AnonymBruker Skrevet 17. september 2022 #1 Skrevet 17. september 2022 Riksmekleren skal ha møte med partene i morgen klokka 12. Tror dere at mandag blir vanlig skoledag for barna våre? Dette kan vel ikke vare særlig lengre..? Anonymkode: 171b1...eef
AnonymBruker Skrevet 17. september 2022 #2 Skrevet 17. september 2022 Det tviler jeg på, KS er null interessert i å få slutt på denne streiken. De gir fullstendig faen i barna, og arbeidsgiver sparer penger på å ikke betale ut lønn. Det er dog mange lærere som er lei og lei seg nå, jeg tror ikke streikeviljen er så på topp som UDF sier... Anonymkode: 8cf80...e4f 9
Gjest fransine Skrevet 17. september 2022 #3 Skrevet 17. september 2022 (endret) Nei, tror ikke den blir slutt så fort, men det nærmer seg nok... Håper det blir tvungen lønnsnemnd snart, og at lærerne sitter igjen med et dårlig utbytte. Makan til sutrekopper skal man lete lenge etter i arbeidslivet. En gammel artikkel, men setter likevel fokus på hvor ofte / mye lærere går i streik... https://www.aftenposten.no/norge/i/XwA6o/laererne-har-streiket-i-233000-arbeidsdager Endret 17. september 2022 av fransine
Toyah Skrevet 17. september 2022 #4 Skrevet 17. september 2022 fransine skrev (3 minutter siden): Nei, tror ikke den blir slutt så fort, men det nærmer seg nok... Håper det blir tvungen lønnsnemnd snart, og at lærerne sitter igjen med et dårlig utbytte. Makan til sutrekopper skal man lete lenge etter i arbeidslivet. Tusen takk! Om du har barn i skolen, håper jeg dine barn har et bedre tilbud enn 19 åringer rett fra videregående skole. 8
Toyah Skrevet 17. september 2022 #5 Skrevet 17. september 2022 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Det tviler jeg på, KS er null interessert i å få slutt på denne streiken. De gir fullstendig faen i barna, og arbeidsgiver sparer penger på å ikke betale ut lønn. Det er dog mange lærere som er lei og lei seg nå, jeg tror ikke streikeviljen er så på topp som UDF sier... Anonymkode: 8cf80...e4f Denne streiken gjør vondt for mange, også mange av de lærerne som er involvert syns dette er vanskelig. Men arrogansen til KS har fått mange lærere til å se rødt - meg selv inkludert! 10
AnonymBruker Skrevet 17. september 2022 #6 Skrevet 17. september 2022 fransine skrev (9 minutter siden): Nei, tror ikke den blir slutt så fort, men det nærmer seg nok... Håper det blir tvungen lønnsnemnd snart, og at lærerne sitter igjen med et dårlig utbytte. Makan til sutrekopper skal man lete lenge etter i arbeidslivet. En gammel artikkel, men setter likevel fokus på hvor ofte / mye lærere går i streik... https://www.aftenposten.no/norge/i/XwA6o/laererne-har-streiket-i-233000-arbeidsdager Neppe fare for liv og helse og ingen grunn til tvungen lønnsnemd. Anonymkode: a08ff...cf5 4
Gjest fransine Skrevet 17. september 2022 #7 Skrevet 17. september 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Neppe fare for liv og helse og ingen grunn til tvungen lønnsnemd. Anonymkode: a08ff...cf5 Vel, det er ikke alle som er enig med deg i det... https://www.nettavisen.no/nyheter/professor-mener-staten-ma-gripe-inn-i-larerstreiken-fare-for-elevers-liv-og-helse/s/12-95-3424311578
AnonymBruker Skrevet 17. september 2022 #8 Skrevet 17. september 2022 Det der med at lærerstreik er så farlig for barna og at man sammenligner det med korona blir for dumt. Barna er ikke i isolasjon, de bare får ikke undervisning. De har mer fritid til å besøke hverandre og helsestasjoner, fritidsklubber, idrettslag, speidern, osv holder jo på som vanlig. Tror ikke lærerstreiken er fort over, KS er uinteressert i en løsning. Anonymkode: 9f4b1...1e2 8 3
AnonymBruker Skrevet 17. september 2022 #9 Skrevet 17. september 2022 Toyah skrev (36 minutter siden): Tusen takk! Om du har barn i skolen, håper jeg dine barn har et bedre tilbud enn 19 åringer rett fra videregående skole. Enig. Å kalle lærere for sutrekopper fordi de ønsker at barna skal kvalifiserte lærere er for meg et under. Streiken handler om mer enn lønn. Anonymkode: d53ae...525 11 4
Topsi Skrevet 17. september 2022 #10 Skrevet 17. september 2022 fransine skrev (44 minutter siden): Nei, tror ikke den blir slutt så fort, men det nærmer seg nok... Håper det blir tvungen lønnsnemnd snart, og at lærerne sitter igjen med et dårlig utbytte. Makan til sutrekopper skal man lete lenge etter i arbeidslivet. En gammel artikkel, men setter likevel fokus på hvor ofte / mye lærere går i streik... https://www.aftenposten.no/norge/i/XwA6o/laererne-har-streiket-i-233000-arbeidsdager Kanskje grunnen til at lærere og helseansatte streiker så ofte er fordi vi a) blir avbrutt av tvungen lønnsnemnd uten at de underliggende faktorene blir gjort noe med, og b) får frontfahet tredd ned over hodet mens privat sektor I lokale oppgjør får langt mer enn frontfaget likevel 5 1
AnonymBruker Skrevet 17. september 2022 #11 Skrevet 17. september 2022 Håper den er over snart. Har en som skulle startet i 1 på videregående, men som kun har to timer med gym i uken 😅 Og det etter mye fravær på ungdomsskolen. Første halvår i 8ne og siste halvår i 10ne var vel det eneste normale der, ellers var det jo mye surr under pandemien med skole annenhver dag, isolasjon, hjemmeskole, isolasjon, litt skole, isolasjon osv osv .. Vi er en familie på 5, og hver gang vi var nærkontakter havnet vi jo i en periode i lange isolasjoner, ingen av oss fikk covid før julen i fjor, da var vi hjemme i flere uker. Så det har helt klart vært utfordrende for ungdomsgenerasjonen, selvom man kan argumentere med at de sitter ikke i isolasjon nå og de kan møte venner etc. Men det blir litt for tynt - vi vet at ikke alle har venner, vi vet at ikke alle har det bra hjemme, vi vet at ikke all ungdom er så strukturerte at de klarer å lese på egenhånd, jeg føler at hele den generasjonen blir litt pissa på, det er liksom ikke så farlig med dem, vi bare ofrer dem for fremtidens barn. Men så har de allerede vært igjennom så mye, samt at det er ungdommen som er i en sårbar alder. Men forstå meg rett, jeg ser hvor lærerne kommer fra. Jeg syntes bare det er vondt å se på fra sidelinjen. Håper man kan komme til en enighet snart. Anonymkode: b6b86...727 2 2
Toyah Skrevet 17. september 2022 #12 Skrevet 17. september 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Enig. Å kalle lærere for sutrekopper fordi de ønsker at barna skal kvalifiserte lærere er for meg et under. Streiken handler om mer enn lønn. Anonymkode: d53ae...525 Jeg blir litt lei meg når jeg blir kalt "sturekopp", når jeg vet hvor dedikert jeg er til mitt yrke. Hvor høyt jeg sette elevene mine og jeg er ikke et unntak. Alle mine kolleger jobber på den måten. " elevene i fokus" til en hver tid. Det skal være et godt sted å være hos oss. 5 2
Gjest fransine Skrevet 17. september 2022 #13 Skrevet 17. september 2022 Topsi skrev (4 minutter siden): Kanskje grunnen til at lærere og helseansatte streiker så ofte er fordi vi a) blir avbrutt av tvungen lønnsnemnd uten at de underliggende faktorene blir gjort noe med, og b) får frontfahet tredd ned over hodet mens privat sektor I lokale oppgjør får langt mer enn frontfaget likevel A) Det er ingen tvang å være organisert. Når man roper ulv ulv så mange ganger så blir folk til slutt lei av å høre på, og tar dere ikke seriøst. B) Å sammenligne privat og offentlig sektor blir helt feil. Å være offentlig ansatt gir en trygghet, det er nesten umulig å få sparken. Til gjengjeld så får man ikke like høy lønn som man får i privat sektor. I privat sektor er det motsatt, man har ikke den samme tryggheten med tanke på å beholde jobben, men til gjengjeld så ligger lønna en del høyere for å kompensere for dette.
Topsi Skrevet 17. september 2022 #14 Skrevet 17. september 2022 fransine skrev (2 minutter siden): ) Det er ingen tvang å være organisert. Når man roper ulv ulv så mange ganger så blir folk til slutt lei av å høre på, og tar dere ikke seriøst. Man roper ikke ulv når de u derliggendr faktorene aldri blir gjort noe med 5 2
Gjest fransine Skrevet 17. september 2022 #15 Skrevet 17. september 2022 Topsi skrev (2 minutter siden): Man roper ikke ulv når de u derliggendr faktorene aldri blir gjort noe med Men da må fagforbundene gå til kamp mot det da, ikke fokusere på lønna, for jeg regner med de underliggende faktorene du snakker om ikke handler om lønn? Det er mye som er "galt" i skolesystemet som burde vært tatt tak i, så hvorfor er det lønna som skal fokuseres så mye på? Lønna er ikke dårlig akkurat.
AnonymBruker Skrevet 17. september 2022 #16 Skrevet 17. september 2022 1 minutt siden, fransine said: Men da må fagforbundene gå til kamp mot det da, ikke fokusere på lønna, for jeg regner med de underliggende faktorene du snakker om ikke handler om lønn? Det er mye som er "galt" i skolesystemet som burde vært tatt tak i, så hvorfor er det lønna som skal fokuseres så mye på? Lønna er ikke dårlig akkurat. Ehh… Det er en klar sammenheng mellom lønn og valg av yrker. Just saying. Heier på lærerne!!! Anonymkode: d29f6...293 8 1
Topsi Skrevet 17. september 2022 #17 Skrevet 17. september 2022 (endret) fransine skrev (4 minutter siden): Men da må fagforbundene gå til kamp mot det da, ikke fokusere på lønna, for jeg regner med de underliggende faktorene du snakker om ikke handler om lønn? Det er mye som er "galt" i skolesystemet som burde vært tatt tak i, så hvorfor er det lønna som skal fokuseres så mye på? Lønna er ikke dårlig akkurat. Mye handler om lønn. F rks, de stedene hvor sykepleiemangelen er størst stenges tilbud ned, og sykepleiere har en fagbemanning som er uforsvarlig, dette kan avhjelpes med bedre lønn, og er årsaken til at mange kommuner gir bedre lønn til sykepleiere enn tariff for å tiltrekke seg sykepleiere. men noe handler om andre ting ja, f eks kjenner jeg en lærer som sier de ikke får lov å gå til lege i arbeidstida uten å måtte ta det igjen, selv om alle leger har åpent kun i skoletiden. For oss helsearbeidere handler det om at belastningsskader ikke gir rett til yrkesskadeerstatning, vi får ikke risikotillegg når vi jobber med smittepasienter, mens de som håndterer innpakket smitteavfall får det, vi som jobber oppi avføringen og slimet får ikke. Vi har en bemanningsnorm og en arbeidstid som er helseskadelig og øker risikoen for feil, feil vi blir stående ansvarlig for. Blant annet Endret 17. september 2022 av Topsi
Gjest fransine Skrevet 17. september 2022 #18 Skrevet 17. september 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ehh… Det er en klar sammenheng mellom lønn og valg av yrker. Just saying. Heier på lærerne!!! Anonymkode: d29f6...293 Velger man å utdanne seg innen yrker hvor man vet man blir ansatt i offentlig sektor så er det ikke lønna som er den største drivkraften nei.
AnonymBruker Skrevet 17. september 2022 #19 Skrevet 17. september 2022 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Enig. Å kalle lærere for sutrekopper fordi de ønsker at barna skal kvalifiserte lærere er for meg et under. Streiken handler om mer enn lønn. Anonymkode: d53ae...525 Å hvordan hjelper denne streiken å få flere kvalifiserte lærere? Anonymkode: 6fb2c...056 4 1
Topsi Skrevet 17. september 2022 #20 Skrevet 17. september 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Å hvordan hjelper denne streiken å få flere kvalifiserte lærere? Anonymkode: 6fb2c...056 Lønnsutviklingen påvirker vel hvor mange som søker seg til lærerutdanningen. Allerede nå står mange plasser ledig 7 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå