AnonymBruker Skrevet 17. september 2022 #1 Skrevet 17. september 2022 Hva tenker dere om det at noen hevder de har sosial angst, men likevel velger å farge håret i blått, rødt eller andre uvanlige farger? Det gir jo en ganske stor motsetning til hva sosial angst egentlig handler om. For symptomene på sosial angst er blant annet "frykter situasjoner hvor de risikerer å bli utsatt for andre menneskers kritiske blikk" og "De er redde for at andre skal se på dem, vurdere dem og danne seg en negativ mening om dem." https://www.kognitiv.no/psykisk-helse/ulike-lidelser/angstlidelser/sosial-angstlidelse/ "Hovedsymptomet er angst i situasjoner hvor personen er utsatt for ukjente mennesker eller for mulig gransking av andre. Personen er redd for at han skal opptre på en måte som vil være ydmykende eller pinlig" https://sml.snl.no/sosial_angst Anonymkode: f35ae...68a 6
AnonymBruker Skrevet 17. september 2022 #2 Skrevet 17. september 2022 Tenker at ved sosial angst så er man ikke så høylytt av seg, og gjør ikke så stort utav seg i settinger med endel folk. Kanskje ikke så mye ed folk man kjenner en gang. Så da er hårfarge og klær en måte å si at "jeg har en personlighet altså!" Vise at man er litt gøy , man er bare litt stillere enn man er blant en venn eller to hjemme, der man kan skinne og være seg selv. Anonymkode: 145ae...fba 7 2
AnonymBruker Skrevet 17. september 2022 #3 Skrevet 17. september 2022 Kanskje redd for å ikke bli sett eller føler seg oversett Anonymkode: c3a32...77c 1
AnonymBruker Skrevet 17. september 2022 #4 Skrevet 17. september 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Kanskje redd for å ikke bli sett eller føler seg oversett Anonymkode: c3a32...77c Er du helt fjern? Sosial angst handler jo nettopp om redselen for å bli sett. Anonymkode: d4595...4ae 5 2
AnonymBruker Skrevet 17. september 2022 #5 Skrevet 17. september 2022 Det er da helt vanlig å ønske å lede oppmerksomheten til noe ytre ved sosial angst. "Se på denne blå hanekammen, denne orange capsen, alle piercingene mine, de knallrøde acrylneglene eller denne søte barneryggsekken i rosa plysj med kaninører på - så ser du ikke meg." Man slipper unna utrolig mye oppmerksomhet på sin egen personlighet, kropp eller lignende ved å bevisst lede oppmerksomheten helt andre steder. Anonymkode: a9a9a...35d 10 9
AnonymBruker Skrevet 17. september 2022 #6 Skrevet 17. september 2022 AnonymBruker skrev (57 minutter siden): Det er da helt vanlig å ønske å lede oppmerksomheten til noe ytre ved sosial angst. "Se på denne blå hanekammen, denne orange capsen, alle piercingene mine, de knallrøde acrylneglene eller denne søte barneryggsekken i rosa plysj med kaninører på - så ser du ikke meg." Man slipper unna utrolig mye oppmerksomhet på sin egen personlighet, kropp eller lignende ved å bevisst lede oppmerksomheten helt andre steder. Anonymkode: a9a9a...35d Det gir ikke mening. En vil uansett få MYE mer oppmerksomhet rettet mot en dersom man går med rosa sekk med kaninører på og blått hår enn om man kler seg slik at en blender inn. Går man kledd slik at man skiller seg ut så kommer alle å spør og kommenterer og da får en jo ihvertfall masse oppmerksomhet rettet mot en. Anonymkode: f35ae...68a 6
AnonymBruker Skrevet 17. september 2022 #7 Skrevet 17. september 2022 De jeg kjenner med sosial angst har gjerne litt sprelsk stil, knæsje hårfarger osv. Så det tenker jeg ikke over i det hele tatt. Sosial angst tolker jeg (og det stemmer også med sitatene i HI) som at man er redd for å oppføre seg feil/rart og være plagsom/merkelig. Det er ikke det samme som å ønske å være en grå mus. Anonymkode: 6e841...8dc 4 2
AnonymBruker Skrevet 17. september 2022 #8 Skrevet 17. september 2022 AnonymBruker skrev (55 minutter siden): Det gir ikke mening. En vil uansett få MYE mer oppmerksomhet rettet mot en dersom man går med rosa sekk med kaninører på og blått hår enn om man kler seg slik at en blender inn. Går man kledd slik at man skiller seg ut så kommer alle å spør og kommenterer og da får en jo ihvertfall masse oppmerksomhet rettet mot en. Anonymkode: f35ae...68a Klart det gir mening. Det blir som et skjold mot verden. Har man blått hår er det blått hår folk ser, de ser ikke lenger i særlig grad hvem Mari eller Eirik er og hva de gjør eller ikke gjør. Og det er langt mindre skummelt. Alle mine kjente jeg vet at har sosial angst gjør nettopp det her, bevisst eller ubevisst: de har et "skummelt" utseende for å holde folk på avstand, er "klassens klovn", viser fram alle attributter de måtte ha for å framstå som perfekte og få oppmerksomhet på kun det de er best på eller de kler seg eller oppfører seg veldig oppsiktsvekkende og "merkelig" og holder dermed folk på avstand. Ingen av de er grå mus. Anonymkode: a9a9a...35d 5 2
AnonymBruker Skrevet 17. september 2022 #9 Skrevet 17. september 2022 Mange av diss "angst" folka har jo ikke angst. Aldri fått faktisk diagnose fra psykiater. De er oppmerksomhetssyke. Anonymkode: 9a3b8...2d7 6
AllahBallah Skrevet 17. september 2022 #10 Skrevet 17. september 2022 Jeg syntes ikke det er rart i det heletatt. Sosial angst betyr ikke nødvendigvis at man ikke ønsker sosial kontakt, eller en viss sosial oppmerksomhet, det betyr at man ikke klarer helt å stå i det. Tenker det er en måte å vise at man er her, uten å ta så mye plass eller påtrenge seg verbalt. Så er det selvfølgelig ikke alle med sosial angst som farger håret blått. For mange er det nok helt utenkelig. 3 1
AnonymBruker Skrevet 17. september 2022 #11 Skrevet 17. september 2022 Ja om det ikke er direkte sosial angst så hvertfall en form for angst eller utfordringer med selvbilde osv. det å ha slik type ekstremt utseende er ofte en måte å markere seg på, forsøke å formidle personlighet osv fordi man ikke klarer å stå i seg selv og være seg selv vise seg selv på andre måter Anonymkode: 09c4b...1f5 3
AnonymBruker Skrevet 17. september 2022 #12 Skrevet 17. september 2022 Har mer inntrykk av at de med grønt og blått hår har andre psykiske lidelser enn sosial angst. Bipolar, depresjon, schizofreni, osv.. gjerne i tillegg til f.eks adhd. Anonymkode: 60d81...e69 4
AnonymBruker Skrevet 17. september 2022 #13 Skrevet 17. september 2022 For meg handler det mye om en grunnleggende frykt for å ikke passe inn i flokken. Når jeg farger håret eller kler meg annerledes så føles det som om jeg tar makten tilbake. Anonymkode: a18f1...1e8 1 1 1
Gjest AprilRyan Skrevet 17. september 2022 #14 Skrevet 17. september 2022 Jeg har sosial angst og har hatt det en stund. Da jeg var yngre hadde jeg en mer ekstrem stil fordi jeg likte stilen, men også litt for å vise hvem jeg var og hva jeg likte. Kanskje også litt som å ha et skjold for å beskytte meg selv. Jeg har også hatt perioder der jeg har hatt en mer grå og nøytral stil, men da føler jeg meg enda mer usynlig enn jeg gjør sånn generelt. Nå bruker jeg mer farger og mønstre. Jeg har også tidligere hatt knallrødt hår. Det er fortsatt litt for å vise hvem jeg er og det er også litt for å eksponere meg selv. Jeg liker litt farger og kanskje en litt annerledes stil og jeg ønsker å ikke være redd for å gå med det. Det virker egentlig som mange som uttaler seg om sosial angst ikke har peiling på hva det går i og skjønner heller ikke at det rammer ulike mennesker på forskjellige måter. Jeg har for eksempel mye angst i enkelte situasjoner og rundt enkelte mennesketyper, men mindre i andre situasjoner og rundt andre mennesketyper. Det er ikke slik at alle med sosial angst bare sitter hjemme og går kun i grå klær og store hettegensere. For det er ikke alltid at man kan se det.
AnonymBruker Skrevet 18. september 2022 #15 Skrevet 18. september 2022 AnonymBruker skrev (21 timer siden): For meg handler det mye om en grunnleggende frykt for å ikke passe inn i flokken. Når jeg farger håret eller kler meg annerledes så føles det som om jeg tar makten tilbake. Anonymkode: a18f1...1e8 Hvis man ønsker å passe inn i flokken, hvorfor gjøre noe som skiller en ut enda mer? Det blir selvforsterkende og et tydelig signal om at en ønsker det motsatte? Anonymkode: 09c4b...1f5 2
AnonymBruker Skrevet 18. september 2022 #16 Skrevet 18. september 2022 Min erfaring (jobber med et stort omfang av mennesker) er at prangende farger på håret i stor grad korrelerer med psykiske problemer. Anonymkode: c0c06...4b3 1 1
AnonymBruker Skrevet 18. september 2022 #17 Skrevet 18. september 2022 5 minutter siden, AnonymBruker said: Hvis man ønsker å passe inn i flokken, hvorfor gjøre noe som skiller en ut enda mer? Det blir selvforsterkende og et tydelig signal om at en ønsker det motsatte? Anonymkode: 09c4b...1f5 Leste du siste del av innlegget? Det handler ikke primært om et ønske om å passe inn, men om frykten for å ikke gjøre det. Når jeg da veldig tydelig ikke prøver å passe inn, så gir det meg en følelse av å ha kontroll over situasjonen. Syns det et litt rart at du ikke forstår dette konseptet. Anonymkode: a18f1...1e8 1
AnonymBruker Skrevet 18. september 2022 #18 Skrevet 18. september 2022 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Leste du siste del av innlegget? Det handler ikke primært om et ønske om å passe inn, men om frykten for å ikke gjøre det. Når jeg da veldig tydelig ikke prøver å passe inn, så gir det meg en følelse av å ha kontroll over situasjonen. Syns det et litt rart at du ikke forstår dette konseptet. Anonymkode: a18f1...1e8 Men å være redd for å ikke passe inn er jo det det samme som å ha et ønske om å gjøre det. Du mener at du gjør deg ekstrem for å markere avstand til flokken for å liksom understreke at du ikke prøver å passe inn? Anonymkode: 09c4b...1f5
Embla Othea Skrevet 18. september 2022 #19 Skrevet 18. september 2022 Hårfarge osv. trenger ikke å ha noe med behov for oppmerksomhet å gjøre.
AnonymBruker Skrevet 18. september 2022 #20 Skrevet 18. september 2022 5 minutter siden, AnonymBruker said: Men å være redd for å ikke passe inn er jo det det samme som å ha et ønske om å gjøre det. Anonymkode: 09c4b...1f5 Nei, det er to ulike følelser som kan være tilstede helt uavhengig av hverandre. Anonymkode: a18f1...1e8 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå