AnonymBruker Skrevet 17. september 2022 #1 Skrevet 17. september 2022 Som tredjeårsstudent med praksis på sykehjem i faglig ledelse står jeg nå litt fast. Det skal gjennomføres et arbeidskrav i forbindelse med ledelsespraksis. Hvis noen sykepleiere eller sykepleiestudenter her inne kan komme med noen innspill hadde jeg satt stor pris på dette!😄 Det ikke er snakk om et formelt lederskap men om hvordan sykepleiere er utøvere av klinisk og uformell ledelse i konteksten kommunale helse- og omsorgstjenester. Vi skal beskrive en situasjon som er relevant for klinisk ledelse fra praksis. Det eneste jeg vet er at dette ikke dreier seg om ting som har med bemanning å gjøre, det har blitt understreket fra emneansvarlige ved studiet og praksislærer. Prøvde å google for å finne eksempler på situasjoner som dette faktisk kan dreie seg om for å få litt inspirasjon og en pekepinn til å finne en relevant situasjon fra min nåværende sykehjemspraksis, men har ikke funnet noen faktisk håndfaste eksempler på klinisk ledelse. Det store spørsmålet er om noen vet hva dette egentlig dreier seg om og kunne være så snill å fortelle om situasjon(er) eller eksempl(er) på sykepleiefaglig ledelse? Setter utrolig stor pris på tips og råd angående dette!🥰 Anonymkode: bbdc7...23f
AnonymBruker Skrevet 17. september 2022 #2 Skrevet 17. september 2022 - Feks delegering av arbeidsoppgaver Sette assistenter og ufaglærte til visse oppgaver, helsefagarbeidere til andre oppgaver og sykepleiere til sykepleiefaglige oppgaver? - prioritering av oppgaver - veiledning av studenter, pårørende, pasienter - tjenestekoordinering Og masse masse mer Anonymkode: 6a75a...f62
AnonymBruker Skrevet 17. september 2022 #3 Skrevet 17. september 2022 Tusen takk! Setter veldig stor pris på dine innspill! Synes det er vanskelig å finne et konkret eksempel å skrive om. Kan det være eksempelvis sånn at det er en del av sykepleiens funksjon som førstelinjeleder å omdelegere når det skjer noe uforutsett som krever sykepleierens oppmerksomhet? Eller å veilede ufaglærte kollegaer om diabeteskost, restriksjoner og hvordan man bør berike maten i forbindelse med en pasient med diabetes type 2 som er i risiko for underernæring? Er begge disse eksemplene former av sykepleiefaglig ledelse? Anonymkode: bbdc7...23f 1
AnonymBruker Skrevet 17. september 2022 #4 Skrevet 17. september 2022 Ja det vil jeg si det er. Anonymkode: 6a75a...f62 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå