Gjest Starya Skrevet 22. oktober 2002 #1 Del Skrevet 22. oktober 2002 Er det noe jeg slett ikke er vant til, så er det å skulle gi noen tips for det ene eller det andre. De eneste gangene jeg har gjort det var på restaurant, der jeg lot det ligge igjen noen tiere ekstra, eller bare tok sedlene av vekselpengene med meg. Men hva gjør dere? Er dette med tips et fenomen som forekommer lite i Norge, eller er det bare jeg som ikke har fulgt med? (Har aldri bodd på hotell, så i den forbindelse er jeg blank). Og tipser dere drosjesjåfører?? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
vilja Skrevet 22. oktober 2002 #2 Del Skrevet 22. oktober 2002 Tipser jeg. Når jeg tar drosje, og turen kommer på ca 95 kroner og nedover/oppover, så gir jeg vekslepengene tilbake. Likedann på restaurant. Trenger ikke småkronene. og i andre serviceyrker!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 22. oktober 2002 #3 Del Skrevet 22. oktober 2002 Jeg er litt MOTSTANDER av dette med tips jeg da, eller sagt på en annen måte, hvorfor skal jeg gi tips når disse som mottar tipsen med stor sannsynlighet tjener mer enn meg i utgangspunktet?????? Det er jo vanlig på restauranter, hoteller, taxier osv. MEN hva med de som sitter i butikker og andre serviceyrker?? Har aldri hørt at kassadama på RIMI får en tier i driks. Og ikke HAR DE LOV til å ta imot heller (hadde iallefall ikke jeg da jeg jobba på en bensinstasjon!!). Kassa skal stemme, den skal ikke ha verken for mye eller for lite ved endt vakt. Hvordan stiller det seg for disse serviceyrkene som faktisk får driksene????? Joda, jeg syns det er greit å si til taxisjåføren "behold resten" hvis det er snakk om en femmer altså. og jeg gjør det jo! Men på restauranter skal det visstnok regnes 10 % driks (har jeg hørt). Og er man 4 stykker ute og spiser for ja... 2000 kr så skal man slenge på 200 kr ekstra??? NO WAY! Ikke denne jenta iallefall.... Dette er ikke ment som kritikk til de som faktisk jobber i overnevnte yrker altså, ville bare si min mening, og jeg gir ALDRI mye i driks. Da skulle jeg hatt en eksepsjonell god service! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Madison Skrevet 22. oktober 2002 #4 Del Skrevet 22. oktober 2002 Men hva med når man bestiller mat.. tipser dere de og? man betaler for å få maten kjørt hjem. Har pleid å gi noe,men syns det er unødvendig.. man tipser ikke bussjåføren heller.. :-? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Leo Skrevet 22. oktober 2002 #5 Del Skrevet 22. oktober 2002 Noen yrkesgrupper må betale skatt av et skjønnsmessig beregnet beløp som ligningsmyndighetene regner med at de mottar i tips. Dette gjelder bl.a. de som jobber i restaurantnæringen og så vidt jeg vet også taxisjåfører. Ofte er også lønna dårlig siden arbeidsgiver også regner med at de mottar tips. Overfor disse yrkesgruppene praktiserer jeg tips regelmessig. Hvis jeg er veldig fornøyd får frisøren noen kroner også. Selv synes jeg det er hyggelig å gi tips hvis servicen har vært god og følger denne "regelen": Svært fornøyd: 10%+ Godt fornøyd: 10%- Greit: 5% Misfornøyd: Litt for syns skyld (F.eks. en 10'er) Jeg gir m.a.o. 200 kroner i tips hvis jeg betaler en restaurantregning på 2.000 og er fornøyd med mat og service. Det har også hendt at jeg har tipset rundhåndet selv om alt har gått galt dersom vedkommende som har utført servicen har gjort så godt h*n har kunnet. Synes folk som ikke tipser er "kjipe", jeg ! Leo P.S. Til gjengjeld får jeg "drømmeservice" på alle restauranter jeg besøker regelmessig og det er jo f.eks. ikke så dumt når man skal ha med seg gjester ut.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Starya Skrevet 22. oktober 2002 #6 Del Skrevet 22. oktober 2002 Jaja, nå er det jo sjelden jeg har råd til å bruke mer en 200 kr tilsammen hvis vi spiser andre steder enn hjemme. Jeg er takknemlig for det stedet som har en excellent burritos til hundrelappen, jeg... Når jeg kjører drosje, så pleier jeg jo å si at det ikke er så nøye om jeg skal ha igjen et par kroner da... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tusenfryd Skrevet 22. oktober 2002 #7 Del Skrevet 22. oktober 2002 Jg tipser alltid en krone eller to på kaffebarer. Hvorfor? kaffen er da jaggu meg dyr nok. Men jeg liker kaffebarer. På restauranter tipser jeg også av gammel vane. Jeg synes egentlig at det skal være meget god service for at de skal gjøre seg fortjent til det. Ingen tipser meg når jeg gjør jobben min. Drosjesjåfører er jeg litt til og fra med. de som er småfrekke eller begynner å skylle dårlige politiske meninger over meg får definitivt ikke en krone mer enn de skal. Han eller hun som kjører feil vei og stopper taksameteret kan jeg gi endel. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Labella Skrevet 22. oktober 2002 #8 Del Skrevet 22. oktober 2002 I Norge er det vel egentlig ikke "meningen" at man skal tipse; også de som jobber i serviceyrker skal ha en anstendig lønn her... Egentlig synes jeg ikke noe om å tipse, og synes ofte det er ekkelt når "oppgjørets time" kommer, enten jeg har tatt drosje eller spist på restaurant, for det forventes jo at man skal tipse Vi har dårlig råd, og det er sjelden vi kan unne oss å spise ute eller ta drosje, liker ikke å få dårlig samvittighet fordi jeg ikke tipser heller :-? Som oftes blir det til at jeg gir noen kroner, men synes det er ekkelt, for jeg føler alltid at de forventer mer enn jeg gir... Hvis jeg får direkte dårlig service gir jeg ikke en krone! Hvis jeg får spesielt god service tipser jeg med glede! Det blir noe helt annet i de landene ansatte i servicenæringen ikke får ordentlig lønn; der det er meningen at tips er hovedinntektskilden til de ansatte... Men Leo; hvorfor tipser du hvis du er regelrett misfornøyd med servicen? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lilly Skrevet 23. oktober 2002 #9 Del Skrevet 23. oktober 2002 Jeg synes tips er en uting, men har da for vane og tipse litt likevel, hvis det passer meg der og da. Er blitt flinkere til å la være de siste årene. Men jeg blir ganske provosert av hele greien til tider. Det hender at jeg gir det jeg har av småpenger, men 50 øringene vil de ikke ha!!! De sier det selvfølgelig ikke, men i følge god "tips skikk" så skal man vistnok ikke gi 50 øringer. Når krona blir minste myntenhet så skal de vel ikke ha mindre enn femmere. Argh. Betaler da for maten/turen eller hva det måtte være, så egentlig burde det holde. Det er greit nok av f.eks hotell og restaurant ansatte ikke har verdens beste lønninger. Men de er ikke SÅ dårlig heller. Dessuten så er denne bransjen en av de dårligste når det gjelder organisering, så hvis de er misfornøyd så får de samle seg å gjøre noe med det da! En annen ting er at på de fleste restauranter så er det servitørene som får ALL tipsen. Hva med kokkene da?? Det er tross alt de som lager maten vi spiser........ Servitører har ofte like mye i tips som det de har i nettolønn. Nå er kanskje ikke 100,- kr timen verdens beste betaling, men det er da mange andre som har tilsvarende lønn UTEN at de har tips i tillegg. Og når de da gjerne har 10 000 ekstra i tips, så synes ikke jeg synd på dem. Jeg har også hørt dette om at servitørene skal betale ekstra skatt pga beregnet tips. Men jeg kjenner ingen servitører som har fått økt skatt fordi om de har gått over i slike yrker. Lilly Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Leo Skrevet 23. oktober 2002 #10 Del Skrevet 23. oktober 2002 At jeg er regelrett misfornøyd med servicen skjer uhyre sjelden; Da har jeg som regel forlatt stedet lenge før "oppgjørets time". Jeg går hvis det tar sinnsykt lang tid å få bestillt og få maten og jeg sender mat/vin tilbake hvis det ikke holder mål. (Er ikke vanskelig, så dette er ikke noe som akkurat skjer ofte). På restaurant kan jeg godt finne på å gi tips selv om jeg ikke er helt fornøyd. Tipsen deles som regel blant de som jobber der og det er jo uhyre sjelden at alle har gjort et utpreget dårlig jobb, da! Leo Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ada=) Skrevet 23. oktober 2002 #11 Del Skrevet 23. oktober 2002 En gang gav jeg en drosjesjåfør 56 kr i tips paa en reise som kostet 44kr :o Fikk kjempeservice, hadde med meg utrolig mye bagasje, og han hjalp meg helt inn i blokka der jeg bodde med alle tingene :D Det synes jeg det var verdt, for hvis ikke maatte jeg ha gaatt frem og tilbake flere ganger og latt tingene mine staatt igjen paa parkeringsplassen i prosessen... Ellers saa gir jeg vanligvis 10% baade til taxisjåfører og paa resturanter. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 23. oktober 2002 #12 Del Skrevet 23. oktober 2002 Jeg synes tips er en uting. Jeg skjønner ikke hvorfor man skal ha ekstra penger for å gjøre jobben sin på en ok måte. Det er mange andre bransjer, f eks politi, hjelpepleiere, sykepleiere osv, som gjør langt viktigere samfunnsoppgaver for luselønn enn en servitør uten å få noe tips. Ærlig talt hvor vanskelig er det å hente to tallerkener på kjøkkenet og bære det ut til gjestene? Dessuten, det er jo ikke servitøren som har laget maten... Jeg synes det er kokken som fortjener tips, jeg. Jeg tipser aldri mer enn 20 kr, uansett om det er til en servitør eller taxisjåfør osv Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SuperNova Skrevet 23. oktober 2002 #13 Del Skrevet 23. oktober 2002 Jeg tar meg også i å tipse selv om jeg ikke er fornøyd med servicen... en kombinasjon av gammel vane og at jeg ikke "tør" å la være. Men jeg begynner å bli flinkere. Hvis jeg går ut og spiser, forventer jeg faktisk god service - det er jo servitørenes jobb. Så i prinsippet mener jeg de bør gjøre noe "ekstra" dersom de skal ha god tips. Dersom jeg må vente lenge på maten, eller det har blitt noe krøll med bestillingen, ikke et eneste smil eller vennlig kommentar fra servitøren, mener jeg at de ikke gjør jobben sin. Så hvorfor skal de ha tips da??? Men det er som sagt ikke så lett å overholde i virkeligheten. Men i all hovedsak synes jeg det er et bra servicenivå på restaurantene i hovedstaden. :D Og er det bra, tipser jeg med glede - ca 10 prosent. Jeg tipser også drosjesjåfører, runder opp beløpet. Og pizza-budet. Tipser dere han? Ellers kan jeg ikke komme på mer. En digresjon: Var i Kina en gang, og der er det ikke tipsekultur i det hele tatt - skjønte jeg etter hvert. En rickshaw-kjører ble regelrett fornærmet da jeg forsøkte å gi han en liten slant etter en tur med tung last og sterk motvind. Og på en restaurant ga jeg et lite beløp, tilsvarende en femmer her, tenker jeg (men det er jo mye mer verdt i Kina), og servitøren ble helt fra seg av glede, fulgte meg ut og smilte fra øre til øre. Det ble nesten litt i overkant.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Turi Skrevet 23. oktober 2002 #14 Del Skrevet 23. oktober 2002 Hvorfor tipser dere hvis dere ikke vil da? Det er da ikke slik at dere skal ha noe evig vennskap med servitøren/andre? Hva er dere redd for? Syns dere ikke de fortjener det, så la det være! Jeg tipser alltid når jeg spiser på bedre restauranter, og bruker 1000-2000 på mat og vin. Kan jeg ta meg råd til det, kan jeg ta meg råd til å tipse også (HVIS jeg får god service,selvsagt). Men i trange tider, har jeg ingen problemer med å gå fra pizza-restauranten uten å tipse. Tipser heller ikke på HVER kopp kaffe eller HVER øl, når jeg går steder, spesielt ikke der jeg syns det er overpriset. Men av og til tipser jeg, og spesielt på stamkafeen/puben. Taxi-sjåfører tipser jeg ALDRI, dersom de ikke har ytt ekstraservice, som bagasjebæring, åpnet døren for meg (svak for det galante) eller gitt meg gode råd i fremmede byer... Jeg tipser derimot ALLTID stuepiker på hotell. Har nemlig jobbet som det selv, og husker hvor urettferdig det var med servitørene som fikk tips hver dag, og vi fikk ikke selv av gjester som hadde fått god service på rommet i opptil en uke eller to... Legger gjerne igjen 30-50 kroner på rommet når jeg drar, dersom det har vært rent og pent og jeg får nye håndklær/mellomvask ved lengre opphold. Har aldri tenkt på å tipse pizzabudet engang??? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 23. oktober 2002 #15 Del Skrevet 23. oktober 2002 På restaurant gir jeg alltid tips, men drosjesjåfører får ikke en krone av meg. (Jo kanskje en krone hvis regningen ender på 199..). Synes også det er unødvendig å tipse bartendere som ikke gjør noe annet enn å tappe øl i et glass. Hadde bare lyst til å bidra med et par historier fra det store utland. Var nylig i Mexico og der var tips inkludert i de fleste restaurantregninger. I tillegg til det maten kostet, var det plusset på ti eller femten prosent i tips. Da syntes vi ikke det var nødvendig å betale enda mer. Men jammen så ikke kelnerne ganske skuffet ut, da de så at vi ikke la på noe ekstra. Hva synes dere om det? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Brunhilde Skrevet 23. oktober 2002 #16 Del Skrevet 23. oktober 2002 Jeg tipser ALLTID på stampuben - men der får jeg alltid gratis kaffe.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hedda-78 Skrevet 24. oktober 2002 #17 Del Skrevet 24. oktober 2002 Eg jobbar på restaurant, og eg forventar aldri tips. Sjølv om det er ein god restaurant med topp service, og alle gjestane eg har hatt har vore stor-fornøgde, er det dei færraste som gir tips. Men må inrømme at eg blir litt forundra dersom nokon tek med seg femmaren etter å ha spist fireretters middag..... Forøvrig delar vi alltid likt mellom kokkane og servitørane som har jobba den kvelden, det skulle da berre mangle! Ellers heng eg meg på den over her som snakka om tips til stuepiker. Dei fortjener det! Har jobba som stuepike sjølv, og det er ein skikkelig hard jobb! Ofte føler ein at gjestane ikkje legg merke til jobben som blir gjort. Fikk eg ein tiar ein dag, var det dagens høgdepunkt! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå