Gå til innhold

Hvorfor mener du helsefagarbeider er lavstatus yrke?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Anonymkode: 15ba0...dd1

Videoannonse
Annonse
Gjest DislayName
Skrevet

Det er dårlig betalt. Det er lett å komme inn på studiet. Det er lett å fullføre studiet. Det fører til et yrke med lite ansvar, frihet og muligheter.

Skrevet

De er ikke autorisert heller?

Anonymkode: fd1e8...cef

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

De er ikke autorisert heller?

Jo,

Anonymkode: c1e17...71e

Skrevet
DislayName skrev (1 minutt siden):

Det er dårlig betalt. Det er lett å komme inn på studiet. Det er lett å fullføre studiet. Det fører til et yrke med lite ansvar, frihet og muligheter.

Lite ansvar 🤣

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jo,

Ok, det var da enda godt! 😄 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Anonymkode: 15ba0...dd1

Tungt arbeid, dårlig betalt, ugunstige arbeidstider. 

Anonymkode: d1f9e...0b2

• Liker 1
Skrevet

Kun videregående opplæring, dårlig betalt, i noen tilfeller vanskelig å få full stilling. 

Anonymkode: 613c0...a12

• Liker 2
Skrevet

Jeg synes det er en uting å kalle noen yrker for "lavstatus", da alle bidrar til samfunnet på ulike områder :)Helsefagarbeidere gjør en kjempejobb! 💯

Anonymkode: 309eb...7bf

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg synes det er en uting å kalle noen yrker for "lavstatus", da alle bidrar til samfunnet på ulike områder :)Helsefagarbeidere gjør en kjempejobb! 💯

De gjør en kjempejobb, men de blir jo lurt trill rundt av samfunnet. Lav lønn, deltidsstillinger og få muligheter til å klatre.

Anonymkode: f889c...e96

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg er i 100% stilling, og gjør alle oppgaver som sykepleierne gjør, unntatt å sette morfin og midazolam... Er ikke alle steder hvor helsefagarbeidere kun får utføre stell 😊 Jeg har ansvar på lik linje som sykepleierne over mine pasienter. Det er et viktig yrke og jeg er stolt over å være helsefagarbeider med mye kunnskap og erfaring 😊

Anonymkode: ac210...98c

• Liker 9
Skrevet

Lavstatusyrke er et ord jeg ikke bruker. Jeg synes helsefagarbeidere er helt fantastiske. Jeg har lært så utrolig mye av de og hadde gjerne vært pasienten til kollegaene mine.

Anonymkode: b8d19...2bd

• Liker 2
Skrevet

Jeg syns det er en viktig jobb som fortjener respekt, men sosioøkonomisk er den dessverre langt nede. Å sette diagnose verdsettes (og betales!) høyere enn det å håndtere resultat av diagnosen når pasienten blør og kaster opp og andre udelikate ting.

Anonymkode: 3453a...b53

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Fordi det dessverre er motsatt av høy status som innebærer høy utfanning , behagelig jobb og god lønning.

Helsefagarbeidere har Lav og enkel utdanning (de fleste kan få det til, også mindre begavede mennesker),  dem har lav lønn i forhold til ansvarsmengde, lav lønn i forhold til krevende oppgaver. De må jobbe på ugunstige tidspunkt.

Jeg ville heller støttet streikende helsefagarbeidere enn lærere som krever mye, og mer og mer og mer til tross for at man vet veldig godt hva man går til om man velger læreryrket. 

(Liker du ikke barn, noen lange arbeidsdager, sure foreldre, undervisning, og sosialarbeider-oppgaver eller lange ferier og ganske ok lønn? Ikke bli lærer. )

Anonymkode: fcae4...cea

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Å ironisk nok så så vi under pandemien hvilke yrker som virkelig er samfunnsnyttige, bl.a helsefagarbeisere, renholdere og butikkansatte. Altså de med dårligst betalte jobber. Også må vi jo ikke glemme at det var sykepleierne som fikk applaus, noe som var direkte pinlig å være vitne til. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Å ironisk nok så så vi under pandemien hvilke yrker som virkelig er samfunnsnyttige, bl.a helsefagarbeisere, renholdere og butikkansatte. Altså de med dårligst betalte jobber. Også må vi jo ikke glemme at det var sykepleierne som fikk applaus, noe som var direkte pinlig å være vitne til. 

Man kommer fortsatt til å automatisere bort matbutikk ansatte, til tross for pandemien. Capitalist Brutality fortsetter å herje, så den kapitalistiske brutaliteten driter hardt i om butikkansatte er nyttige under pandemien. 

Man må definere hva lav status er, men vil si at de fleste er enige i at helsefagarbeider er lavstatus nettopp fordi det finnes noe som heter å bli enten sykepleier eller hjelpepleier, og da tenker en del folk at man får mye mer igjen for å bli enten sykepleier eller vernepleier enn å bli helsefagarbeider. 

Nå finnes det ikke noe bachelor eller mastergrad i renhold eller bachelor i matbutikk ansatt på Kiwi, men jeg kan lett gi deg eksempler på andre "fagbrev" yrker, som det eksisterer både bachelor og mastergrad i. 

Du kan godt også nevne logistikk som en viktig faktor under pandemien. Logistikk og vareflyt har blitt forstyrret og det ble fare for at ting som skal leveres, ikke skal bli levert. Så er det ikke vanskelig å tenke seg hvem som fikk drittjobben når det gjelder å pakke all denne logistikken for hånd eller diverse trucks, og hvem det er som sitter på kontoret og ordner med mer behagelige ting.

De på "gulvet" som har verdiløst fagbrev i logistikk, som man egentlig bare kan bruke som toalettpapir omtrent, er de som måtte slite og ordre pakking og utsendinger. Mens de som enten har bachelor og spesielt master i logistikk, holder seg nok til de mer behagelige arbeidsoppgavene, som var å koordinere, beregne, innkjøp, prisforhandlinger og sende alt av gårde ved å organisere transport, men det er de på golvet som må laste inn alt dette, blant annet medisinsk utstyr som det var mye behov for under pandemien.

Anonymkode: 3ec66...009

• Hjerte 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...