Gå til innhold

Er det en forskjell på kollega og "jobbkollega"?

Svartfugl

Anbefalte innlegg

Dette er ikke noe jeg mener er feil, mer noe jeg stusser over. 

Jeg har alltid tenkt at kollega =en person du jobber sammen med. Men i det siste har jeg oftere og oftere lest "jobb-kollega"/"arbeidskollega". For meg virker jo dette som smør på flesk, og derfor litt unorsk i og med at vi ofte økonomiserer språket vårt ved å bruke færrest mulig ord. Eller kan kollega bety flere ting, slik at det er nødvendig å spesifisere at kollegaen det er snakk om, kommer fra atbeidet ditt? Håper noen har svar. 😊

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vel, kollega kan jo bety både noen man arbeider med, og noen med samme yrke (på annen arbeidsplass). Arbeidskollega er vel kun den første betydningen? Mulig jeg tar feil her

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobbkollega har jeg aldri hørt før, men arbeidskollega er relativt vanlig. Det er kanskje litt smør på flesk, men en vanlig benevnelse. Noen strekker jo også begrepet kollega litt langt. Jeg jobber selv som lærer, og har hørt andre både omtale andre ansatte i kommunen som kollegaer og andre lærere fra naboskoler som kollegaer.

Anonymkode: 3cee7...739

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Arbeidskollega er ganske vanlig å bruke. Jobbkollega høres av ukjente grunner litt rart ut. 

Det er kanskje litt smør på flesk å si arbeidskollega, men samtidig kan kollega også brukes på litt andre måter. I de periodene jeg har hatt stillinger som jeg har vært alene om på min egen arbeidsplass, har jeg omtalt de med samme type jobb i andre virksomheter som kollegaer. De er jo ikke arbeidskollegaer, men faglige kollegaer.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 17.9.2022 den 20.18):

Arbeidskolleger er dem man deler godtesnop med i hvilepausen. 

Anonymkode: ab04f...536

Hva slags godtesnop? Marsipankake hvor det står "verdens besteste arbeidskollegaer" på? ❤️

Anonymkode: 80038...e34

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymus Notarius

Jeg ser for meg at det kan være en presisering pga. skillet mellom kolleger fra samme arbeidsplass og faglige kolleger, f.eks. dersom man er lærer kan kan se på andre lærere som kolleger, selv de de ikke arbeider på samme skole. Noen bruker også kolleger om andre ansatte i samme firma (for nasjonale eller internasjonale firmaer), men som ikke jobber på samme arbeidssted. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...
AnonymBruker skrev (På 17.9.2022 den 20.18):

Arbeidskolleger er dem man deler godtesnop med i hvilepausen. 

Anonymkode: ab04f...536

😅Ikke hvis du heter Ronja!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...