Gå til innhold

Etter hvilken alder begynner man å bli mindre verdt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

På jobb og blant min krets har det blitt en ganske kynisk holdning til folk som blir eldre og ensomme. Også i samfunn og helse er det mest fokus mot unge og de se om gjør mye ut av seg. Der over 50 (kanskje til og 35) blir liksom oversett. 

Anonymkode: 1673b...7ff

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Alle har en verdi i kraft av å være menneske. Alder spiller ingen rolle.

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Skrevet

Dating: 35

Jobb: 45

Anonymkode: c49c8...0b0

• Liker 1
Skrevet
Embla Othea skrev (2 minutter siden):

Nei. Det er bare noe noen har funnet på. Verdi for hvem?

Anonymkode: 6cda2...67d

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

På jobb og blant min krets har det blitt en ganske kynisk holdning til folk som blir eldre og ensomme. Også i samfunn og helse er det mest fokus mot unge og de se om gjør mye ut av seg. Der over 50 (kanskje til og 35) blir liksom oversett. 

Man blir ALDRI mindre verdt som menneske . Uansett alder . Hvis man henger med folk med en sånn type tankegang , skift folk . Gode mennesker behandler andre godt , uansett alder . 

• Liker 8
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Verdi for folk rundt.

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er ikke «noen» som har funnet på det. Det er Jesus Kristus aka Gud som har funnet på det. 
Tror nesten jeg holder meg til den filosofien jeg, samma hva andre tror og tenker. Og selv om jeg ikke vet om jeg er kristen eller ei. 

I før-kristen tid ble syke barn og eldre plassert ut i skogen for å dø. Følgene av å gå tilbake til en før-kristen tankegang ift dette blir store og stygge. 

Avkristningen av Vesten vil få stygge følger. Ser jo at flere i tråden ikke skjønner greia med menneskets egenverd. 

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Er og den følelsen jeg har. Man fokuserer alt på de yngre som hever seg frem. Ser og det er en del eldre som prøver å breie seg for virke yngre, men det virker igrunnen bare tåpelig. 

Skrevet
Embla Othea skrev (33 minutter siden):

Jeg mener det ikke helt sånn. Min mor er over 60, og jeg er glad i henne. Men i manges øyne, når det helsevesen og jobb, er man bare noen som hår rundt, nærmest usynelig, etter å ha blitt 35

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg mener det ikke helt sånn. Min mor er over 60, og jeg er glad i henne. Men i manges øyne, når det helsevesen og jobb, er man bare noen som hår rundt, nærmest usynelig, etter å ha blitt 35

*gjelder 

Skrevet

Menneskeverdet er uavhengig av alder, kjønn, etnisitet, utseende, legning etc.

Hvis du tenker på hvor "attraktiv" man er for andre så vil naturligvis alder ha en betydning. På arbeidsmarkedet er du mindre attraktiv som eldre feks, spesielt for ufaglærte jobber. Det er noe man lære seg å akseptere.

Anonymkode: 80a8f...0fc

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Du burde skifte jobb og omgangskrets. Dette ødelegger livsgleden din. 

Anonymkode: 2f9ca...133

• Liker 6
Skrevet

Dette er et litt mørk spørsmål...

Under pandemien kom det frem at helsevesenet i alle fall styrer ressursene etter gjenværende leveår.

En på 12 år er mer verd å redde enn en på 80. 

Jeg synes det er riktig. Det er en større tragedie om en 19-åring dør enn om jeg dør.

• Liker 5
Skrevet

Tror ikke det egentlig handler så mye om alder. Jeg ble selv alvorlig syk som 20-åring, men ingen av mine venner hadde tid til å komme og besøke meg én eneste gang på de 8,5 årene hvor jeg var inn og ut av sykehus.

Så tror egentlig dette handler mer om samfunnet, og at det er så stort fokus på selvrealisering i vårt samfunn, slik at folk ikke lenger har tid til å gå på besøk til folk som står utenfor samfunnet.

Anonymkode: 20a0d...bb9

• Liker 5
Skrevet
NiceOrNothing skrev (5 timer siden):

Man blir ALDRI mindre verdt som menneske . Uansett alder . Hvis man henger med folk med en sånn type tankegang , skift folk . Gode mennesker behandler andre godt , uansett alder . 

Jeg gikk fra å veie 85 kilo til å veie 70 kilo på et par måneder når jeg var yngre.

Det var helt sinssykt hvor mye bedre jeg ble behandlet. På kjøpesenter var det som effekten av å ha en pose fra en dyr butikk, bare dobbelt. Det bare på service. Fra folk som er betalt for å være hyggelig. Min verdi i andres øyne er bestemt av utseende. 

For kvinner daler veriden med alder. For dating vil jeg heller ha en tight 18 år barrista enn en 28 år gammel bedriftsleder. Bedriftslederen blir også sett ned på av kvinner som er bitter for de satset på sitt utseende som falmer isteden for yrke. 

Heldigvis er jeg mann og kan kompensere med makt og penger. Kvinner kan ikke det.

Skrevet
Isambard skrev (38 minutter siden):

Dette er et litt mørk spørsmål...

Under pandemien kom det frem at helsevesenet i alle fall styrer ressursene etter gjenværende leveår.

En på 12 år er mer verd å redde enn en på 80. 

Jeg synes det er riktig. Det er en større tragedie om en 19-åring dør enn om jeg dør.

Akkurat det med å prioritere de med flest år foran seg er jeg enig i. Hadde først blitt problematisk hvis man hadde sett på barnet i et kost/nytte perspektiv. Fex hvis funksjonshemmede barn ikke fikk vaksine hvis friske fikk. 
Det var heldigvis ikke tema. 
Da er vi over på en farlig vei. 

Synes vi må holde fast på mesterens tankegang om at ethvert menneskeliv har uendelig verdi, samme om du er syk, frisk, gammel eller ung. Dalai Lama og Utøya-terroristen har i utgangspunktet samme verdi. 

• Liker 3
Skrevet
ajarRun skrev (24 minutter siden):

Jeg gikk fra å veie 85 kilo til å veie 70 kilo på et par måneder når jeg var yngre.

Det var helt sinssykt hvor mye bedre jeg ble behandlet. På kjøpesenter var det som effekten av å ha en pose fra en dyr butikk, bare dobbelt. Det bare på service. Fra folk som er betalt for å være hyggelig. Min verdi i andres øyne er bestemt av utseende. 

For kvinner daler veriden med alder. For dating vil jeg heller ha en tight 18 år barrista enn en 28 år gammel bedriftsleder. Bedriftslederen blir også sett ned på av kvinner som er bitter for de satset på sitt utseende som falmer isteden for yrke. 

Heldigvis er jeg mann og kan kompensere med makt og penger. Kvinner kan ikke det.

Men alle har lik verdi. At noen drittsekker velger å behandle mindre pene og tjukke folk dårligere får de ta på sin egen kappe. 

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Så jobb for meg på 57 er umulig? Nå skal ikke jeg i jobb igjen, men mest trolig ufør, men si at jeg skulle prøve meg i arbeidslivet igjen med min alder og helseplager 😮 

Dating anser jeg meg ferdig med da jeg og samboer har det godt sammen :) 

Anonymkode: 352f4...523

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Vel... Som andre, er jeg vel enig at angående pandemi og burde det settes mer ressurser på å redde dem med flest leveår. Og når det gjelder jobb,  er det vel mange som satser på dem som har flest år igjen. Men har nylig fått to sjefer i de høyeste stillingene på jobb hos meg, begge over 50. Tror ikke folk murrer eller tenker over det. Har også opplevd at noen kommer med irriterte bemerkninger over eldre. Kanskje de frykter alderdommen selv? Som menneske er man da verdt like mye uansett alder. 

Anonymkode: 08a45...e60

• Hjerte 2
Skrevet
Embla Othea skrev (10 timer siden):

Hvilken verdi har et multihandikappet menneske som ikke kan snakke, se eller kommunisere?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...