbet hardt for å fullføre en master. Noe skjedde, og jeg ble ufør. Det var utrolig hardt, og nesten uvirkelig å høre fra legespesialister at de anbefalte meg å søke uføretrygd. At jeg måtte det i min situasjon. Jeg visste egentlig at de hadde rett, og jeg vet at det kan endres senere. Jeg er så takknemlig for støtten jeg får, men samtidig så skamfull at jeg ikke har delt det med noen. Alle vet at jeg har jobbet siden jeg var 17, og at jeg har jobbet og tatt master i 20-årene, og jeg har ikke fortalt noen at jeg ikke lenger er i jobben min. Jeg lyger ikke på meg noe jeg ikke har gjort, men tør ikke innrømme at jeg er ufør, pga. frykt for fordommer. De jeg kjenner er opptatte av karriere, og mange ser ned på oss som er uføre 😞 Det er vanskelig. Er det flere her som gjør det samme? Hva forteller dere andre, i såfall? Hvorfor holdere dere det skjult? Anonymkode: 241dc...df7 Med gode folk kan du være åpen, med ikke så gode folk må du holde kjeft. Anonymkode: c9f31...1c6
AnonymBruker Skrevet 18. september 2022 #9 Skrevet 18. september 2022 Hvorfor skal jeg lyve/skjule det? Skal jeg være redd for å krenke uvitende folk som tror vi lever livet og har det kjempelett? Nei, skjuler det ikke og dersom noen har noe på hjertet så får de si det til meg ansikt til ansikt. Så kan vi ha en diskusjon om det å være ufør, hatt dette før og i 8 av 10 tilfeller så endrer de mening når jeg forklarer for dem som Om de var en 5 åring. De 2 andre gir jeg blanke f*** i og håper de en dag ender i NAV systemet og lærer den harde måten. Folk som tror vi har det fett er født med sølvskje så langt oppe i stink holet sitt at de ikke burde få lov å ferdes blant normale folk. Skal sies at folk er ikke så i mot oss uføretrygdede som det fremgår her på KG. For det neste er det troll som hygger seg og de få som lirer av seg styggheter burde komme seg ut av mamma og pappa sin kjeller og få seg et liv. Ikke har de kjæreste heller, det er enten frøken høyre eller en eller annen hand me down dildo de har arvet av kusinen sin. Anonymkode: 3bc3a...45b
AnonymBruker Skrevet 18. september 2022 #10 Skrevet 18. september 2022 JegMotStrømmen skrev (4 minutter siden): Ingen hemmelighet at jeg er det, men jeg drar det sjelden fram selv. Svarer som sant er på forespørsel bare. Ikke på grunn av skam, men fordi jeg ikke er så glad i å prate om negative ting. Og sykdom for meg er ganske negativt, har det bedre om jeg fokuserer på andre ting. Har jobbet i mange år tidligere, og ble skikkelig dårlig. Har ikke noe å skamme meg over. Samme her. Kunne like gjerne snakket om tørre kjeks. Det er ikke noe spennende. Anonymkode: c9f31...1c6
mo1234 Skrevet 21. september 2022 #11 Skrevet 21. september 2022 Jeg er vel litt sånn at jeg føler jeg må forklare/forsvare at jeg ikke jobber. Treffer jeg bekjente og de spør om jobb, sier jeg at jeg ikke jobber, og stort sett forteller jeg historien bak. Har bestemt meg for å slutte med fordi det er en privatsak.
AnonymBruker Skrevet 21. september 2022 #12 Skrevet 21. september 2022 Har vært ufør i endel år nå (selv om jeg for tiden har en liten jobb) har alltid sagt rett ut at jeg er ufør dersom noen spør meg uansett hvem jeg snakker til. Det er jo en del av livet mitt akkurat som alt annet. Anonymkode: ff601...238 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå