Gå til innhold

Dere som spiser ren mat, hva spiser dere i løper av en dag?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hvorfor må vegetarianere alltid fremstille seg selv som moralsk overlegne? Egg- og melkeproduksjonen er ikke akkurat etisk den heller liksom. Vegetarianere er ikke alltid slanke og aldri sjuke, hvor har du det fra? 

Anonymkode: f9a55...968

Enig. Er selv veganer og har lyst å rive meg i håret når folk sier de er vegetarianere pga etikken. Og ang helse og kroppsfasong er jeg også enig. Man finner overvektige veganere på lik linje som man overvektige altetere og man finner tynne mennesker i begge kategorier. Og selvsagt blir «vi» syke også 

Anonymkode: 344ec...f88

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (På 17.9.2022 den 15.54):

Jeg ser etter litt inspirasjon. Kan dere som spiser ren mat, skrive hva dere spiser i løpet av en dag? Gjerne litt detaljert :) 

Anonymkode: bf9b4...7d5

Hva er skitten mat? Har liksom aldri møtt noen som dynker  maten sin i gjørme eller tråkker den rundt i hagen før et måltid. 

Anonymkode: 2c1d0...cfe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, AnonymBruker said:

Men dette er jo tull, vi spiste ikke bare kjøtt i fortiden.

Jeg har aldri sagt at vi bare spiste kjøtt, jeg tror du forveksler meg med en annen.

Det er en teori, ikke fakta. Norge er spesielt da vi ligger så langt fra ekvator, det var ikke i Norge mennesket oppstod, vi flyttet hit pga vi ble så mange. Mennesker har alltid spist det som er tilgjengelig for oss, fordi vi er omnivore.

Det er ikke noen gåte hva vi spiste. Vi har som sagt mange funn både fra arkeologi og vår nåværende fysiologi, som forteller oss mye om hva vi har spist. Men vi kan se bort fra det, for vi er helt enige om det du sier her: at vi spiste det som var tilgjengelig. Det er egentlig alt vi trenger å vite. Det som var tilgjengelig av planter, også rundt ekvator, kunne på ingen som helst måte gi oss tilstrekkelige mengder protein, fett, omega 3, B12 og så videre. Vi har vært 100% avhengige av å spise hovedsaklig kjøtt, ellers ville vi ikke eksistert i dag. Og det er også tydelig når vi ser på hvordan og hvor vi har spredt oss over jorden: vi har etablert oss absolutt alle steder hvor det finnes byttedyr. Ikke der hvor det finnes planter, tvert imot kan vi nesten si, med tanke på de arktiske folkene og ørkenfolk.

Og som nevnt, når vi først hadde utviklet evnen til å nedlegge byttedyr mange ganger større enn oss selv, var det ganske enkelt ingen grunn til å basere kostholdet på noe annet selv om det skulle vært teoretisk mulig. Vi mennesker er mer like enn ulike, men i den grad forskjellige grupper har utviklet forskjellig fysiologi tilpasset forskjellig mat, kan i alle fall vi europeere (jeg vet jo ikke din personlige avstamning) være hundre prosent sikre på at vi kommer fra hundretusener av generasjoner av folk som har levd hovedsaklig av kjøtt og/eller fisk. Vi begynte å spise kjøtt før vi ble mennesker. Sannsynligvis var den enorme økningen i tilgjengelig energi faktisk en forutsetning for at vi kunne utvikle oss så enormt i forhold til andre aper som, i likhet med andre plantespisere, har store og lange fordøyelsessystemer som krever mye energi og at man spiser nesten hele tiden.

Av planter kan vi spise ytterst få, og da som regel bare en liten del av planten, og den vil for det meste være tigjengelig bare til visse tider av året. I tillegg må mange planter bearbeides (kokes osv) for å være trygge. I motsatt ende har vi kjøtt. Vi kan spise ALT kjøtt, og det fordøyes raskt og tilnærmet fullstendig.

Det betyr ikke at kjøtt er sunnest for oss, selv om det er det som har vært tilgjengelig på steder der det ikke vokser noe særlig planter som er spiselige for oss. 

Tenk på hva du egentlig sier her: at det kan hende at en art som har spist en type mat i flere millioner år, egentlig blir syk av den og at evolusjonen har tilpasset den å spise noe helt annet. Det virker lite sannsynlig for meg. Kan det hende at naturen egentlig har tilpasset sau til å spise fisk, og at flaggermus egentlig har det best med å spise nøtter? Det ville være veldig spesielt om evolusjonen skulle ha virket på en helt annerledes måte på akkurat vår art. Og som nevnt viser jo fysiologien vår at evolusjonen har tilpasset oss nettopp et kosthold først og fremst basert på kjøtt. Det er ingen grunn til å tro at våre forfedre ble syke av maten de spiste.

Du behandler forskere som slenger ut teorier som noen slags guder. Forskning er stadig i utvikling, og det er også økonomiske interesser i forskning. Jeg sier det igjen, det er vanskelig å vite hva som foregikk for så lang tid siden. Det er ren ignoranse å påstå at man vet det.

Anonymkode: 960a1...8a2

Kunnskap om hva vi har spist er altså ikke noen "teorier som er slengt ut." Det er solid kunnskap, og som nevt understøttes det av at et plantebasert kosthold rett og slett umulig kunne gitt oss den nødvendige næringen. Det er kun etter jordbruksrevolusjonen at planter kunne utgjøre hoveddelen av maten vår.

Anonymkode: 583ee...e70

• Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 25.9.2022 den 12.44):

Jeg leser at dere som følger et kosthold slutter å være fysen på snacks etter en stund, men jeg forstår det vare ikke fordi jeg aldri har klart å komme så langt at jeg har slutter å crave den maten jeg liksom skal holde meg unna.

Når jeg spiser sunt og råvarebasert lenge så mister jeg ikke lysten på kake eller sukker. Lysten kan forsvinne i noen dager, men så fort jeg kjenner lukten av nystekte boller så forsvinner all motstandskraft.

Anonymkode: f0ad4...e50

Dager? Det går ikke så fort, kjære deg. Jeg er enig med deg at det er tøft i starten. Men jeg har lært at hvis man bare holder ut så blir det lettere og lettere. Og da snakker vi minst to uker, helst måneder. Den første uka er HARD. Så blir det gradvis lettere. Til man kommer til et punkt der man ikke har lyst på feil mat lenger. Feil mat gir hjernen "belønning" og man må lære seg av med det. Fordi evolusjonært har vi hatt liten tilgang på det, så vi har utviklet oss til å ha "næringsvett". Ikke som i kvalitet, men kvantitet. Særlig fett og karbohydrater sammen. Det finnes sjeldent i naturen.

Det skal sies at jeg har slitt med spiseforstyrrelser i ganske stor grad og at jeg fortsatt har et ganske stort problem med mat. Har dere som følger et spesielt spisemønster også hatt spiseforstyrrelser?

Nei, aldri hatt spiseforstyrrelser, men jeg har hatt et enormt søtsug. Jeg kunne endevende kjøkkenet etter noe søtt og har spist kakestrø for eksempel for å få tilfredsstilt søtsuget.

Hvordan håndtere selskaper? F.eks. i bryllup hvor man får servert mat som ofte er en blanding av kjøtt og planter og korn og sukker og salt og alt. Spiser dere det? Får dere ikke da smaken på blandingsmat igjen? Mat som er en blanding av flere matgrupper smaker jo også så utrolig mye bedre.

Jeg har tidligere tatt pauser av og til, men det har jeg sluttet med. For det første følte jeg meg helt elendig hver gang og tenkte at det er faktisk ikke verdt det når jeg føler meg så bra på rent animalsk. Jeg ble oppblåst, fikk tarmproblemer, samlet på flere liter vann, kjente blodsukkeret gå opp og ned, sov dårlig og mye, småvondter i kroppen kom tilbake, blødde mye mer under mensen, +++.

For det andre, så tar det alltid for lang tid å komme skikkelig i gang igjen. "Nå har jeg bare spist kjøtt i 4 dager, så ja da, jeg kan ta et stykke kake og så starter jeg påan med carnivoren igjen i morgen." Den pausen som bare skulle vare en helg eller en uke varte plutselig 2 måneder.

De som kjenner meg vet at jeg spiser carnivore. Jeg drikker bare vann når jeg er på besøk. Ingen snacks, ingen kaffe, ingen brus. Det er mange som sliter med det. "Men er det ikke NOE jeg kan by på da?!?" De føler seg som dårlige verter, men jeg forsikrer dem om at jeg ikke snacker og ikke drikker annet enn vann.

I familieselskaper så setter de til side litt kjøtt til meg. Jeg har ikke vært i bryllup som carnivore, men da hadde jeg rett og slett bare kost meg med det sosiale og alkohol. Ja, jeg drikker fortsatt alkohol. Da enten ren alkohol eller skinny bitch med crystal head vodka.

Og den personen som sa at hun/han ikke brukte annet krydder enn salt, hvordan er det mulig å spise så kjipt?

Jeg elsker masse smak og masse teksturer og spiser alle grupper mat fordi variasjonen er så deilig. Jeg skjønner ikke at folk klarer å spise så ensformig.

Det er ikke så stor smaksforskjell på grønnsaker at det blir spennende. Kanskje smaksløkene mine er ødelagte, skal ikke se bort ifra det, men jeg synes salater gir svært lite variasjon nesten uansett hva man putter oppi. Salat er salat liksom. For meg. For hodet mitt. Og da blir jo livet veldig kjipt hvis man kutter ut så mange ulike smaker og teksturer?

Eller har aldri mat vært så viktig i seg selv for dere som spiser én gruppe matvarer?

Det var meg. Men jeg sa ikke at jeg ikke brukte annet krydder enn salt. Jeg sa at de eneste plantene jeg spiser er krydder, men at jeg bruker mindre og mindre krydder og ofte bare salt. Jeg synes maten smaker godt i seg selv og trenger ikke annet enn litt salt. Før brukte jeg mye ketchup. Når jeg tenker tilbake på det var det jo idiotisk. Jeg kjente jo ikke smaken på selve maten. Nesten bare ketchup. Spiste jeg egg, så var det med et lass med ketchup. Spiste jeg pizza, så var det med et lass med ketchup. I de tidene kunne jeg funnet på å si noe av det samme til folk som ikke druknet maten i ketchup. De spiste så kjedelig. De gikk glipp av den deilige smaken av ketchup og maten smakte så tamt uten ketchup. Når du spiser masse krydder så smaker det egentlig av krydderet. Du kjenner ikke smaken av maten. 

Jepp, smaksløkene dine trenger å trenes opp. 

Hvilke teksturer er det du mener at jeg går glipp av når jeg spiser animalsk? Jeg kan lage carnivore-vafler, kjøttsuppe, egg drop-suppe, eggepudding, drikke melk, spise ost, rømme, fløte, naturell yoghurt, kokt egg, stekt egg, hardstekt kjøtt. Forskjellige teksturer der. Jeg liker nemlig også forskjellige teksturer. Når jeg lager omelett så tar jeg i osten først og så omelettblandingen oppå. Da blir osten hard og omeletten myk.

Anonymkode: 8012f...b27

• Liker 6
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lafamiglia skrev (På 26.9.2022 den 23.18):

Altså, alle dere som mener at folk bare spiste kjøtt for hundretusener av år siden, eller hva dere nå enn mener: Hva med å se på hva vi spiste for hundre år siden - eller for femti år siden, for den del - når folk var friske, funksjonelle og slanke?

Det er de siste par tiårene at fedmeepidemien har skutt fart. Og dette handler ikke om kjøtt eller ikke kjøtt, men derimot om industriprodukter versus mat fra landbruk/jakt(naturen.

Ja det er jo det som er ren mat. Rene råvarer og minst mulig ultraprossert mat. 

UP er designet for overspising. Tilsatt e-stoffer og emulgatorer og har lange ingredienslisten. En del varer markedsføres også aggressivt som  92% fullkorn, proteinrikt, ikke tilsatt sukker, zero osv. Så lures forbrukerene til å kjøpe UP mat og tror de gjør et sunt valg. Du kan gjerne spise  mer av Cheerios enn havregryn. Vi har vendt oss til et overkonsum av UP mat og mange vil sikkert si at de ikke liker havregryn eller syns det er kjedelig, men man bør venne seg til å spise UP mat kun av og til istedenfor til alle måltider. 

Endret av Atheena
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 hours ago, AnonymBruker said:

Du er flink til å finne meninger som ikke står der, ser det er gjentakende for deg. Det står ingenting om justering av inntaket, men at vedkommende synes betegnelsen "ren" er dum. 

Anonymkode: f0690...5cf

Nei, jeg svarer dumt fordi jeg syns hele konklusjonen er dum. Merk hva denne brukeren som jeg siterte på sa:

"Jeg kunne ønske at vi kunne slutte å kalle mat for «ren» mat. Mat er mat med mer eller mindre næringsverdi. Det er alt, det er ikke vits å komplisere det. "

Mat er komplisert - Ren mat er også uhyre vanskelig å få tak i fordi alt er påvirket av hvordan vi har forandret jorden - selve kilden til vår mat. Monokultur, oppdrett, giftstoffer og industrier prøver å ta kjappe løsninger med å selge oss dårligere kvalitet for å spare penger - det motsatte av god og "ren" mat.

Mitt utgangspunkt vil alltid være å snakke om, opplyse og få et større bredde og kunnskap om emner. En slik konklusjon som "det er ikke vits å komplisere det" oppfordrer til å fortsette med uvitenhet og stole blindt på hva som selges til deg. You do you selvsagt, men å gå til subtil karakter angrep og hinte til at du kjenner meg er lavthengende - lag deg en bruker i det minste hvis du ønsker å stå bak dine ord.

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Dager? Det går ikke så fort, kjære deg. Jeg er enig med deg at det er tøft i starten. Men jeg har lært at hvis man bare holder ut så blir det lettere og lettere. Og da snakker vi minst to uker, helst måneder. Den første uka er HARD. Så blir det gradvis lettere. Til man kommer til et punkt der man ikke har lyst på feil mat lenger. Feil mat gir hjernen "belønning" og man må lære seg av med det. Fordi evolusjonært har vi hatt liten tilgang på det, så vi har utviklet oss til å ha "næringsvett". Ikke som i kvalitet, men kvantitet. Særlig fett og karbohydrater sammen. Det finnes sjeldent i naturen.

Nei, aldri hatt spiseforstyrrelser, men jeg har hatt et enormt søtsug. Jeg kunne endevende kjøkkenet etter noe søtt og har spist kakestrø for eksempel for å få tilfredsstilt søtsuget.

Jeg har tidligere tatt pauser av og til, men det har jeg sluttet med. For det første følte jeg meg helt elendig hver gang og tenkte at det er faktisk ikke verdt det når jeg føler meg så bra på rent animalsk. Jeg ble oppblåst, fikk tarmproblemer, samlet på flere liter vann, kjente blodsukkeret gå opp og ned, sov dårlig og mye, småvondter i kroppen kom tilbake, blødde mye mer under mensen, +++.

For det andre, så tar det alltid for lang tid å komme skikkelig i gang igjen. "Nå har jeg bare spist kjøtt i 4 dager, så ja da, jeg kan ta et stykke kake og så starter jeg påan med carnivoren igjen i morgen." Den pausen som bare skulle vare en helg eller en uke varte plutselig 2 måneder.

De som kjenner meg vet at jeg spiser carnivore. Jeg drikker bare vann når jeg er på besøk. Ingen snacks, ingen kaffe, ingen brus. Det er mange som sliter med det. "Men er det ikke NOE jeg kan by på da?!?" De føler seg som dårlige verter, men jeg forsikrer dem om at jeg ikke snacker og ikke drikker annet enn vann.

I familieselskaper så setter de til side litt kjøtt til meg. Jeg har ikke vært i bryllup som carnivore, men da hadde jeg rett og slett bare kost meg med det sosiale og alkohol. Ja, jeg drikker fortsatt alkohol. Da enten ren alkohol eller skinny bitch med crystal head vodka.

Det var meg. Men jeg sa ikke at jeg ikke brukte annet krydder enn salt. Jeg sa at de eneste plantene jeg spiser er krydder, men at jeg bruker mindre og mindre krydder og ofte bare salt. Jeg synes maten smaker godt i seg selv og trenger ikke annet enn litt salt. Før brukte jeg mye ketchup. Når jeg tenker tilbake på det var det jo idiotisk. Jeg kjente jo ikke smaken på selve maten. Nesten bare ketchup. Spiste jeg egg, så var det med et lass med ketchup. Spiste jeg pizza, så var det med et lass med ketchup. I de tidene kunne jeg funnet på å si noe av det samme til folk som ikke druknet maten i ketchup. De spiste så kjedelig. De gikk glipp av den deilige smaken av ketchup og maten smakte så tamt uten ketchup. Når du spiser masse krydder så smaker det egentlig av krydderet. Du kjenner ikke smaken av maten. 

Jepp, smaksløkene dine trenger å trenes opp. 

Hvilke teksturer er det du mener at jeg går glipp av når jeg spiser animalsk? Jeg kan lage carnivore-vafler, kjøttsuppe, egg drop-suppe, eggepudding, drikke melk, spise ost, rømme, fløte, naturell yoghurt, kokt egg, stekt egg, hardstekt kjøtt. Forskjellige teksturer der. Jeg liker nemlig også forskjellige teksturer. Når jeg lager omelett så tar jeg i osten først og så omelettblandingen oppå. Da blir osten hard og omeletten myk.

Jeg spiste mest mulig rent og næringsrikt og fargerikt i 2 år uten endring, jeg cravet fortsatt alt mulig drittmat.

Men som sagt har jeg en spiseforstyrrelse og da er det kanskje annerledes enn for de som ikke kobler mat og følelseskontroll så til de grader som jeg gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt kosthold er ikke perfekt, men prøver så godt jeg kan.

I går så dagen sånn ut

Frokost: havregrøt med frømiks (chiafrø, solsikkefrø, linfrø og gresskarkjerner). Hadde også på eple, honning, kanel og mandler.

Lunsj: eggerøre av to egg + tomat og agurk.

Middag: Laks med poteter, gulrøtter og salat.

Kveldsmat: middagsrester.

Det meste kjøper jeg økologisk. 

Drikker stort sett bare vann. Noen ganger smoothie.

Anonymkode: eb720...445

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Mitt kosthold er ikke perfekt, men prøver så godt jeg kan.

I går så dagen sånn ut

Frokost: havregrøt med frømiks (chiafrø, solsikkefrø, linfrø og gresskarkjerner). Hadde også på eple, honning, kanel og mandler.

Lunsj: eggerøre av to egg + tomat og agurk.

Middag: Laks med poteter, gulrøtter og salat.

Kveldsmat: middagsrester.

Det meste kjøper jeg økologisk. 

Drikker stort sett bare vann. Noen ganger smoothie.

Vil bare legge til at jeg lett kommer til å ta meg en tur på Burger King med ungene når vi skal på bytur i høstferien. Jeg tror at det er hverdagen som teller 😁

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Usikker på hva du ts legger i begrepet.  For meg handler det om minst mulig prossesert mat, minst mulig/ingen antibiotika brukt, minst mulig eller ingen gift og andre sprøytemiddel, ingen påvirkning for hurtigvekst eller at maten skal bli symmetrisk eller andre menneskeskapte ønsker. Gjerne kortreist. 

Kjøper ALDRI fryst butikkfisk eller oppdrettslaks. Fisker selv, lager fiskekaker og fryser ned fileter. Lager egen kraft/buljong av faktiske dyr og grønnsaker. Fryser ned i terninger.

Lager pølser, bruker grisetarmer. Baker brød og slikt selv, bruker ferskgjær. 

Minst mulig kumelk, men barna spiser brunost, hvitost og yoghurt (velger usøtet, topper med friske bær og lokal honning, lager egen granola). 

Økologisk havregryn.

Lager saft og div syltetøy. Syltetøyet vi spiser lager jeg 2-3 ganger i mnd. 1 korg jordbær,  1 korg bringebær, mos, 4 ss chiafrø, sett i kjøleskapet.  Thats it.

Oppbevarer mest mulig mat i glass, ikke plast. Unngår bruk av teflonpanner, unntaket er pannekakepannen. 

Kjøper egg lokalt. 

Har epletrær. Ripsbusker. Solbær. Jordbær.  Bringebær.  

Kjøper overhodet ikke kjøttpålegg.  De få gangene vi har kjøtt er det kjøpt hos slakter. Kjøttet er lokalt og økologisk. 

Bruker mye bønner og linser, forsøker å velge kvalitet og økologisk.

Anonymkode: 4db20...1c2

• Liker 3
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

umAxa skrev (8 timer siden):

Nei, jeg svarer dumt fordi jeg syns hele konklusjonen er dum. Merk hva denne brukeren som jeg siterte på sa:

"Jeg kunne ønske at vi kunne slutte å kalle mat for «ren» mat. Mat er mat med mer eller mindre næringsverdi. Det er alt, det er ikke vits å komplisere det. "

Mat er komplisert - Ren mat er også uhyre vanskelig å få tak i fordi alt er påvirket av hvordan vi har forandret jorden - selve kilden til vår mat. Monokultur, oppdrett, giftstoffer og industrier prøver å ta kjappe løsninger med å selge oss dårligere kvalitet for å spare penger - det motsatte av god og "ren" mat.

Mitt utgangspunkt vil alltid være å snakke om, opplyse og få et større bredde og kunnskap om emner. En slik konklusjon som "det er ikke vits å komplisere det" oppfordrer til å fortsette med uvitenhet og stole blindt på hva som selges til deg. You do you selvsagt, men å gå til subtil karakter angrep og hinte til at du kjenner meg er lavthengende - lag deg en bruker i det minste hvis du ønsker å stå bak dine ord.

Jeg skjønner jo du konstant er på bærtur her inne om du skal fortsette å tolke det folk sier feil, men slå deg løs. Du skaper i det minste din egen underholdning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Frokost: Kjøleskapsgraut / sunne vaflar (havre, utan smør, minimalt med sukker - stekt i store kvanta og så fryse ned) med heimelaga syltetøy og heimelagd yoghurt / brødskive med ost eller kjøttpålegg. 

Lunsj: Brødskive med ost og kjøttpålegg. Rå grønnsaker og frukt, ei lita "sunn" søtsak (som regel heimelagd - havremuffin e. l.) Eg pakkar gjerne matboks for 2-3 dagar i slengen og legg dei i kjøleskapet. 

Middag: Eg bur aleine og koker som regel i store kvanta som eg frys ned. Gryter/curryrettar laga frå botn med ekstra grønnsaker, gjerne med noko av kjøttet erstatta av belgfruktar - fint å fryse i porsjonar og ete med ris/blomkålris/havreris til. Heimelagd pizza/vårrullar/veggiskaker med salat og dyppsaus (òg den som regel heimelagd). 

Endret av Mandagsunge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Jeg spiste mest mulig rent og næringsrikt og fargerikt i 2 år uten endring, jeg cravet fortsatt alt mulig drittmat.

Men hvor lenge holdt du ut mellom hver gang du spiste drittmat? Hver gang du spiste drittmat, så må du nullstille telleren igjen. Det hjelper ikke å gi etter for cravingene. Sammenlign det med å slutte å røyke. Hvis du gir etter en gang i blant, så fortsetter du å ha lyst på røyk. Men hvis du holder ut så blir det stadig lettere å holde seg unna. Hvis du da sier at "jeg har nesten ikke røyket på to år", så er det ikke det samme som å si at man ikke har røyket på to år.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
15 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg skjønner jo du konstant er på bærtur her inne om du skal fortsette å tolke det folk sier feil, men slå deg løs. Du skaper i det minste din egen underholdning.

Hvis det er alt du skjønner, så sier det dessverre mer om deg, enn om meg.

Videre hvis du skal angripe personen og ikke personens argumenter så har du allerede tapt, og skal vi bry oss om internett poeng så ser det ut til at flere er enig i mine innlegg enn dine forsøk på å sverte og avspore tråden - så stopp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...