Gå til innhold

Jeg klarer ikke å steke pannekaker! De blir ødelagt hver gang jeg snur dem! Så jeg ender bare opp med stygge panneklumper!

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Bruk først smør i panna. Så heller du i en øse røre, løft og vend på panna så røra fordeler seg utover det hele. 

La pannekaka steke på 7 eller 8 i varme (skru ned hvis det blir brente flekker) til den er "tørr" på overflaten, det bobler litt, men om du følger med ser du at fukten tørker inn. Da løsner du den med stekespaden, lirker den under og flipper rundt.

Endret av klarinetta
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sørg for å ha en god telefonpanne uten riper, da trenger du ikke smør eller olje. Pleier å bruke oppskriften fra rema 1000, har aldri hatt problemer med den

Anonymkode: eb7fd...362

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du lite egg i røra så blir de ofte vanskelige å steke. Jeg bruker 4 egg på 6 dl melk.

Anonymkode: a7f68...d0f

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enten har du for lite egg i, eller så har du for lite mel. Eventuelt at du ikke har rørt røren godt nok. Når du rører masse rundt blir røren mer sammenhengende. Jeg bruker et egg per desiliter melk.

Anonymkode: d9605...5f2

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vet ikke hva jeg gjør riktig, men jeg har ikke det problemet.

Oppskriften min er 1 egg, litt salt, 2 dl melk og passe mye mel. Jeg visper først egget jevnt, deretter tilsetter jeg litt melk og litt mel om hverandre, til konsistensen er riktig. Melk til slutt. Konsistensen blir litt tynnere enn yoghurt.

Så må røren svelle, dette er viktig.

Så smelter jeg smør i panne. Da er jeg nøye på at jeg ikke skraper nedi med stekespaden. Smøret må dekke hele stekepannen, og hvis stekepannen slipper dårlig bruker jeg ekstra mye smør. Smøret skal ikke bli gyllent, men nesten.

Så tilsetter jeg røre. Den skal være tynn nok til at jeg kan helle på pannen for å fordele røren. Det skal ikke være så mye røre at den fordeler seg selv. Tykkere røre gir tykkere pannekaker, som er enklere å håndtere. De smaker ikke like godt, men de er enklere å servere med syltetøy.

Underveis justerer jeg temperaturen. Hvis det kommer mye damp er temperaturen for høy. Hvis pannekakene ikke blir brune er temperaturen for lav.

Jeg snur pannekakene når toppen er tørr. Da passer jeg på å løsne pannekaken før jeg snur den, så ikke halvparten blir hengende igjen.

Stekespader I metal har gjerne tynne kanter som deler opp pannekaken mens jeg snur den. Plast er ofte for mykt for vekten av en pannekake. Derfor foretrekker jeg tre.

Anonymkode: 3f738...d31

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Oppskriften min er 1 egg, litt salt, 2 dl melk og passe mye mel. Jeg visper først egget jevnt, deretter tilsetter jeg litt melk og litt mel om hverandre, til konsistensen er riktig. Melk til slutt. Konsistensen blir litt tynnere enn yoghurt.

Så smelter jeg smør i panne. Da er jeg nøye på at jeg ikke skraper nedi med stekespaden. Smøret må dekke hele stekepannen, og hvis stekepannen slipper dårlig bruker jeg ekstra mye smør. Smøret skal ikke bli gyllent, men nesten.

Så tilsetter jeg røre. Den skal være tynn nok til at jeg kan helle på pannen for å fordele røren. Det skal ikke være så mye røre at den fordeler seg selv. Tykkere røre gir tykkere pannekaker, som er enklere å håndtere. De smaker ikke like godt, men de er enklere å servere med syltetøy.

Underveis justerer jeg temperaturen. Hvis det kommer mye damp er temperaturen for høy. Hvis pannekakene ikke blir brune er temperaturen for lav.

Jeg snur pannekakene når toppen er tørr. Da passer jeg på å løsne pannekaken før jeg snur den, så ikke halvparten blir hengende igjen.

Stekespader I metal har gjerne tynne kanter som deler opp pannekaken mens jeg snur den. Plast er ofte for mykt for vekten av en pannekake. Derfor foretrekker jeg tre.

Åhoi dette var jo vitenskap 😆👌

Anonymkode: 81811...94c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det der hørtes jo bare ut som et helvetes styr. Jeg tar litt smør i stekrpanna, slenger nedi ca en ause med røre, venter til den blir stekt også snur jeg den. Det er ikke noe hokus pokus.

Anonymkode: 7df48...0bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv å ta litt mindre røre i, små pannekaker er lettere å snu. Og bruk masse smør i stekepanna hvis den er litt slitt og lett brenner seg fast.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...