Gå til innhold

Er vektdyne overvurdert?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er vektdyne overvurdert eller hjelper det faktisk?

Skrevet

Hadde vært et mareritt for meg å ha noe tungt over meg. Foretrekker en god og myk dundyne som legger seg rundt meg som en god og varm klem. 

Anonymkode: ad34e...7cb

Skrevet

Som med mennesker ellers så er det vel skjeldent en løsning passer alle mennesker til alle tider. Vi er mer komplisert enn som så. Men vektdyner hjelper for veldig mange. https://forskning.no/sovn/sover-bedre-under-tung-dyne/455123

De fleste mennesker liker å bli omsluttet i vanskelige situasjoner, når vi er stresset eller når vi har det vondt som ved depresjon eller angst, dette ligger i oss fra vi er født. 

Vektdyner kan gi ro til en stresset kropp og sinn, og det gir også mening at for mange så hjelper noe tungt over seg for å roe seg  når en er ute av komforvinduet sitt. Det blir som å tre inn i en kokong. En trygghetsfølelse som igjen gir roligere søvn. Ut ifra studier og tester viser at folk som har slitt med tilbakevendende søvnproblemer over tid har posetiv effekt med vektdyner, melatoninnivået deres økte og mange kutter ut medikamenter som har hjulpet de før til nå å bare bruke vektdyne.

At vektdyner faktisk hjelper mange mennesker til en bedre søvn: Ja 

At vektdyner hjelper alle og passer for alle: Nei 

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg kan kun snakke for meg selv. Men etter at jeg har gått ned i vekt, har vektdynen hjulpet meg å sove bedre. Jeg regner med at det henger sammen med at kiloene jeg har tatt av vs vekten som blir lagt på, fungerer som en trygghet på en måte? 

Anonymkode: 31b63...970

Skrevet

Jeg er veldig usikker på hva en skal med en dyne markedsført som «vektdyne». Jeg har en helt vanlig dobbel helårs dundyne med et dynetrekk i helt vanlig lin utenpå. Det hele har en tyngde på godt over en kilo. 

Har du en vinterdyne er bare en vanlig dyne en kilo. Og så kommer sengetrekket oppå det. 

Mistenker derfor at produktet «vektdyne» er en markedsføringssvindel, uavhengig av om dyner med noe egenvekt oppleves positivt for enkelte mennesker. I mange tilfeller ville et helt vanlig ullpledd (egenvekt på flere kilo) kort bedre nytte. Og vært mer fleksibelt. 

Anonymkode: 3cf76...749

• Liker 1
Skrevet

Altså, sånne vektdyner er et helvete å skifte dynetrekk på. 

Fikk en i gave, men den ligger dessverre nesten ubrukt i skapet.

I tillegg til at den er et helvete og skiftes på, sover jeg også mye bedre med en fluffy, lett dundyne over meg. 🥰

Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Jeg er veldig usikker på hva en skal med en dyne markedsført som «vektdyne». Jeg har en helt vanlig dobbel helårs dundyne med et dynetrekk i helt vanlig lin utenpå. Det hele har en tyngde på godt over en kilo. 

Har du en vinterdyne er bare en vanlig dyne en kilo. Og så kommer sengetrekket oppå det. 

Mistenker derfor at produktet «vektdyne» er en markedsføringssvindel, uavhengig av om dyner med noe egenvekt oppleves positivt for enkelte mennesker. I mange tilfeller ville et helt vanlig ullpledd (egenvekt på flere kilo) kort bedre nytte. Og vært mer fleksibelt. 

En vektdyne skal tilsvare ca 10% av kroppsvekten din. Det er jo stooor forskjell på å ligge under et ullpledd og å ligge under en vektdyne. ca 50-70 kg anbefales vektdyne på 7 kg. ca 55-90 kg anbefales vektdyne på 9 kg

• Liker 1
Skrevet (endret)

Det tror jeg er litt individuelt. En jeg kjenner fikk vektdyne, livskvaliteten økte betraktelig. Fra svært forstyrret og dårlig søvn, til normal nattesøvn. Noe som igjen resulterte i mindre smerter og økt apetitt. Selv har jeg også utbytte av vektdyne, den gir meg bedre og mer sammenhengende søvn. Men jeg syns det er tungt å skifte dynetrekk, så jeg bruker den stort sett bare i perioder hvor søvnen har blitt markant dårligere. 

Endret av JegMotStrømmen
Skrevet

Ja den har jeg nesten ikke brukt . Får så vondt i ryggen av dyna. 

Anonymkode: ce227...03e

Skrevet

Jeg liker min! 
Men som allerede nevnt, jeg skifter ikke så ofte dynetrekk 😇

Skrevet

Jeg merka ikke noe på søvnen og angsten av vektdyne. Men sikkert bra for dem det funker for.❤️

Skrevet

Funket supert for meg, til jeg kom i overgangsalderen! Å bli kvitt en 7 kilos dyne midt på natten når hetetoktene kom, var vanskelig. Så nå ligger den å venter på at jeg slutter med slikt.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Et par kilo...😂 
Vektdyna mi er 9 kg og den bruker jeg i tillegg til vanlig dyne. Selv om jeg selv veier under 70 kg. Jeg elsker den.

Anonymkode: c0c9d...7dc

• Liker 3
Skrevet

Hvis du liker litt tyngde når du sover, kan vektdyne være noe for deg. 

Jeg f.eks hater å sove med bare ett laken hvis det er for varmt, jeg må ha noe over meg! Så jeg elsker min vektsyne. Har rett under 10% av kroppsvekten min. 

Men som det nevnes er det en liten styrkeøkt å skifte trekk på 😅 Også er den ikke spesielt varm, så på vinteren har jeg ekstra dyne over.

Skrevet

Vektdyner blir altfor tungt.

Anonymkode: 07857...7e2

Skrevet

Elsker vektdyna mi! Sover mye bedre med den på, og etter å ha brukt den et års tid synes jeg nå at fluffy hotelldyner er grusomme! :haar: 

Min er 7 kg, og den kan ikke sammenlignes med en "tung" dundyne med ett ullpledd oppå. 😅

• Liker 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Du kjenner at en vektdyne er mye tyngre enn vanlige dyner altså! Det er også forskjellige tyngder på de.

Vurderte det selv en periode, men jeg orker ikke drasse rundt den og sover greit nok med vanlig dyne. Men jeg har hatt noe pusteproblemer, som at lungene mine på en måte er for små inni kroppen min. Pusten har gått gjennom når jeg har presset lungene ned mens jeg puster/lagd noe veldig tungt over meg, da går pusten min vanlig gjennom. Så jeg tror kanskje en vektdyne kunne hjulpet meg å puste bedre. Men jeg har det ikke så ille at jeg har orket å investere i det.

Endret av Avstand
  • Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Mmmmnja, vektdyner er tyngre enn vanlig dyne uansett type.

Jeg har en på 7 kg. Bruker den for å dempe svimmelhet på natt, og den «grounder» mer enn en vanlig dyne.

Men magi er det jo ikke. 

Anonymkode: bfe68...683

• Liker 1
Skrevet

Jeg liker godt vektdyne, gir litt mer ro og følelsen av trygghet.

Skrevet

Jeg bruker to vanlige dyner oppå hverandre av og til, sover bedre av det. 

Anonymkode: 58094...66f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...