AnonymBruker Skrevet 17. september 2022 #1 Skrevet 17. september 2022 Hei! Trakk en visdomstann nede torsdag ettermiddag. Fikk ikke så mye informasjon, men hadde googlet i forkant og har feks bare spist myk eller flytende mat. Fikk med noen ibux 600mg som hjalp en del på smertene når bedøvelsen gikk ut. De brukte ca 40 min på å få tanna ut. Problemet mitt nå er at jeg har veldig vondt i munnen, våknet i natt av smerter. Tok en paracet 500mg og en ibux 400 mg og fikk sove igjen. Men siden man bare skal de tabletten 3 ganger i døgnet, har jeg et problem når jeg får vondt i munnen igjen etter 5 timer. Det er fortsatt over 1 time til jeg kan ta neste runde og det gjør så vondt!! Noen som har tips? Anonymkode: d2529...d87
Embla Othea Skrevet 17. september 2022 #2 Skrevet 17. september 2022 Det er helt normalt å ha litt vondt 2 uker etter au du har trukket ut tannen. Ikke så mye man får gjort med det, utenom å ta smertestillende. 1
AnonymBruker Skrevet 17. september 2022 #3 Skrevet 17. september 2022 Embla Othea skrev (33 minutter siden): Det er helt normalt å ha litt vondt 2 uker etter au du har trukket ut tannen. Ikke så mye man får gjort med det, utenom å ta smertestillende. Jeg vet det, men tenkte noen kanskje har tips for å minske smertene mest mulig. Jeg har en hund å ta vare på også, må prøve å gå en tur med henne etterpå, når jeg har fått tatt litt mer smertestillende… Anonymkode: d2529...d87
Forundret.. Skrevet 17. september 2022 #4 Skrevet 17. september 2022 (endret) Ikke ta ibux og paracet samtidig, fordel det utover døgnet. Altså ta ibux når du står opp, så paracet etter noen timer, så ibux igjen etter anbefalt tid, og deretter ny paracet etter anbefalt tid. Det er jo forskjellige virkestoff. Og dermed kan du spre dem utover døgnet slik at du har smertestillende i deg hele tiden. Endret 17. september 2022 av Forundret.. 1
AnonymBruker Skrevet 17. september 2022 #5 Skrevet 17. september 2022 Forundret.. skrev (9 minutter siden): Ikke ta ibux og paracet samtidig, fordel det utover døgnet. Altså ta ibux når du står opp, så paracet etter noen timer, så ibux igjen etter anbefalt tid, og deretter ny paracet etter anbefalt tid. Det er jo forskjellige virkestoff. Og dermed kan du spre dem utover døgnet slik at du har smertestillende i deg hele tiden. Takk for tips! Må vurdere det. Anonymkode: d2529...d87
Forundret.. Skrevet 17. september 2022 #6 Skrevet 17. september 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Takk for tips! Må vurdere det. Anonymkode: d2529...d87 Det er slik vi har blitt anbefalt av lege når det har vært smerter, og ikke minst for å holde feber nede hos syke barn som har hatt høy feber over tid. Medikamentene overlapper da hverandre. Ring til legevakten å rådfør deg ang det hvis du er usikker.
AnonymBruker Skrevet 17. september 2022 #7 Skrevet 17. september 2022 Uff, gruer meg til natta nå. Prøvde med overlapp, problemet er at det først hjelper når både paraceten og ibuxen virker. Våkner jeg i natt også av smerter ringer jeg legevakta i morgen, for det funker ikke i hverdagen å ha vondt i kjeven halve døgnet og våkne om natta… Anonymkode: d2529...d87 1
AnonymBruker Skrevet 17. september 2022 #8 Skrevet 17. september 2022 Tenkte bare å gi medfølelse! Tok vekk min litt siden og jeg hylskrek av smerter inntil en uke etterpå faktisk, (har høy smerteterskel) så vet hvor jævlig det er. Kunne ikke sove, og jeg tok overdose på smertestillende i utlandet så måtte på sykehus. Klarte ikke takle smerten uten de tablettene! Hadde aldri trodd det skulle være så gale, men er nok fordi det er mye nerver rundt de tennene der Anonymkode: 96fa7...36c
AnonymBruker Skrevet 17. september 2022 #9 Skrevet 17. september 2022 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Uff, gruer meg til natta nå. Prøvde med overlapp, problemet er at det først hjelper når både paraceten og ibuxen virker. Våkner jeg i natt også av smerter ringer jeg legevakta i morgen, for det funker ikke i hverdagen å ha vondt i kjeven halve døgnet og våkne om natta… Anonymkode: d2529...d87 Ja jeg hadde ikke effekt heller med mindre jeg tok både paracet og ibux samtidig..😕 Anonymkode: 96fa7...36c 2
AnonymBruker Skrevet 17. september 2022 #10 Skrevet 17. september 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Tenkte bare å gi medfølelse! Tok vekk min litt siden og jeg hylskrek av smerter inntil en uke etterpå faktisk, (har høy smerteterskel) så vet hvor jævlig det er. Kunne ikke sove, og jeg tok overdose på smertestillende i utlandet så måtte på sykehus. Klarte ikke takle smerten uten de tablettene! Hadde aldri trodd det skulle være så gale, men er nok fordi det er mye nerver rundt de tennene der Anonymkode: 96fa7...36c AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ja jeg hadde ikke effekt heller med mindre jeg tok både paracet og ibux samtidig..😕 Anonymkode: 96fa7...36c Takk for litt omtanke❤️ Jeg har allerede begynt å kjenne dette, så bare å holde ut noen timer til før jeg kan ta mer smertestillende😭 Anonymkode: d2529...d87
AnonymBruker Skrevet 17. september 2022 #11 Skrevet 17. september 2022 Sitat Voksne og barn >40 kg og >12 år (kapsler/tabletter) Bør tilpasses sykdomstilstand og individuell respons. Ved artrose bør behandlingen ikke gis kontinuerlig, men intermitterende avhengig av pasientens plager. Analgetisk effekt: 800-1200 mg pr. døgn fordelt på 3-4 doser. Sikker antiinflammatorisk effekt kan kreve døgndoser på 2400 mg eller mer. Akutte inflammasjonstilstander i muskel-skjelettsystemet: Første dose: 1200 mg (raskest mulig etter ev. skade) deretter 1800-2400 mg daglig fordelt på 3-4 doser i 3-10 dager. Dysmenoré: Initialt 400-800 mg, deretter 400 mg hver 6.-8. time etter behov. https://www.felleskatalogen.no/medisin/ibux-karo-pharma-559957 Sitat Moderate til sterke smerter: 1 tablett Ibux 600 mg. + 2 tabletter paracet 500 mg. tas samtidig etter ca. 30 - 45 minutter. Gjenta doseringen ved behov med 5-6 timers mellomrom. Maks 4 doser per døgn. (Merk: Ikke ta ibux om du er gravid eller har magesår). Sterke smerter: 1 – 2 tabletter Paralgin forte eller Pinex forte tas etter ca. 30 - 45 minutter. Gjenta ved behov med 4-6 timers mellomrom. Maks 8 tabletter pr døgn. (Merk: unngå bilkjøring ved bruk av paralgin forte / pinex forte). https://tannlegene48.no/behandlinger/informasjon-etter-behandling/ Maks anbefalt dose for paracet ble nylig hevet til 4g per døgn. Anonymkode: 68080...aaa
AnonymBruker Skrevet 17. september 2022 #12 Skrevet 17. september 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Maks anbefalt dose for paracet ble nylig hevet til 4g per døgn. Anonymkode: 68080...aaa Bare understreke at maksdosen på 4g gjelder Voksne* viser forøvrig til https://www.fhi.no/ml/giftinformasjon/fakta-om-paracetamol/ Anonymkode: 68080...aaa
AnonymBruker Skrevet 17. september 2022 #13 Skrevet 17. september 2022 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Maks anbefalt dose for paracet ble nylig hevet til 4g per døgn. Anonymkode: 68080...aaa AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Bare understreke at maksdosen på 4g gjelder Voksne* viser forøvrig til https://www.fhi.no/ml/giftinformasjon/fakta-om-paracetamol/ Anonymkode: 68080...aaa Takk for hjelpen! Fikk råd om å prøve 600mg ibux av ei venninne som jobber på apotek, hun hadde 200mg liggende. Hvis ikke det funker blir det nok paracet også og muligens en telefon til legevakt eller tannlege for å være sikker på det ikke er noe galt eller komplikasjoner av noe slag. Har trukket den andre nede også tidligere, var ikke i nærheten av like vondt… Anonymkode: d2529...d87
AnonymBruker Skrevet 17. september 2022 #14 Skrevet 17. september 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Takk for hjelpen! Fikk råd om å prøve 600mg ibux av ei venninne som jobber på apotek, hun hadde 200mg liggende. Hvis ikke det funker blir det nok paracet også og muligens en telefon til legevakt eller tannlege for å være sikker på det ikke er noe galt eller komplikasjoner av noe slag. Har trukket den andre nede også tidligere, var ikke i nærheten av like vondt… Anonymkode: d2529...d87 Forhøre seg med lege eller legevakt er alltid lurt om man er usikker😊 Det kan jo være at det har blitt en infeksjon, det kan gjøre dritvondt! Ring legevakt om det gjør veldig vondt, de kan veilede deg til passende doser😊 Anonymkode: 68080...aaa
AnonymBruker Skrevet 17. september 2022 #15 Skrevet 17. september 2022 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Hei! Trakk en visdomstann nede torsdag ettermiddag. Fikk ikke så mye informasjon, men hadde googlet i forkant og har feks bare spist myk eller flytende mat. Fikk med noen ibux 600mg som hjalp en del på smertene når bedøvelsen gikk ut. De brukte ca 40 min på å få tanna ut. Problemet mitt nå er at jeg har veldig vondt i munnen, våknet i natt av smerter. Tok en paracet 500mg og en ibux 400 mg og fikk sove igjen. Men siden man bare skal de tabletten 3 ganger i døgnet, har jeg et problem når jeg får vondt i munnen igjen etter 5 timer. Det er fortsatt over 1 time til jeg kan ta neste runde og det gjør så vondt!! Noen som har tips? Anonymkode: d2529...d87 Det en kan oppleve er «dry socket» som er en betennelse i kjevebenet. Så om smertene øker etter en 3-4 dager kan det være det som er årsaken. Det skal være veldig vondt. normalt vil nemlig smerten avta litt etter litt og ikke øke på, så om den øker må du ringe tannlegen. Behandlingen vil da være at de legger ned en veke med antibiotika, for å drenere puss og Evt gi deg antibiotika kur. Anonymkode: 13987...7ed 1
Grüner Skrevet 17. september 2022 #16 Skrevet 17. september 2022 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Hei! Trakk en visdomstann nede torsdag ettermiddag. Fikk ikke så mye informasjon, men hadde googlet i forkant og har feks bare spist myk eller flytende mat. Fikk med noen ibux 600mg som hjalp en del på smertene når bedøvelsen gikk ut. De brukte ca 40 min på å få tanna ut. Problemet mitt nå er at jeg har veldig vondt i munnen, våknet i natt av smerter. Tok en paracet 500mg og en ibux 400 mg og fikk sove igjen. Men siden man bare skal de tabletten 3 ganger i døgnet, har jeg et problem når jeg får vondt i munnen igjen etter 5 timer. Det er fortsatt over 1 time til jeg kan ta neste runde og det gjør så vondt!! Noen som har tips? Anonymkode: d2529...d87 Er det blitt betent?
AnonymBruker Skrevet 18. september 2022 #17 Skrevet 18. september 2022 600mg ibux holdt i overkant av 6 timer, så fikk i alle fall sovet noen timer sammenhengende. Jeg synes vel egentlig ikke det har blitt vondere, jeg bare opplever mer smerter når jeg ikke går på 600mg ibux hele dagen🙈 De styra veldig en stund, så håper jeg slipper unna noe ekstra greier. Klarer ikke tanken på å gape eller at noe ekstra skal tas inn der heller😫 Anonymkode: d2529...d87
AnonymBruker Skrevet 18. september 2022 #18 Skrevet 18. september 2022 Jeg tok 600mg Ibuc og 1000mg Paracet hver 6 time (4 ganger daglig), i minst en uke, om ikke enda lengre. Jeg merket selv at smertene kom krypende innpå når jeg var nådd 5 timer siden forrige dose. Litt av cluet med smerte, er å ta mer smertestillende før smertene blir for sterke. Da holder man det i sjakk. Mengden smertestillende var forskrevet av de som trakk. Anonymkode: 4a3be...c72 1
AnonymBruker Skrevet 18. september 2022 #19 Skrevet 18. september 2022 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Det en kan oppleve er «dry socket» som er en betennelse i kjevebenet. Så om smertene øker etter en 3-4 dager kan det være det som er årsaken. Det skal være veldig vondt. normalt vil nemlig smerten avta litt etter litt og ikke øke på, så om den øker må du ringe tannlegen. Behandlingen vil da være at de legger ned en veke med antibiotika, for å drenere puss og Evt gi deg antibiotika kur. Anonymkode: 13987...7ed Helst røykere som ikke klarer å la være å røyke som får dry socket. Tannlegen som sa det til meg. Anonymkode: 6bbe3...b4b
AnonymBruker Skrevet 18. september 2022 #20 Skrevet 18. september 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg tok 600mg Ibuc og 1000mg Paracet hver 6 time (4 ganger daglig), i minst en uke, om ikke enda lengre. Jeg merket selv at smertene kom krypende innpå når jeg var nådd 5 timer siden forrige dose. Litt av cluet med smerte, er å ta mer smertestillende før smertene blir for sterke. Da holder man det i sjakk. Mengden smertestillende var forskrevet av de som trakk. Anonymkode: 4a3be...c72 Kan legge til at den mengden smertestillene ble gitt til meg for over 5 år siden, altså før de oppdaterte disse anbefalt mengde greiene, som ble gjort nylig, der man nå kan ta 4g paracet i døgnet. Det har jeg gjort ved flere aneldninger etter operasjoner ol. 600mg ibux og 1000mg paracet 4 ganger om dagen. Det er en standard for meg når det er snakk om sterke smerter som ved trekking av visdomstenner. Kan legge til at de slet med meg også, og holdt på lenge. Anonymkode: 4a3be...c72
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå