Nudler_2022 Skrevet 17. september 2022 #1 Skrevet 17. september 2022 Hei! Jeg er 17 år og håper på svar fra noen byggingeniører om følgende! 1. Hvordan ser en normal arbeidsdag ut for deg? 2. Hva startet lønnen din på og hva er den på nå? 3. Føler du at byggingeniør er et ¨safe¨ yrke mtp. fremtiden eller 5/10 år fram i tid? 4. Synes du at du tjener godt med tanke på hvor mye en arkitekt tjener (jeg føler at det er litt rart at byggingeniører starter på 500.000kr i året når dere trenger veldig tunge fag, mens arkitekten (sikkert også har mye å slite med), slipper unna med kravene om disse realfagene, men lett kan starte på 600.000/700.000 kroner i året. Takk for at dere svarer! Ønsker litt insikt i byggingenørenes hverdag da jeg vurderer arkitektur mot dette da jeg ikke føler meg så kreativ, men ønsker å ta del i å skape leveområder for flere familier! 1
hyped Skrevet 17. september 2022 #2 Skrevet 17. september 2022 Jeg er utdannet sivilingeniør innen konstruksjonsteknikk ved NTNU i Trondheim. Per idag jobber jeg i consulting men jeg har erfaring fra ingeniørbransjen. 1. Dette er ikke et lett spørsmål å svare på. Du skriver byggingeniør, men dette kan bety så mangt. F.eks var det mange fra mitt kull som gikk "prosjektledelse". Disse kan jo kalle seg byggingeniører, men de jobber ikke med prosjektering. En hverdag her er nærmere knyttet til oppfølging av anlegget (dvs befaringer) og "menneskelige" relasjoner. Selv har jeg jobbet med prosjektering og dimensjonering av bygninger. Prosjektering i denne sammenheng betyr å tegne mens dimensjonering handler om beregninger (f.eks hvor tykke bjelker/søyler trenger man i konstruksjonen). Legg merke til at det finnes mange forskjellige spesialiseringer. Mitt fagfelt var kapasitetsberegninger av bæreelementer i bygninger men det finnes også branningeniører, vann og avløp, geoteknikk m.m. Detaljer er vanskelig å forklare til noen som ikke kjenner fagfeltet, men det er en typisk kontorjobb fra 8-4. 2. Dette kommer veldig an på tre ting; Bachelorgrad/mastergrad, hva slags spesialisering du har tatt og karakterene dine. For konstruksjonsteknikk spesielt vet jeg hvis man har en grad fra NTNU med ok karakterer begynner man på 590 000 (2022). Er man blant de aller beste så kan man få 615 000 + 10% bonus ca. Dette vet jeg fra årets NTNU kull. Når det er sagt så kjenner jeg til studenter som har begynt på alt fra 500 til 550 (2022). 3. Veldig safe. Selv som byggingeniør lærer man noe IT, og man er dermed rusta for fremtiden uansett hva som måtte komme. Dette skal du ikke være bekymret for. Ingeniør-yrket generelt er kanskje den mest fleksible utdanningen som finnes. Som jeg var inne på har jeg gått konstruksjonsteknikk men jobber idag med data & analytics i consultingbransjen. Mulighetene er enorme så lenge motivasjonen er der. 4. Jeg var litt som deg da jeg gikk på VGS. Veldig nysgjerrig på lønn og de beste yrkene og de beste spesialiseringene. Jeg ville maksimere karrieremulighetene. Da jeg begynte i jobb skjønte jeg at startlønn ikke definerer noe som helst. Hvis du er flink i jobben så kommer arbeidsgiver til å betale. Så enkelt er det. Ikke tenk for mye på lønn. Jeg har sett toppledere med bakgrunner fra "enkle" studier som ikke kan måle seg med sivilingeniørstudier i vanskelighetsgrad. Med andre ord er man flink og motivert så vil en lykkes uansett hvor man havner. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå