AnonymBruker Skrevet 17. september 2022 #1 Skrevet 17. september 2022 Når jeg var student, og var på mitt fattigste var jeg også på mitt tynneste. Økonomisk strakk ikke alltid mat til. Når jeg leser om fattige som står frem i media og ikke har penger til mat legger jeg merke til at de er svært overvektige. De skriver også om at de sender barna med tom matpakke på skolen osv. Hva kan grunnen være for at de da er så overvektige? Anonymkode: 504d6...4ab 1 2
AnonymBruker Skrevet 17. september 2022 #2 Skrevet 17. september 2022 Medisiner, sykdom feks Anonymkode: 65a3f...3aa 3 4
AnonymBruker Skrevet 17. september 2022 #3 Skrevet 17. september 2022 Det er ikke godt å si.. Anonymkode: 5534c...2fe
Maskinfører Skrevet 17. september 2022 #4 Skrevet 17. september 2022 Den billigste maten er vel den som inneholder mest fett (Søppel) overvektige fattige i USA spiser på Mc Donalds 17 3
AnonymBruker Skrevet 17. september 2022 #5 Skrevet 17. september 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Når jeg var student, og var på mitt fattigste var jeg også på mitt tynneste. Økonomisk strakk ikke alltid mat til. Når jeg leser om fattige som står frem i media og ikke har penger til mat legger jeg merke til at de er svært overvektige. De skriver også om at de sender barna med tom matpakke på skolen osv. Hva kan grunnen være for at de da er så overvektige? Anonymkode: 504d6...4ab Du kommer sikkert til å få mange svar som forteller at junk er billigere enn sunn mat. Det stemmer ikke så forklaringen kan ikke være den. Jeg også lurer litt når overvektige sier de ikke har råd til mat. Anonymkode: 54fcc...fdf 6 1 2
AnonymBruker Skrevet 17. september 2022 #6 Skrevet 17. september 2022 3 minutter siden, AnonymBruker said: Når jeg var student, og var på mitt fattigste var jeg også på mitt tynneste. Økonomisk strakk ikke alltid mat til. Anonymkode: 504d6...4ab Når jeg var student var det flere som sa de ikke hadde råd til mat. Alkohol derimot var aldri noe problem. Anonymkode: f8379...185 14 1 3
Bombasi Skrevet 17. september 2022 #7 Skrevet 17. september 2022 Enkelt. Den billigste maten er også den som er mest kaloririk og usunn. 9
AnonymBruker Skrevet 17. september 2022 #8 Skrevet 17. september 2022 Billige karbohydrater gjør at man spiser mer enn et balansert og sunt kosthold. Utrolig mye junk Foods på Nille, Rusta, Europris o.lign steder som bare inneholder karbs og e-stoffer. Fattige som også har andre levekårsutfordringer orker sikkert ikke å lage sunne måltider. Ref meg selv. Anonymkode: b94f6...701 7
AnonymBruker Skrevet 17. september 2022 #9 Skrevet 17. september 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Du kommer sikkert til å få mange svar som forteller at junk er billigere enn sunn mat. Det stemmer ikke så forklaringen kan ikke være den. Jeg også lurer litt når overvektige sier de ikke har råd til mat. Anonymkode: 54fcc...fdf Man blir da ikke overvektig på dagen, det skjer over tid. Samtidig er man ikke garantert å ha god økonomi resten av livet fordi man har det på et gitt tidspunkt. Så om noen mister jobben, blir ufør, går konkurs etc så vil de ikke automatisk og umiddelbart bli tynn fordi økonomien ikke er den samme. Anonymkode: 27d29...cd6 9
Bombasi Skrevet 17. september 2022 #10 Skrevet 17. september 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Du kommer sikkert til å få mange svar som forteller at junk er billigere enn sunn mat. Det stemmer ikke så forklaringen kan ikke være den. Jeg også lurer litt når overvektige sier de ikke har råd til mat. Anonymkode: 54fcc...fdf Visste du at 1 kg (5500 kcal) sjokolade er billigere enn 1 kg (500 kcal) bringebær? 15 2
AnonymBruker Skrevet 17. september 2022 #11 Skrevet 17. september 2022 Følger du så lite med? Det er velkjent fra for eksempel USA at den fattigste delen av befolkningen også er den som sliter med fedme. Dette fordi usunn mat er billig, og fattige har flere psykiske problemer som disponerer for fedme. Anonymkode: 979c6...6cf 6 1
Enmanelskeråhate Skrevet 17. september 2022 #12 Skrevet 17. september 2022 Bombasi skrev (5 minutter siden): Enkelt. Den billigste maten er også den som er mest kaloririk og usunn. Tullprat, mye billigere å lage mat selv enn takeout 5
Miranda Bailey Skrevet 17. september 2022 #13 Skrevet 17. september 2022 Usunn mat er ofte billigere enn sunn mat - og selv i de tilfeller hvor sunn mat er billigere, så tenker ikke folk over at man må spise (og da også kjøpe) et mye større volum av sunn mat for å få dekket kaloribehovet sitt. 2 1
Enmanelskeråhate Skrevet 17. september 2022 #14 Skrevet 17. september 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Følger du så lite med? Det er velkjent fra for eksempel USA at den fattigste delen av befolkningen også er den som sliter med fedme. Dette fordi usunn mat er billig, og fattige har flere psykiske problemer som disponerer for fedme. Anonymkode: 979c6...6cf Usa ja men i Norge er takeout vesentlig dyrere enn sunn hjemmelaget 1
AnonymBruker Skrevet 17. september 2022 #15 Skrevet 17. september 2022 Bombasi skrev (2 minutter siden): Visste du at 1 kg (5500 kcal) sjokolade er billigere enn 1 kg (500 kcal) bringebær? Det kan nok stemme litt, det personen du svarer skriver. Husker Helstrøm hadde en episode med en alenemor som ikke klarte få det til å gå rundt. Det var mye pasta, Grandiosa, billige ferdigretter osv. Likevel klarte han ordne en meny på lite budsjett som inneholdt mer og sunnere mat. Så problemet der var nok heller mangel på kunnskap. Anonymkode: 65a3f...3aa 9 3
Bombasi Skrevet 17. september 2022 #16 Skrevet 17. september 2022 Enmanelskeråhate skrev (Akkurat nå): Tullprat, mye billigere å lage mat selv enn takeout Jeg snakker ikke om "takeout"! Jeg snakker om at usunn og kaloririk mat i dagligvarebutikken er billigere enn sunn mat. Hvor mange der ute lever ikke på ris, nudler, pasta og brød foran å handle frukt, grønt og bær fordi økonomien sier så? 15
AnonymBruker Skrevet 17. september 2022 #17 Skrevet 17. september 2022 De bruker opp penga i burger- og pizzasjappa første uka etter lønn. Deretter null penger til mat ettersom den lille slanten de har igjen hår til Pepsi Max og kanskje røyk. Anonymkode: c1e81...6c9 1
AnonymBruker Skrevet 17. september 2022 #18 Skrevet 17. september 2022 Usunn mat er ikke billigere enn sunn mat. Men det er ofte mer lettvint og fristende. Går nok i manglende kunnskap om mat og ernæring. Anonymkode: ff15c...2ba 8 1
Gjest fransine Skrevet 17. september 2022 #19 Skrevet 17. september 2022 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Du kommer sikkert til å få mange svar som forteller at junk er billigere enn sunn mat. Det stemmer ikke så forklaringen kan ikke være den. Jeg også lurer litt når overvektige sier de ikke har råd til mat. Anonymkode: 54fcc...fdf Jo det stemmer veldig godt at sunn mat er dyrere. Og så tar det gjerne en stund fra man ikke har råd til mat til man kan merke det tydelig på kroppen. Så har noen sykdommer som gjør at de ikke kan bevege seg så mye, eller som gjør et vekta blir et problem selv om man spiser sunt.
Enmanelskeråhate Skrevet 17. september 2022 #20 Skrevet 17. september 2022 Bombasi skrev (1 minutt siden): Jeg snakker ikke om "takeout"! Jeg snakker om at usunn og kaloririk mat i dagligvarebutikken er billigere enn sunn mat. Hvor mange der ute lever ikke på ris, nudler, pasta og brød foran å handle frukt, grønt og bær fordi økonomien sier så? Karbohydrater er da en del av et helt normalt sunt kosthold 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå