AnonymBruker Skrevet 17. september 2022 #1 Skrevet 17. september 2022 Dette er ikke et innlegg hvor jeg søker empati eller medfølelse, kun konstruktiv tips, råd og erfaring. Jeg er 35 år og har hatt diverse ting å stri med. Et alt forsinket utredelse av adhd (34 år) har jeg ikke hatt evne til å sørge for å ta gode og riktige valg frem til nå hvor jeg har medisiner og er velfungerende og rolig. Jeg fikk diagnoser som deprimert, spiseforstyrret og angst, men dette kom jo da opprinnelig av min indre uro fra adhd. Lang historie kort, jeg har surret til hele barndommen/ungdomsårene og til ifjor mitt voksne liv, og ønsker for alt å bare få orden på livet. Med tanke på manglende utdannelse, dårlig økonomi, betalingsanmerkninger (fra Lånekassen som jeg ikke klarte å håndtere når jeg sluttet i panikk og ikke forstod min ekstreme indre uro og manglende konsentrasjon) så ble det på en måte en overlevelsesmekanisme å bare skyve det unna (🥲) Uansvarlig ja, men jeg forstod det ikke da. jeg har brukt all min energi på å forsøke å få orden, men står da helt på bar bakke og skal starte livet litt på nytt med riktig fokus. Problemet er at det som allerede har oppstått hindrer veien videre, da jeg har et lønnstrekk som innebærer at jeg sitter igjen med minimum og et studielån som har 9% rente. Jeg får heller ikke dannet strømavtaler, abonoment eller lån pga anmerkningen. Har forsøkt frivillig gjeldsorning men studielånet på 300000 er for «lite» Det som blir trukket dekker såvidt rentene, så på den måten vil jeg aldri komme videre. noen tips til hvordan man kan få hjelp? har ikke foreldre som kan hjelpe med dette. Anonymkode: c4383...f0a 3
AnonymBruker Skrevet 17. september 2022 #2 Skrevet 17. september 2022 Høres ut som at du skylder på diagnosen for alle dårlige avgjørelser. Du er ansvarlig for alle dine avgjørelser. Du er ikke din diagnose. Jeg har null tro på at medisin løser alle problemer så du fra nå av kun tar veloverveide avgjørelser. Ta en tur til gjeldsrådgivning. Gjelden må du betale selv om du måtte ha all verdens diagnoser, men det finnes kanskje gunstigere ordninger enn den du har i dag. Anonymkode: 24a76...2ee 2
AnonymBruker Skrevet 17. september 2022 #3 Skrevet 17. september 2022 https://www.nav.no/okonomi-gjeld#spor-NAV-om-rad Anonymkode: e44bb...1fd 1
AnonymBruker Skrevet 17. september 2022 #4 Skrevet 17. september 2022 Adhd i seg selv kan lage mye økonomisk trøbbel. Har det selv . Men uten harde regler på noe, så hadde det vært ille økonomisk her også. Så tenker først og fremst, supert at du nå har et nytt hvitt ark å se fremover på. Jeg vil anbefale deg å gå igjennom økonomien din nøye. Se på hva du må ha av utgifter og ikke. Hvor sløser du mest osv. Sett inn en post på lista di, som du kan bruke til hva du vil. Slik har du en buffer på impulskjøp med en grense på. Hvis du har litt her og der iht, da mister du oversikt. Hvis du ved å rydde litt i økonomien din. Betal ned så mye du kan på lånet ditt. Selg unna ting du ikke trenger putt det inn på lånet ditt. Om du ikke klarer en hel studie. Kanskje klarer du noen kurs. Et annet alternativ til studier. Her kan du be om hjelp fra nav om du er innenfor hos dem. Anonymkode: 0e78d...3d2 1
AnonymBruker Skrevet 17. september 2022 #5 Skrevet 17. september 2022 Ignorer den empatiløse ignorante fjotten som svarte deg først. Slike bitre uvitende mennesker har vel nok av unnskyldninger for seg selv. Søk råd hos NAV. Du forteller ikke hva slags inntekt du har i dag. Mottar du AAP? Gjeldsrådgiver hos NAV kan i alle fall sørge for hjelp til at du ikke blir trukket for mye. Det gjøres ved å skape oversikt over inntekt og utgifter, slik at du får en følelse av kontroll. Gjeld hos Lånekassen er vel Statens innkrevingssentral? Du kan forsøke å se om du kan få slettet deler av det med legeattest på diagnose hos Lånekassen, type sykestipend, ettersom hvor lenge det er siden du studerte, eller sletting av renter. Men du trenger hjelp til å få klart frem hva lønnstrekket er, studielån eller annen gjeld. De fleste oppegående mennesker vet at en av utfordringene for de med ADHD er orden og planlegging. Det er ikke din feil at du ikke fikk hjelp før. Så bra at du har kommet så langt at du har fått diagnose, og begynner på veien fremover! Rådgiverne kan hjelpe deg med strømavtale og slikt også. Selskapet som har nettleien har plikt til å levere strøm til deg, men ser det kan bli noe dyrere. Kanskje rådgiver kan hjelpe deg med å få til en avtale? https://www.nve.no/reguleringsmyndigheten/kunde/strom/leveringsplikt/ Anonymkode: 31457...924
AnonymBruker Skrevet 17. september 2022 #6 Skrevet 17. september 2022 AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Ignorer den empatiløse ignorante fjotten som svarte deg først. Slike bitre uvitende mennesker har vel nok av unnskyldninger for seg selv. Søk råd hos NAV. Du forteller ikke hva slags inntekt du har i dag. Mottar du AAP? Gjeldsrådgiver hos NAV kan i alle fall sørge for hjelp til at du ikke blir trukket for mye. Det gjøres ved å skape oversikt over inntekt og utgifter, slik at du får en følelse av kontroll. Gjeld hos Lånekassen er vel Statens innkrevingssentral? Du kan forsøke å se om du kan få slettet deler av det med legeattest på diagnose hos Lånekassen, type sykestipend, ettersom hvor lenge det er siden du studerte, eller sletting av renter. Men du trenger hjelp til å få klart frem hva lønnstrekket er, studielån eller annen gjeld. De fleste oppegående mennesker vet at en av utfordringene for de med ADHD er orden og planlegging. Det er ikke din feil at du ikke fikk hjelp før. Så bra at du har kommet så langt at du har fått diagnose, og begynner på veien fremover! Rådgiverne kan hjelpe deg med strømavtale og slikt også. Selskapet som har nettleien har plikt til å levere strøm til deg, men ser det kan bli noe dyrere. Kanskje rådgiver kan hjelpe deg med å få til en avtale? https://www.nve.no/reguleringsmyndigheten/kunde/strom/leveringsplikt/ Anonymkode: 31457...924 Med hilsen fra fjotten så har jeg også adhd og fikk diagnose som voksen, men har aldri tenkt at jeg vil slippe unna ansvar for handlingene mine pga diagnose. Må øve og atter øve på struktur rundt økonomi, unngå utsettelsesvanvidd og katastrofetanker. Anonymkode: 24a76...2ee
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå