Gå til innhold

Dere som spiser ren mat, hva spiser dere i løper av en dag?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg ser etter litt inspirasjon. Kan dere som spiser ren mat, skrive hva dere spiser i løpet av en dag? Gjerne litt detaljert :) 

Anonymkode: bf9b4...7d5

Videoannonse
Annonse
Skrevet

I går spiste jeg hjemmelaget brød med banan på til lunsj, hadde laksefilet med hjemmelaget agurksalat, kokte poteter og rømme til middag ☺️ Spiser aldri frokost. Drikker kun vann (kullsyre vann, vanlig vann, kaffe) 

Anonymkode: 35cbd...c8c

• Liker 1
Skrevet

Jeg tenker på næringen, ikke at det skal være et typisk "rett". Da blir ting verre...men alt kan lages enkelt.

For meg er det en proteinkilde, fisk-kjøtt-kylling. Så tilsetter jeg grønnsaker, kun økologiske. Karbo er poteter eller ris som regel. Fettkilder jeg bruker animalsk fett, extra virgin olje og klaret smør. Dette bruker jeg til lunsj/middag.

Frokost er alltid havregrøt og 2-3 kokte på siden.

Riktig dose med mat finner mat ut selv, om vekten går ned eller opp. 

Mat er faktisk ganske enkelt, tenk på innholdet og næringen du spiser. Lag maten selv, les bakpå det du kjøper. Livet mitt har blitt SÅ mye bedre etter jeg lærte å spise næringsrik mat.

Kuttet ut alt av godis/kaker etc. Også fjernet alkohol, koffein og nikotin.

Om man spiser et kakestykke i bursdag/høytider, betyr ingenting i det lange løp. Så fortsett med det.

Anonymkode: 2210f...a41

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Vet ikke. Spiser mest skitten mat, har ikke råd til ren mat fra butikker. 

Anonymkode: 8f419...e29

• Liker 8
Skrevet

Mener du rent som i sunt? Uprossessert? Fra bunn? Uten tilsetningsstoffer? Kun naturlige råvarer?

Regnes feks yoghurt eller ost som rent? Kefir? Kjøttdeig? Melk fra butikken? 

Anonymkode: 47205...c94

• Liker 9
  • Nyttig 2
Skrevet

Frokost: Havregrøt, egg og avokado eller proteinsmoothie

Lunsj: Proteinkilde med grønnsaker

Middag: Proteinkilde med grønnsaker + karbokilde

Kvelds: Knekkebrød med pålegg, frukt med nøttesmør eller proteinbar

• Liker 2
Skrevet

Havregryn med banan til frokost. 

Blir gjerne en grønnkål/villtbær smoothie til lunsj, og noen nøtter om jeg kjenner at jeg trenger litt ekstra. 

Til middag blir det ris, linser, bønner eller poteter (eller en fin blanding av to eller tre av disse), også grønnsaker og eventuelt en salat. Akkurat nå har jeg skikkelig dilla på bakte/stekte rotgrønnsaker.

Nå og da slår jeg til med en linse/grønnsakslasagne, bønnetaco, hjemmelaget pizza med bønner og linser etc, men sånn i hverdagen foretrekker jeg å gjøre det enkelt med gryter som kan stå og putre og gå på egen hånd mens jeg rydder og gjør andre ting. 

Anonymkode: ffe6c...3b2

• Nyttig 1
Skrevet

Rent er så mye. Men jeg forsøker å unngå ultraprosessert mat, om det er det du mener.

Frokost var ett egg og en halv avokado, litt paprika.

Lunsj var rester fra i går, en vegansk shepards pie, med mengder grønnsaker, og potetlokk.

Middag blir en hamburger. Oksekjøttet er kjøpt fra lokal gård på reko. Hjertesalat, løk, tomat. Lager aioli på egg fra lokal bonde. Og hjemmebakte brød. Olivenoljen er riktignok prosessert, og importert. 

Men...det blir nok også litt rødvin. 

Anonymkode: 9ce0a...2b9

• Liker 2
Skrevet

Burgere, egg, koteletter, entrecôte, tunfisk, laks, gresk yoghurt, skinke, bacon, kaffe, smør, helmelk, kremfløte, av og til litt ost og frukt. To måltider daglig.

Anonymkode: 583ee...e70

• Liker 6
Skrevet

Frokost: ingenting

lunsj: havregryn og frukt

middag: laksefilet med poteter og grønnsaker

snacks: frukt

Anonymkode: c7db9...cc2

Skrevet
Embla Othea skrev (22 timer siden):

Frokost: Havregrøt, egg og avokado eller proteinsmoothie

Lunsj: Proteinkilde med grønnsaker

Middag: Proteinkilde med grønnsaker + karbokilde

Kvelds: Knekkebrød med pålegg, frukt med nøttesmør eller proteinbar

Proteinbarer er ikke regnet som «clean food».

Med mindre de lages helt fra bunn uten proteinpulver/kunstig søtning osv.

Jeg synes hele clean food og andre diettformer er idiotiske, men. 

Jeg spiser en haug prosessert mat:

- Havremelk (den er vel ultraprosessert såvidt jeg har skjønt?)

- Havregryn

- Alt pålegg og kjøtt/fisk jeg spiser har jo blitt prosessert på enellerannen måte selv om det er en kyllingfilet fremfor kjøttdeig

- Baker jeg selv er melet prosessert, tørrgjæren og? 

Skrevet
DundreMilfin skrev (3 timer siden):

- Havregryn

- Alt pålegg og kjøtt/fisk jeg spiser har jo blitt prosessert på enellerannen måte selv om det er en kyllingfilet fremfor kjøttdeig

Nå skrev TS "ren mat" og ikke "fullstendig ubearbeidet mat". Da måtte man jo til og med la være å koke maten. 
Jeg regner med at ren mat betyr mat uten tilsetningsstoffer, men TS har ikke vært innom tråden og presisert dette selv.

Anonymkode: 960a1...8a2

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Nå skrev TS "ren mat" og ikke "fullstendig ubearbeidet mat". Da måtte man jo til og med la være å koke maten. 
Jeg regner med at ren mat betyr mat uten tilsetningsstoffer, men TS har ikke vært innom tråden og presisert dette selv.

Helt sikkert.

Men for å kverulere så er ikke alle tilsetningsstoffer i en og samme kjipe kurv. 

Men ja :) 

Skrevet

Jeg spiser minst mulig ultraprossert mat, men jeg spiser noe. 

Spiser to måltider om dagen lunsj og middag. Jeg spiser såpass store posjoner slik at jeg ikke er spesielt sulten faktisk. Kun litt rett før jeg spiser lunsj. Blir jeg sulten mellom har jeg da ikke spist nok rett og slett. 

Lunsj: Salater med masse grønnsaker og en proteinkilde som eks. kylling og gjerne hjemmelaget hummus.. Hjemmelagd brød eller økologisk grovbrød med pålegg som ost, egg, makrell i tomat og økologiske kjøttprodukter og grønnsaker på. Havregryn med melk og banan eller middagsrester. 

Middag:  Lager mest hjemmelagd mat. 2 dager i uken med fisk og helst en vegetardag. Prøver å spise rene kjøttprodukter uten tilsetning og helst økologiske. Spiser jeg pølser er det med høyt kjøttinnhold eller økologisk. Sauser og dressinger lager jeg selv eller bruker rømme. Finnes også noen ferdig produkter som Grønne folk osv som er gode økoplogiske produkter uten tilsetning. Tilbehør er grønnsaker, potet, ris, bulgur, linser, søtpotet og litt pasta. 

Anonymkode: 3ddad...213

Skrevet

Frokost/lunsj:

Omelett med løk, tomat, paprika og ost. En stor salat med ruccola,rødløk, agurk, paprika, tomat, olivenolje, avocado, salt, pepper og sitronsaft. 

Kokte egg, lavkarbo knekkebrød med ost, agurk, paprika, forskjellige nøtter

Havregryn med melk, rosiner, chiafrø, linfrø

Surdeigsbrød med ost 

Salat med masse grønnsaker, pesto, parmaskinke og fetaost

Middag:

Linsegryte med masse grønnsaker, med rømme til

Kylling, salat og tzatziki

Kyllinggryte med fløte, løk, paprika soyasaus, masse krydder og ost på toppen i ovnen

Søtpotet nachos med rømme og guacamole

Hjemmelaget tomatsuppe med egg

Kos:

Bringebær kombucha, cashewnøtter, mørk sjokolade, gresk yoghurt med blåbær og bringebær

Anonymkode: 07c78...581

• Liker 1
Skrevet

egg bacon oliven tomat majones

lavkarbo knekkebrød med kjøttpålegg paprika

fiskekaker med rømme brokkoli

kjøtt/fisk til middag med grønnsaker over jorden. og en fettkilde ala

ost fløte smør rømme nøtter

lavkarbo grønnsaker.

godis er peanøtter og baconsvor.

• Liker 3
Skrevet
DundreMilfin skrev (7 timer siden):

- Havregryn

Du bør sjekke ut forskjellen mellom "prosessert" og "ultraprosessert".

• Liker 3
Skrevet
Lafamiglia skrev (Akkurat nå):

Du bør sjekke ut forskjellen mellom "prosessert" og "ultraprosessert".

Vet forskjellen, TS presiserer ingenting :) 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 17.9.2022 den 16.59):

Før så spiste jeg ganske enkelt hovedsakelig mat laget fra bunnen, og jeg unngikk tilsetningsstoffer. 

Det var hjemmebakt brød eller grøt til frokost, som pålegg brukte jeg hjemmelaget bønnepostei, honning eller nyrørte bær med honning fra fryste bær.
Lunsj var gjerne middagsrester og/eller eller mer brød.
Middag var en vegetar- kjøtt- eller fiskerett med mye grønnsaker.
Kvelds: mer brødmat.

Nå spiser jeg helt annerledes, da jeg begynte å følge Medical Medium for noen år siden. (Man kan fint spise kjøtt og fisk og noen typer korn med hans protokoller, men det har fungert best  for meg å velge det bort til fordel for store mengder med frukt og grønnsaker.)
Jeg begynner dagen med minst 1L vann med ferskpresset sitron, så ca. 1L ferskpresset sellerijuice etterpå, og til frokost spiser jeg en stor fruktsmoothie, som består av f.ex. banan og/eller mango, ferskpresset appelsinsaft og blåbær fra frysen.

Til lunsj og utover dagen spiser jeg mer frukt, enten som smoothie eller bare alene, epler, bananer, papaya, plommer, mango eller en hvilken som helst annen frukt som er lett tilgjengelig og som metter. Jeg spiser MYE av dette i løpet av dagen, og egentlig hovedsakelig bananer da det er mettende og kjapt å spise.

Til middag lager jeg en gedigen rå salat, bestående av bladgrønt tilsvarende ca to hoder hjertesalat, og div andre grønnsaker, som f.ex. agurk, tomat, asparges, blomkål, urter, løk, hvitløk, chili, epler osv. Til dressing bruker jeg appelsinjuice, sitronjuice og honning.
Salaten er "forretten", og etterpå spiser jeg middag for det meste bestående av kokte grønnsaker, og alltid poteter. Nå har jeg egne poteter å bruke også.
Om salaten er veldig stor og mettende, venter jeg før jeg spiser "hovedmiddagen" eller spiser den til kvelds.

Til kvelds er det som regel mere frukt.

Jeg lager også ofte en ekstra juice om morgenen som jeg drikker midt på dagen. F.ex. ren agurkjuice, agurk blandet med eple, og hva jeg nå har i kjøleskapet som må brukes opp, som grønnkålstilker f.ex.

Akkurat nå spiser jeg epler fra hagen kjørt lett i food prosessor med bringebærhonning :) 

Ingenting proteiner eller fett…? Kun frukt og grønnsaker?

• Liker 1
Skrevet

Jeg spiser bare én eller to ganger om dagen og jeg spiser carnivore (spiser ikke planter). I dag blir det to måltider. Jeg lagde beinkraft nylig og hadde ikke spist kjøttet enda. Jeg tok det i en bolle, tilsatte noen egg, litt kremfløte, masse ost, og litt krydder og moste det med stavmikser til en flytende grøt. Så stekte jeg det i vaffeljern og spiste dem som de var. De var kjempegode. Jeg drakk også en kopp med hjemmelaget beinkraft.

Til middag nå straks blir det biff med kaldrørt creme fraiche-saus.

Drikke: vann

Anonymkode: 8012f...b27

• Liker 8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...