Gå til innhold

Har du opplevd å møte på helsepersonell som rett og slett ikke tror på div. sykdommer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ble henvist til en psykolog av fastlegen, og på vårt første møte - intet mindre enn 20 minutter inn i samtalen - så fortalte psykologen meg rett ut at hun var ekstremt skeptiker til en rekke "populære" diagnoser, og kunne allerede fortelle meg fra det jeg hadde fortalt, at det virket tvilsomt at jeg led av noen slike. 

Ja, hun rett ut at hun ikke hadde noen intensjoner om å f.eks starte utredning på en rekke av disse som det først lå mistanke om, og heller ville fokusere tiden vår på samtaleterapi. 

Dette er mitt første måte med psykolog, noensinne. Er dette slik ting fungerer?

Anonymkode: ee808...6e7

• Liker 2
  • Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Klok psykolog. Selvsagt skal man bruke de første timene på å bli kjent. Det er rett og slett så mange vikarierende motiver ( bevisste og ubevisste) til grunn for folks ønske om utredning for det ene og det andre. Glem ikke at psykologen er eksperten her, ikke pasient eller fastlege. En utredning krever mye ressurser. Først må man ta stilling til om det i det hele tatt er grunnlag for en utredning. Dermed er bli kjent-samtaler helt avgjørende. 

Anonymkode: 8a85b...ab9

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Min bestefar er pensjonert lege og mener at ME og fibromyalgi er bare «vondt-i-vilja» 

Anonymkode: 8c25e...726

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet

Det er jo greit at psykologen har tenkt å diagnostisere deg på bakgrunn av hva h*n lærer om deg, ikke baserer seg på generelle mistanker. Det er jo virkelig ikke sikkert at h*n ikke tror på sykdommene, men det kan hende h*n mener at samfunnet generelt er litt for glad i å diagnostisere alt. Klok psykolog der, altså.

• Liker 3
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Min bestefar er pensjonert lege og mener at ME og fibromyalgi er bare «vondt-i-vilja» 

Jammen bra han er pensjonert...

• Liker 10
  • Nyttig 4
Skrevet
VanessaK skrev (3 minutter siden):

Jammen bra han er pensjonert...

Haha. Han er den gamle skolen kan du si.

Skrevet

Jeg var på sykehuset,med Ulceløs kolitt,avføring 30 ganger i døgnet.Rakk alltid toalett,men hadde et uhell,som jeg virkelig måtte ha hjelp med og få rydda og skifta på senga.Sykepleieren kom og skjelte meg ut,og sa om jeg skulle drite sånn,så fikk jeg ta på meg bleie🙈Akkurat som jeg gjorde det med vilje.Opplever at leger/sykepleiere ikke har nok kunnskap om hvordan tarmsykdom faktisk kan være.

Anonymkode: cb3b5...2c6

• Liker 2
  • Hjerte 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Ble henvist til en psykolog av fastlegen, og på vårt første møte - intet mindre enn 20 minutter inn i samtalen - så fortalte psykologen meg rett ut at hun var ekstremt skeptiker til en rekke "populære" diagnoser, og kunne allerede fortelle meg fra det jeg hadde fortalt, at det virket tvilsomt at jeg led av noen slike. 

Ja, hun rett ut at hun ikke hadde noen intensjoner om å f.eks starte utredning på en rekke av disse som det først lå mistanke om, og heller ville fokusere tiden vår på samtaleterapi. 

Dette er mitt første måte med psykolog, noensinne. Er dette slik ting fungerer?

Anonymkode: ee808...6e7

Hun er bare en psykolog, hun kunne like gjerne vært en tulling på gata. 

Anonymkode: 0296d...ca5

Skrevet

Når det er snakk om en psykolog som ikke er så glad i diagnoser, vil jeg si det er en psykolog som tør å tenke utenfor boksen. Som ikke er så opptatt av å finne "feil", men heller filosofere mer åpent i samtale med deg?

Høres bare positivt ut i mine ører 🌼

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg var på sykehuset,med Ulceløs kolitt,avføring 30 ganger i døgnet.Rakk alltid toalett,men hadde et uhell,som jeg virkelig måtte ha hjelp med og få rydda og skifta på senga.Sykepleieren kom og skjelte meg ut,og sa om jeg skulle drite sånn,så fikk jeg ta på meg bleie🙈Akkurat som jeg gjorde det med vilje.Opplever at leger/sykepleiere ikke har nok kunnskap om hvordan tarmsykdom faktisk kan være.

Anonymkode: cb3b5...2c6

Fysj. Det var overhodet ikke greit sagt.  Rett og slett rystet. Hilsen annen sykepleier. 

Anonymkode: 12825...949

• Liker 3
  • Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Klok bestefar du har. Og det er nok ikke bare pensjonerte leger som mener slikt.

