AnonymBruker Skrevet 17. september 2022 #1 Skrevet 17. september 2022 Min kjæreste jobber i et stort konsulenthus for finanstjenester, og vi har kjøpt leilighet i Oslo for bare 2 måneder siden, og skulle flytte inn neste uke, men i mellomtiden har firmaets hovedkontor i New York tilbudt ham en ledende stlling, men den krever at han flytter til USA, for minst 2 år framover. Lønnstilbudet vil i følge ham være cirka 3-doblet av det han får i Norge, i tillegg til at det er noe han veldig gjerne vil. Han hadde allerede takket ja før vi fikk snakket om det, han foreslo at jeg kunne flytte med, jeg er på siste året av studiene mine, og har studert i tilsammen i snart 9 år, fordi jeg tok en bachelor før jeg byttet retning, og det er helt uaktuelt for meg å ta flere omveier med studiene mine, da jeg snart er 30 år, i tillegg til at jeg har alt mitt nettverk og familie i Oslo, og vil ikke flytte til USA. Han er veldig spontan og har alltid vært det, og har allerede kikket på boliger i New York, og om 2 uker ligger vår nye leilighet sikkert ute på finn. Min kjæreste er eier av leiligheten vår, så det står han jo fritt til. Han sier vi kan facetime og fly frem og tilbake 2 ganger i måneden. Jeg vet ikke helt hva jeg tenker akkurat nå, skriver derfor her for å få litt råd.¨ J28 Anonymkode: c2d68...c9d
AnonymBruker Skrevet 17. september 2022 #2 Skrevet 17. september 2022 Det er klart han må dra, det er jo en unik sjanse han har fått. Gled deg med ham, det praktiske finner dere ut av. Anonymkode: d7785...692 12 1 4
AnonymBruker Skrevet 17. september 2022 #3 Skrevet 17. september 2022 Hvis han får tredobling i lønn, så vil det vel være mulig for han å beholde leiligheten i Oslo samtidig som han bor i USA? Så lenge man har en plan, så greier man stort sett et par år med avstandsforhold. Det ville vært noe annet dersom han skulle flyttet dit permanent, men så lenge det er for en avgrenset periode på noen år, så tenker jeg at man klarer det. Da kunne du jo bodd i den nye leiligheten så lenge, og så besøkt han av og til? Husk også at man må skatte av et evt. overskudd om dere selger leilighet kun etter noen måneder, man må bo der to år for at man skal slippe det, så det kan jo passe ypperlig med at du bor der i mellomtiden. Anonymkode: 2e666...97d 5
AnonymBruker Skrevet 17. september 2022 #4 Skrevet 17. september 2022 Eier han leiligheten, er det jo ikke "vi". Selvfølgelig må han flytte til USA. To år går fort. Man kan, og bør, flytte to år fra venner og familie. Det merkes ikke. Man lever en gang. Man skal ikke sitte i Oslo, sånn i tilfelle andre skulle trenge akutt besøk. Dette er en ikke sak. Han må dra. Anonymkode: 5317e...a5c 5 1
AnonymBruker Skrevet 17. september 2022 #5 Skrevet 17. september 2022 Det er jo en kjempemulighet for han! Jeg ville blitt med han dersom det var mulig. Man får ikke en slik mulighet igjen. Tenk for en opplevelse! Anonymkode: b8421...8fa 5
AnonymBruker Skrevet 17. september 2022 #6 Skrevet 17. september 2022 Tenk å bo i New York! Det kunne jeg gjerne gjort for en periode. Man lever bare en gang! Studér ferdig og dra etter. (Det kan hende jeg har sett for mye på 90 days, men dere burde kanskje gifte dere før han drar tilbake, så du får opphold?) Anonymkode: e8300...f52 3 2
AnonymBruker Skrevet 17. september 2022 #7 Skrevet 17. september 2022 Den nye leiligheten i Oslo er definitivt ikke er din, så ikke omtal den som det! Spør om du kan betale for å bo i leiligheten i Oslo til du er ferdig med studiene, og så flytter du til NY etterpå. Tenk for en fantastisk opplevelse det er å få bo utenlands en periode, og en fantastisk mulighet i karrieren for samboeren din! Du må tenke på han også, du har brukt ti lange år på studier. Normale folk bruker ikke så lang tid på studier. Nå må samboeren din tenke på seg selv, akkurat som du har gjort de siste ti årene som student. Anonymkode: 7abbe...b63 5
AnonymBruker Skrevet 17. september 2022 #8 Skrevet 17. september 2022 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Min kjæreste jobber i et stort konsulenthus for finanstjenester, og vi har kjøpt leilighet i Oslo for bare 2 måneder siden, og skulle flytte inn neste uke, men i mellomtiden har firmaets hovedkontor i New York tilbudt ham en ledende stlling, men den krever at han flytter til USA, for minst 2 år framover. Lønnstilbudet vil i følge ham være cirka 3-doblet av det han får i Norge, i tillegg til at det er noe han veldig gjerne vil. Han hadde allerede takket ja før vi fikk snakket om det, han foreslo at jeg kunne flytte med, jeg er på siste året av studiene mine, og har studert i tilsammen i snart 9 år, fordi jeg tok en bachelor før jeg byttet retning, og det er helt uaktuelt for meg å ta flere omveier med studiene mine, da jeg snart er 30 år, i tillegg til at jeg har alt mitt nettverk og familie i Oslo, og vil ikke flytte til USA. Han er veldig spontan og har alltid vært det, og har allerede kikket på boliger i New York, og om 2 uker ligger vår nye leilighet sikkert ute på finn. Min kjæreste er eier av leiligheten vår, så det står han jo fritt til. Han sier vi kan facetime og fly frem og tilbake 2 ganger i måneden. Jeg vet ikke helt hva jeg tenker akkurat nå, skriver derfor her for å få litt råd.¨ J28 Anonymkode: c2d68...c9d Glemte å skrive at hvis du ikke unner han denne muligheten bør du la han gå. Anonymkode: 7abbe...b63 2
AnonymBruker Skrevet 17. september 2022 #9 Skrevet 17. september 2022 Slike muligheter grep vi med begge hender i 20-årene. Det var så utrolig utviklende og givende, både for personlig vekst og opplevelser, og karrierer. Ja, det betydde innimellom at vi måtte ta tøffe beslutninger, endre planer. Og totalt ble det 2-3 år med pendling i ulike omganger. Det er nå han har muligheten. Når man eier mer, gjerne har familie, blir mer senior i selskapet og har kundemassen "hjemme", så er det både færre muligheter og vanskeligere å dra. Leiligheten er null stress. Boligmarkedet i Oslo er brennhett. Eller om forholdet er solid og du blir igjen regner jeg med du får bo der, han får jo nok lønn til å stå i det. Og, om jeg bare var student ville jeg hevet meg med, i alle fall deler av tiden. For en opplevelse. Anonymkode: ef8fd...2e8 4
AnonymBruker Skrevet 17. september 2022 #10 Skrevet 17. september 2022 Hva vil du selv, da? At han skal takke nei til denne muligheten fordi du ikke er flyttbar? Anonymkode: 07358...a05 3
AnonymBruker Skrevet 17. september 2022 #11 Skrevet 17. september 2022 Fint for ham, en gyllen mulighet. Jeg skjønner godt at han tar sjansen. For deg er det omvendt. Står han alene som eier av leiligheten må du finne et sted å bo, for New York er dyr og han kan neppe beholde leilighet i Oslo og ha samtidig en leilighet i New York. Du har studert i mange år, da må du bare bli ferdig, fortest mulig. Å flytte sammen med ham til USA, hvordan skal det gå? Få opphold på hvilket grunnlag? Ikke er dere gift, ikke kan du jobbe lovlig. Hvis det blir avstandsforhold må du belage deg på at absolutt all reising må tas av deg. Jobbing i amerikansk konsulentbransje, det er ikke en 9-5 jobb men masse overtid og meget lite fritid. Det betaler ikke 3 ganger så mye for ingenting. Anonymkode: 07151...ff1 1
AnonymBruker Skrevet 17. september 2022 #12 Skrevet 17. september 2022 24 minutter siden, AnonymBruker said: fly frem og tilbake 2 ganger i måneden Anonymkode: c2d68...c9d Dette ville ikke jeg godtatt. Anonymkode: b9f36...939 1
AnonymBruker Skrevet 17. september 2022 #13 Skrevet 17. september 2022 Bli i Norge, fullfør utdanningen din. Når du er ferdig kan du vurdere å flytte etter, men mulig dere må gifte dere for at du skal få oppholdstillatelse. Han kommer til å jobbe døgnet rundt så han vil ikke være mye til selskap for deg hvis du flytter med han. Det må du være klar over. Anonymkode: 4cb5c...ade 4
AnonymBruker Skrevet 17. september 2022 #14 Skrevet 17. september 2022 Jeg ville helt klart oppmuntret ham til å reise. Han er eventyrlysten og ønsker muligheter. Ønsker du ikke å reise med, men bo i Oslo for alltid, har dere kanskje veldig ulike ønsker i livet? Er dere riktige for hverandre? Anonymkode: ab693...7d2 2
AnonymBruker Skrevet 17. september 2022 #15 Skrevet 17. september 2022 9 år med studier??? På tide å komme igang med livet og få ut fingeren. Du vil være 40 før du får egen bolig og er dermed prisgitt kjæresten hele veien. Å dra til usa er en kjempemulighet. Venner og familie er her når du kommer tilbake. Anonymkode: 23555...5d2 2
AnonymBruker Skrevet 17. september 2022 #16 Skrevet 17. september 2022 30 minutter siden, AnonymBruker said: Hvis han får tredobling i lønn, så vil det vel være mulig for han å beholde leiligheten i Oslo samtidig som han bor i USA? Så lenge man har en plan, så greier man stort sett et par år med avstandsforhold. Det ville vært noe annet dersom han skulle flyttet dit permanent, men så lenge det er for en avgrenset periode på noen år, så tenker jeg at man klarer det. Da kunne du jo bodd i den nye leiligheten så lenge, og så besøkt han av og til? Husk også at man må skatte av et evt. overskudd om dere selger leilighet kun etter noen måneder, man må bo der to år for at man skal slippe det, så det kan jo passe ypperlig med at du bor der i mellomtiden. Anonymkode: 2e666...97d Jeg er ikke trådstarter. Men mange amerikanske konsulenthus har en "up or out"-politikk. Enten blir man forfremmet eller så slutter man. Når det står at han skal være der minst 2 år. Så tror jeg det betyr at han får stillingen i 2 år, gjør han det bra så blir han forfremmet og i løpet av de 2 årene. I så fall så kommer han jo til å jobbe der enda lenger. Gjør han det ikke godt nok så slutter han når den 2 årsperioden er over. Om jeg var trådstarter ville jeg spurt hva som var planen etter de 2 årene. Om han har tenkt til å bli værende i USA om ting går bra eller om han ser for seg å komme tilbake til Norge. Har for øvrig selv hatt en kjæreste som jobbet i et stort amerikansk konsulenthus og det kan være enormt mye jobbing i disse konsulenthusene. Min kjæreste jobbet i gjennomsnitt rundt 70 timer i uka. Så forholdet tok slutt av den grunn. Om mannen til trådstarter jobber like mye burde hun også spørre han om han har tenkt til å jobbe mindre i fremtiden. Anonymkode: 161a2...bbc 2
AnonymBruker Skrevet 17. september 2022 #17 Skrevet 17. september 2022 19 minutter siden, AnonymBruker said: 9 år med studier??? På tide å komme igang med livet og få ut fingeren. Du vil være 40 før du får egen bolig og er dermed prisgitt kjæresten hele veien. Å dra til usa er en kjempemulighet. Venner og familie er her når du kommer tilbake. Anonymkode: 23555...5d2 Trådstarter skriver jo at hun prioriterer å bli ferdig med studiene og derfor ikke ønsker å dra til USA. Anonymkode: 161a2...bbc 1
AnonymBruker Skrevet 17. september 2022 #18 Skrevet 17. september 2022 Opplevde noe liknende med min eks. Hun ville flytte til Sveit rett etter vi flyttet sammen. Hun kom heldigvis tilbake etter noen uker. Anonymkode: 3b357...e37
AnonymBruker Skrevet 17. september 2022 #19 Skrevet 17. september 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hvis han får tredobling i lønn, så vil det vel være mulig for han å beholde leiligheten i Oslo samtidig som han bor i USA? Så lenge man har en plan, så greier man stort sett et par år med avstandsforhold. Det ville vært noe annet dersom han skulle flyttet dit permanent, men så lenge det er for en avgrenset periode på noen år, så tenker jeg at man klarer det. Da kunne du jo bodd i den nye leiligheten så lenge, og så besøkt han av og til? Husk også at man må skatte av et evt. overskudd om dere selger leilighet kun etter noen måneder, man må bo der to år for at man skal slippe det, så det kan jo passe ypperlig med at du bor der i mellomtiden. Anonymkode: 2e666...97d Å beholde leiligheten i Oslo samtidig som å kjøpe noe eget i New York er vanskelig for ham, da boligmarkedet er mye stivere i NYC enn i Oslo, det har vi undersøkt muligheten for. Jeg støtter ham alltid i de valgene han tar for seg selv, og jeg skjønner at han har lyst til det, men jeg bare litt usikker på om det kommer til å funke med langdistanse. Ts Anonymkode: c2d68...c9d
AnonymBruker Skrevet 17. september 2022 #20 Skrevet 17. september 2022 AnonymBruker skrev (48 minutter siden): Å beholde leiligheten i Oslo samtidig som å kjøpe noe eget i New York er vanskelig for ham, da boligmarkedet er mye stivere i NYC enn i Oslo, det har vi undersøkt muligheten for. Jeg støtter ham alltid i de valgene han tar for seg selv, og jeg skjønner at han har lyst til det, men jeg bare litt usikker på om det kommer til å funke med langdistanse. Ts Anonymkode: c2d68...c9d Men da må du ta stilling til hva du ønsker i et forhold, og hva dine prioriteringer er. Og han må velge sin vei i livet. Hadde han vært 40, der satt solid i det med barn og forpliktelser, så hadde jeg sagt noe annet. men dere er unge, barnløse og fri, så det er nå man har muligheten til å gjøre slikt. Anonymkode: ef8fd...2e8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå