Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Vi har krav mot en person etter at vi har vunnet saken i retten. Han anket men vi har likevel startet prosessen i namsnemnda for å ta utlegg. Saken er foreløpig avsluttet med "intet til utlegg". Jeg trodde de skulle tatt pant i hans bolig som ble kjøpt i 2018, imidlertid sjekket ut i kjøpshistorikken på nett at boligen ble overført til kona i juni 2022 (naturlig nok...). Er det så enkelt som å overføre til ektefelle for å unngå at boligen blir eventuelt tvangssolgt? Vi har advokat som kjører saken vår i retten, men tenkte å høre her først. 

Skrevet

Er det tinglyst særeie for ektefellen? Er overdragelsen tinglyst som salg eller gave? Dersom det er tinglyst som gave, må dere muligens begjære fyren konkurs og få omstøtt gave til ektefelle. Er det tinglyst som salg og det ikke er særeie, kan dere klage på utlegget og be om pant etter tvangsfullbyrdelsesloven 7-13.

Anonymkode: e3d16...ce5

• Liker 1
Skrevet

Det er ingen selvfølge at hus blir solgt for å dekke gjeld. Man har krav på bosted og et salg medfører ju ikke automatisk at skyldner sitter igjen med penger.

Anonymkode: 61a76...798

Skrevet

Og det må være dekning til alt han skylder dere + evt andre pant som er før dere i boligen , ellers blir d ikke tvangssalg 

Anonymkode: 87c2e...771

• Liker 1
Skrevet

Du skriver ikke noe om alder på kravet deres, eller når dere startet saken mot vedkommende…

Hvis overdragelsen av boligen skjedde etter saken deres, så bør dere undersøke muligheten for å få ugyldiggjort dette, da det kan være svindel.

Anonymkode: 0b862...4b5

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Er det tinglyst særeie for ektefellen? Er overdragelsen tinglyst som salg eller gave? Dersom det er tinglyst som gave, må dere muligens begjære fyren konkurs og få omstøtt gave til ektefelle. Er det tinglyst som salg og det ikke er særeie, kan dere klage på utlegget og be om pant etter tvangsfullbyrdelsesloven 7-13.

Anonymkode: e3d16...ce5

Hei og takk for svar! jeg må nok si at det er vanskelige greier for meg:) vi er fra utlandet og ikke spesielt kjent med norsk lovverk:) men men...har advokat og det er han som skal ellers ta det videre. Jeg aner ikke om det er tinglyst som salg eller gave. Fant bare slik info på nett...at boligen ble kjøpt i 2018 og overdratt for null kroner i juni 2022 slik at eiendommen ikke står i hans navn. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Det er ingen selvfølge at hus blir solgt for å dekke gjeld. Man har krav på bosted og et salg medfører ju ikke automatisk at skyldner sitter igjen med penger.

Anonymkode: 61a76...798

Hei og takk for svar! jeg skjønte det...at det er det siste som kan skje og som man prøver å unngå: dvs. tvangssalg...men bedre kanskje å få sikret vår krav på den måten...at han vet at det er tatt pant i hans bolig... jeg vet ikke jeg...  greia er at vi vant saken i retten og det var ingen tvil om at han må betale alt vi krever... nå har vi funnet enda flere bevis mot ham, mens foreløpig fikk vi svar fra namsnemnda "intet til utlegg" og at han har indre krav på seg som blir nedbetalt i 2024...det betyr i praksis at vi må vente lenge til at vi får noe tilbake. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Du skriver ikke noe om alder på kravet deres, eller når dere startet saken mot vedkommende…

Hvis overdragelsen av boligen skjedde etter saken deres, så bør dere undersøke muligheten for å få ugyldiggjort dette, da det kan være svindel.

Anonymkode: 0b862...4b5

Hei og takk for svar...det er nye greier for oss. Vi er fra utlandet og havnet i en veldig kjip sak...hvor advokatutgifter blir bare større og større... alder på kravet vårt? hva tenker du på? vi startet saken for 1,5 år siden, mens han kjøpte huset i 2018 og frem til juni 2022 stod som medeier av huset. Plutselig finner jeg info om at delen hans ble overført til kona. Vi vant saken i mars, mens kort tid etter ble saken meldt inn hos namsmannen... så det er vel åpenbart at han overførte til kona mens saken hos namsmannen pågikk. 

Skrevet

Jeg tror dere må slå han konkurs, da finnes omstøtelsesregler som gjør at denne overføringen kanskje ikke er gyldig. Spør advokaten!

Anonymkode: 3083e...956

Skrevet

Be advokaten deres se nærmere på objektiv proforma og vis til Høyesteretts dom HR-2018-1265-A. Ellers kan omstøtelsesreglene komme dere til unnsetning, som påpekt over, men disse krever at kreditor slås konkurs. 

Anonymkode: 684fa...bc2

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg tror dere må slå han konkurs, da finnes omstøtelsesregler som gjør at denne overføringen kanskje ikke er gyldig. Spør advokaten!

Anonymkode: 3083e...956

takk!

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Be advokaten deres se nærmere på objektiv proforma og vis til Høyesteretts dom HR-2018-1265-A. Ellers kan omstøtelsesreglene komme dere til unnsetning, som påpekt over, men disse krever at kreditor slås konkurs. 

Anonymkode: 684fa...bc2

tusen takk!

Skrevet

Hei igjen! Et annet spørsmål. Han eier en svær båt som han ikke har sagt noe om til namsmannen. Jeg har bare noen bilder av båten . Er det mulig å bevise på noen måte  at det er hans båt? Prøvde å søke opp i skipsregisteret, men ingen spor.

Skrevet
magmamija skrev (6 timer siden):

Hei igjen! Et annet spørsmål. Han eier en svær båt som han ikke har sagt noe om til namsmannen. Jeg har bare noen bilder av båten . Er det mulig å bevise på noen måte  at det er hans båt? Prøvde å søke opp i skipsregisteret, men ingen spor.

Skipsregisteret...😅  Så stor tviler jeg på at den er. Prøv heller småbåtregisteret.

Anonymkode: b650b...f05

• Liker 1
Skrevet

Ryddet for brukerdebatt. 

Christina82, mod

• Liker 1
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Skipsregisteret...😅  Så stor tviler jeg på at den er. Prøv heller småbåtregisteret.

Anonymkode: b650b...f05

Hehe mente småbåtregisteret🤣

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...