Gå til innhold

Du som er pårørende til syk forelder, hvor mye/ ofte hjelper du til?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Selv bor jeg dessverre litt for langt unna til å kunne besøke hver helg. Dårlig samvittighet spiser meg opp.. Kan ikke flytte dit pga laber tilgang på jobb i mitt yrke. Er forøvrig mye hjemme i ferier, og hjelper til der jeg kan. Hvor langt bor du unna, og hvor mye hjelper du til? Hjelper du også økonomisk? I så fall, hva med? 

Anonymkode: 4d76c...d10

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bor 20 min unna med bil. Er hjemom 3-4 ganger i uken. Hjelper med alt fra klippe plen, gå med søppel, hente post, lage middag, handle på butikken, betale regninger, bære ting 😂 feks julepynt/ puter fra utemøbler opp og ned fra loftet, plante, kjøre på plantasjen,..

det er mye som skal gjøres i et hus og hjem ☺️ 

jeg hjelper ikke økonomisk. 

Anonymkode: eb0f8...72f

• Hjerte 1
Skrevet

Jeg bor 15 min med bil. 2 ganger i uken og telefon 2ganger om dagen. Likevel samvittighet... hjelper til når det trengs. Men hus, 3 barn, vakter (feks som igår nattvakt). Han hadde kanskje håpet at jeg skal innom i dag men jeg er helt slapp,kan inke bevege meg, alt for trøtt.

Jeg tror at det med samvittighet blir uansett hvor mye man hjelper til. 

Anonymkode: 3e0e4...ee3

Skrevet

Bor 50 minutter unna med bil.

Før sommeren så jeg dem minst en gang i uka. (Min far er syk, min mor er "bare" opp i årene). Så byttet jeg jobb og det ble mer hektisk, så da ble det sjeldnere... Nå har jeg vært sylte potte i to uker, og har ikke sett dem mens jeg har vært syk....

Har mann, hunder og tenåringsbarn boende hjemme.

Har dårlig samvittighet ja! Heldigvis er min mor veldig oppegående, de har vaskehjelp hver 14. dag og handler en del via Oda. 

Bidro mye i august, da de skal selge hytta pga min fars sykdom, så vi har ryddet, sjauet og kjørt henger. 

Men skulle ønske vi hadde mer tid sammen uten å gjøre noe, hvis du skjønner. Bare være sammen.... Men prater eller sender meldinger med min mor daglig, det er jo hun som står i det med min far, så jeg ønsker definitivt å være der for henne!

Skrevet

Økonomisk hjelper jeg forøvrig ikke til, de har romslig økonomi, så det har aldri vært en problemstilling. Det er praktisk (transport og logistikk feks, handling osv) og evt emosjonelt....

Skrevet

Da min mor ble syk, var jeg på besøk hver dag. Hjalp til med det jeg kunne av praktiske ting, men pappa var fortsatt sprek, så det var mest for å tilbringe tid med henne før hun døde. Vi visste at hun hadde tilmålt tid.

Da pappa ble syk, hjalp jeg til med alt fra husarbeid til handling, kjøre til lege/sykehus, følge han til andre avtaler, eller bare holde han med selskap. Jeg bodde omtrent 200 meter unna, så det var enkelt å ta en tur innom, gjerne flere ganger om dagen. Mine tenåringsbarn hjalp også til der de kunne.

Anonymkode: 1b65b...ca9

Skrevet

En time hver dag. Er naboer. Holder henne mest med selskap. Er ikke vi som steller hus og hage. Hun er slagrammet, og kan lite selv. Men hun kan ordne brødskive, lage kaffe og varme Fjordland.

Anonymkode: ff0e2...b2b

Skrevet

Bor 5 timer unna med bil. Ser min forelder ca 2 ganger i året, da ca en time per gang.  Vasker opp og smårydder litt når jeg er der. Ellers så administrer jeg endel per tlf. Med hjemmesykepleie, lege, omsorgsbolig og besøkstjeneste. Ingen dårlig samvittighet hos meg. Mitt søsken besøker en gang i uka, handler inn ferdigmiddager og annet. Dette bruker hun forelderens bankkort til å betale. For jobben kjøper hun seg gjerne en flaske vin eller betaler for sin egen ukeshandling. 

Anonymkode: 5c3f2...63f

Skrevet

Bor litt over 2 timer unna med bil, men kjører ikke selv. Har ikke bidratt så mye enda pga små barn og fordi helsesituasjonen har vært stabil så langt, men ser for meg at vi blir nødt til å bidra med vedlikehold av bolig og slikt i det minste, i tillegg til vanlig besøk og støtte emosjonelt. Bruker mye FaceTime for at han skal få ha kontakt med barnebarna selv om han nå blir sykere. Dreier seg om kreft med dødelig utfall. 

Anonymkode: 4b1cb...d09

Skrevet

Er hos min far på sykehjemmet hver kveld idag fikk jeg Pizza 

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet

Pleide å ta vaske jobben , lage middag , handle , løfte , rydde. Gjorde egentlig alt før. Nå er hun bedre å gjør det meste selv så nå hjelper jeg bare med å handle og løfte og vist det er noe spesielt hun spør om. Flyttet inn når hun var kjempesyk får og hjelpe og flyttet ut etter ett år ca da hun klarte å ta vare på seg selv igjen🥰  bor nå ca 45 min fra å det går helt fint , snakker på telefon vær dag å møtes ettpar dager i uken 😊 hun er ikke ensom hun har mann menn han også klarte ikke gjøre så mye pga diverse skader 

Anonymkode: 8e34f...f5b

Skrevet

Bor på samme boligfelt. Snakker med henne på telefonen flere ganger i uka. Ser henne 1-3 ganger i uka. Hjelper til med problemer som måtte oppstå med bank og telefon eller ved spesielle ting. Følger til avtaler med helsetjenester. Har mye kontakt med hjemmetjenesten. Har full jobb og små barn, så det begrenset seg hvor mye jeg kan bidra fysisk i hverdagen. 

Anonymkode: 9cc50...39b

Skrevet
Maskinfører skrev (8 timer siden):

Er hos min far på sykehjemmet hver kveld idag fikk jeg Pizza 

Flink du er 😊

Anonymkode: 8d83d...57d

Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Bor 20 min unna med bil. Er hjemom 3-4 ganger i uken. Hjelper med alt fra klippe plen, gå med søppel, hente post, lage middag, handle på butikken, betale regninger, bære ting 😂 feks julepynt/ puter fra utemøbler opp og ned fra loftet, plante, kjøre på plantasjen,..

det er mye som skal gjøres i et hus og hjem ☺️ 

jeg hjelper ikke økonomisk. 

Anonymkode: eb0f8...72f

Samme her. Mine foreldre bor hjemme enda og alt sesong (blomster, møbler, maling osv) Blir ofte 3-5 ganger i uken. 

Anonymkode: 08440...8f2

Skrevet

Det er utrolig mye forskjell på hvor syk og pleietrengende man er når man er syk, men min mor klarer en del selv og kjører bil. Jeg stiller opp når hun spør i tillegg til at jeg mobiliserer hjelp til større oppgaver som hun føler henger over henne. Det hun spør om hjelp til er ofte litt «unødvendige» ting som er vanskelig for meg å tenke meg til (hun synes det er helt nødvendig å skifte gardiner akkurat denne helga, eller å hente ned noe fra mørkeloftet som hun trenger om en mnd. Ofte er det nok at hun trenger noen å prate med (hun er ikke glad i å prate i telefonen). Jeg inviterer til middag opp til flere ganger i uka enten jeg tar med og lager hos henne eller hun kommer til oss.  

Anonymkode: af28b...e31

Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker said:

Det hun spør om hjelp til er ofte litt «unødvendige» ting som er vanskelig for meg å tenke meg til (hun synes det er helt nødvendig å skifte gardiner akkurat denne helga, eller å hente ned noe fra mørkeloftet som hun trenger om en mnd. Ofte er det nok at hun trenger noen å prate med (hun er ikke glad i å prate i telefonen). Jeg inviterer til middag opp til flere ganger i uka enten jeg tar med og lager hos henne eller hun kommer til oss.  

Jeg tolker slike behov ved at faren min ønsker besøk. I morges har han ringt og snakket om døra til hytta som vi skal lage nye. Problematikken var hvilke dørhåndtaket vi skal velge.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg tolker slike behov ved at faren min ønsker besøk. I morges har han ringt og snakket om døra til hytta som vi skal lage nye. Problematikken var hvilke dørhåndtaket vi skal velge.

Ikke sant. I tillegg (spesielt hvis de er enslige) har de ofte mye tid til å tenke på alt som burde blitt gjort. Men sosialt samvær er også viktig. Det er nok mange eldre som kjenner på ensomhet. 

Skrevet

Vi bor i annen by, og den ene av oss har syk forelder (enebarn). 

H*ns forelder har vært krevende på sott vis alltid med langvarig sykdom/alkoholmisbruk osv. 

Samboer har alltid hjulpet, og før vi flyttet var vi på middager osv - det var hyggelig.

Men de siste årene har forelderen vært veldig mentalt preget, så samboer (og andre) opplever at energien totalt støvsuges av konstant sykdomsprat.

Det er trist, men vi prøver begrense kontakten. Ringes hver dag i perioder, men personen vil ikke ha vanlige sosiale samtaler eller hjelp til å leve mer enkelt/lettstelt. 

Ikke alle er like «enkle» å stille opp for dessverre. 

Anonymkode: 8d0f6...b7a

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...