Gå til innhold

Håpløse svigerforeldre

Kokkosbananas

Anbefalte innlegg

Vi har tre små barn i barnehagealder, og er bosatt i området hvor min mann er oppvokst. Min familie er bosatt i annen kant av landet og har flere timers reisevei. 

Mine foreldre er yrkesaktive og har aktive sosiale liv, men ønsker likevell å ha barna til seg på besøk eller å komme hit for å være med de så mye som mulig. De trives med barna og setter tydelig pris på tid sammen med dem på tross av mye tid til reising. De forsøker å se barna  minst 1 - 2 ganger per mnd(2-5 dager Ør besøk) , for å sørge for kontinuitet i relasjonen.

Mine svigerforeldre bor derimot ett par minutter unna, men ser barna max 1 dag pr mnd. De viser null interesse for barna og deres liv. De inviterer de aldri på besøk eller kommer på besøk til oss. 

Vi tenkte at dette er jo deres valg, og om de ønsker å bruke sin tid og energi på annet i hverdagen så er det selvsagt noe vi vil respektere. Men de bruker derimot  ALL sin ledige tid på min svigerinne og hennes små barn.   De spiser middag sammen  flere ganger i uken, er med på sosiale sammenkomster, feirer høytider sammen, bidrar praktisk i hverdagen og henger generelt sammen som erteris.

Dette synes jeg er sårt ovenfor egne barn. Jeg synes det er vondt å se at mine barn  blir sidesatt så til de grader. Det er ett sårt punkt også for min mann, og han har forsøkt å ta det opp flere ganger uten hell. 

Hvordan håndterer vi dette i årene som kommer? Våre barn blir jo også mer bevist på forskjellen... og jeg blir sintere for hvert år som går😅

• Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

De liker sikkert bare dem

bedre? Ikke mye å

gjære med det da, kjipt for barna men de har i alle fall dine foreldre da. Men opptil 10 dager i mnd med samvær med dem? Hvordan får de det til når de er yrkesaktive?

Anonymkode: 2937d...2f0

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

De liker sikkert bare dem

bedre? Ikke mye å

gjære med det da, kjipt for barna men de har i alle fall dine foreldre da. Men opptil 10 dager i mnd med samvær med dem? Hvordan får de det til når de er yrkesaktive?

Anonymkode: 2937d...2f0

Som tilsvar til 4 til 10 dagers samvær pr mnd, så bygger det på turnusarbeid 👌😉 tenk så flott  for ungene at de ønsker å bruke tiden sin på de!

Gu jeg håper jeg ikke blir å like noen av barnebarna mine bedre enn andre ....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kokkosbananas skrev (35 minutter siden):

Vi har tre små barn i barnehagealder, og er bosatt i området hvor min mann er oppvokst. Min familie er bosatt i annen kant av landet og har flere timers reisevei. 

Mine foreldre er yrkesaktive og har aktive sosiale liv, men ønsker likevell å ha barna til seg på besøk eller å komme hit for å være med de så mye som mulig. De trives med barna og setter tydelig pris på tid sammen med dem på tross av mye tid til reising. De forsøker å se barna  minst 1 - 2 ganger per mnd(2-5 dager Ør besøk) , for å sørge for kontinuitet i relasjonen.

Mine svigerforeldre bor derimot ett par minutter unna, men ser barna max 1 dag pr mnd. De viser null interesse for barna og deres liv. De inviterer de aldri på besøk eller kommer på besøk til oss. 

Vi tenkte at dette er jo deres valg, og om de ønsker å bruke sin tid og energi på annet i hverdagen så er det selvsagt noe vi vil respektere. Men de bruker derimot  ALL sin ledige tid på min svigerinne og hennes små barn.   De spiser middag sammen  flere ganger i uken, er med på sosiale sammenkomster, feirer høytider sammen, bidrar praktisk i hverdagen og henger generelt sammen som erteris.

Dette synes jeg er sårt ovenfor egne barn. Jeg synes det er vondt å se at mine barn  blir sidesatt så til de grader. Det er ett sårt punkt også for min mann, og han har forsøkt å ta det opp flere ganger uten hell. 

Hvordan håndterer vi dette i årene som kommer? Våre barn blir jo også mer bevist på forskjellen... og jeg blir sintere for hvert år som går😅

Har mannen din forsøkt å ta det opp med søsteren sin da? Eller en gang både søsteren og foreldrene er samlet? Og da mener jeg ta det opp som i "JEG blir lei meg når jeg ser hvor lite tid dere vil bruke på mine barn, i motsetning til søsteren min sine barn. JEG er redd barna mine vil oppdage denne forskjellsbehandlingen. Hvorfor synes dere det er greit?" 

Vær direkte. Og vær klar på at alternativet er at dere kanskje må kutte de mer ut.. For barnas skyld. For å se forskjellsbehandling er forferdelig vondt. 

Anonymkode: 2f796...18d

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Har mannen din forsøkt å ta det opp med søsteren sin da? Eller en gang både søsteren og foreldrene er samlet? Og da mener jeg ta det opp som i "JEG blir lei meg når jeg ser hvor lite tid dere vil bruke på mine barn, i motsetning til søsteren min sine barn. JEG er redd barna mine vil oppdage denne forskjellsbehandlingen. Hvorfor synes dere det er greit?" 

Vær direkte. Og vær klar på at alternativet er at dere kanskje må kutte de mer ut.. For barnas skyld. For å se forskjellsbehandling er forferdelig vondt. 

Anonymkode: 2f796...18d

Nei jeg tror faktisk aldri han har tatt dette opp direkte ovenfor søsteren.  Hun har tidligere bedt oss om å la være å ta kontakt med foreldrene i perioder, for de trengte fred av ymse grunner - og i den perioden selv vært der daglig med sine barn. Så jeg tenker nok at vi ikke kommer særs langt der i gården. Jeg opplever heller ikke at svigermor og svigerfar har selvinnsikt nok til å se forskjellen de her utøver ovenfor barna. Så vi blir nok gjerne nødt til å ta stilling til hvor mye vi skal legge i denne relasjonen i årene som kommer. Pr dags dato er de som en "onkel i amerika" - relasjonsmessig sett.  Men fy søren så trist for ungene dette er. Jeg skulle gitt alt i verden for at ungene skulle hatt en god farmor/farfar relasjon.

Endret av Kokkosbananas
  • Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svigers er ikke så begeistret for deg eller deres felles oppdragerstil. Kanskje de føler seg mer hjemme hos datteren. 

Sjelden man kommer langt med å kreve omsorg. Bedre å lokke den frem, ved å se hva den andre familien tilbyr, som dere ikke tilbyr. 

PS - Tre barn i barnehagealder er det ikke mange som orker å besøke!!

Anonymkode: 1a151...d2a

• Liker 7
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har du mulighet til å snu om hele situasjonen? At dere flytter nærmere dine foreldre isteden? Da kan dine svigerforeldre bare fortsette å være de fjerne besteforeldrene som dem allerede har tenkt å være for barna dine ;) Da merker barna mindre til det også...

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns mange svarer på en ufin måte. Skjønner godt at dette er en vanskelig situasjon! Og uavhengig av om du og mannen din har en god relasjon til dem, så burde de behandle alle barnebarna likt. Virker som kjipe folk. 

Du og barna dine fortjener bedre! ❤️

• Liker 4
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kokkosbananas skrev (1 time siden):

Vi kuttet våre ut. Det var for mye urettferdighet og det ble trykt opp i ansiktet på våres hele tiden.

Anonymkode: 8c2e9...93b

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke så mange gode råd, men vi har det helt likt med svigers som det du forklarer. All tid og krefter brukes på svigerinne og hennes barn. Nå har våre begynt å bli litt større og få dette med seg og det har blitt en del tårer hittil i år. Det er helt uforståelig at det går an å forskjellsbehandle sånn. Alle barna er like mye kjøtt og blod. Vi har prøvd å ta det opp flere ganger, men de forstår ingenting og blir sinte. Var det forskjellsbehandling av mannen din og søsteren som barn også? Isåfall kan det vær grunnen til at de ikke ser. De er så vant til det, når datteren har betydd mest i alle år. 

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kokkosbananas skrev (59 minutter siden):

Som tilsvar til 4 til 10 dagers samvær pr mnd, så bygger det på turnusarbeid 👌😉 tenk så flott  for ungene at de ønsker å bruke tiden sin på de!

Gu jeg håper jeg ikke blir å like noen av barnebarna mine bedre enn andre ....

Har dine foreldre flere barnebarn?

Anonymkode: 08725...a07

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pilga skrev (23 minutter siden):

Har du mulighet til å snu om hele situasjonen? At dere flytter nærmere dine foreldre isteden? Da kan dine svigerforeldre bare fortsette å være de fjerne besteforeldrene som dem allerede har tenkt å være for barna dine ;) Da merker barna mindre til det også...

De kan da ikke merke så mye til det hvis foreldrene til TS er der 10 dager pr mnd!? Hadde aldri orket å ha mine foreldre på besøk så ofte, uansett hvor glad jeg er i dem 😅Mine foreldre elsker barna våre, bor 10 min unna, men verken vi eller dem er flinke til å besøke hverandre. Vi er forskjellige! Men, ser at forskjellsbehandling ikke er greit! Kan det være at svigerinne krever mer av dem, og at det er derfor de stiller mye opp hos henne? 

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

De kan da ikke merke så mye til det hvis foreldrene til TS er der 10 dager pr mnd!? Hadde aldri orket å ha mine foreldre på besøk så ofte, uansett hvor glad jeg er i dem 😅Mine foreldre elsker barna våre, bor 10 min unna, men verken vi eller dem er flinke til å besøke hverandre. Vi er forskjellige! Men, ser at forskjellsbehandling ikke er greit! Kan det være at svigerinne krever mer av dem, og at det er derfor de stiller mye opp hos henne? 

Ja nå skrev jeg 2 til 10 dager pr mnd. Det er gjerne i feriemåneder det blir 10 dager....  De er heller ikke hos oss i alle disse dagene, de tar ofte barna til seg på besøk og da ofte en og en, eller to om gangen.

Når det gjelder svigerinnen  og om hun krever mer av dem, så tror jeg absolutt det. Hun renner jo ned døren der med alle sine (enda mindre) barn og tidvis mann hver eneste dag. Det har vi faktisk ikke frekkhet til å gjøre. Svigermor og svigerfar er også yrkesaktive og slitne etter arbeidsdager, så vi ønsker ikke å belaste de.. Kansje det er der feilen vår ligger

Endret av Kokkosbananas
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Har dine foreldre flere barnebarn?

Ja :-) .. de bor nærmere, så de ses mer hverdagen. 

Endret av Kokkosbananas
Lenke til kommentar
Del på andre sider

yummy03 skrev (5 timer siden):

Har ikke så mange gode råd, men vi har det helt likt med svigers som det du forklarer. All tid og krefter brukes på svigerinne og hennes barn. Nå har våre begynt å bli litt større og få dette med seg og det har blitt en del tårer hittil i år. Det er helt uforståelig at det går an å forskjellsbehandle sånn. Alle barna er like mye kjøtt og blod. Vi har prøvd å ta det opp flere ganger, men de forstår ingenting og blir sinte. Var det forskjellsbehandling av mannen din og søsteren som barn også? Isåfall kan det vær grunnen til at de ikke ser. De er så vant til det, når datteren har betydd mest i alle år. 

Off. Utrolig vanskelig... også så sårt ovenfor barna.

Ja det var nok en del forskjellsbehandling på den tid også. Du har nok gjerne rett i at det kan være grunnen til at de ikke ser. For er direkte håpløst å få de til å forstå 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lisaaaaa skrev (6 timer siden):

Jeg syns mange svarer på en ufin måte. Skjønner godt at dette er en vanskelig situasjon! Og uavhengig av om du og mannen din har en god relasjon til dem, så burde de behandle alle barnebarna likt. Virker som kjipe folk. 

Du og barna dine fortjener bedre! ❤️

Ja det er ikke sånn at jeg (eller min mann) på død og liv må sitte oppå de. Er barna vi ønsker de skal se og ønske. 

Takk❤

Endret av Kokkosbananas
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Pilga skrev (6 timer siden):

Lur tanke. Som vi har pratet mye om. 

Men vi er så godt etablert ellers her vi bor. Særs ift at vi har mange andre mennesker rundt oss som betyr mye for barna (og oss) i området. Dette er dog ikke familie, men gode venner. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Svigers er ikke så begeistret for deg eller deres felles oppdragerstil. Kanskje de føler seg mer hjemme hos datteren. 

Sjelden man kommer langt med å kreve omsorg. Bedre å lokke den frem, ved å se hva den andre familien tilbyr, som dere ikke tilbyr. 

PS - Tre barn i barnehagealder er det ikke mange som orker å besøke!!

Anonymkode: 1a151...d2a

Nå er det heller ikke oss vi ønsker de skal tilbringe mer tid med. Og ingen har heller trøkket tre barn på dem (utover min svigerinne da vell og merke). Da vi nesten alltid deler oss når vi går på besøk til andre. 

Og jeg tror heller ikke det vi gjør kan kalles å kreve noe som helst. Vi ønsker at de skal se alle barnebarna sine, og ønske å være en del av deres liv- uavhengig av om de er enige eller ei i "alt vi gjør" ellers.... tenk så mye det ville betydd for ungene om de bare stakk innom for å se på fotballtreningen fra sidelinjen, eller kom å ringte på døren og spurte om xxxxx vil være med på lekeplassen i 40 minutt....

Endret av Kokkosbananas
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kokkosbananas skrev (2 timer siden):

Lur tanke. Som vi har pratet mye om. 

Men vi er så godt etablert ellers her vi bor. Særs ift at vi har mange andre mennesker rundt oss som betyr mye for barna (og oss) i området. Dette er dog ikke familie, men gode venner. 

Her har du kanskje svaret på hvorfor svigers prioriterer svigerinna; dere har dine foreldre og et godt nettverk.

Nå vet ikke jeg situasjonen til din svigerinne, men mulig hennes situasjon er helt annerledes, og at hun trenger mer hjelp og støtte. Isåfall vet du det sikkert. 

Uansett så er det utrolig trist at de ikke har tid til dine barn. Skjønner godt at det er sårt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor ofte ringer dine barn farmor og farfar? Tar dere initiativ til videosamtaler? Hvor ofte inviterer dere de hos dere eller spør om å få ta turen til dem? 

Relasjoner skal gå begge veier. Min erfaring er at de beste relasjonene er de som gir like mye i den relasjonen. 

Mannen min og jeg ønsket nært forhold mellom våre barn og deres besteforeldre. Fra barna var små ringte vi ofte, slik at de fikk sett hverandre, høre stemmene, barna fikk delt hva de har holdt på med osv. Slik ble de godt kjent, og selv om de ikke møttes alt for mye, så kjente de hverandre nok til å ha god relasjon. 
Våre foreldre er også yrkesaktive, noen jobber mer enn andre. Svigers har også yngre barn og nok med sitt i hverdagen. Man kan ikke kreve alt man ønsker av andre. Men man kan gjøre mye for relasjonen selv.

Er lett å klage på andre, uten å se hva en selv kunne ha gjort bedre.

Anonymkode: f6534...3b7

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...