Anonymkode: d2225...d1a

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Klok bestefar du har. Og det er nok ikke bare pensjonerte leger som mener slikt.

Anonymkode: d2225...d1a

Nei, det har vi merket 🤣 Det finnes trangsynte mennesker i alle kategorier.

• Liker 10
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Takk Gud for at han er pensjonert da! Slike "leger" bør ikke ha legeautorisasjon. 

• Liker 7
  • Nyttig 2
Skrevet

Å starte med generell utredning virker da til å være standard? Da blir man kjent gjennom de ulike spørsmålene. Deretter går de inn på ulike diagnoser de selv ser at du treffer veldig innafor.

Å "bare" ha samtaleterapi er jo ikke hjelpsomt for alle. Har man en lidelse som faktisk trenger mer behandling, så blir denne utsatt ganske lenge..

Du får sikkert lært noe, f.eks. teknikker til å håndtere utfordringene du har, hvordan du kan "omstille deg". Tankegang og slikt. Du får se an og justere litt som du går. Er du ikke fornøyd i det hele tatt, så kan du alltids bytte

Anonymkode: 889c4...d43

• Liker 1
Skrevet
Teatrica skrev (1 minutt siden):

Nei, det har vi merket 🤣 Det finnes trangsynte mennesker i alle kategorier.

Trangsynt eller rett og slett bare mye erfaring med folk og deres ulike konstellasjoner av symptomer som ikke alltid er knyttet til en eller annen diagnose.  Me kan( og jeg sier kan) henge sammen med unnvikende trekk hos den syke, vansker med å sette grenser, invaderende familiemedlemmer osv. Ser dere: me er ikke alltid me Dette skjønner leger og psykologer mye bedre enn menigmann som forleser seg på diverse pasientforum

• Liker 2
Skrevet
Bombasi skrev (1 minutt siden):

Takk Gud for at han er pensjonert da! Slike "leger" bør ikke ha legeautorisasjon. 

Tror det er god vi snart er kvitt legene/tannlegene av den "gamle skolen" er så mye merkelig jeg har vært borte i 😄 

Anonymkode: 33e6f...afc

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Å starte med generell utredning virker da til å være standard? Da blir man kjent gjennom de ulike spørsmålene. Deretter går de inn på ulike diagnoser de selv ser at du treffer veldig innafor.

Å "bare" ha samtaleterapi er jo ikke hjelpsomt for alle. Har man en lidelse som faktisk trenger mer behandling, så blir denne utsatt ganske lenge..

Du får sikkert lært noe, f.eks. teknikker til å håndtere utfordringene du har, hvordan du kan "omstille deg". Tankegang og slikt. Du får se an og justere litt som du går. Er du ikke fornøyd i det hele tatt, så kan du alltids bytte

Det er ikke så enkelt. Diagnoser sier egentlig veldig lite. Hvilken behandling er det snakk om, om det ikke er samtaleterapi da?

Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Klok psykolog. Selvsagt skal man bruke de første timene på å bli kjent. Det er rett og slett så mange vikarierende motiver ( bevisste og ubevisste) til grunn for folks ønske om utredning for det ene og det andre. Glem ikke at psykologen er eksperten her, ikke pasient eller fastlege. En utredning krever mye ressurser. Først må man ta stilling til om det i det hele tatt er grunnlag for en utredning. Dermed er bli kjent-samtaler helt avgjørende. 

Leste du hva ts skrev? Svaret ditt har jo ingenting med det å gjøre. En klok psykolog starter ikke behandling uten å vite hva man skal behandle og pasienten er nå eksperten på seg selv og eget liv.

Anonymkode: af7bc...b1a

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det er ikke så enkelt. Diagnoser sier egentlig veldig lite. Hvilken behandling er det snakk om, om det ikke er samtaleterapi da?

Behandling av diagnoser blir man enig med psykologen om. Faktisk et helt team som skal vurdere om personen har lidelsen, og hva som kan være aktuelt å gjøre framover. Alle er ulike uansett om man deler samme diagnose, så man må uansett gå fram sammen med behandler. Diagnosen er mer som en samlebetegnelse av symptomene.

Behandling er ofte en blanding av samtale og eksponeringsterapi, kognitiv terapi, medisinering, gruppeterapi. Mestringsklasser kanskje? Jeg er ikke kjent med alt de kan tilby. Det blir iallefall skreddersydd og tilpasset sammen med TS, behandler, fastlege, familie, og skole/jobb etter behov.

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Leste du hva ts skrev? Svaret ditt har jo ingenting med det å gjøre. En klok psykolog starter ikke behandling uten å vite hva man skal behandle og pasienten er nå eksperten på seg selv og eget liv.

Anonymkode: af7bc...b1a

Pasienten er muligens eksperten på eget liv, men hva i alle dager gjør vedkommende hos psykologen da?

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...