Gå til innhold

Trukket visdomstann, vondt!

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg tok 600mg Ibuc og 1000mg Paracet hver 6 time (4 ganger daglig), i minst en uke, om ikke enda lengre. Jeg merket selv at smertene kom krypende innpå når jeg var nådd 5 timer siden forrige dose. Litt av cluet med smerte, er å ta mer smertestillende før smertene blir for sterke. Da holder man det i sjakk.

Mengden smertestillende var forskrevet av de som trakk.

Anonymkode: 4a3be...c72

Altså av normale pakker fra butikken: 3 ibux og 2 paracet.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Helst røykere som ikke klarer å la være å røyke som får dry socket. Tannlegen som sa det til meg.

Anonymkode: 6bbe3...b4b

Dry socket er når den blodklumpen nede i hullet går ut. Blodet skal koagulere og bli til bein, men det bruker tid og er geleaktig en stund. 

Anonymkode: 13987...7ed

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jeg tok 600mg Ibuc og 1000mg Paracet hver 6 time (4 ganger daglig), i minst en uke, om ikke enda lengre. Jeg merket selv at smertene kom krypende innpå når jeg var nådd 5 timer siden forrige dose. Litt av cluet med smerte, er å ta mer smertestillende før smertene blir for sterke. Da holder man det i sjakk.

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Kan legge til at den mengden smertestillene ble gitt til meg for over 5 år siden, altså før de oppdaterte disse anbefalt mengde greiene, som ble gjort nylig, der man nå kan ta 4g paracet i døgnet.

Det har jeg gjort ved flere aneldninger etter operasjoner ol. 600mg ibux og 1000mg paracet 4 ganger om dagen. Det er en standard for meg når det er snakk om sterke smerter som ved trekking av visdomstenner. Kan legge til at de slet med meg også, og holdt på lenge.

Problemet mitt er at jeg ikke har fått noe som helst forskrevet av tannlege… Fikk bare med noen ibux og beskjed om at paracet er best i morgen (altså dagen etterpå). Sov ca 6 timer med 600mg ibux i natt, og tok 2 paracet til sammen 100mg på morgenen i dag, etter 4-5 timer gjør det nå vondt! For et styr…

Anonymkode: d2529...d87

Skrevet

Merker at det tar ekstremt mye energi å ha vondt i kjeven og sånt når man ikke har mulighet til å ta fri pga. obligatoriske innleveringer og liknende på studier. Spørs om det ikke blir en telefon til legevakta med spørsmål om "tillatelse" til å ta høyere dose smertestillende enn anbefalt... 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Problemet mitt er at jeg ikke har fått noe som helst forskrevet av tannlege… Fikk bare med noen ibux og beskjed om at paracet er best i morgen (altså dagen etterpå). Sov ca 6 timer med 600mg ibux i natt, og tok 2 paracet til sammen 100mg på morgenen i dag, etter 4-5 timer gjør det nå vondt! For et styr…

Fikk ikke resept på noe, men ble fortalt dosen jeg burde ta.

Paracet alene fungerer veldig dårlig mot tannpine, bare slik det er sagt. Jeg fikk strengt høre at ibux er det som virkelig hjelper. Paracet er en medhjelper, men vil gjøre det ganske dårlig alene mot smertene.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Merker at det tar ekstremt mye energi å ha vondt i kjeven og sånt når man ikke har mulighet til å ta fri pga. obligatoriske innleveringer og liknende på studier. Spørs om det ikke blir en telefon til legevakta med spørsmål om "tillatelse" til å ta høyere dose smertestillende enn anbefalt... 

Snakk med dem! Kan faktisk ikke tro at du har fått høre at paracet er det du burde bruke neste dag 😳

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Snakk med dem! Kan faktisk ikke tro at du har fått høre at paracet er det du burde bruke neste dag 😳

Støtter denne! Fikk akkurat samme beskjed da jeg tok visdomstannen😭 Det var absolutt ikke nok, det gikk fint fordi jeg hadde andre smertestillende liggende men fy søren...

Anonymkode: 92c23...a09

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Dry socket er når den blodklumpen nede i hullet går ut. Blodet skal koagulere og bli til bein, men det bruker tid og er geleaktig en stund. 

Anonymkode: 13987...7ed

Ja, å røyking er en av tingene som får den blodklumpen til å dett ut.

Skrevet

Fikk ikke resept på noe, men ble fortalt dosen jeg burde ta.

Paracet alene fungerer veldig dårlig mot tannpine, bare slik det er sagt. Jeg fikk strengt høre at ibux er det som virkelig hjelper. Paracet er en medhjelper, men vil gjøre det ganske dårlig alene mot smertene.

Jeg har helt klart merket at det er ibux som gjelder ja😅 Bruker paracet som overlapp for å ikke overstige anbefalt dose av ibux, den mister nok virkningen her om en times tid, så mulig det blir en telefon til legevakt eller noe da🤪

Å joda, han har sikkert hatt så vondt selv🤪😂

Støtter denne! Fikk akkurat samme beskjed da jeg tok visdomstannen😭 Det var absolutt ikke nok, det gikk fint fordi jeg hadde andre smertestillende liggende men fy søren...

Anonymkode: 92c23...a09

Paracet funker liksom bedre en ingenting, men ibux er definitivt bedre. Sover jeg dårlig i natt også må jeg be om noe sterkere så jeg får sove i det minste. Har følt meg ganske grei de siste timene, men nå har jeg 600mg ibux og 1000mg paracet innabords med noen timer overlapp med virkning, så det skulle jo nesten bare mangle😅 Problemet nattestid er jo at virkningen går ut mens jeg sover…

Ja, å røyking er en av tingene som får den blodklumpen til å dett ut.

Det har jeg heldigvis aldri gjort😅

Skrevet

Blir nok en telefon til tannlege i lunsjen, dette funker ikke😫

Skrevet

Ville dere ringt tannlege eller legevakt når tannlegen som trakk tanna har fri (fast, hver mandag)? Vet ikke hvor man får kjappest og best hjelp?

Skrevet

Nå tror jeg ibux virker dårligere enn for et par dager siden, ikke spesielt lovende med andre ord. Har heldigvis fått tannlegetime i morgen, så får vi se hva de sier😛

Skrevet

Har du fått rens? Corsodyl?

Anonymkode: 95e87...48d

Skrevet

Har trukket 3 visdomstenner  .

Ibux/  paracet  var bare fjas  for min del .måtte ha pinex  forte. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 18.9.2022 den 1.39):

Helst røykere som ikke klarer å la være å røyke som får dry socket. Tannlegen som sa det til meg.

Det er fullt mulig å få dry socket selv om man ikke røyker.

AnonymBruker skrev (På 18.9.2022 den 1.35):

Dette! Smertestillende fungerer bedre dersom man tar de "før" man får vondt. Leger og tannleger står selvfølgelig fritt til å forskrive høyere/hyppigere dosering enn hva pakningsvedlegget for reseptfrie smertestillende sier man skal ta.

Skrevet

Hadde en visdomstann de måtte operer ut,de

tok 2 timer. Sinnsykt vondt. Smertestillende og corsodyl munnskylle vann samt en sprøyte jeg måtte skylle krateret med for at de ikke skulle sette seg mat «inni» hullet..for kom de mat inni gjor de vanvittig vondt samt øke faren for betennelse. Jeg gikk på betennelsedempende etter fjerningen også da den var så omfattende. 

Anonymkode: 3c591...c6c

Skrevet
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Har du fått rens? Corsodyl?

Nei🤨

Rogadame skrev (41 minutter siden):

Har trukket 3 visdomstenner  .

Ibux/  paracet  var bare fjas  for min del .måtte ha pinex  forte. 

Snakket med tannlege i dag og hun sa jeg skulle ta paracet til i morgen, jeg kjører ibux og paracet som et minimum, kanskje jeg må snakke med legevakta også så jeg får sove litt i natt…

Jdz skrev (36 minutter siden):

Det er fullt mulig å få dry socket selv om man ikke røyker.

Dette! Smertestillende fungerer bedre dersom man tar de "før" man får vondt. Leger og tannleger står selvfølgelig fritt til å forskrive høyere/hyppigere dosering enn hva pakningsvedlegget for reseptfrie smertestillende sier man skal ta.

Tviler ikke altså. Det finner jeg ut av i morgen. Prøver å ta smertestillende etter klokka siden jeg ikke har forskrevet noe dosering. Men mulig jeg må høre med legevakta i kveld så jeg får sove. 

AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Hadde en visdomstann de måtte operer ut,de

tok 2 timer. Sinnsykt vondt. Smertestillende og corsodyl munnskylle vann samt en sprøyte jeg måtte skylle krateret med for at de ikke skulle sette seg mat «inni» hullet..for kom de mat inni gjor de vanvittig vondt samt øke faren for betennelse. Jeg gikk på betennelsedempende etter fjerningen også da den var så omfattende. 

Anonymkode: 3c591...c6c

Oi sann, 2 timer😥 Har ikke fått noe som helst, fikk heller ikke beskjed om noe fra tannlegen. Har spist myk mat, og drukket smoothie og liknende, prøvd så godt jeg klarer å kun bruke den friske siden. 

Skrevet

Ok kjøp corsodyl fra apoteket nå! Det må du for at du ikke får betennelse og rense ordentlig. Høres ut som en lite kapabel tannlege. Og få pinex forte! 

Skrevet

Ok kjøp corsodyl fra apoteket nå! Det må du for at du ikke får betennelse og rense ordentlig. Høres ut som en lite kapabel tannlege. Og få pinex forte! 

Skal prøve å få fikset det i morgen😅

Skrevet

For meg har trekking gått greit, men å operere ut visdomstann var et mareritt. Fikk resept på paralgin forte, men tok anbefalt kombinasjon av 600mg Ibux og 500mg Paracet hver 4. time. Hadde til og med alarm på natten… da kom jeg meg gjennom. 

Anonymkode: 28ed7...d60

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...