Gå til innhold

Arbeidsgivere som lar være å utlyse en ledig stilling

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg kan ikke fatte og begripe at dette dette er lov?

Jeg har årevis med mer erfaring, riktig utdannelsesbakgrunn og får høre at jeg er veldig dyktig innen mitt fagfelt.

Likevel så gis det tilbud om faste stillinger til andre uten samme erfaring og kompetanse, jeg begynner faktisk å føle meg tråkket på, utnyttet og det strider mort alle mine verdier.

Har arbeidsgivere virkelig lov til å la være å utlyse ledige stillinger? det virker som om de gir de til de de LIKER MEST, ergo, de som er flinkest til å smiske, og der er ikke jeg.

Anonymkode: a1572...a49

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

I det private: Ja. I det offentlige: nei. 

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet
mmd skrev (8 minutter siden):

I det private: Ja. I det offentlige: nei. 

Dette er i det offentlige

Skrevet

Det er jo ikke sikkert du går jobben selv om den er utlyst. De kan ta hensyn til både kompetanse og egnethet. 

Anonymkode: 764ab...4f3

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Det er jo ikke sikkert du går jobben selv om den er utlyst. De kan ta hensyn til både kompetanse og egnethet. 

Jeg har høyere kompetanse en vedkommende,  egenhet er også høyere.

Min bakgrunn er leder i fagfeltet, stillinger jeg tidligere har fått uten å søke.

Høyere kompetanse går på skole, år jeg har jobbet og lang arbeidserfaring, en ærlig sak det.

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Nei, men da kan jeg i hverfall vise papirer, bagrunn, resultater og gode referanser.

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Min bakgrunn er leder i fagfeltet, stillinger jeg tidligere har fått uten å søke.

Høyere kompetanse går på skole, år jeg har jobbet og lang arbeidserfaring, en ærlig sak det.

At egenheten er høyere er din subjektive opplevelse. Kanskje ledelsen mener at du ikke er den rette til å være fast i denne gruppen. Fagkunnskap er ikke alt.

Anonymkode: f3ddc...047

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Gjennom yrkesaktive år har jeg fått høre at jeg er usedvanlig dyktig, jeg får ikke det til å stemme at jeg ikke blir tilbud en fast stilling når jeg er så flink, de viser meg gjerne frem til samarbeidspartnere og andre og jeg begynner mer å føle meg som et glansbilde.

På tide å søke annet.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

At egenheten er høyere er din subjektive opplevelse. Kanskje ledelsen mener at du ikke er den rette til å være fast i denne gruppen. Fagkunnskap er ikke alt.

Nei, ikke i denne saken.

Det er ikke min subjektive opplevelse, det ER slik. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg kan ikke fatte og begripe at dette dette er lov?

Jeg har årevis med mer erfaring, riktig utdannelsesbakgrunn og får høre at jeg er veldig dyktig innen mitt fagfelt.

Likevel så gis det tilbud om faste stillinger til andre uten samme erfaring og kompetanse, jeg begynner faktisk å føle meg tråkket på, utnyttet og det strider mort alle mine verdier.

Har arbeidsgivere virkelig lov til å la være å utlyse ledige stillinger? det virker som om de gir de til de de LIKER MEST, ergo, de som er flinkest til å smiske, og der er ikke jeg.

Bekjente er først i køen. Går noen god for dem så har man en viss anelse om de er hel ved. Og egentlig redelig at andre i bedriften som ønsker å bytte stilling kommer først. 

Anonymkode: 0b0f5...6ed

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

At egnetheten din er høyere er det ikke sikkert arbeidsgiver er enig i. Egnethet er bredt. Og i mange jobber vel så viktig som kompetanse. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Gjennom yrkesaktive år har jeg fått høre at jeg er usedvanlig dyktig, jeg får ikke det til å stemme at jeg ikke blir tilbud en fast stilling når jeg er så flink, de viser meg gjerne frem til samarbeidspartnere og andre og jeg begynner mer å føle meg som et glansbilde.

På tide å søke annet.

Hvis du er då fantastisk er det rart du ikke har fått fast for lenge siden.

Har du spurt direkte hvorfor du ikke har fått det?

• Liker 1
Skrevet

Når de uansett har bestemt seg, er det jo like greit å spare alle tiden med hele søknadsstyret. Det ender jo opp på samme måte uansett, bare at de er mange arbeidstimer og kroner fattigere.

Det er nok en grunn til at de ikke har spurt deg...

Anonymkode: 00a6d...fe0

• Liker 1
Skrevet

Dette er veldig vanlig, faktisk blir mesteparten av alle ledige stillinger aldri utlyst offentlig.

Anonymkode: 86c79...dc4

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvis du er då fantastisk er det rart du ikke har fått fast for lenge siden.

Har du spurt direkte hvorfor du ikke har fått det?

Ja, ikke sant? Jeg synes også det er merkelig.

Jeg fikk vikariat på 1 år ( høyere stilling ) innen fagfeltet. Etter det fikk jeg fast stilling ( privat ) og jobbet der mange år, Etter det har jeg vært utleid vikar og får jobbe hele tiden og får høre hvor flink jeg er ( også tidligere ) man jobber seg naturlig opp en fagkompetanse etter mange år.. 

For øvrig går jeg ikke rundt å tror jeg er fantastisk, det er ord jeg har fått høre.

Skrevet

Dette er det regler for, ville fått en begrunnelse fra sjefen og så vurdert kontaktet forbund, evt meldt meg inn i et.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Når de uansett har bestemt seg, er det jo like greit å spare alle tiden med hele søknadsstyret. Det ender jo opp på samme måte uansett, bare at de er mange arbeidstimer og kroner fattigere.

Det er nok en grunn til at de ikke har spurt deg...

Anonymkode: 00a6d...fe0

Ja, det er det.

Men da forstår jeg ikke hvorfor de samtidig tviholder på meg, viser meg frem til samarbeidspartnere og kommer med store ord.

Skrevet
Apis skrev (Akkurat nå):

Dette er det regler for, ville fått en begrunnelse fra sjefen og så vurdert kontaktet forbund, evt meldt meg inn i et.

De har vært der lenger.

Men, det spiller ingen rolle. Jeg søker meg faste stillinger i et annet yrke, jeg har heldigvis en annen utdannelse i tilegg.

Tusen takk for konstruktive gode svar fra dere :) Jeg er bare litt lei meg nå, og hadde derfor behov for å spørre.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Helt enig, personlig egnethet er om ikke mer viktig. Og bare det at du antyder at de som får stillingene er smiskere sier jo sitt om hvordan du framstår. Du er nok ikke like godt egnet som du selv tror.

Anonymkode: 50a74...366

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...