Gå til innhold

Hva er normalt å betale for voksne barn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har to voksne barn, den ene er gift og bor i Australia og vi ses veldig sjelden pga avstanden og pandemien. Den andre bor her i byen og vi har hatt et nært forhold. Han er 27 år gammel.

Nå i våres ble han ferdig utdannet og fikk fast jobb med det samme, årslønn 645000,- Han flyttet ut av studenhybelen i Trondheim og hjem til meg i påvente av å få kjøpt seg leilighet. Leiligheten er nå i boks og han overtar den 1/10. Han har da bodd hos meg i ca fem måneder og i løpet av denne perioden har han ikke betalt for seg, ikke handlet og ikke hjulpet til med noe av husarbeidet, bortsett fra å vaske egne klær.

Jeg ble operert for kreft i fjor sommer og går fortsatt til behandling, er i perioder i dårlig form, og går på AAP. Økonomien er derfor ikke så veldig god, men jeg klarer meg og klager ikke.

Har ved noen anledninger foreslått at han skal betale litt for seg mens han bor her, men blir avfeid på grunnlag at vi er familie og at det er normalt at barna i perioder bor hjemme, og at ingen andre han kjenner må betale for seg. Jeg har latt dette passere fordi jeg ikke ønsker eller orker bråk.

Men i går sendte han meg en melding og ba meg kjøpe med pizza og diverse hjem, fordi han hadde besøk av noen kamerater. Det ble nesten 700,- kroner tilsammen og i dag tidlig spurte jeg om han kunne vippse det til meg. Da ble han rasende, skjelte meg ut og fortalte med store bokstaver hva han syns om meg og griskheten min og at ingen andre hadde kommet til å spørre barna sine om noe sånt. Han stormet ut, tok med seg en bag med klær og ropte at han ikke orker å se meg mer når jeg skal være på denne måten. Antagelig har jeg vært for snill og skjemt han bort, men jeg orker ikke krangel og bråk.

Så da er spørsmålet mitt: Hva er normalt? Betaler dere for deres voksne barn på ferier, restauranter osv. Må de betale husleie/matpenger og bidra hjemme?

Jeg føler meg så usikker nå og er veldig lei meg. Men han tjener det dobbelte av meg og jeg syns han kan betale litt for seg, fylle litt diesel innimellom o.l

Anonymkode: 3f536...28c

• Hjerte 9
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva som er normalt må selvsagt sees i sammenheng med foreldrenes økonomi.

I ditt tilfelle er sønnen din en tulling.

• Liker 37
  • Nyttig 11
Skrevet

Voksne barn i en overgangsfase er det nok normalt å betale for. Voksne menn med høy inntekt er det vanlig at betaler for seg selv. Spesielt når du har lav inntekt. Du har nok vært for snill, og sønnen din høres dessverre ikke særlig snill ut. Jeg håper det var tankeløshet og at han tar seg sammen og klarer å oppføre seg som en voksen i fremtiden. 

• Liker 38
  • Nyttig 2
Skrevet

du har en bortskjemt drittunge

Anonymkode: 07d2a...65a

• Liker 18
  • Nyttig 10
Skrevet

Enig med de andre her. Har hatt samme situasjon i nær familie. Der har foreldrene god råd, men barna har betalt litt for seg i perioder hjemme. Hadde de hatt dårlig råd, burde barna betalt mer, men her valgte de å la barna spare mer pga de venta på egen leilighet som skulle utstyres mm.

Anonymkode: 79a10...019

• Liker 6
Skrevet
Embla Othea skrev (5 minutter siden):

Voksne barn bør selvfølgelig betale for seg hvis de bor hjemme og tjener penger selv.

Jeg har alltid betalt for han mens han har studert, men nå som han har fast jobb og god inntekt så syns jeg det er naturlig at han betaler for seg selv. Men det er trist når det skal bli konflikter om penger. Føler meg så smålig.

• Liker 3
  • Hjerte 5
  • Nyttig 2
Skrevet

Fra jeg fikk min første ordentlige jobb( var 23) har jeg spandert på mine foreldre, flyttet ut når jeg var 16 for å gå på vidregående.  Min begynnerlønn var bedre enn deres lønn noengang var.  Vi betaler mat når vi er i lag på hytta og jeg vippser hvis vi er hjemme hos dem og de har handlet.  Skulle bare mangle at vi som er voksne folk i full jobb betaler for oss selv.  Vi har i det siste også hjulpet med strømregningen på hytta, siden vi også liker å bruke hytta litt i ferien. 

jeg har alltid syntes det er flaut å bli spandert på, når jeg tjener såpass mye mer enn dem. 

Anonymkode: d9bdd...0c3

• Liker 8
  • Hjerte 4
Skrevet

Den eldste av mine sønner betalte 3000 for å leie hybel hos meg. Han hadde fast jobb. Han slapp å betale husleie den siste måneden før han flyttet til egen leilighet. 

Min yngste på 23 bor hjemme, og har ikke jobb. Når han får penger fra Nav eller småjobber han gjør så får jeg 30%. Han kaster bort penger på spill og vas, så har ikke dårlig samvittighet. 

Men, når jeg selv bodde hjemme betalte jeg ingenting. Som enslig forsørger kan jeg ikke gjøre det for mine gutter.

Anonymkode: c404c...b8d

• Liker 5
Skrevet

Altså... min sønn på 15 vippser meg lett 50 kr for noe han vil ha, hvis jeg har lite penger og han har egne. Han kan også lett betale for noe eller låne meg om jeg er blakk, hvis han har. Når de blir 18 og om de har egen økonomi, er de begge to forberedt på å betale litt for seg om de bor hjemme. Alternativet er at jeg flytter til en mindre leilighet/hybel, og det er helt greit, for mine er klar over at jeg mister mange tusen kroner over natten når de blir myndige (er ufør). Men nå har jeg snakket med barna mine om min økonomi fra de var små, så de har kanskje bedre forståelse enn din voksne sønn?? Han oppfører seg for øvrig som en bortskjemt og priviligert drittunge uten mye samvittighet. Kjipt. 

Anonymkode: a0a80...21b

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet

Du har det en kan kalle for en gjøkunge til en sønn. 
Han er bortskjemt, og har ikke lært seg å være hverken takknemlig eller hjelpsom. 
Lærdommen hans er at han kommer til slite med å forholde seg til andre når det gjelder å tilpasse seg krev og forventninger. 
Det føles veldig sårende og skuffende at et barn kan oppføre seg sånn, men har han blitt boende der så hadde han bare fortsatt slik uansett hvordan din helse er og blir. 
La han bare surre og furte der han er, og for all del ikke legg deg klar for hogg. 
Du skal ikke slippe han inn igjen eller gi han en krone mer. 
Tiden vil vise hva han lærer etter hvert 

Anonymkode: 16424...32f

• Liker 11
  • Nyttig 5
Skrevet

Snart 30 år gammel og betaler ikke for seg... og i tillegg så hjelper ikke denne godt voksne mannen til i huset når sin mor er syk.

Det er selvfølgelig normalt at oppgående voksne mennesker betaler for seg.

Anonymkode: 2e651...b31

• Liker 12
  • Nyttig 2
Skrevet

Når han har jobb og tjener mye mer enn deg så burde jo det være en selvfølge? 

Anonymkode: c35ea...4e3

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet
59 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg har alltid betalt for han mens han har studert, men nå som han har fast jobb og god inntekt så syns jeg det er naturlig at han betaler for seg selv. Men det er trist når det skal bli konflikter om penger. Føler meg så smålig.

Du er overhodet ikke smålig. At han i det hele tatt mener at du skal betale for hans bevertning for vennene, er såpass spesielt at man kan lure på om han har noe han sliter alvorlig med. 

• Liker 9
  • Nyttig 4
Skrevet

Da jeg fylte 18 så sluttet jeg å få noe av foreldrene mine. Middag iblant og små gaver men ikke noe økonomisk hjelp i det heletatt.

Det er sønnen din som skulle ha passet litt ekstra på deg, uten at du skulle ha bedt om det. Han er urimelig. Du gjør han ingen tjeneste ved å la han oppføre seg egoistisk. Jeg forstår at det er vanskelig, men du er for snill. 

Gjest Agent smith
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har to voksne barn, den ene er gift og bor i Australia og vi ses veldig sjelden pga avstanden og pandemien. Den andre bor her i byen og vi har hatt et nært forhold. Han er 27 år gammel.

Nå i våres ble han ferdig utdannet og fikk fast jobb med det samme, årslønn 645000,- Han flyttet ut av studenhybelen i Trondheim og hjem til meg i påvente av å få kjøpt seg leilighet. Leiligheten er nå i boks og han overtar den 1/10. Han har da bodd hos meg i ca fem måneder og i løpet av denne perioden har han ikke betalt for seg, ikke handlet og ikke hjulpet til med noe av husarbeidet, bortsett fra å vaske egne klær.

Jeg ble operert for kreft i fjor sommer og går fortsatt til behandling, er i perioder i dårlig form, og går på AAP. Økonomien er derfor ikke så veldig god, men jeg klarer meg og klager ikke.

Har ved noen anledninger foreslått at han skal betale litt for seg mens han bor her, men blir avfeid på grunnlag at vi er familie og at det er normalt at barna i perioder bor hjemme, og at ingen andre han kjenner må betale for seg. Jeg har latt dette passere fordi jeg ikke ønsker eller orker bråk.

Men i går sendte han meg en melding og ba meg kjøpe med pizza og diverse hjem, fordi han hadde besøk av noen kamerater. Det ble nesten 700,- kroner tilsammen og i dag tidlig spurte jeg om han kunne vippse det til meg. Da ble han rasende, skjelte meg ut og fortalte med store bokstaver hva han syns om meg og griskheten min og at ingen andre hadde kommet til å spørre barna sine om noe sånt. Han stormet ut, tok med seg en bag med klær og ropte at han ikke orker å se meg mer når jeg skal være på denne måten. Antagelig har jeg vært for snill og skjemt han bort, men jeg orker ikke krangel og bråk.

Så da er spørsmålet mitt: Hva er normalt? Betaler dere for deres voksne barn på ferier, restauranter osv. Må de betale husleie/matpenger og bidra hjemme?

Jeg føler meg så usikker nå og er veldig lei meg. Men han tjener det dobbelte av meg og jeg syns han kan betale litt for seg, fylle litt diesel innimellom o.l

Hvis han er så gammel er han jo godt voksen og burde skjønne bedre. Det er han som er egoisten, forventer han at du skal forsørge han hele livet, du må sette foten ned og slutte å skjemme han bort.

Skrevet

Jeg har 2 ganger hatt dem hjemom et par måneder mens de har ventet på annen bolig. De har da betalt husleie som inkluderer basic mat, strømugifter o.l. De har også måttet bidra med å holde det ryddig og ordentlig her, gjerne lage litt middag i blant osv. Og de har selvsagt betalt selv alle sine andre utgifter, som f.eks en pizzakveld med venner.  Her syns jeg din sønn var meget ufin. 

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Han er i en situasjon som gjør at han absolutt bør betale for seg!!

Jeg fikk barn da jeg var 17, og mine foreldre var så snille at de lot kjæresten min flytte inn, og vi bodde hos til barnet var 1 år. Vi betalte aldri en krone for noe som helst, de ønsket å hjelpe oss så vi kunne spare penger. De hadde ikke mye penger, så jeg har hatt endel dårlig samvittighet for det. Dette er nå 16 år siden. Derfor har det i disse årene vært veldig viktig for mannen min og jeg å gi tilbake i form av hjelp med praktiske ting.

Anonymkode: 0903e...4cc

• Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet

Først vil jeg sende deg en klem. Jeg gikk gjennom kreftbehandlig for ett år siden og vet hvor tøft det er :klem:

Pakk sakene hans sett de utenfor huset og bytt lås og ikke gi han noe ny nøkkel. Det skulle ikke gå an å behandle andre mennesker slik han gjør.

• Liker 2
  • Nyttig 3
Skrevet

Jeg synes det er normalt at et nyutdannet barn får bo hjemme gratis for å spare opp egenkapital (forutsatt at de faktisk sparer hardt). 

Mens de bor hjemme, kan de spise på deg, men ønsker de noe annet enn hva som finnes i huset, må de kjøpe det selv.  F.eks skal han selv kjøpe inn pizza til vennebesøk. Klær og øvrig dekkes også selv. 

Jeg tenker at om voksne barn blir med meg på ferie, betaler jeg. De betaler selvsagt selv for shopping eller ting de gjør på egenhånd i ferien. 

Anonymkode: b28a9...4a2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...