Gå til innhold

Ser dette ut som føflekkreft?

Anbefalte innlegg

Skrevet

7E729EC8-85A4-4CBE-A65A-BAA6EF3F64A8.jpeg

Anonymkode: b1e02...321

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er den i hodebunnen og hvorfor er det en hvit ring rundt?

Anonymkode: 0bb3b...537

Skrevet

Hadde bestilt legetime på mandag

• Liker 1
Skrevet

Ser veldig rødt og betent ut nesten.

Jeg ville nok vurdert en tur til legen.

Anonymkode: 78303...4a7

Skrevet

Jeg tenker først og fremst ikke det, men du bør jo sjekke den 😊 Ingen av de som her er nok leger heller.

Anonymkode: 31c18...c1d

Skrevet (endret)

Få den fjernet for sikkerhets skyld.

Jeg har litt erfaring med det der. På ryggen har jeg lenge hatt en utstående, lysebrun føflekk. Den klødde. Hver dag var jeg bakpå  med hånden og klødde på den. Så jeg bestemte meg til slutt for å få den kløende greia tatt vekk.

Det gjorde jeg i begynnelsen av forrige uke. Standard prosedyre er å sende inn fjernede føflekker til analyse.

Så plutselig, uken etter, altså denne uken her, får jeg en telefon fra legen.... jeg visste med en gang at det var noe galt. Legen kunne informere meg om at føflekken jeg fjernet fordi den klødde og var utstående, var ondartet. Altså hudkreft!

Nå må jeg inn på sykehus og fjerne mer hud rundt der den satt, sånn at de er sikre på å få med seg alt av ondartede celler. 

Prognosene er gode da, for dette er en krefttype som ikke sprer seg, eller i hvert fall veldig, veldig sjelden gjør det.

Jeg ante virkelig ikke at den føflekken jeg fjernet fordi den klødde, skulle vise seg å være kreft. Så mitt råd er; ER DET NOE SOM HELST RART med en føflekk, samme hva det er, så gå og få den fjernet hos legen!

Endret av Million
  • Hjerte 3
  • Nyttig 4
Skrevet

Ligner ikke malignt melanom, den farligere varianten. Fargenyansen kan tyde på en mildere form. Selvsagt oppsøker du fastlegen din..

Anonymkode: d08a1...e94

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Er den i hodebunnen og hvorfor er det en hvit ring rundt?

Er på ryggen, vet ikke med hvit ring. Men sikkert en pigmentflekk

Anonymkode: b1e02...321

Skrevet

https://www.oslohudlegesenter.no/halo-nevus.html

Jeg er ingen lege, men har hatt dette selv for flere år siden. I mitt tilfelle gikk det over av seg selv når kroppen hadde fjernet føflekken. Litt spennende å følge med på at at føflekken blir mindre og mindre. Jeg gikk til lege først, anbefaler deg å gjøre det samme, for sikkerhets skyld. 

Anonymkode: ef39b...282

Skrevet

Det er bra at den er symmetrisk. Synes ikke den ser så rar ut, men sjekk denom den er ny du. Mye bedre uansett å oppdage fort hvis det skulle være noe. 

Anonymkode: 92ac3...28f

Skrevet

Få den undersøkt til uka.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...