Gå til innhold

Hvorfor tyr folk til utroskap i stedet for å prate med partneren sin

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mange har opplevd utroskap eller har vært utro mot partneren sin. Hva er det som gjør at folk er utro i stedet for å prate med partneren sin hvis ting ikke er som det skal? Jeg tror mye kunne ha vært ordnet opp i hvis folk prater sammen i stedet for å gjøre dumme ting. 

Anonymkode: b8d5f...498

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ford det er lettvint.

Anonymkode: 7ab8d...f37

Skrevet

Jeg var utro en gang. Dette er over 20 år siden. 
Kommunikasjon ble prøvd flere ganger. Men han var likegyldig til hva jeg mente. 
Jeg møtte en annen som lyttet og viste at han syntes jeg var deilig. 

Jeg sa i fra til samboeren min etter første gang. Han brydde seg ikke og kjørte meg til og med til han andre.🙄

Da ble det slutt. 

Jeg er ikke sammen med noen av dem i dag. Men jeg og han jeg var samboer med er venner i dag. 😄

Anonymkode: c0210...22d

• Liker 2
Skrevet

Hvis man blir forelsket i/betatt av en annen enn partneren sin, så hjelper det jo lite på situasjonen å snakke med partneren sin? 

Anonymkode: 595ee...183

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Det er lett å si at man har prøvd alt, men det nekter jeg å tro. Det er bedre å pakke bagen sin og dra enn å være utro og håpe ting skal ordne seg. Hvis man begynner å pakke bagen og drar ut døren vil de fleste skjønne at her må noe gjøres. Utroskap ødelegge for mange forholdet helt. Man vil ikke klare å stole på den andre igjen. Det kan også gå ut over dynamikken i hele forholdet. 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Mange har opplevd utroskap eller har vært utro mot partneren sin. Hva er det som gjør at folk er utro i stedet for å prate med partneren sin hvis ting ikke er som det skal? Jeg tror mye kunne ha vært ordnet opp i hvis folk prater sammen i stedet for å gjøre dumme ting. 

Fordi de er egoistiske og feige. 

Anonymkode: ad8f3...a83

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hvis man blir forelsket i/betatt av en annen enn partneren sin, så hjelper det jo lite på situasjonen å snakke med partneren sin? 

Ikke? Man MÅ handle på en hver følelse man måtte få? 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg har selv opplevd å få følelser for andre når jeg har vært sammen med noen andre. Det er naturlig at folk blir betatt av andre. De fleste vet at det er galt og klare å holde seg i skinnet. Så lenge man ikke gir etter for følelsene vil de gå over. Jeg brukte i stedet de gode følelsene jeg fikk til å vie ekstra oppmerksomhet til min samboer. 

Anonymkode: 031b0...4d5

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det er lett å si at man har prøvd alt, men det nekter jeg å tro. Det er bedre å pakke bagen sin og dra enn å være utro og håpe ting skal ordne seg. 

Det er bedre, men ofte vil folk drøye lenge med å gå til det skrittet.

Anonymkode: 221a7...450

Skrevet

Jeg sa i fra mange ganger, det hjalp ikke, så jeg var utro og deretter gikk jeg

Anonymkode: 82be6...ece

• Hjerte 3
Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Helst bør man jo kunne det. Det er jo en av grunnene til at monogami ikke funker. Fordi man er nødt til å undertrykke helt naturlig sunne følelser for å stimulere et slags moralistiskt samfunnsgenerert konstrukt hvor det er satt likhetstegn mellom seksualitet og økonomi/logistikk.

Anonymkode: efee8...2cd

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Helst bør man jo kunne det. Det er jo en av grunnene til at monogami ikke funker. Fordi man er nødt til å undertrykke helt naturlig sunne følelser for å stimulere et slags moralistiskt samfunnsgenerert konstrukt hvor det er satt likhetstegn mellom seksualitet og økonomi/logistikk.

Anonymkode: efee8...2cd

Av og til blir jeg rasende, og får lyst til å klore øynene ut på noen. Det er også helt naturlige følelser. Men jeg undertrykker dem, og går heller hjem å forbanner mennesket. Synes du virkelig at man skal gi utløp for alle naturlige følelser? 

Anonymkode: 25929...382

• Liker 2
Skrevet

Må være en grunn til det da? Mangler på hjemmebane? Utroskap har ikke noe i ett forhold å gjøre. Vær menneske nok til å slå opp og gå først!

Anonymkode: c4284...45d

Skrevet

Mange har tatt opp ting med partner hundrevis av ganger uten at det fører til noe

Anonymkode: 2ddfe...c5a

• Liker 3
  • Nyttig 3
Skrevet

Hvis det ikke hjelper å ta opp problemer med partner, er det på tide å avslutte forholdet. Utroskap er å gjøre ting i feil rekkefølge.

Anonymkode: 824ad...c42

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Hvis det ikke hjelper å ta opp problemer med partner, er det på tide å avslutte forholdet. Utroskap er å gjøre ting i feil rekkefølge.

Anonymkode: 824ad...c42

Alt det der er logisk. Problemet er at kaotiske forhold ikke får folk til å tenke logisk.

Anonymkode: 221a7...450

• Liker 2
Skrevet

Utroskap har hundrevis av gråtoner. 

Helt enkelt sagt; det er ikke så enkelt. 

Moralsk sett er utroskap galt. Men det ligger også en annen dimensjon bak fordømmelsen av utroskap, nemlig frykten for selv å bli utsatt for det. Ingen ønsker at et familieliv man har investert mye i, skal gå i oppløsning. Ingen ønsker at den man elsker, skal ha lyst på en annen (nå utelukker jeg polygame mennesker samt swingers, bare for å gjøre det enkelt).

I etterdønningen av utroskap er det lett å være etterpåklok og tenke at man burde gjort annerledes. Samtidig er ofte grunnen til utroskapet at man ikke har det bra med partneren sin hjemme, og man står i spagaten mellom å gi etter for egne behov (være seg seksuelle eller emosjonelle eller begge deler) og undertrykke nevnte behov for å bevare familielivet.

Mange har prøvd å kommunisere med partneren sin om hva de mangler i lang tid allerede, og kan føle at de er alene om å dra lasset i å bedre forholdet. Man er ofte fortsatt glad i partneren sin, i tillegg til at man er (kan være) bundet sammen av felles barn, hus, eiendeler og økonomi, i tillegg til en felles sosial krets. Man både risikerer og mister mye ved et eventuelt brudd, og utsetter dette i det lengste. 

Enkelte glir gradvis fra hverandre, og sånn sett er det lettere å falle for en annen. 

Andre opplever at et utroskap var det som måtte til for at de skulle ta steget ut og avslutte forholdet.

Andre igjen opplever at et utroskap "vekker dem" og får dem til å innse hva de har hjemme, og at det er verdt å satse på og jobbe for å få til å fungere.

I en perfekt verden så ville ikke utroskap eksistert. De færreste synes det å gå bak ryggen på partneren sin er ok. Men at den som er utro er et dårlig menneske, blir en for enkel tankegang. I utgangspunktet er alle i stand til å være utro, gitt den rette situasjonen. Mange sier "jeg hadde aldri trodd jeg skulle være utro...jeg er jo ikke sånn!" med fortvilelse i stemmen.

Det er lett å fordømme den utro fordi det er sosialt akseptert og "det rette" å gjøre, men sannheten er ofte at BEGGE parter feilet. Den som er hjemme kan ha feilet i forhold til den andres behov. Det være seg å avvise seksuelt, vise liten interesse for den andre, for opptatt i eget liv og egne interesser, liten evne til å inngå kompromiss, manglende kommunikasjonsevner og lite eller mangelfull emosjonell støtte.

Men selvfølelig finnes de som er notorisk utro og mangler empati. (Kan ha en lavere grad av...) 

• Liker 3
Skrevet

Man er ikke nødvendigvis utro pga noe er galt hjemme. Noen vil ha i pose og sekk, og noen har falt hodestups for en annen. Så tør man kanskje ikke gå med en gang fordi alle sier gresset ikke er grønnere på den andre siden. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Prate kan være slitsomt eller flaut.  Man kan tro at prat ikke nytter. Man kan mangle ønske om å prate.

Skrevet

Noen ønsker rett og slett variasjon. Hvordan mener du man skal prate seg ut av det?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...