Lafamiglia Skrevet 19. september 2022 #21 Del Skrevet 19. september 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg spiser bare én eller to ganger om dagen og jeg spiser carnivore (spiser ikke planter). I dag blir det to måltider. Jeg lagde beinkraft nylig og hadde ikke spist kjøttet enda. Jeg tok det i en bolle, tilsatte noen egg, litt kremfløte, masse ost, og litt krydder og moste det med stavmikser til en flytende grøt. Så stekte jeg det i vaffeljern og spiste dem som de var. De var kjempegode. Jeg drakk også en kopp med hjemmelaget beinkraft. Til middag nå straks blir det biff med kaldrørt creme fraiche-saus. Drikke: vann Anonymkode: 8012f...b27 Det høres virkelig helt forjævlig ut. Grøss! Altså, både kjøtt, egg, kremfløte og ost er veldig godt, men som eneste kompoenter i kostholdet, høres det helt grusomt ut. Grønnsaker, poteter, nøtter, frø, olivenolje, pasta, eller alle mulige andre typer matvarer, må til for å gjøre et måltid komplett, mener jeg. Sånne som etterlever et eller annet kostholdsideal som har et navn, enten det er carnivore, lavkarbo, vegansk, raw food, eller hva det måtte være, er helt ute å kjøre etter min mening. Hva med å bare spise normal mat? 7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. september 2022 #22 Del Skrevet 19. september 2022 Lafamiglia skrev (2 minutter siden): Det høres virkelig helt forjævlig ut. Grøss! Altså, både kjøtt, egg, kremfløte og ost er veldig godt, men som eneste kompoenter i kostholdet, høres det helt grusomt ut. Grønnsaker, poteter, nøtter, frø, olivenolje, pasta, eller alle mulige andre typer matvarer, må til for å gjøre et måltid komplett, mener jeg. Sånne som etterlever et eller annet kostholdsideal som har et navn, enten det er carnivore, lavkarbo, vegansk, raw food, eller hva det måtte være, er helt ute å kjøre etter min mening. Hva med å bare spise normal mat? Jeg tenkte også mye av det samme før jeg gikk over til carnivore. Men jeg er overbevist om at hvis jeg hadde servert deg de vaflene så hadde du ikke syntes at de var så ille som du tror. Dette er jo mat. Hoveddelen av maten min ermat som forfedrene våre levde på i flere millioner år. Jeg spiste lavkarbo i ca 10 år og fikk forbedret helse av det, men jeg har fått enda bedre helse av å kutte ut alle planter. Det eneste jeg spiser av planter er litt krydder, men det blir mindre og mindre av det jo lengre jeg spiser carnivore også. Jeg bruker ofte bare salt og synes det er nok. Jeg vil smake maten, ikke bare krydderet. Hovedgrunnen til at jeg ville teste carnivore var at jeg har IBS og jeg ville se om dette kunne hjelpe. Det tok ikke lang tid før jeg tenkte at jeg kunne spise slik resten av livet. Jo lengre man spiser sunn næring som kroppen trenger, jo mindre sug får man etter usunn mat. Det blir lettere og lettere å holde seg til carnivore jo lengre man holder seg til det. Lista over plager jeg egentlig ikke visste at jeg hadde er lang. Det er utrolig hva man tror er normalt når man alltid har småplager. For eksempel har jeg sluttet å fise (bare litt gass som kommer ut når jeg bæsjer en gang om dagen), hikker aldri, blir aldri oppblåst, fått klar hjerne (sjeldent brain farts og hjerneteppe, og jeg husker rett og slett mye bedre enn før), småvondter i ledd som bare forsvant etter noen uker på carnivore (og som kommer tilbake hver gang jeg spiser planter), leddene sluttet å lage klikkelyder (dette kommer også tilbake når jeg spiser planter), det hvite i øyet er faktisk hvitt nå, stemmen er klarere. Og en sjelden gang når jeg spiser planter, så merker jeg at magen tåler det mye bedre nå som den har startet å helbrede seg selv. Anonymkode: 8012f...b27 2 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. september 2022 #23 Del Skrevet 20. september 2022 11 hours ago, AnonymBruker said: Jeg tenkte også mye av det samme før jeg gikk over til carnivore. Men jeg er overbevist om at hvis jeg hadde servert deg de vaflene så hadde du ikke syntes at de var så ille som du tror. Dette er jo mat. Hoveddelen av maten min ermat som forfedrene våre levde på i flere millioner år. Jeg spiste lavkarbo i ca 10 år og fikk forbedret helse av det, men jeg har fått enda bedre helse av å kutte ut alle planter. Det eneste jeg spiser av planter er litt krydder, men det blir mindre og mindre av det jo lengre jeg spiser carnivore også. Jeg bruker ofte bare salt og synes det er nok. Jeg vil smake maten, ikke bare krydderet. Hovedgrunnen til at jeg ville teste carnivore var at jeg har IBS og jeg ville se om dette kunne hjelpe. Det tok ikke lang tid før jeg tenkte at jeg kunne spise slik resten av livet. Jo lengre man spiser sunn næring som kroppen trenger, jo mindre sug får man etter usunn mat. Det blir lettere og lettere å holde seg til carnivore jo lengre man holder seg til det. Lista over plager jeg egentlig ikke visste at jeg hadde er lang. Det er utrolig hva man tror er normalt når man alltid har småplager. For eksempel har jeg sluttet å fise (bare litt gass som kommer ut når jeg bæsjer en gang om dagen), hikker aldri, blir aldri oppblåst, fått klar hjerne (sjeldent brain farts og hjerneteppe, og jeg husker rett og slett mye bedre enn før), småvondter i ledd som bare forsvant etter noen uker på carnivore (og som kommer tilbake hver gang jeg spiser planter), leddene sluttet å lage klikkelyder (dette kommer også tilbake når jeg spiser planter), det hvite i øyet er faktisk hvitt nå, stemmen er klarere. Og en sjelden gang når jeg spiser planter, så merker jeg at magen tåler det mye bedre nå som den har startet å helbrede seg selv. Anonymkode: 8012f...b27 Skriver under på denne, dette er ganske nøyaktig min erfaring også, bortsett fra at jeg ikke har hatt IBS. Når jeg har spist plantemat, spesielt brød (fordi jeg av og til spiser sammen med familien som fortsatt spiser dette) blir jeg fort minnet på hvordan det var før: fising hele dagen, blir fort sulten igjen, sover dårligere, mindre konsentrert, gulere tenner. Anonymkode: 583ee...e70 2 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. september 2022 #24 Del Skrevet 20. september 2022 DundreMilfin skrev (På 18.9.2022 den 14.51): Proteinbarer er ikke regnet som «clean food». Med mindre de lages helt fra bunn uten proteinpulver/kunstig søtning osv. Jeg synes hele clean food og andre diettformer er idiotiske, men. Jeg spiser en haug prosessert mat: - Havremelk (den er vel ultraprosessert såvidt jeg har skjønt?) - Havregryn - Alt pålegg og kjøtt/fisk jeg spiser har jo blitt prosessert på enellerannen måte selv om det er en kyllingfilet fremfor kjøttdeig - Baker jeg selv er melet prosessert, tørrgjæren og? Ren mat er ofte motstykket mot ultra prosessert mat, ikke all bearbeidet mat. Havregryn er ikke ultra prosessert, ikke vanlig kjøtt/ fisk heller. Mel er en ingrediens, ikke ultra prosessert. Anonymkode: 73a4c...f74 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. september 2022 #25 Del Skrevet 20. september 2022 Embla Othea skrev (På 17.9.2022 den 16.08): Frokost: Havregrøt, egg og avokado eller proteinsmoothie Lunsj: Proteinkilde med grønnsaker Middag: Proteinkilde med grønnsaker + karbokilde Kvelds: Knekkebrød med pålegg, frukt med nøttesmør eller proteinbar Med mindre du lager proteinbar og smoothie selv, så går ikke det under «ren» mat😊 Ren mat vil si råvarebasert, mat uten ingredienseliste. Anonymkode: 9164c...ee6 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. september 2022 #26 Del Skrevet 20. september 2022 Jeg spiser 100% vegetar, i tillegg til en del veganske produkter. Ellers spiser jeg 100% råvarebasert bortsett fra på ferie/besøk/restaurant og innimellom når jeg bare må ha godter 😁 Frokost: det dropper jeg alltid Lunsj: salat på jobb. Velger mellom masse forskjellige grønnsaker og er veldig opptatt av størst mulig variasjon. Tar aldri brød. Middag: alt mellom himmel og jord av grønnsaker. Bruker masse spennende oppskrifter, finner mye inspirasjon på Instagram. Anbefaler veganergutta! Mellommåltid: frukt, nøtter, bær, te, kaffe. Kvelds: hjemmelagde proteinbarer. Anonymkode: 225f7...43a 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. september 2022 #27 Del Skrevet 20. september 2022 Jeg prøver å spise så lite ultraprossesert mat som mulig. Jeg fokuserer på kvalitet foran kvantitet, lokalt, kortreist og sesong. Det er viktig for meg at ingredienselistene inneholder ting jeg vet hva er og er korte. Jeg prøver også å kutte ned på karbohydratene. I hverdagen går det mye i gryteretter og ovnsformer, mat som er enkelt å lage og kan lages til flere dager. Jeg har alltid hjemmebakte rundstykker i fryseren til å ta med på farta (tiner kjapt), og prøver å ha noen dager der jeg baker mye, "prepper" mat som er lett å ta når tiden ikke strekker til og som oppbevares i fryseboksen. Anonymkode: 20fdc...63e 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Helene1982 Skrevet 21. september 2022 #28 Del Skrevet 21. september 2022 AnonymBruker skrev (På 19.9.2022 den 22.01): Jeg tenkte også mye av det samme før jeg gikk over til carnivore. Men jeg er overbevist om at hvis jeg hadde servert deg de vaflene så hadde du ikke syntes at de var så ille som du tror. Dette er jo mat. Hoveddelen av maten min ermat som forfedrene våre levde på i flere millioner år. Jeg spiste lavkarbo i ca 10 år og fikk forbedret helse av det, men jeg har fått enda bedre helse av å kutte ut alle planter. Det eneste jeg spiser av planter er litt krydder, men det blir mindre og mindre av det jo lengre jeg spiser carnivore også. Jeg bruker ofte bare salt og synes det er nok. Jeg vil smake maten, ikke bare krydderet. Hovedgrunnen til at jeg ville teste carnivore var at jeg har IBS og jeg ville se om dette kunne hjelpe. Det tok ikke lang tid før jeg tenkte at jeg kunne spise slik resten av livet. Jo lengre man spiser sunn næring som kroppen trenger, jo mindre sug får man etter usunn mat. Det blir lettere og lettere å holde seg til carnivore jo lengre man holder seg til det. Lista over plager jeg egentlig ikke visste at jeg hadde er lang. Det er utrolig hva man tror er normalt når man alltid har småplager. For eksempel har jeg sluttet å fise (bare litt gass som kommer ut når jeg bæsjer en gang om dagen), hikker aldri, blir aldri oppblåst, fått klar hjerne (sjeldent brain farts og hjerneteppe, og jeg husker rett og slett mye bedre enn før), småvondter i ledd som bare forsvant etter noen uker på carnivore (og som kommer tilbake hver gang jeg spiser planter), leddene sluttet å lage klikkelyder (dette kommer også tilbake når jeg spiser planter), det hvite i øyet er faktisk hvitt nå, stemmen er klarere. Og en sjelden gang når jeg spiser planter, så merker jeg at magen tåler det mye bedre nå som den har startet å helbrede seg selv. Anonymkode: 8012f...b27 Er både korn, grønnsaker og frukt definert som planter? Hva er det med deg som gjør at du hekter deg på lavkarbo i 10 år, og nå: carnivore? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. september 2022 #29 Del Skrevet 21. september 2022 Helene1982 skrev (21 minutter siden): Er både korn, grønnsaker og frukt definert som planter? Hva er det med deg som gjør at du hekter deg på lavkarbo i 10 år, og nå: carnivore? Selvfølgelig er korn, grønnsaker og frukt definert som planter. Jeg skjønner ikke nøyaktig hva du spør om i det andre spørsmålet. Lurer du på hvorfor jeg begynte på lavkarbo, eller hvorfor jeg gikk videre til carnivore fra lavkarbo? Jeg begynte på lavkarbo for å gå ned i vekt. Det funket veldig bra, og jeg fikk mange andre helsefordeler av det også. Det var da jeg begynte å bli oppmerksom på at ikke ting var helt som det skulle med magen. Frem til da trodde jeg at folk flest hadde diaré halvparten av tiden. Slik hadde jeg hatt det hele livet og ingen hadde nevnt at det var et problem. I etterkant har historiene kommet frem at jeg hadde kolikk som baby og hadde mye diaré. Foreldrene mine fikk beskjed av legen at "noen er bare sånn, kom tilbake hvis hun blir syk". Jeg er selvdiagnosert med IBS. Jeg har alle symptomene og jeg ser ikke poenget med å få en faktisk diagnose hos legen. Det er ikke noe særlig de kan hjelpe meg med likevel. Jeg har jo klart å bli symptomfri med sunn mat og har bedre helse enn jeg har hatt på evigheter. Jeg stortrivdes på lavkarbo og hadde tenkt å spise slik resten av livet. Jeg har alltid vært sulten på å lære, og jeg lærer stadig mer om helse og ernæring. En dag kom jeg over carnivore og begynte å lære mer om det. Og leste at det skulle være bra for IBS. Det stemte bra, det. Anonymkode: 8012f...b27 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. september 2022 #30 Del Skrevet 21. september 2022 AnonymBruker skrev (På 19.9.2022 den 22.01): Jeg tenkte også mye av det samme før jeg gikk over til carnivore. Men jeg er overbevist om at hvis jeg hadde servert deg de vaflene så hadde du ikke syntes at de var så ille som du tror. Dette er jo mat. Hoveddelen av maten min ermat som forfedrene våre levde på i flere millioner år. Jeg spiste lavkarbo i ca 10 år og fikk forbedret helse av det, men jeg har fått enda bedre helse av å kutte ut alle planter. Det eneste jeg spiser av planter er litt krydder, men det blir mindre og mindre av det jo lengre jeg spiser carnivore også. Jeg bruker ofte bare salt og synes det er nok. Jeg vil smake maten, ikke bare krydderet. Hovedgrunnen til at jeg ville teste carnivore var at jeg har IBS og jeg ville se om dette kunne hjelpe. Det tok ikke lang tid før jeg tenkte at jeg kunne spise slik resten av livet. Jo lengre man spiser sunn næring som kroppen trenger, jo mindre sug får man etter usunn mat. Det blir lettere og lettere å holde seg til carnivore jo lengre man holder seg til det. Lista over plager jeg egentlig ikke visste at jeg hadde er lang. Det er utrolig hva man tror er normalt når man alltid har småplager. For eksempel har jeg sluttet å fise (bare litt gass som kommer ut når jeg bæsjer en gang om dagen), hikker aldri, blir aldri oppblåst, fått klar hjerne (sjeldent brain farts og hjerneteppe, og jeg husker rett og slett mye bedre enn før), småvondter i ledd som bare forsvant etter noen uker på carnivore (og som kommer tilbake hver gang jeg spiser planter), leddene sluttet å lage klikkelyder (dette kommer også tilbake når jeg spiser planter), det hvite i øyet er faktisk hvitt nå, stemmen er klarere. Og en sjelden gang når jeg spiser planter, så merker jeg at magen tåler det mye bedre nå som den har startet å helbrede seg selv. Anonymkode: 8012f...b27 Hjerneteppe? Anonymkode: f376f...688 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. september 2022 #31 Del Skrevet 22. september 2022 Forsøker å unngå ultraprosessert mat, om det er det du tenker på. I går spiste jeg: -Brødskiver med ikke-up skinke, ost, pesto, avkoado, tomat, peanøttsmør og banan (tre skiver). -Gulrot og plomme -Stekt laks med lime og honning, med wokkede grønnsaker og eggnudler (disse er muligens up, har ikke sjekka). -Hjemmelaget pannekake med peanøttsmør, banan og bringebærsyltetøy -Kaffe med melk -Appelsinjuice Anonymkode: 4c103...266 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. september 2022 #32 Del Skrevet 22. september 2022 Lafamiglia skrev (På 19.9.2022 den 21.40): Det høres virkelig helt forjævlig ut. Grøss! Altså, både kjøtt, egg, kremfløte og ost er veldig godt, men som eneste kompoenter i kostholdet, høres det helt grusomt ut. Grønnsaker, poteter, nøtter, frø, olivenolje, pasta, eller alle mulige andre typer matvarer, må til for å gjøre et måltid komplett, mener jeg. Sånne som etterlever et eller annet kostholdsideal som har et navn, enten det er carnivore, lavkarbo, vegansk, raw food, eller hva det måtte være, er helt ute å kjøre etter min mening. Hva med å bare spise normal mat? Selv er jeg veganer og lurer på hva som er unaturlig med frukt, grønnsaker, brød, pasta, ris, gryn, frø/kjerner , nøtter og så videre og så videre? Og hva er naturlig med å avle opp dyr og få de til å formere seg på en unaturlig måte for så å slakte de er slik at vi som mennesker kan spise de? Anonymkode: 344ec...f88 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. september 2022 #33 Del Skrevet 22. september 2022 AnonymBruker skrev (På 17.9.2022 den 15.54): Jeg ser etter litt inspirasjon. Kan dere som spiser ren mat, skrive hva dere spiser i løpet av en dag? Gjerne litt detaljert Anonymkode: bf9b4...7d5 Kommer an på hva du mener med «ren mat» (veldig merkelig ordvalg som har blitt så populært forresten) Jeg spiser stort sett det jeg ønsker å spise, men at jeg lager det selv. Hva jeg spiser i løpet av en dag kan variere enormt Men som et eksempel så spiste jeg dette i går: Måltid 1: havregryn med melk, eplebiter, blåbær og en halv banan Måltid 2: rasket sammen en salat med rester fra kjøleskapet. Så Vestfoldsalat, agurk, løk, vårløk, et par jordbær, 1 kyllingfilet og litt dressing Måltid 3: innbakt pizza med mozarella, revet ost, pølsebiter, chili, løk og sopp Alt som jeg kan lage helt selv lager jeg fra bunnen. Som pølsene, dressingen, pizzabunnen osv Anonymkode: 11696...475 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. september 2022 #34 Del Skrevet 22. september 2022 Spiste salat med krutonger og pinjekjerner til frokost, en mango til snacks, og nå brød med egg og stekte poteter Anonymkode: 8d22f...b9e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. september 2022 #35 Del Skrevet 22. september 2022 AnonymBruker skrev (54 minutter siden): Jeg er klar over at MM fører et enda mer strengt regime enn vegansk. Du tok uansett ikke poenget til deg; han er en svindler og han har ingen belegg for hva han sier. At han blander inn et par leger (MD) uten ernæringskompetanse inn i svindelen sin betyr ikke at han er kredibel. Anonymkode: 73a4c...f74 Åh, så han fører et mer strengt regime enn vegansk? Hvilket regime er dette? For jeg har ikke hørt om det før. Her er det jo du som er den uærlige, siden du ikke vet noe og lyver om informasjonen hans. Anonymkode: 960a1...8a2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lafamiglia Skrevet 22. september 2022 #36 Del Skrevet 22. september 2022 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Selv er jeg veganer og lurer på hva som er unaturlig med frukt, grønnsaker, brød, pasta, ris, gryn, frø/kjerner , nøtter og så videre og så videre? Og hva er naturlig med å avle opp dyr og få de til å formere seg på en unaturlig måte for så å slakte de er slik at vi som mennesker kan spise de? Anonymkode: 344ec...f88 Hvor skrev jeg at det var unaturlig? Tvert imot skrev jeg "grønnsaker, poteter, nøtter, frø, olivenolje, pasta, eller alle mulige andre typer matvarer, må til for å gjøre et måltid komplett, mener jeg". Og av dette trekker du altså at jeg mener at det er unaturlig å spise slike matvarer? Underlige greier. Jeg er for øvrig helt enig i at en del typer husdyrhold ikke er ideelt. Men det er ikke det samme som at man ikke kan spise kjøtt. Dersom man vil være litt bevisst, slik jeg vanligvis prøver å være, så finnes det mange som har gode praksiser, og som man kan kjøpe fra, f.eks. på REKO, Bondens marked diverse småprodusenter, osv. 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. september 2022 #37 Del Skrevet 22. september 2022 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Selv er jeg veganer og lurer på hva som er unaturlig med frukt, grønnsaker, brød, pasta, ris, gryn, frø/kjerner , nøtter og så videre og så videre? Og hva er naturlig med å avle opp dyr og få de til å formere seg på en unaturlig måte for så å slakte de er slik at vi som mennesker kan spise de? Anonymkode: 344ec...f88 Hva spiser du som er så naturlig da? Bare bær fra skogen og de få plantene du finner vilt som du kan spise? Det er det ikke nok næring i og du vil bli syk og dø hvis du fortsetter. Spiser du noe som helst andre planter, så spiser du enten planter som har blitt fraktet rundt halve verden og/eller ikke er i sin naturlige form. For eksempel brokkoli, blomkål, rosenkål, hodekål, grønnkål og knutekål er SAMME PLANTE og egentlig bare et "gresstrå". Dessuten er åkerdrift rovdrift på naturen. Man fjerner alle gamle planter (med lange røtter som hindrer erosjon og tap av matjord) og dreper mange dyr- og kalles grønn ørken fordi det er så skadelig. Ingen steder i naturen finner du