Gå til innhold

Celleprøver når vi er 50

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Jeg så en anmeldelse på siden til Klinikk Hausken i Haugesund i legelisten.no, må si jeg kjente meg igjen der.

Jeg leste snakket med en allmennfaglig lege som sa at det ikke ble analysert noen celleprøver uten at det var påvist HPV, det står også på kreftforeningens side, da lurer jeg på verdien av undersøkelsen ? den kan vi jo ta på en Q tips å levere hos fastlegen. Personlig har jeg tatt denne prøven hvert 2 år men ingen har informert meg om dette, synes det er skremmende og uetisk at de tar seg betalt for en tjeneste de ikke yter, det ander er at jeg hater disse undersøkelsene. 

Har hatt min mann med når jeg har tatt undersøkelsene, det var heller ikke populært, fikk en veldig uggen følelse etter dette, kan ikke si det var veldig proff av dem og kommer ikke til å gå der flere ganger.

Er det andre som har fått denne opplysningen som jeg deler her ?

Anonymkode: fa617...49c

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis du er over 34 år så testes det for HPV først istedet for celleprøve. Har du ikke HPV så er evt. celleforandringer nesten alltid grunnet underlivssopp eller andre forhold. 

HPV-test er faktisk langt bedre enn å ta celleprøve, og deretter sjekke for HPV hvis man ser forandringer. En celleprøve har en sensitivitet på ca 50 %, så det er ikke en spesielt sikker prøve. 

https://www.kreftregisteret.no/screening/livmorhalsprogrammet/hpv/hvorfor-hpv-test-forst-fra-34-ar/

Anonymkode: 80dae...2a0

Skrevet

Skal en akseptere å betale 1600 kr for en undersøkelse uten at de forteller at det ikke blir gjort som beskrevet, det er skammelig etter min mening, burde de ikke også sagt hvilken anbefalinger som ligger ? Jeg  gjorde et søk og det sjokkerte meg at at ingen opplyser om det, for en HPV test kan jeg selv ta og levere fastlegen, trenger ikke noen undersøkelse for å få svar på dette, det betyr med andre ord at for oss som er i et monogamt forhold så er det ikke nødvendig lenger med celleprøver, det er slik jeg forstår det.

Australia og England er noen av de jeg har sjekket ut, de sender ut hjemme tester da disse gir et like godt resultat som hos en lege, kommer sikkert her også til alle om 30 år.

Det skremmer meg at vi blir behandlet på denne måten, vi vil alle være friske og undersøke oss men det er ikke noe jeg GLEDER meg til, når det i tillegg er en ting en kan gjøre selv eller sammen med partner ser jeg ingen verdi i disse lenger, har mistet troen på de private gynekologene da jeg føler det er penger å atter penger. 

• Liker 1
Skrevet

Du kan jo ikke ta en hpv test selv. Her tror jeg du blander med klamydia e.l. 

Det er primærscreening for hpv. Har en høyrisiko hpv blir det screening. Du tar jo uansett en celleprøve. At det et en celleprøve betyr ikke at den mikroskoperes.

Det er ikke noe vits å mikroskopere hvis du ikke har hpv. Da har du heller ikke forstadier til kreft.

Anonymkode: 9dda5...7dc

Skrevet

Hva mener du her? Hvordan kan du bruke en q-tips til celleprøve? Q-tipsen skal isåfall svært langt opp - og stryke om begge sider av livmorhalstappen. Det tviler jeg sterkt på at du hadde klart hjemme med en q-tips 😂😊

Anonymkode: 6560a...38d

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 17.9.2022 den 20.40):

Hei.

Jeg så en anmeldelse på siden til Klinikk Hausken i Haugesund i legelisten.no, må si jeg kjente meg igjen der.

Jeg leste snakket med en allmennfaglig lege som sa at det ikke ble analysert noen celleprøver uten at det var påvist HPV, det står også på kreftforeningens side, da lurer jeg på verdien av undersøkelsen ? den kan vi jo ta på en Q tips å levere hos fastlegen. Personlig har jeg tatt denne prøven hvert 2 år men ingen har informert meg om dette, synes det er skremmende og uetisk at de tar seg betalt for en tjeneste de ikke yter, det ander er at jeg hater disse undersøkelsene. 

Har hatt min mann med når jeg har tatt undersøkelsene, det var heller ikke populært, fikk en veldig uggen følelse etter dette, kan ikke si det var veldig proff av dem og kommer ikke til å gå der flere ganger.

Er det andre som har fått denne opplysningen som jeg deler her ?

Hvorfor skal de analysere en negativ prøve, etter celleforandring? Hvis prøven er negativ, så er det ingenting å se etter.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hva mener du her? Hvordan kan du bruke en q-tips til celleprøve? Q-tipsen skal isåfall svært langt opp - og stryke om begge sider av livmorhalstappen. Det tviler jeg sterkt på at du hadde klart hjemme med en q-tips 😂😊

Anonymkode: 6560a...38d

Hei, det var for å strekke i det. En q tips er nokk ikke svaret.

Jeg har kjøpt online fra England, det er samme hjemme testene som skal blir tilgjengelige i Norge, har en kjenning der som fortalte meg at det er slik fremtiden blir, det skal nå prøves neste uke så skal jeg heller komme med en kommentar her om den opplevelsen.

Det enrom er mest provoserende er at ingen forteller oss om dette, ikke at det er hvert 5 år heller, det fant jeg ut via min fastlege ( kjenner vedkommende for godt privat til å ta den undersøkelsen der ), jeg mener at det bør informeres om alt når det gjelder slike intime ting, jeg hater det men gjør det.

Skrevet (endret)

Høres rart ut med hjemmetest for celleprøve. Min gynekolog tar jo vevsprøve av livmorhalsen (og det merkes.. 😣) Da  «klypes det av» en ørliten bit av livmorhalsen som sendes til undersøkelse. 
Har hatt celleforandringer og blitt konisert for ca 20 år siden, og tar prøve med 1 1/2 års mellomrom

Endret av Lula
Skrevet

Skjønner ikke hvorfor denne er under prøvere og ufrivillig barnløse. 

Anonymkode: 6d865...fc9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...