AnonymBruker Skrevet 17. september 2022 #1 Skrevet 17. september 2022 Den danske jordmorutdannelsen er en bachelor i Danmark og ikke en sykepleier med spesialisering som i Norge. Dette gjør jo at det er en vesentlig forskjell i utdannelsene. Vil da en dansk jordmor få autorisasjon som norsk jordmor og jobbe her som jordmor på lik linje med de norske ? Anonymkode: efb8e...e9b
AnonymBruker Skrevet 17. september 2022 #3 Skrevet 17. september 2022 Ja, det finnes danske jordmødre i Norge 😀 Anonymkode: 78b9b...c58
AnonymBruker Skrevet 17. september 2022 #5 Skrevet 17. september 2022 Jeg har ikke noe imot danske jordmødre altså, men hvordan kan de få autorisasjon når utdannelsene er så forskjellig ? Anonymkode: efb8e...e9b
Kakaoen Skrevet 17. september 2022 #6 Skrevet 17. september 2022 Håper da det når jeg har hatt to danske jordmødre til å ta i mot to av mine barn. Pluss at det er mange av de på barsel. Liker de danske jordmødrene utrolig god 🥰 2
AnonymBruker Skrevet 17. september 2022 #8 Skrevet 17. september 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg har ikke noe imot danske jordmødre altså, men hvordan kan de få autorisasjon når utdannelsene er så forskjellig ? Anonymkode: efb8e...e9b Fordi utdannelsene blir likestilt da vel. Anonymkode: d0977...21a
AnonymBruker Skrevet 17. september 2022 #9 Skrevet 17. september 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Fordi utdannelsene blir likestilt da vel. Anonymkode: d0977...21a La meg omformulere da, hvordan kan de bli likestilt når den danske så og si er halve lengden og markant færre studiepoeng Anonymkode: efb8e...e9b 1
AnonymBruker Skrevet 17. september 2022 #10 Skrevet 17. september 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg har ikke noe imot danske jordmødre altså, men hvordan kan de få autorisasjon når utdannelsene er så forskjellig ? Anonymkode: efb8e...e9b De kan jobbe som jordmor, men ikke som sykepleier. Det er utdannelsen til sykepleier som ligger i bunn som gjør den norske utdanningen lengre. Anonymkode: e8e64...f13 1 2
AnonymBruker Skrevet 17. september 2022 #11 Skrevet 17. september 2022 De kan jobbe som jordmor, men de mangler en del av kompetansen norske jordmødre har gjennom bakgrunnen som sykepleier, og kan ikke gjøre alle de samme oppgavene i helsevesenet. Du kan lese mer her https://sykepleien.no/2014/05/norsk-og-dansk-jordmorutdanning Anonymkode: 865f6...86e 2
AnonymBruker Skrevet 17. september 2022 #12 Skrevet 17. september 2022 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): La meg omformulere da, hvordan kan de bli likestilt når den danske så og si er halve lengden og markant færre studiepoeng Anonymkode: efb8e...e9b Sykepleien har 45 studiepoeng medisinfag over 3 år, og jordmordutdannelsen er vel 90 stp uten master og 120 stp med? Nå vet jeg ingenting om den danske jordmorutdannelsen, men si at av 180 stp er 150 medisinfag. Det blir omtrent det samme studiepoengmessig, og da vil jeg tro at alle fagene er mye mer spisset mot det de skal holde på med, mens sykepleien sine 45 studiepoeng medisin er nok ikke alt like relevant. Anonymkode: 15eb5...cdf
AnonymBruker Skrevet 17. september 2022 #13 Skrevet 17. september 2022 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Sykepleien har 45 studiepoeng medisinfag over 3 år, og jordmordutdannelsen er vel 90 stp uten master og 120 stp med? Nå vet jeg ingenting om den danske jordmorutdannelsen, men si at av 180 stp er 150 medisinfag. Det blir omtrent det samme studiepoengmessig, og da vil jeg tro at alle fagene er mye mer spisset mot det de skal holde på med, mens sykepleien sine 45 studiepoeng medisin er nok ikke alt like relevant. Anonymkode: 15eb5...cdf Dette er jo bare synsing og helt utrolig dårlig forklart. Anonymkode: 78b9b...c58 5
AnonymBruker Skrevet 17. september 2022 #14 Skrevet 17. september 2022 AnonymBruker skrev (42 minutter siden): La meg omformulere da, hvordan kan de bli likestilt når den danske så og si er halve lengden og markant færre studiepoeng Anonymkode: efb8e...e9b Jeg vet ikke noe spesifikt om jordmorutdanningen, men jeg har vært borte i lignende problemstilling i en annen yrkesgruppe, nemlig dyrepleiere. Da dyrepleierutdanningen var toårig, fikk nordmenn som tok utdanningen ved et dansk lærested autorisasjon, selv om utdanningen de tok var på vgs-nivå. Mens da dyrepleie ble en treårig bachelor, fikk ikke nye søkere med utdanning fra Danmark lenger autorisasjon, siden det var blitt for stor nivåforskjell mellom utdanningene (dvs tilsvarende tre år med høyere utdanning). Det er nok gjort en konkret vurdering. For det første er det vel mange jordmødre i dag som ikke har master (de tok utdanningen før det ble master). For det andre har vel de danske jordmødrene tre år med spesifikk jordmorutdanning, mens de norske i beste fall har to. Anonymkode: e03d3...4b4 2
AnonymBruker Skrevet 17. september 2022 #15 Skrevet 17. september 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Dette er jo bare synsing og helt utrolig dårlig forklart. Anonymkode: 78b9b...c58 Jeg forstår utmerket godt hva hen mener, og jeg er enig. Det er vel neppe så veldig kontroversielt å si at det må være en rekke fag på sykepleien som ikke er veldig relevante for jordmødre, evt at bare en liten del av faget er relevant? I en bachelorutdanning kun for jordmødre kan alle emnene de tar være spesifikt rettet inn mot jobben de skal gjøre som jordmødre. Anonymkode: e03d3...4b4 1
AnonymBruker Skrevet 17. september 2022 #16 Skrevet 17. september 2022 AnonymBruker skrev (53 minutter siden): La meg omformulere da, hvordan kan de bli likestilt når den danske så og si er halve lengden og markant færre studiepoeng Anonymkode: efb8e...e9b Fordi de lærer det de trenger i Danmark mens i Norge lærer de masse som er urelevant om man skal jobbe som jordmor. Anonymkode: 0d62a...2d9 1
AnonymBruker Skrevet 17. september 2022 #17 Skrevet 17. september 2022 AnonymBruker skrev (52 minutter siden): Dette er jo bare synsing og helt utrolig dårlig forklart. Anonymkode: 78b9b...c58 Det om det danske programmet var synsing ja. Hva var dårlig forklart? Poenget var at ser man studiene i sammenheng så er kompetansen i spesifikke jordmorfag kanskje ganske lik. Innenfor rene sykepleiefag i en bredere sammenheng er de nok mer ulike. Når det gjelder kilder til resten: At sykepleien har 45 studiepoeng medisin er hvertfall sant her: https://www.hiof.no/studier/programmer/spl-bachelorstudium-i-sykepleie-heltid/studieplaner/h2019.html Ble nysgjerrig, så slo opp jordmordutdanningen i Norge her: https://www.oslomet.no/studier/hv/jordmorfag 60 stp for masteren, og 20 stp for forskingsfag, så 100 studiepoeng jordmorfag. Såklart avhengig av hva man skriver oppgave om. https://www.ucsyd.dk/uddannelse/jordemoder/regler-og-rammer-jordemoderuddannelsen Ikke så lett å finne en oversikt over fordelingen av studiepoeng i Danmark, men her er en kilde hvor det under de ulike semestrene ligger fordelingen av antall studiepoeng. Gjerne sjekk det opp! Ut fra det lille jeg så virker det som jeg ikke er helt på bærtur, kanskje litt mindre studiepoeng jordmorfag i den danske pga bacheloroppgaven og vitenskapsteori. Anonymkode: 15eb5...cdf
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå