AnonymBruker Skrevet 18. september 2022 #21 Skrevet 18. september 2022 Jeg hadde induksjon og måtte tilbake til kjeramisk da vi flyttet ettersom det ikke var høy nok kurs i den nye leiligheten (gammel blokk fra 60-tallet med 32 amp på hele leiligheten). Var litt bekymret for om det kom til å være stor forskjell, men tror kjeramiske topper må ha blitt bedre, for jeg merker ikke særlig forskjell (har fortsatt induksjon på hytta). Jeg liker at jeg kan koke på ettervarmen. Vi flytter igjen om et par år, da ønsker jeg meg koketopp med integrert vifte. Anonymkode: c717d...11a 2
newman01 Skrevet 19. september 2022 #22 Skrevet 19. september 2022 On 9/17/2022 at 10:19 AM, AnonymBruker said: Vi skulle bytte ovn i fjor og valget stod mellom induksjon og keramisk. Jeg valgte keramisk igjen. Jeg lager mye mat og etter mange år får man en "flow" i rutinene. Jeg tror jeg hadde blitt dritstressa av induksjon. Anonymkode: 16eb6...ab3 Det kan da umulig være sååå vanskelig å lære seg noe nytt...? Induksjon er jo genialt. Man får raskt opp varmen, man slipper at koketoppen blir rødglødende som så skal varme opp panna/gryta. Varmeenergien går rett i panna. Om ting koker er det bare å redusere effekten på plata, og temperaturen synker øyeblikkelig. 12 hours ago, Motelvibes said: Noen slår seg av i sekundet den løftes av plata. Det har jeg aldri hørt om eller opplevd. De går i "pausemodus" siden det ikke lenger er noe magnetisk på koketoppen, men aktiverer seg igjen øyeblikkelig. Og en sikkerhetsfunksjon slår av sonen/platen etter et minutt eller to. Og det aller beste er dynamiske soner. Noen har fleksisone på hele toppen, så man kan ha store gryter, små gryter, firkanta former i metall osv. Keramisk virker litt bakstreversk. 2
AnonymBruker Skrevet 19. september 2022 #23 Skrevet 19. september 2022 Motelvibes skrev (13 timer siden): Jeg er kanskje en av få som vil foretrekke keramisk fremfor induksjon. Jeg liker å lage ordentlig mat, da funker ikke induksjon som slår seg av hver gang man løfter stekepanna. Beste er gasskomfyr. Men må man velge mellom induksjon og keramisk, velger jeg keramisk - om man er litt mer avansert i kokkeleringen enn enkel fredagstaco. Da trenger du en mer avansert versjon. Min står og blinker på temperaturen, frem til jeg setter ned panna igjen. Da er den akkurat like varm som da du løftet opp Du trenger egentlig ikke å løfte en gang. Lager mye mat, fra bunnen. Så har 120 bredde med glidende soner. Anonymkode: 0f2f1...eb1
AnonymBruker Skrevet 19. september 2022 #24 Skrevet 19. september 2022 Jeg tenker at de som bytter til induksjon er litt miljøsvin. De må kaste alle kjelene og stekepannene sine, og kjøpe nye. Unødvendig sløsing. Anonymkode: d188e...20b
AnonymBruker Skrevet 19. september 2022 #25 Skrevet 19. september 2022 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Jeg tenker at de som bytter til induksjon er litt miljøsvin. De må kaste alle kjelene og stekepannene sine, og kjøpe nye. Unødvendig sløsing. Anonymkode: d188e...20b Hadde en eneste panne som ikke fungerte da jeg byttet for 10 år siden. En grillpanne. Den fikk mamma. Anonymkode: 0f2f1...eb1 2
Gjest Anonym Brukar0 Skrevet 19. september 2022 #26 Skrevet 19. september 2022 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Jeg tenker at de som bytter til induksjon er litt miljøsvin. De må kaste alle kjelene og stekepannene sine, og kjøpe nye. Unødvendig sløsing. Anonymkode: d188e...20b Jeg ga bort en kjele som ikke fungerte på induksjon, alle de andre fungerte på induksjon. Sett deg inn i saker før du uttaler deg, så du ikke dummer deg så loddrett ut.
AnonymBruker Skrevet 19. september 2022 #27 Skrevet 19. september 2022 Anonym Brukar0 skrev (38 minutter siden): Jeg ga bort en kjele som ikke fungerte på induksjon, alle de andre fungerte på induksjon. Sett deg inn i saker før du uttaler deg, så du ikke dummer deg så loddrett ut. Hva mener du at jeg skal sette meg inn i? Jeg har personlig erfaring med dette, om det er det du tenker på. Jeg har arvet godt og vel over 20 kjeler og stekepanner bare de siste 2–3 årene fra folk som velger å bytte til induksjon. Det er sløseri. Anonymkode: d188e...20b 1
AnonymBruker Skrevet 19. september 2022 #28 Skrevet 19. september 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hva mener du at jeg skal sette meg inn i? Jeg har personlig erfaring med dette, om det er det du tenker på. Jeg har arvet godt og vel over 20 kjeler og stekepanner bare de siste 2–3 årene fra folk som velger å bytte til induksjon. Det er sløseri. Anonymkode: d188e...20b En meget spesiell omgangskrets. Med et meget spesielt valg når det gjelder materialer i gryter og panner, gitt at nesten alt som blir solgt er magnetisk. Så tror ikke du trenger å tenke at dette er representativt for hvordan det er å bytte 😅 Anonymkode: 0f2f1...eb1 3
Gjest Anonym Brukar0 Skrevet 19. september 2022 #29 Skrevet 19. september 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hva mener du at jeg skal sette meg inn i? Jeg har personlig erfaring med dette, om det er det du tenker på. Jeg har arvet godt og vel over 20 kjeler og stekepanner bare de siste 2–3 årene fra folk som velger å bytte til induksjon. Det er sløseri. Anonymkode: d188e...20b De aller, aller fleste kjeler og panner som er solgt de siste 10 - 15 årene er tilpasset induksjon. Jeg kjøpte kjeler tilpasset induksjon lenge før jeg kjøpte induksjonsovnen min for 9 år siden. De kjelene jeg har kastet er ikke pga at de ikke var tilpasset induksjon, men at de var ødelagt etter lang tids bruk. Dette er ikke et så stort problem som du vil ha det til å være.
AnonymBruker Skrevet 19. september 2022 #30 Skrevet 19. september 2022 Jeg kjøpte induksjon for 1 års tid siden da den keramiske sluttet å virke. Valgte induksjon da det var det nye som ble anbefalt. Jeg hadde gryter som passet så ingen problem. Men jeg likte ikke induksjon, dette var en Siemens til ca 7500 kr, varmen slo seg for fort av når man løftet gryta, så det ble vanskelig å lage f.eks gul krem til suksesskaka, da varmen ikke var stabil og ting gikk da av kok fort. En annen ting var bråket fra magnetene. Uff å uff sier jeg, gadd ikke det asså! så jeg returnerte induksjonsplata og kjøpte ny keramisk. Anonymkode: 47f23...06a 2
AnonymBruker Skrevet 19. september 2022 #31 Skrevet 19. september 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg kjøpte induksjon for 1 års tid siden da den keramiske sluttet å virke. Valgte induksjon da det var det nye som ble anbefalt. Jeg hadde gryter som passet så ingen problem. Men jeg likte ikke induksjon, dette var en Siemens til ca 7500 kr, varmen slo seg for fort av når man løftet gryta, så det ble vanskelig å lage f.eks gul krem til suksesskaka, da varmen ikke var stabil og ting gikk da av kok fort. En annen ting var bråket fra magnetene. Uff å uff sier jeg, gadd ikke det asså! så jeg returnerte induksjonsplata og kjøpte ny keramisk. Anonymkode: 47f23...06a Hvorfor i alle dager løfte av gryter? Det har jo aldri vært så enkelt å tilberede melke- baserte sauser. Man skrur til riktig temperatur, som den når umiddelbart. Er det litt for høyt skrur man ned, så når toppen ny temperatur umiddelbart. Du kan jo ikke bruke det som en keramisk topp, der du skrur opp til maks for å få opp varmen, løfte av, varmen ned, vente, prøve igjen, og alt det maset.... Anonymkode: 0f2f1...eb1 3
AnonymBruker Skrevet 19. september 2022 #32 Skrevet 19. september 2022 Dere som tviholder på å bruke keramisk i stedet for induksjon, er nok samme mennesketype som de som fortsatt bruker brevgiro fordi nettbank er litt vanskelig og skummelt. Bare bruk litt energi på å sette dere inn i nye ting når de kommer, så slipper dere å henge etter. Anonymkode: 88f03...ed5 2
Gjest Anonym Brukar0 Skrevet 19. september 2022 #33 Skrevet 19. september 2022 AnonymBruker skrev (55 minutter siden): Jeg kjøpte induksjon for 1 års tid siden da den keramiske sluttet å virke. Valgte induksjon da det var det nye som ble anbefalt. Jeg hadde gryter som passet så ingen problem. Men jeg likte ikke induksjon, dette var en Siemens til ca 7500 kr, varmen slo seg for fort av når man løftet gryta, så det ble vanskelig å lage f.eks gul krem til suksesskaka, da varmen ikke var stabil og ting gikk da av kok fort. En annen ting var bråket fra magnetene. Uff å uff sier jeg, gadd ikke det asså! så jeg returnerte induksjonsplata og kjøpte ny keramisk. Anonymkode: 47f23...06a På min ovn slår platen over i F-modus etter noen sekunder, men det går i hvert fall et halvt minutt før platen slår seg helt av. Hvis jeg setter kjelen tilbake på platen etter f.eks 15 sekunder går plate med en gang tilbake til innstillingen den hadde før jeg tok kjelen av.
PITTY Skrevet 19. september 2022 #34 Skrevet 19. september 2022 Har en svært god keramisk med to separate stekeovner, blitt avhengig av den. Ikke lett å få ta i en slik.. ikke brukt heller. Men induksjon og denne fordelen med kort oppkokingstid. Har hørt at for å i det i hele tatt skal ha noe å vinne på dette så må dimensjonen på gryte/stekepanne være helt eksakt dimensjonert til kokesonen. Stemmer dette?
Alauda Skrevet 19. september 2022 #35 Skrevet 19. september 2022 Har hatt induksjon i 20 år og vil aldri ha keramisk igjen. Utrolig mange fordeler med induksjon, om man har råd til det. Og som andre sier - man må ha tilstrekkelig kraftig strømkurs og man må ha egnede/magnetiske gryter og panner. 1
AnonymBruker Skrevet 19. september 2022 #36 Skrevet 19. september 2022 AnonymBruker skrev (På 17.9.2022 den 9.37): Fordeler med keramisk: Prisen. Fordeler med induksjon: Alt annet. (Hos Elkjøp starter keramiske komfyrer på 3995 og induksjonskomfyrer på 6995.) Induksjon gir bedre kontroll på temperaturen, raskere oppkoking, bedre energiøkonomi, tryggere for barn, bedre brannsikkerhet, enklere rengjøring, og sikkert mer jeg ikke kommer på i farta. Jeg hadde aldri kjøpt keramisk komfyr om jeg hadde råd til induksjon. Anonymkode: 665b1...120 Hvordan er det enklere rengjøring med induksjon? Spør fordi jeg ikke vet... Jeg har keramisk, fordi det var det som sto i huset da jeg flyttet inn. Har aldri savnet induksjonsplater, og skjønner ikke at det skal være så big deal som det virker på enkelte her inne (hvorfor bry seg så hardt med at noen foretrekker det ene (keramisk) framfor det andre?!). Aner ikke hva jeg ville valgt om jeg skulle byttet kjøkken nå, føler induksjon var det store nye for 10-15 år siden, så trodde egentlig alle koketopper er av den typen nå. Ser Elkjøp har det i alle prisklasser, så det kan umulig være noen forskjell der? Det er jo ikke nytt eller trendy med induksjon i 2022 😂 Så, basert på utvalget hos Elkjøp hadde jeg sikkert endt opp med induksjon. Og såvidt jeg vet, er de aller, aller fleste kasseroller og stekepanner klare for induksjon, så man trenger neppe å fornye alt man har fra før! For min del er det mye viktigere med designet og brukervennlighet på platetoppen, for eksempel ønsker jeg direkte varmejusteringsknapp for hver enkelt plate i stedet for å måtte trykke for å velge plate for deretter å trykke på nytt for å velge varme, eventuelt å måtte trykke seg frem til riktig plate for å i det hele tatt kunne se hva den står på... Anonymkode: 88378...4f2 3
AnonymBruker Skrevet 19. september 2022 #37 Skrevet 19. september 2022 PITTY skrev (1 time siden): Har en svært god keramisk med to separate stekeovner, blitt avhengig av den. Ikke lett å få ta i en slik.. ikke brukt heller. Men induksjon og denne fordelen med kort oppkokingstid. Har hørt at for å i det i hele tatt skal ha noe å vinne på dette så må dimensjonen på gryte/stekepanne være helt eksakt dimensjonert til kokesonen. Stemmer dette? Jeg har soner. I betydningen at hele ovnen er en stor ovnstopp som jeg kan splitte som jeg vil. Kan derfor sette på et helt stekebrett om jeg vil brune en stek. Eller en bitteliten sausepanne. Eller 6-7 ulike gryter/panner med ulik temperatur. Anonymkode: 0f2f1...eb1
Gjest Albbas Skrevet 19. september 2022 #38 Skrevet 19. september 2022 Fornøyd med induksjon men det har noen ulemper ja. Og det er så store forskjeller mellom ulike induksjonstopper, så person A kan være grisefornøyd mens person B er misfornøyd. Vi er på vår tredje induksjon. Den forrige var gammal og treg. Den vi hadde før det igjen (enda eldre!) var derimot lynrask. Den vi har nå er raskere, men den er veldig enten eller. Enten VARM med masse futt (effekt 14 hos oss), eller lite futt fra 12 og ned... Den er ujevn... Ekstremt følsom for skjeve panner, så vi måtte bytte ut pannene våre som fungerte på den gamle! Den bråker. Det er vanskelig å holde jevn temperatur ved lavere temperaturer synes jeg. Når jeg for eksempel damper pinnekjøtt eller fårikål hører du at den skrur seg av og på hele tiden med lyden av oppkok hvert tiende sekund... 🙈 Dette er en fancy plate til 14k, men den gamle var også sånn. Og visste dere at det er anbefalt å ikke sette plata på max, men sakte varme den opp? Så noe av tidsbesparingen mot keramisk forsvinner hvis du følger rådene... 😛 Men alt i alt foretrekker jeg induksjon. Men det er definitivt kvalitetsforskjeller der pris ikke betyr alt!
AnonymBruker Skrevet 19. september 2022 #39 Skrevet 19. september 2022 PITTY skrev (5 timer siden): Har en svært god keramisk med to separate stekeovner, blitt avhengig av den. Ikke lett å få ta i en slik.. ikke brukt heller. Men induksjon og denne fordelen med kort oppkokingstid. Har hørt at for å i det i hele tatt skal ha noe å vinne på dette så må dimensjonen på gryte/stekepanne være helt eksakt dimensjonert til kokesonen. Stemmer dette? Nei. AnonymBruker skrev (5 timer siden): Hvordan er det enklere rengjøring med induksjon? Spør fordi jeg ikke vet... Jeg har keramisk, fordi det var det som sto i huset da jeg flyttet inn. Har aldri savnet induksjonsplater, og skjønner ikke at det skal være så big deal som det virker på enkelte her inne (hvorfor bry seg så hardt med at noen foretrekker det ene (keramisk) framfor det andre?!). Aner ikke hva jeg ville valgt om jeg skulle byttet kjøkken nå, føler induksjon var det store nye for 10-15 år siden, så trodde egentlig alle koketopper er av den typen nå. Ser Elkjøp har det i alle prisklasser, så det kan umulig være noen forskjell der? Det er jo ikke nytt eller trendy med induksjon i 2022 😂 Så, basert på utvalget hos Elkjøp hadde jeg sikkert endt opp med induksjon. Og såvidt jeg vet, er de aller, aller fleste kasseroller og stekepanner klare for induksjon, så man trenger neppe å fornye alt man har fra før! For min del er det mye viktigere med designet og brukervennlighet på platetoppen, for eksempel ønsker jeg direkte varmejusteringsknapp for hver enkelt plate i stedet for å måtte trykke for å velge plate for deretter å trykke på nytt for å velge varme, eventuelt å måtte trykke seg frem til riktig plate for å i det hele tatt kunne se hva den står på... Anonymkode: 88378...4f2 Siden det ikke er selve koketoppen som blir varm, men kjelen, svir ikke søl og fettsprut seg fast på samme måte som når det er selve koketoppen som varmes opp. Anonymkode: 665b1...120 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå