Gå til innhold

Gikk mye uten sko som barn, har brede føtter som voksen.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har mistenkt lenge at grunnen til at jeg har problemer med å finne sko er fordi jeg gikk mye i fottøy uten såler som barn. Jeg brukte f.eks kartanker ute på vinteren når det var tørr snø og kaldt.

Nå har jeg faktisk googlet det og det ser ut som at teorien stemmer.

https://www.independent.co.uk/life-style/health-and-families/barefoot-encourages-better-foot-structure-children-new-zealand-podiatry-a8476401.html

Er det flere som har lurt på det samme?

Anonymkode: 359c0...cf8

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Og også det at vi ikke bruker sko inne, i motsetning til i UK for eksempel. 

TS

• Liker 1
Skrevet

Jeg gikk mye barbeint som barn, og mine foreldre kjøpte alt for store sko til meg. Men jeg har veldig smale føtter. Så jeg har problemer med at de fleste sko, er for brede for meg.

Anonymkode: e440d...d81

Skrevet

Ikke utenkelig. Føttene våre er ikke skapt for å gå med sko. Fra naturens side har vi brede føtter, men de blir formet av at vi går med sko i mange timer om dagen. 

Anonymkode: 39eb8...d27

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg gikk mye barbeint som barn, og mine foreldre kjøpte alt for store sko til meg. Men jeg har veldig smale føtter. Så jeg har problemer med at de fleste sko, er for brede for meg.

Anonymkode: e440d...d81

Hm, interessant. Er garantert noe gener involvert i tillegg, da 

Skrevet

Det er nok mest gener. Men om du gikk mye barbeint har du vel god balanse og kroppsbeherskelse? Å gå med sko gjør at man ikke får aktivert alle muskler som burde aktiveres i hele kroppen. Vi er jo ikke skapt for å gå i sko. Selv har jeg alltid hatt brede føtter.Dette fordi jeg har hypermobile ledd i hele kroppen.  Den kroppsdelen med flest ledd er føttene, så de strekkes ut i motsetning til de som ikke er hypermobile.

Anonymkode: 1c1eb...549

• Liker 2
  • Nyttig 1
Gjest Anonym Brukar0
Skrevet

Jeg gikk mye barbent som barn, men har ikke spesielt brede føtter.

Skrevet
AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Det er nok mest gener. Men om du gikk mye barbeint har du vel god balanse og kroppsbeherskelse? Å gå med sko gjør at man ikke får aktivert alle muskler som burde aktiveres i hele kroppen. Vi er jo ikke skapt for å gå i sko. Selv har jeg alltid hatt brede føtter.Dette fordi jeg har hypermobile ledd i hele kroppen.  Den kroppsdelen med flest ledd er føttene, så de strekkes ut i motsetning til de som ikke er hypermobile.

Anonymkode: 1c1eb...549

Jeg har veldig god balanse og kroppsbeherskelse, ja. Ikke på turnernivå akkurat, men generelt sterk og stabil.

Jeg har alltid vært normalvektig og derfor tenkt at det er merkelig at føttene mine er så store. Jeg må opp minst 1,5 størrelse i sko pga bredden enn det jeg egentlig trenger i lengden. Og det er på sko som er breie i modellen. Trenger kun en halv størrelse over når det er sko som er spesifikt for breie føtter. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg gikk en del med sko som barn og har brede føtter, føttene mine har vært slik uavhengig av vekta. Er bare laget sånn, det som er flott i dag er at det finnes mange alternativer til sko så endelig kan jeg kjøpe små sko som er min størrelse og ikke en størrelse over for breddens del. 😄 

Anonymkode: 977aa...680

Skrevet

Trodde det var motsatt jeg, at man i teorien får mindre føtter av å gå barbeint. Fordi musklene i føttene aktiveres mer, så blir man ikke plattfot.

Anonymkode: 64037...9b5

• Liker 1
Skrevet

Selv tittelen i linken din sier jo det motsatte - at å gå barbeint er bra for fotstruktur.

Anonymkode: f9c62...0f2

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Selv tittelen i linken din sier jo det motsatte - at å gå barbeint er bra for fotstruktur.

Anonymkode: f9c62...0f2

Men bra fotstruktur innebærer at man bruker hælen mindre enn når man  går med sko og føttene blir derfor bredere foran.

TS 

Skrevet

Gikk myyye barbent som barn/ung og har veldig brede føtter 😬  må kjøpe "herremodeller" i sko 😭🙈

Anonymkode: dc371...4dd

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Gikk myyye barbent som barn/ung og har veldig brede føtter 😬  må kjøpe "herremodeller" i sko 😭🙈

Anonymkode: dc371...4dd

Ja, vi kan bare se langt etter å bruke flotte italienske sko 🤣

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...