Gå til innhold

Er det virkelig så mange som 20 prosent i skolen som ikke har lærerutdannelse slik UDF hevder, eller er dette kreativ bruk av tall?


Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Utdanningsforbundet hevder at så mange som 20 prosent av de som underviser i skolen ikke har lærerutdannelse. 

Til enhver tid i skolen er det ansatt en del fagfolk (elektrikere, sykepleiere etc)  eller utdannede med bachelor- eller mastergrad som enten er i gang med eller planlegger å ta PPU Praktisk-pedagogisk utdannelse, et ettårig studium med pedagogisk og didaktisk fokus som gjør at du formelt blir lærer). For å få fast jobb i skolen dersom man kun har fagutdannelse, forplikter man seg til å ta PPU innen tre år etter at man signerer kontrakt for fast jobb. 

På min arbeidsplass har det vært innom mange slike, og det har aldri vært noe "oppstyr" rundt disse i kollegiet. Nettopp fordi de i kraft av å være solide fagfolk eller har solid teoretisk utdannelse har fungert veldig godt i jobben sin. Noen av dem har sikkert blitt enda flinkere av å ta PPU, men de fungerte også svært godt som lærere før eller mens de tok PPU. 

Jeg synes det er rimelig kreativ bruk av tall dersom disse regnes inn i "de 20 prosentene av lærere som ikke har lærerutdannelse", slik KS hevder i artikkelen under.  

Det er i tråd med norsk lov -lov- å ansette personer uten PPU, dersom de er i gang med det eller forplikter seg til å ta det innen tre år. Lektorlaget og UDF anerkjenner denne gruppa så mye at de lønnes som adjunkter eller lektorer (det vil si at de får lik lønn som de med PPU) i det de starter

Noe helt annet er det dersom det virkelig finnes 20 prosent i kategorien "19-åring som akkurat er ferdig med videregående og hverken er fagperson eller har teoretisk utdanning i form av bachelor- eller masterutdannelse fra høgskole og/eller universitet." 

Er det KS eller Utdanningsforbundet som er kreative i tallbruken her?

https://www.ks.no/kronikker/larerkrisen-kan-avblases/

 

Endret av M**
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Det skulle ikke forundre meg om det ikke var sant. Da jeg var kontaktlærer i fjor, hadde kun 1 av 4 lærere på trinnet lærerutdanning, og det var meg. De andre hadde f.eks master i pedagogikk, men ikke faglig kompetanse (og måtte ta fag).

Jeg skal si at det er slitsomt å jobbe med folk som ikke har pedagogisk utdanning overhodet, når man ikke kan ha faglige diskusjoner, og man blir fryst ut fordi man prøver å ta de faglige diskusjonene (som de ikke forstår noe av fordi de aldri har tatt noe som er i nærheten av å være lærerutdanning). Hun med ped hadde litt kompetanse, men hadde aldri undervist tidligere eller hatt praksis. Jeg var også forsåvidt fersk i læreryrket, men jeg hadde erfaring fra frivillig arbeid og praksis. Det var et slitsomt år.

Det som natt og dag å jobbe med folk med lærerutdanning, for å si det sånn.

Og bare for å understreke det; alle i skolen trenger ikke lærerutdanning, det er alt fra vernepleiere til lærerutdannede og barne- og ungdomsarbeidere på skolen min, og det er supert, men de bør ha noe faglig ballast. 

Hun ene læreren i fjor hadde ikke engang fullført videregående...

Endret av SPOCA
  • Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
SPOCA skrev (7 minutter siden):

Det skulle ikke forundre meg om det ikke var sant. Da jeg var kontaktlærer i fjor, hadde kun 1 av 4 lærere på trinnet lærerutdanning, og det var meg. De andre hadde f.eks master i pedagogikk, men ikke faglig kompetanse (og måtte ta fag).

Jeg skal si at det er slitsomt å jobbe med folk som ikke har pedagogisk utdanning overhodet, når man ikke kan ha faglige diskusjoner, og man blir fryst ut fordi man prøver å ta de faglige diskusjonene (som de ikke forstår noe av fordi de aldri har tatt noe som er i nærheten av å være lærerutdanning). Hun med ped hadde litt kompetanse, men hadde aldri undervist tidligere eller hatt praksis. Jeg var også forsåvidt fersk i læreryrket, men jeg hadde erfaring fra frivillig arbeid og praksis. Det var et slitsomt år.

Det som natt og dag å jobbe med folk med lærerutdanning, for å si det sånt. 

Og bare for å understreke det; alle i skolen trenger ikke lærerutdanning, det er alt fra vernepleiere til lærerutdannede og barne- og ungdomsarbeidere på skolen min, og det er supert, men de bør ha noe faglig ballast. Hun ene læreren i fjor hadde ikke engang fullført videregående...

Forståelig, men dersom disse har fått fast jobb er de enten i gang med pedagogisk utdannelse eller har forpliktet seg til å ta det innen tre år. Har selv god erfaring med folk i denne kategorien fra egen jobb i vidergående, men det er ikke sikkert alle deler min erfaring her. 

Personlig synes jeg det er verre å ikke ha solid fagbakgrunn enn å ikke ha PPU, da har du jo i realiteten ingenting å lære bort. 🙂 Skjønner derfor at du synes det er håpløst å ansette noen med master i pedagogikk og ingen fagbakgrunn fra f.eks historie, engelsk eller realfag.

Når det gjelder de som ikke har pedagogisk utdannelse, bør de i hvertfall være ydmyke overfor dette og høre på deg som har det. 

 

Endret av M**
Skrevet

Ikke faste ansatte som ikke har lærerutdanning, men folk i vikariater. Og får man ikke en med utdanning til utlyst stilling må man ta det man får tak i, da blir det folk uten lærerutdannelse. Vikarer er sjeldent utdannet, så selv om det er timevikarer kan det jo utgjøre en hel del i løpet av et år. Eller hvis man får en langtidssykemelding. 

Anonymkode: 886d8...ebe

  • Liker 2
Skrevet (endret)
M** skrev (13 minutter siden):

Forståelig, men dersom disse har fått fast jobb er de enten i gang med pedagogisk utdannelse eller har forpliktet seg til å ta det innen tre år. Har selv god erfaring med folk i denne kategorien fra egen jobb i vidergående, men det er ikke sikkert alle deler min erfaring her. 

Personlig synes jeg det er verre å ikke ha solid fagbakgrunn enn å ikke ha PPU, da har du jo i realiteten ingenting å lære bort. 🙂 Skjønner derfor at du synes det er håpløst å ansette noen med master i pedagogikk og ingen fagbakgrunn fra f.eks historie, engelsk eller realfag.

Når det gjelder de som ikke har pedagogisk utdannelse, bør de i hvertfall være ydmyke overfor dette og høre på deg som har det. 

 

De har ikke fått fast jobb, de fikk vikariater. De var desperate etter å få folk, og tok det de kunne få, i bunn og grunn. Jeg var en av de som fikk fast jobb mot at jeg fullførte innen tre år. Jeg hadde da allerede bachelor/master innen språk,  fordypning/etterutdanning i ulike skolefag, og hadde kun bacheloroppgaven min igjen av grunnskolelærerutdanningen (altså hadde jeg 14 års utdanning å ta av), som jeg leverte og besto i januar (dvs innen skoleåret var omme). 

Jeg jobber i grunnskolen, på småskoletrinnet, og jeg synes det er ekstra viktig at de sørger for bemanning som sikrer at elevene får et godt grunnlag for videre skolegang. Jeg er ikke uenig i at det er verre å ikke ha solid faglig bakgrunn, men det blir håpløst når man ikke har noen gang delene, om du skjønner? 

La oss bare si at jeg krevde å få nytt team til nytt skoleår, hvilket jeg da også fikk. Takk og lov.

Endret av SPOCA
  • Liker 1
Skrevet (endret)
SPOCA skrev (17 minutter siden):

De har ikke fått fast jobb, de fikk vikariater. De var desperate etter å få folk, og tok det de kunne få, i bunn og grunn. Jeg var en av de som fikk fast jobb mot at jeg fullførte innen tre år. Jeg hadde da allerede bachelor/master innen språk,  fordypning/etterutdanning i ulike skolefag, og hadde kun bacheloroppgaven min igjen av grunnskolelærerutdanningen (altså hadde jeg 14 års utdanning å ta av), som jeg leverte og besto i januar (dvs innen skoleåret var omme). 

Jeg jobber i grunnskolen, på småskoletrinnet, og jeg synes det er ekstra viktig at de sørger for bemanning som sikrer at elevene får et godt grunnlag for videre skolegang. Jeg er ikke uenig i at det er verre å ikke ha solid faglig bakgrunn, men det blir håpløst når man ikke har noen gang delene, om du skjønner? 

La oss bare si at jeg krevde å få nytt team til nytt skoleår, hvilket jeg da også fikk. Takk og lov.

Dette er veldig spesielt  ( i negativ retning) , vil jeg si. 

Jobber du i en stor by eller ute i distriktene?

Kom også selv inn i skolen slik du nevner 🙂                                                                                                  Helt enig i at det er håpløst dersom man hverken har PPU ELLER fagutdanning. Og dersom man får fast jobb og planlegger eller er i gang med PPU har man hvertfall en dedikasjon (forhåpentligvis) til å bli lærer og er ydmyk for å lære fra mer erfarne. Dersom du bare er innom i et vikariat og ikke tenker å bli i skolen er nok saken ofte annerledes. 

Endret av M**
Skrevet
M** skrev (Akkurat nå):

Dette er veldig spesielt  ( i negativ retning) , vil jeg si. 

Jobber du i en stor by eller ute i distriktene?

I Oslo. :) 

Skrevet
SPOCA skrev (17 minutter siden):

I Oslo. :) 

Oi, enda verre! I distriktene er det mer forståelig at man ikke får tak i kvalifisert personell. Er det et "upopulært" strøk/en skole med mye sosial uro?

Skrevet

Jeg tror dette tallet stemmer ganske bra. Jeg var selv ufaglært vikarlærer i flere år, og det var aldri noe problem å få jobb (i Oslo). Vi var alltid håndfull ganske unge folk som ble brukt som vikarlærere. 

Lønna var veldig bra også! Det ble ikke helt full stilling, men husker timelønnen var høy.

Anonymkode: bf193...10c

Skrevet (endret)
M** skrev (2 minutter siden):

Oi, enda verre! I distriktene er det mer forståelig at man ikke får tak i kvalifisert personell. Er det et "upopulært" strøk/en skole med mye sosial uro?

Nei, men det har vært andre grunner til at det har vært problemer med å få tak i kvalifisert personell. Det sagt, det var bedre i år, når ting hadde roet seg (det var en grunn, som ikke hadde med strøk eller sosial uro å gjøre). Og så kjenner jeg til andre skoler i Oslo med samme problem, det er nok ikke helt unikt.

Endret av SPOCA
Skrevet
SPOCA skrev (15 minutter siden):

Nei, men det har vært andre grunner til at det har vært problemer med å få tak i kvalifisert personell. Det sagt, det var bedre i år, når ting hadde roet seg (det var en grunn, som ikke hadde med strøk eller sosial uro å gjøre). Og så kjenner jeg til andre skoler i Oslo med samme problem, det er nok ikke helt unikt.

Jeg skjønner. Bra det er bedre i år 🙂

Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Jeg tror dette tallet stemmer ganske bra. Jeg var selv ufaglært vikarlærer i flere år, og det var aldri noe problem å få jobb (i Oslo). Vi var alltid håndfull ganske unge folk som ble brukt som vikarlærere. 

Lønna var veldig bra også! Det ble ikke helt full stilling, men husker timelønnen var høy.

Anonymkode: bf193...10c

I barneskole eller ungdomsskole? 🙂Hvilke fag hadde dere? Hadde dere kontaktlæreransvar i tillegg? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ikke faste ansatte som ikke har lærerutdanning, men folk i vikariater. Og får man ikke en med utdanning til utlyst stilling må man ta det man får tak i, da blir det folk uten lærerutdannelse. Vikarer er sjeldent utdannet, så selv om det er timevikarer kan det jo utgjøre en hel del i løpet av et år. Eller hvis man får en langtidssykemelding. 

Anonymkode: 886d8...ebe

Men har disse relevant kompetanse i tråd med opplæringsloven?

Skrevet

Ja, jeg tror faktisk det stemmer!

Du får ikke fast jobb uten lærerutdannelse, men vikariater blir ofte fylt opp av "ufaglærte" 

Det er mange faggrupper inne i skolen og mange av disse gjør en god jobb. Men det er mange arbeidsoppgaver en skal gjøre i skolen man ikke er kvalifisert til. Det gir et dårligere tilbud til deres barn, men mange foreldre har visst ingen problem med det. 

Min venninne har en 19 år gammel sønn som vikarierer i en "vanskelig" 5.klasse fordi læreren er sykemeldt. Hvordan kan dette være et godt nok tilbud. 

Mange snekkere, helsefagarbeidere, sykepleiere jobber uten godkjent lærerutdanning på vgs. De "kan" faget sitt, men har ingen opplæring i hvordan man skal lære dette bort. 

 

  • Liker 2
Skrevet
Toyah skrev (3 minutter siden):

Ja, jeg tror faktisk det stemmer!

Du får ikke fast jobb uten lærerutdannelse, men vikariater blir ofte fylt opp av "ufaglærte" 

Det er mange faggrupper inne i skolen og mange av disse gjør en god jobb. Men det er mange arbeidsoppgaver en skal gjøre i skolen man ikke er kvalifisert til. Det gir et dårligere tilbud til deres barn, men mange foreldre har visst ingen problem med det. 

Min venninne har en 19 år gammel sønn som vikarierer i en "vanskelig" 5.klasse fordi læreren er sykemeldt. Hvordan kan dette være et godt nok tilbud. 

Mange snekkere, helsefagarbeidere, sykepleiere jobber uten godkjent lærerutdanning på vgs. De "kan" faget sitt, men har ingen opplæring i hvordan man skal lære dette bort. 

 

Det er sant, men etter min erfaring er de aller fleste i kategorien du nevner sist der folk som får fast jobb og har til hensikt å bli i skolen. De er da enten i gang med PPU, eller forplikter seg til å begynne med PPU innen tre år. (Kanskje burde man forpliktet seg til å begynne innen ett år).  

I videregående er det ikke nødvendigvis så lett å få jobb selv om du har kjempeutdanning (kvalifisert både faglig og pedagogisk), så jeg tror ikke det er så mange "streifere" med fagutdanning men uten pedagogisk utdanning som ikke har til hensikt å bli værende i skolen akkurat her. 

Men igjen; Min erfaring - jobber selv i videregående. 

Skrevet
M** skrev (Akkurat nå):

Det er sant, men etter min erfaring er de aller fleste i kategorien du nevner sist der folk som får fast jobb og har til hensikt å bli i skolen. De er da enten i gang med PPU, eller forplikter seg til å begynne med PPU innen tre år. (Kanskje burde man forpliktet seg til å begynne innen ett år).  

I videregående er det ikke nødvendigvis så lett å få jobb selv om du har kjempeutdanning (kvalifisert både faglig og pedagogisk), så jeg tror ikke det er så mange "streifere" med fagutdanning men uten pedagogisk utdanning som ikke har til hensikt å bli værende i skolen akkurat her. 

Men igjen; Min erfaring - jobber selv i videregående. 

Gutter og jenter som kommer rett fra videregående bør "høyst" vikariere i enkelttimer innimellom, de bør ikke brukes som kontaktlærere på fast basis. Ei heller bør de ha ansvar for lese- og skriveopplæring. 

 

Skrevet
M** skrev (Akkurat nå):

Det er sant, men etter min erfaring er de aller fleste i kategorien du nevner sist der folk som får fast jobb og har til hensikt å bli i skolen. De er da enten i gang med PPU, eller forplikter seg til å begynne med PPU innen tre år. (Kanskje burde man forpliktet seg til å begynne innen ett år).  

I videregående er det ikke nødvendigvis så lett å få jobb selv om du har kjempeutdanning (kvalifisert både faglig og pedagogisk), så jeg tror ikke det er så mange "streifere" med fagutdanning men uten pedagogisk utdanning som ikke har til hensikt å bli værende i skolen akkurat her. 

Men igjen; Min erfaring - jobber selv i videregående. 

Jeg vil tro det er stor variasjon.

Jobber selv på vgs og det er relativt utstrakt bruk av vikarer uten pedagogisk utdannelse. 

Siden vi har elevene i så "kort tid", hjelper det jo lite at de har planer om å ta utdanning "en gang". Du må gjerne ha vært ansatt i 3 år, før du får tilbud om utdanning igjennom jobb. Det tar 3 år å bli yrkesfaglærer, så i teorien kan dette bety at du er ansatt i 6 år før pedagogisk utdanning er på plass. Jeg har mine elever i ett år. Det er snakk om 6 kull. Dersom PPU er et alternativ, tar dette kortere tid. Men mens en lærer er på samlinger i studiet sitt, er vikaren gjerne ufaglært. 

Selv på vgs, har jeg opplevd 19 åringer som vikarer i matte og naturfag. Det er jo krise og det er jo bare ut året. Mange av disse har vært veldig flinke. Men det er jo noe galt med systemet, når dette er "greit" 

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Tror nok det er en viss sannhet i det, og at det i enkelte områder er svært mange som jobber som ikke har lærerutdanning eller PPU+fag. Det er ikke det at man ikke kan være en god lærer uten, men de som har tatt lærerutdanning har i det minste vært ute noen uker i praksis, og fått veiledning. Om man ikke følte det fungerte der, har de gjerne gitt opp å bli lærer. Om man ikke har tatt lærerutdanning, har man ikke hatt sjansen til at noen andre har veiledet deg og sett deg i aksjon i klasserommet. Da gjør man gjerne mange unødvendige "feil" og ender opp med kaos og slitne unger og slitne kollegaer som må bistå og ta over en klasse uten struktur.

Jeg jobbet på en helt normal skole i en relativt stor by der en 17 åring var kontaktlærer for en klasse i mange måneder. Hun var flink hun altså, men man mangler jo en del av den strukturen man lærer seg å ha. Jeg jobbet også med en frisør som var langtidsvikar for en av mine nærmeste kollegaer, og det jobbet en dame som ikke hadde noen pedagogisk utdanning der i mange år som kontaktlærer for en klasse. Hun fungerte fint, men mye fordi hun hadde hatt mye med opplæring av barn på andre områder enn skolen og fordi hun hadde mye livserfaring. Ufaglært betyr ikke alltid dårlig, men de går jo under de som ikke har lærerutdanning i statistikken.

Jeg har alltid jobbet med en haug ungdommer som til stadighet fyller kortere og lengre vikariater. Mange flinke der også, men de har gjerne et ferdig opplegg de følger slik at de selv slipper å lage opplegg med god progresjon og lage tilpasninger. Jeg håper alltid på at vikarene i det minste er et eller annet sted i lærerutdanningen, men mange har jo bare et friår fra studier og vil tjene penger. 

 

Anonymkode: b2708...14b

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Toyah skrev (9 minutter siden):

Jeg vil tro det er stor variasjon.

Jobber selv på vgs og det er relativt utstrakt bruk av vikarer uten pedagogisk utdannelse. 

Siden vi har elevene i så "kort tid", hjelper det jo lite at de har planer om å ta utdanning "en gang". Du må gjerne ha vært ansatt i 3 år, før du får tilbud om utdanning igjennom jobb. Det tar 3 år å bli yrkesfaglærer, så i teorien kan dette bety at du er ansatt i 6 år før pedagogisk utdanning er på plass. Jeg har mine elever i ett år. Det er snakk om 6 kull. Dersom PPU er et alternativ, tar dette kortere tid. Men mens en lærer er på samlinger i studiet sitt, er vikaren gjerne ufaglært. 

Selv på vgs, har jeg opplevd 19 åringer som vikarer i matte og naturfag. Det er jo krise og det er jo bare ut året. Mange av disse har vært veldig flinke. Men det er jo noe galt med systemet, når dette er "greit" 

Jeg enig i argumentene dine, men ordningen med å få fast ansettelse med lovnad om å ta PPU innen tre år har vært en (lite omdiskutert) norm i skolen så lenge at jeg synes det er litt rart dersom man må plutselig putter disse ansatte "i bås" med 19-åringer rett fra skolen. 

Selv har jeg opplevd lærere i denne kategorien som svært flinke faglig og med evne til å ta til seg kunnskap fra de som lærerne som faktisk har PPU. Når de planlegger å bli i yrket, har de gjerne mye mer dedikasjon til å lære av mer erfarne lærere etter min erfaring. Så må man tåle at det tar litt tid å bli god. Selv de som allerede har PPU (men lite praksis) bruker noen år på å bli gode. 

19-årige vikarer på vgs er ganske håpløst, helt enig. 

 

Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Tror nok det er en viss sannhet i det, og at det i enkelte områder er svært mange som jobber som ikke har lærerutdanning eller PPU+fag. Det er ikke det at man ikke kan være en god lærer uten, men de som har tatt lærerutdanning har i det minste vært ute noen uker i praksis, og fått veiledning. Om man ikke følte det fungerte der, har de gjerne gitt opp å bli lærer. Om man ikke har tatt lærerutdanning, har man ikke hatt sjansen til at noen andre har veiledet deg og sett deg i aksjon i klasserommet. Da gjør man gjerne mange unødvendige "feil" og ender opp med kaos og slitne unger og slitne kollegaer som må bistå og ta over en klasse uten struktur.

Jeg jobbet på en helt normal skole i en relativt stor by der en 17 åring var kontaktlærer for en klasse i mange måneder. Hun var flink hun altså, men man mangler jo en del av den strukturen man lærer seg å ha. Jeg jobbet også med en frisør som var langtidsvikar for en av mine nærmeste kollegaer, og det jobbet en dame som ikke hadde noen pedagogisk utdanning der i mange år som kontaktlærer for en klasse. Hun fungerte fint, men mye fordi hun hadde hatt mye med opplæring av barn på andre områder enn skolen og fordi hun hadde mye livserfaring. Ufaglært betyr ikke alltid dårlig, men de går jo under de som ikke har lærerutdanning i statistikken.

Jeg har alltid jobbet med en haug ungdommer som til stadighet fyller kortere og lengre vikariater. Mange flinke der også, men de har gjerne et ferdig opplegg de følger slik at de selv slipper å lage opplegg med god progresjon og lage tilpasninger. Jeg håper alltid på at vikarene i det minste er et eller annet sted i lærerutdanningen, men mange har jo bare et friår fra studier og vil tjene penger. 

 

Anonymkode: b2708...14b

Ser poengene dine, men i skolen har det vært "norm" å kunne komme inn i yrket/få fast jobb ved å forplikte seg til å ta ppu innen tre år dersom du f.eks "bare har en bred femårig master eller treårig bachelor fra universitet eller høgskole". Det er -veldig- mange i skolen som har kommet inn i yrket på denne måten.  Dersom dette nå plutselig har blitt ugreit, bør opplæringsloven endres - for den åpner for denne type ansettelser. 

Det er derfor jeg lurer på om denne kategorien jeg nå har nevnt tas med i udf sine "20 prosent uten lærerutdanning"

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...