AnonymBruker Skrevet 16. september 2022 #1 Skrevet 16. september 2022 Som tittelen sier, hvilken ville dere gått for av disse to? Huset med stor tomt, helt nydelig beliggenhet i et rolig men sentralt strøk, men som krever ekstremt mye renovering og er i så dårlig stand at man ikke kan flytte inn før renovering er fullført. https://www.finn.no/272256334 Eller huset som man faktisk kan flytte rett inn i, og smått pusse opp litt etterhvert uten at det er noe hastverk, men som har en svært liten tomt og som ligger trangt til hvor man er vegg i vegg med naboer på hver side, samt bilvei både foran huset og bak. I tillegg til at det er nesten 3,5 km til skole med en tidvis trafikkert og bratt vei. https://www.finn.no/272855837 Når det gjelder midler til renovering, kan vi få rundt 700k-1mill i byggelån alt ettersom hvor mye man potensielt må strekke seg over takst. Anonymkode: f6704...2ee 1
AnonymBruker Skrevet 16. september 2022 #2 Skrevet 16. september 2022 Med mindre dere er faglærte og kan/skal gjøre veldig mye selv (/gratisarbeid fra familie og venner...) så er jo det første huset uaktuelt. Det er veldig mye dyrt som må ordnes for å få det huset i grei stand, så 700 000-1 000 000 kroner vil ikke være nok om dere skal fikse alt innen rimelig kort tid. Det andre huset trenger også en del utbedringer (bl.a. dyre reparasjoner/utskiftninger på taket/takkonstruksjonen), synes ikke takstrapporten vitner om et hus hvor man kan "flytte rett inn og gjøre litt etter hvert". Men her holder renoveringsbudsjettet deres lenger enn på det første huset... Anonymkode: bda4c...677 1 1
Maskinfører Skrevet 17. september 2022 #3 Skrevet 17. september 2022 Koselig det Junkerveien var jo fint det Mosebakken 3 også spørs hva du tenker om du vil kjøpe det som renoverings objekt eller bare bo der selv liker jeg og ha litt å gjøre byggebolig.no er en fin inspirasjonskilde
AnonymBruker Skrevet 17. september 2022 #4 Skrevet 17. september 2022 Jeg ville valgt etter beliggenhet. Anonymkode: 1c4c6...cfc 2
AnonymBruker Skrevet 17. september 2022 #5 Skrevet 17. september 2022 Hadde fått åndenød av å ha naboer så tett som i hus nr 2.. Så om jeg ikke hadde god oppussingshjelp hadde jeg kkke valgt noen, men synes nr 1 har best potensiale.. Anonymkode: b39db...841 3
AnonymBruker Skrevet 17. september 2022 #6 Skrevet 17. september 2022 Det oppussingshuset så ut til å ha fuktproblemer i gulvet i kjelleren også. Plankebord som står i kontakt med gulvet har svart muggsopp trukket opp i treverket nedenfra flere steder. Hadde aldri kjøpt et sånt hus. At kjelleren er plaget med fukt KAN tyde på at dreneringen er gåen og må skiftes. Det blir gravemaskin og alt, kjapt 300 000 å få skiftet drenering og grunnmursdekkepapp. Anonymkode: 8c8b6...b0d 1
AnonymBruker Skrevet 17. september 2022 #7 Skrevet 17. september 2022 Uten å ha lest taksten, er jo hus nr 1 det med absolutt best potensiale. Men det kommer jo an på hvor dårlig standarden faktisk er, begge er jo levelige, vil jeg si. Anonymkode: 897d1...070 2
AnonymBruker Skrevet 17. september 2022 #8 Skrevet 17. september 2022 Jeg ville valgt hus nr 1, men det har dere rett og slett ikke råd til fordi oppussingen blir for dyr. Hus 2 er uaktuell pga usentral beliggenhet (dere har barn, tror jeg?). Svaret er ingen av dem. Vent og kjøp noe dere har råd til. Anonymkode: 49a5d...fe8 2 1
AnonymBruker Skrevet 17. september 2022 #9 Skrevet 17. september 2022 Hvordan kan de egentlig omtale hus nr 2 som enebolig? Det henger jo sammen med andre hus på hver side, så egentlig kjedet enebolig da. Anonymkode: 1c4c6...cfc
AnonymBruker Skrevet 17. september 2022 #10 Skrevet 17. september 2022 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Det oppussingshuset så ut til å ha fuktproblemer i gulvet i kjelleren også. Plankebord som står i kontakt med gulvet har svart muggsopp trukket opp i treverket nedenfra flere steder. Hadde aldri kjøpt et sånt hus. At kjelleren er plaget med fukt KAN tyde på at dreneringen er gåen og må skiftes. Det blir gravemaskin og alt, kjapt 300 000 å få skiftet drenering og grunnmursdekkepapp. Anonymkode: 8c8b6...b0d Ts her. Vi har heldigvis litt famile som nyttige fagutdanninger som har sagt at de vil hjelpe oss. Min far gjør dreneringen for oss gratis, han har egen gravemaskin og alt til dette. Han vil bare ha betalt for drivstoff. Slik vi hadde tenkt det i første omgang var å rive opp alle plankebord selv og få ut alt av treverk i kjelleren, få inn luftavfukter og la det få tørke ordentlig inn, og la det stå slik til neste sommer før vi begynner drenering. Ang resten av svarene, så takker jeg så mye for tilbakemeldinger. Skjønner at 700-1mil ikke er mye totalt sett, og jeg tror selvsagt ikke at vi vil kunne totalrenovere med et slikt budsjett. Renoveringshuset anser jeg som i så dårlig stand at man ikke kan flytte rett inn. Det elektriske må blant annet tas. Hele øveretasjen må tas. Her ville vi revet veggen mellom to av rommene for å åpne opp, her kan mannen min og familiemedlemmer hjelpe med å gjøre selve jobben selv (dette har de selv tilbudt). Noen vindu som må byttes ut, altandør. Ventilasjoner må utbedres. Får vi det i så grei stand at man kan flytte inn og ta litt etter litt. Men igjen, så er jo heller ikke det budsjettet stort, så jeg vet i grunn ikke om vi i det hele tatt kommer langt nok med de pengene. Og jeg skjønner det som ble nevnt om at det er arbeid som må gjøres på det "fine, trange" huset. Men for vår del anser jeg likevel det huset som godt nok til at vi kan flytte inn og ta for oss det som må gjøres litt etter litt når vi bor der. Anonymkode: f6704...2ee
Gjest Villfisker Skrevet 17. september 2022 #11 Skrevet 17. september 2022 Helt klart det første. Det at man må gjøre mye med det, gir et spart bak til å gjøre en innsats for å få deres eget preg. Det er ganske små begrensninger for hva man kan gjøre med eget hjem, så lenge man har midlene. Hvem dere bor vegg i vegg med, får dere ikke gjort noe med. Dere kan risikere at naboer senere selger til noen skikkelige rasshøl, og plutselig bor ikke «den søte gamle damen» der mer, men «naboen fra helvete».
AnonymBruker Skrevet 17. september 2022 #12 Skrevet 17. september 2022 Hvis dere uansett kommer til å pusse opp, hadde jeg definetivt gått for beliggenheten. Anonymkode: 677a4...4e7
AnonymBruker Skrevet 17. september 2022 #13 Skrevet 17. september 2022 Jeg ville gått for det første pga beliggenheten. Ta det som er nødvendig og gjør klart det dere må ha klart for å bo der og så ta mer unødvendige ting som gjesterom, vaskerom osv etterhvert. Anonymkode: 746f7...3a8
AnonymBruker Skrevet 17. september 2022 #14 Skrevet 17. september 2022 Nr2 pga toglinja. Man kan fikse mye på bolig og tomt, men lite med lokasjon. For meg hadde det med toget veid tyngst siden det ofte bråker mer. Anonymkode: 3282c...1ba
AnonymBruker Skrevet 17. september 2022 #15 Skrevet 17. september 2022 Uten tvil det første, naboer vegg i vegg er bare slitsomt og det går utover privatlivet. Anonymkode: d030e...670 1
AnonymBruker Skrevet 17. september 2022 #16 Skrevet 17. september 2022 Helt klart den første! Ser nydelig ut! 🤩 (jeg er god til å se sjarm og potensiale framfor alt som må fikses ;-)) Anonymkode: 8d0a5...be1 1
AnonymBruker Skrevet 17. september 2022 #17 Skrevet 17. september 2022 Jeg likte best nr1 😊 Anonymkode: 406e2...95f 1
AnonymBruker Skrevet 18. september 2022 #18 Skrevet 18. september 2022 Hadde uten tvil valgt nr 1. Anonymkode: 041cd...fa2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå