Gå til innhold

Medisiner og alkohol

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det slik at en absolutt ikke burde røre alkohol i det hele tatt når en går på medisiner? Hvis en går på det fast, kan en aldri ta seg ett glass vin f.eks?

Anonymkode: 2f1e4...aaf

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Du kan fint drikke alkohol, men ikke sammen med medisiner.

Endret av Embla Othea
Skrevet

Det kommer jo helt an på hva slags medisiner det er.

Anonymkode: a8c0c...9cc

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Gjest Maatte_ha_konto
Skrevet
Embla Othea skrev (8 minutter siden):

Du kan fint drikke alkohol, men ikke sammen med medisiner.

Det svaret mangler substans. Klart man kan drikke alkohol og samtidig gå på medisiner, avhengig av type medisin og helsetilstand.

forhør deg med lege, eventuelt oss på KG. Vi kan utrolig nok endel basert på egne erfaringer kombinert med lesing.

Skrevet
AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Det kommer jo helt an på hva slags medisiner det er.

Anonymkode: a8c0c...9cc

Det er paracet, voltaren, neurontin, oxynorm og oxycontin. I dette tilfellet.

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Siden både oxynorm og oxycontin gir økt fare for respirasjonsdepresjon ville jeg vært forsiktig med mengden alkohol jeg drakk, da det kan føre til dødsfall. 
Ellers er det sånn at selv om det for de aller fleste går fint å drikke samtidig som man tar medisiner, så kan akkurat du få en reaksjon. Man må derfor prøve seg fram. 

• Liker 4
Skrevet
26 minutter siden, AnonymBruker said:

Tar du medisinen i terapeutiske doser, så kan du i verste fall bli litt trett, da alkohol forsterker den sederende effekten av morfin

Anonymkode: 147d2...6b7

• Liker 2
Skrevet

Som allerede sagt så skal du være litt forsiktig med alkohol og oxynorm og oxycontin da du kan bli mer trøtt og faren for respirasjonsdepresjon er til stede. Du kan høre med legen din hvor stor fare det er for deg, mtp dose.

Voltaren er sterkt for magesekken. Og det kan også alkohol være. Men igjen, kommer an på dosen og mengde alkohol.

Anonymkode: d4882...242

• Liker 2
Skrevet
Maatte_ha_konto skrev (2 timer siden):

forhør deg med lege, eventuelt oss på KG. Vi kan utrolig nok endel basert på egne erfaringer kombinert med lesing.

😂

Anonymkode: a1d3d...17a

• Liker 5
Skrevet

Legen min sa at det var ok å drikke alkohol om jeg tok Paralgin Forte. Tror ikke det er så greit med medisin for psykiske lidelser.

Skrevet

Jeg drikker selv om jeg har tatt f.eks Paracet, Ibux, allergimedisin eller Loperamid. Men oxynorm og oxycontin har jeg bare brukt et fåtall ganger i forbindelse med operasjoner, og jeg ville nok ikke vært i stand til å blande en drink engang med det innabords. Blir helt rusa!

Anonymkode: d7cb1...de8

• Liker 1
Skrevet

Det er bare det at det kommer tider innemellom hvor jeg kunne tenkt meg å ta ett vinglass eller to. Ikke snakk om mengder, ingen flatfyll med andre ord. 

Jeg har vært såpass skeptisk til alkohol når jeg har gått på medisinen(e), og av den grunn kommer jeg helt sikkert til å avstå det vinglasset i fremtiden også vil jeg tro. Så lenge jeg ikke synes den trangen for at jeg også vil kunne kose meg i sosiale settinger blir for stor. Savner jo litt å kunne leve, hvis en kan si det på den måten.

Nei, det er vel bare å avstå. Var/er jo skeptisk for det kroppen får i seg allerede. Hører selvfølgelig også med legen før jeg eventuelt inntar noe alkoholholdig, men tenkte jeg kunne høre her på forhånd.

Skrevet

Det jo veldig individuelt, både når det kommer til type medisin, sykdommen og individet. 

Personlig for min sykdom og medisiner så er ikke alkohol optimalt, men jeg tåler kombinasjonen. Allikevel velger jeg å holde meg unna fordi alkohol ikke gir meg noe positivt lengre. 

Anonymkode: 21e9b...048

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Det er bare det at det kommer tider innemellom hvor jeg kunne tenkt meg å ta ett vinglass eller to. Ikke snakk om mengder, ingen flatfyll med andre ord. 

Jeg har vært såpass skeptisk til alkohol når jeg har gått på medisinen(e), og av den grunn kommer jeg helt sikkert til å avstå det vinglasset i fremtiden også vil jeg tro. Så lenge jeg ikke synes den trangen for at jeg også vil kunne kose meg i sosiale settinger blir for stor. Savner jo litt å kunne leve, hvis en kan si det på den måten.

Nei, det er vel bare å avstå. Var/er jo skeptisk for det kroppen får i seg allerede. Hører selvfølgelig også med legen før jeg eventuelt inntar noe alkoholholdig, men tenkte jeg kunne høre her på forhånd.

Står det ingenting om alkohol i pakningsvedlegget? 

Anonymkode: 43301...829

• Liker 2
Skrevet

Snakk med legen din, da vel. Eller spør på apoteket. Du får uansett ikke råd fra helsepersonell her, og hva slags dosering du bruker kan påvirke svaret. Det et også individuelle forskjeller på hvordan mennesker reagerer på både medisiner og alkohol.

Anonymkode: 52676...933

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Står det ingenting om alkohol i pakningsvedlegget? 

Anonymkode: 43301...829

Jo. Pakningsvedleggene ja. Blir vel til sammen en hel bok det, som ender med at jeg ikke kan kombinere noen av det jeg tar i det hele tatt..

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 17.9.2022 den 14.14):

Hva skal du med alkohol oppå det? Du er jo helt drugged out some det er..

Anonymkode: 99f15...45e

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hva skal du med alkohol oppå det? Du er jo helt drugged out some det er..

Anonymkode: 99f15...45e

Nei, det er jeg ikke. Dessuten blir det ikke det samme. Poenget mitt er ikke å være drugged out. Uansett så forhører jeg meg med legen. Om det går fint hvis jeg f.eks holder meg til neurontin og oxycontin.

Skrevet
AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Jo. Pakningsvedleggene ja. Blir vel til sammen en hel bok det, som ender med at jeg ikke kan kombinere noen av det jeg tar i det hele tatt..

Nei. Alle pakningsvedleggene ligger på nett, på Felleskatalogen. Finnes lett med google om du bare søker på navnet på medisinen. Her er ALT som står om alkohol i dem:

Paracetamol: Leverpåvirkning ved paracetamolbruk har oppstått ved alkoholmisbruk.
S
amtidig kronisk alkoholmisbruk eller hos fastende pasienter bør ikke 2 g paracetamol pr. døgn overskrides.
Ved langvarig bruk eller høye doser, spesielt ved svekket ernæringstilstand pga. alkoholmisbruk, [..], er det økt risiko for leverpåvirkning.

Voltaren: ingenting

Neurontin: ingenting

OxyNorm: Samtidig inntak av [..] alkohol skal unngås.
Forsiktighetsregler: [..] alkoholisme.
Risiko for problematisk opioidbruk er økt ved tidligere problematisk 
opioid-/alkoholbruk.
Interaksjoner: Samtidig bruk med 
CNS-hemmere øker risikoen for sedasjon, respirasjonsdepresjon, koma og dødsfall pga. additiv CNS-hemmende effekt. Legemidler som hemmer CNS inkluderer [..] alkohol. 
Overdosering/forgiftning: Samtidig inntak av rusmidler/legemidler (eks. alkohol eller benzodiazepiner) forsterker toksisk effekt.

OxyContin: Står nøyaktig det samme som OxyNorm. Dette da de inneholder samme virkestoff, oksykodonhydroklorid.

Hvis du ikke vet at det er samme virkestoff i OxyNorm og OxyContin så er det ganske spesielt. 

Alt dette tok meg under 10 minutter å søke opp, lese (bruk ctrl-f for å finne ord), lime inn her og formatere teksten. At du ikke har gjort dette selv sier meg at du tar alt for lite ansvar for din egen helse, ikke egentlig vet hva du putter i deg og/eller ikke tenker gjennom hva alt dette du putter i deg er og hvor potensielt skadelig det kan være eller hvordan det best kan brukes. At du i det hele tatt kommenterer slik du gjør i det jeg har sitert er ganske ufattelig. "Det står så mye som kan være farlig der, så jeg gidder ikke å sjekke" Atte hva..?

Anonymkode: 237de...2e8

Skrevet
AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Nei. Alle pakningsvedleggene ligger på nett, på Felleskatalogen. Finnes lett med google om du bare søker på navnet på medisinen. Her er ALT som står om alkohol i dem:

Paracetamol: Leverpåvirkning ved paracetamolbruk har oppstått ved alkoholmisbruk.
S
amtidig kronisk alkoholmisbruk eller hos fastende pasienter bør ikke 2 g paracetamol pr. døgn overskrides.
Ved langvarig bruk eller høye doser, spesielt ved svekket ernæringstilstand pga. alkoholmisbruk, [..], er det økt risiko for leverpåvirkning.

Voltaren: ingenting

Neurontin: ingenting

OxyNorm: Samtidig inntak av [..] alkohol skal unngås.
Forsiktighetsregler: [..] alkoholisme.
Risiko for problematisk opioidbruk er økt ved tidligere problematisk 
opioid-/alkoholbruk.
Interaksjoner: Samtidig bruk med 
CNS-hemmere øker risikoen for sedasjon, respirasjonsdepresjon, koma og dødsfall pga. additiv CNS-hemmende effekt. Legemidler som hemmer CNS inkluderer [..] alkohol. 
Overdosering/forgiftning: Samtidig inntak av rusmidler/legemidler (eks. alkohol eller benzodiazepiner) forsterker toksisk effekt.

OxyContin: Står nøyaktig det samme som OxyNorm. Dette da de inneholder samme virkestoff, oksykodonhydroklorid.

Hvis du ikke vet at det er samme virkestoff i OxyNorm og OxyContin så er det ganske spesielt. 

Alt dette tok meg under 10 minutter å søke opp, lese (bruk ctrl-f for å finne ord), lime inn her og formatere teksten. At du ikke har gjort dette selv sier meg at du tar alt for lite ansvar for din egen helse, ikke egentlig vet hva du putter i deg og/eller ikke tenker gjennom hva alt dette du putter i deg er og hvor potensielt skadelig det kan være eller hvordan det best kan brukes. At du i det hele tatt kommenterer slik du gjør i det jeg har sitert er ganske ufattelig. "Det står så mye som kan være farlig der, så jeg gidder ikke å sjekke" Atte hva..?

Anonymkode: 237de...2e8

Nå snakket jeg ikke om kun alkohol på det du siterte meg på men medikamentene opp mot hverandre også, og har allerede tatt flere telefoner til legen for å høre om det virkelig var greit å ta det jeg tok samtidig. Da også når jeg skulle supplere med movicol. Og jo, var klar over at det er samme virkestoff når det kommer til oxynorm/oxycontin. Men det kommer vel an på styrke også? Blir vel det samme med ren alkohol også? Kommer vel an på mengde/styrke?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...