Gå til innhold

Ser du på Asperger som en funksjonshemming?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ser du på Asperger/autisme som en funksjonshemming?

Anonymkode: ac5f5...3b2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det varierer, det er så stor forskjell i hvor sterk grad diagnosen påvirker livet generelt. 

• Liker 7
  • Nyttig 3
Skrevet

Ja. I ulike grader.

Min har hindret meg å stå i jobb, så jeg er tvunget til et liv i fattigdom. Hater det.

Anonymkode: e220e...8fa

• Hjerte 6
Skrevet

Definitivt.

Anonymkode: 0ae84...3a7

Skrevet

I høyeste grad. 

Anonymkode: 2d304...d65

Skrevet

Nå har jeg Asperger selv, så er litt biaset når det kommer til min mening.

Når det kommer til det sosiale aspektet med falskhet, baksnakkelser, løgner samt vanlige folks behov for å hevde seg selv, så finner jeg det forvirrende og vanskelig. 
Når jeg sier noe, så er det fordi jeg mener det. Når jeg spør om noe, så er det fordi jeg vil vite. 
Det må da være utrolig slitsomt for vanlige folk å hele tiden skal vandre rundt og fundere på hva den andre parten kan ha ment eller ikke. Skjønner ikke at dem gidder.

Hadde alle bare vært rett fram, åpne og ærlige, så hadde ting vært vesentlig bedre, man fikk gjort mye mer og man slapp en hel haug med dødtid.

Så ifra mitt perspektiv, så er det vel Neural Typicals (NT) som har en funksjonshemning som stopper dem ifra å kunne yte 100%, fordi dem er for opptatt med spill på bakrommet. Alle skal opp og fram og være bedre enn sin neste, det blir litt barnslig.

Ett annet perspektiv er at NT’er har særdeles dårlig kontroll på følelsene sine. Dem vet ikke hva dem vil, dem starter feider og kriger. 
Jeg har følelser selv, men jeg anser meg selv som ett hakk lengre unna primære instinkter som NT’er sliter med.

Så, så lenge Aspergere må leve i ett samfunn der NT’er bestemmer reglene, så har Aspergere en utfordring. 
Men nå blir det heldigvis flere og flere Aspergere i verden, så en dag så er dem i flertall og samfunnet er mer tilrettelagt for spesialister enn jack of all trades, masters of none NT’er.

• Liker 13
  • Nyttig 3
Skrevet
Duraton skrev (5 minutter siden):

Når det kommer til det sosiale aspektet med falskhet, baksnakkelser, løgner samt vanlige folks behov for å hevde seg selv, så finner jeg det forvirrende og vanskelig. 
Når jeg sier noe, så er det fordi jeg mener det. Når jeg spør om noe, så er det fordi jeg vil vite. 
Det må da være utrolig slitsomt for vanlige folk å hele tiden skal vandre rundt og fundere på hva den andre parten kan ha ment eller ikke. Skjønner ikke at dem gidder.

Hadde alle bare vært rett fram, åpne og ærlige, så hadde ting vært vesentlig bedre, man fikk gjort mye mer og man slapp en hel haug med dødtid.

Så ifra mitt perspektiv, så er det vel Neural Typicals (NT) som har en funksjonshemning som stopper dem ifra å kunne yte 100%, fordi dem er for opptatt med spill på bakrommet. Alle skal opp og fram og være bedre enn sin neste, det blir litt barnslig.

Ett annet perspektiv er at NT’er har særdeles dårlig kontroll på følelsene sine. Dem vet ikke hva dem vil, dem starter feider og kriger. 
Jeg har følelser selv, men jeg anser meg selv som ett hakk lengre unna primære instinkter som NT’er sliter med.

Så, så lenge Aspergere må leve i ett samfunn der NT’er bestemmer reglene, så har Aspergere en utfordring. 
Men nå blir det heldigvis flere og flere Aspergere i verden, så en dag så er dem i flertall og samfunnet er mer tilrettelagt for spesialister enn jack of all trades, masters of none NT’er.

🤣

Anonymkode: 070db...c05

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

🤣

Anonymkode: 070db...c05

Forklar!

Anonymkode: d9890...570

• Liker 1
Gjest Ms Baxter
Skrevet

Nei, men en forklaring på hvorfor jeg føler meg annerledes og har en tendens til å bli oppslukt av mine interesser…. Har både bolig, bil og jobb. Har fullført høgskole.

Selv om jeg jobber redusert i en ny jobb nå da både familie og jobb ble mye på en gang pluss jeg ble utbrent av dårlig miljø på den gamle jobben. 
Ser på Aspergers litt som en gave egentlig.

Skrevet
Duraton skrev (18 minutter siden):

Og derfor er dette en funksjonshemning. Dere forstår ikke vanlige sosiale koder. Og nei, dere kommer ikke til å ta over verden.....

• Liker 7
  • Nyttig 3
Skrevet

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Og derfor er dette en funksjonshemning. Dere forstår ikke vanlige sosiale koder. Og nei, dere kommer ikke til å ta over verden.....

For å sette det på spissen.

Om en NT ble plassert i ett samfunn av sjimpanser, som er enda nærmere sine egne primære instinkter enn det NT’en er, så vil jo selvsagt NT’en ha problemer med å fungere i flokken, ergo funksjonshemmet. 

Men jeg regner nå med at NT’er anser seg selv som veloppgående individer, og at det er ikke dem det er noe galt med, men samfunnet dem er tvunget til å leve i som da holder dem nede i eksempelet med sjimpanser. 

• Liker 1
  • Nyttig 4
Skrevet
Duraton skrev (19 minutter siden):

For å sette det på spissen.

Om en NT ble plassert i ett samfunn av sjimpanser, som er enda nærmere sine egne primære instinkter enn det NT’en er, så vil jo selvsagt NT’en ha problemer med å fungere i flokken, ergo funksjonshemmet. 

Men jeg regner nå med at NT’er anser seg selv som veloppgående individer, og at det er ikke dem det er noe galt med, men samfunnet dem er tvunget til å leve i som da holder dem nede i eksempelet med sjimpanser. 

Newsflash....Vi er ikke sjimpanser. Så enkelt er det. 

• Liker 4
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Newsflash....Vi er ikke sjimpanser. Så enkelt er det. 

Det er ett annet problem til NT’er. Manglende evne til å reflektere.

Det var ett eksempel som var satt på spissen.

Det var ikke en tekst om hvordan NT’er var som sjimpanser. 
I eksempelet så belyses jo det at NT’er ville ha hatt funksjonshemninger ved å leve sammen med sjimpanser, så hvordan du klarte å vri det om til å bli noe annet enn det det var, er nok ett eksempel på hvor mye bortkastet tid som må til når det kommer til NT’er. 
Det blir for barnslig samt for dumt.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Nei, jeg gjør ikke det. Jeg har to i nær familie på spekteret, og kjenner også fler gjennom dem.  Nå baserer bare min oppfatning basert på dem jeg kjenner…

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Tja? Kommer an på hvordan den enkelte selv blir hemmet av graden av sin egen autisme. For eksempel er datteren min helt rå på det meste, og klarer seg fint på egenhånd. Bor med samboer og har et godt liv. For henne kan detaljer noen ganger ødelegge for det store bildet. Som at hun innimellom ikke klarer å følge med på det som sies fordi den som sier det har en eller annen detalj, for eksempel gøy fasong på øyenbrynene,og da henger hun seg helt opp i det. Samtidig kan hun løse de største problemene helt på egenhånd,  er rå på å finne løsninger på mordmysterium, spiller instrumenter kun utfra gehør og annet nettopp fordi hun er så god på detaljer. Da er aspergeren mer som en superkraft. 

Jeg er nevrotypisk, jeg er god på noe, dårlig på noe. Jeg hater small talk,  er elendig i matte og er kronisk umusikalsk. Er jeg funksjonshemmet?

Anonymkode: 1504f...9be

• Liker 2
Skrevet

Tror ikke på asperger eller andre diagnoser.

Men tror på asparges.

Anonymkode: 8e4b9...281

Skrevet

Det kommer jo helt an på graden, men i utgangspunktet ikke. Gift med en med Aspergers, og annet enn hyperfokus på enkelte emner så virker han som alle andre 🤷‍♀️ 

Anonymkode: 7c7a2...1fb

• Liker 1
Gjest Crimson123
Skrevet

Ja, jeg ser på asperger som en form for funksjonshemmning. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...