kun én plante i et område. Hver gang du pløyer så sender du masse drivhusgasser opp i atmosfæren og tømmer matjorda for næring. FN estimerer at vi har ca 60 år med matjord igjen til åker hvis vi fortsetter som vi gjør nå. Og hva har våre forfedre spist? Nesten bare kjøtt i fire millioner år og evolusjonen skjøt fart. Så kom jordbruksrevolusjonen med økt inntak av planter og folk ble plutselig kortere, feitere og sykere. Hjernestørrelsen har KRYMPET siden den gang også. Kjøtt er naturlig å spise. Velg kjøtt fra dyr som har beitet og levd et godt liv. Anonymkode: 8012f...b27 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. september 2022 #38 Del Skrevet 22. september 2022 AnonymBruker skrev (40 minutter siden): Hva spiser du som er så naturlig da? Bare bær fra skogen og de få plantene du finner vilt som du kan spise? Det er det ikke nok næring i og du vil bli syk og dø hvis du fortsetter. Spiser du noe som helst andre planter, så spiser du enten planter som har blitt fraktet rundt halve verden og/eller ikke er i sin naturlige form. For eksempel brokkoli, blomkål, rosenkål, hodekål, grønnkål og knutekål er SAMME PLANTE og egentlig bare et "gresstrå". Dessuten er åkerdrift rovdrift på naturen. Man fjerner alle gamle planter (med lange røtter som hindrer erosjon og tap av matjord) og dreper mange dyr- og kalles grønn ørken fordi det er så skadelig. Ingen steder i naturen finner du kun én plante i et område. Hver gang du pløyer så sender du masse drivhusgasser opp i atmosfæren og tømmer matjorda for næring. FN estimerer at vi har ca 60 år med matjord igjen til åker hvis vi fortsetter som vi gjør nå. Og hva har våre forfedre spist? Nesten bare kjøtt i fire millioner år og evolusjonen skjøt fart. Så kom jordbruksrevolusjonen med økt inntak av planter og folk ble plutselig kortere, feitere og sykere. Hjernestørrelsen har KRYMPET siden den gang også. Kjøtt er naturlig å spise. Velg kjøtt fra dyr som har beitet og levd et godt liv. Anonymkode: 8012f...b27 Lol. Folk som er så påståelige når de egentlig ikke har peiling på noe 😅 Mennesker har eksistert i rundt 200.000 år. For fire millioner år siden eksisterte dinosaurer som i hovedsak var veganske. Anonymkode: d63e2...eaf 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. september 2022 #39 Del Skrevet 22. september 2022 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Lol. Folk som er så påståelige når de egentlig ikke har peiling på noe 😅 Mennesker har eksistert i rundt 200.000 år. For fire millioner år siden eksisterte dinosaurer som i hovedsak var veganske. Anonymkode: d63e2...eaf Jeg ser at dette har du greie på. 😂 Hvor kom Homo Sapiens fra? Oppstod fra intet? Eller har vi utviklet oss fra andre arter? https://www.timesofisrael.com/for-2-million-years-humans-ate-meat-and-little-else-study/ For ca 4 millioner år gikk våre forfedre over til å spise mer kjøtt. Hjernen begynte å øke i volum. Så for ca 2 millioner år siden gikk våre forfedre over til 100% kjøtt og hjernevolumet begynte å øke fort. Dinosaurene døde ut for 66 millioner år siden forresten og det var mange av dem som var rene kjøttetere. Anonymkode: 8012f...b27 1 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Akr0ym Skrevet 22. september 2022 #40 Del Skrevet 22. september 2022 (endret) Lafamiglia skrev (5 timer siden): Hvor skrev jeg at det var unaturlig? Tvert imot skrev jeg "grønnsaker, poteter, nøtter, frø, olivenolje, pasta, eller alle mulige andre typer matvarer, må til for å gjøre et måltid komplett, mener jeg". Og av dette trekker du altså at jeg mener at det er unaturlig å spise slike matvarer? Underlige greier. Jeg er for øvrig helt enig i at en del typer husdyrhold ikke er ideelt. Men det er ikke det samme som at man ikke kan spise kjøtt. Dersom man vil være litt bevisst, slik jeg vanligvis prøver å være, så finnes det mange som har gode praksiser, og som man kan kjøpe fra, f.eks. på REKO, Bondens marked diverse småprodusenter, Endret 22. september 2022 av Akr0ym Feil tråd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå