Gå til innhold

Demotiverende kroppsanalyse

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har hatet kroppen min hele livet. Er litt overvektig, men jeg har jobbet meg til et punkt der hvor jeg nå har begynt å like meg selv. Kroppen min er sterk, mye muskler og den lille overvekten føles ok fordi jeg er ganske sprek og spiser sunt. Men så var jeg på en introtime på treningssenter fordi jeg vil begynne å trene mer. Og tok en kroppsanalyse som jeg følte sa at jeg er ekstremt usunn og overvektig. Nesten alt var over normalen. Og jeg tror ikke jeg orker å dra tilbake, jeg føler meg så mislykket. 

Hvordan kan jeg slutte å ta det så tungt?

Anonymkode: be401...bd7

Skrevet

Vel, du oppsøkte selv denne kroppsanalysen. Hvorfor gjorde du det, når selv sier du er overvektig, hva hadde du forventet av resultater?

Det høres litt masochistisk ut, sorry. 

Anonymkode: 300f8...1ce

• Liker 7
Skrevet

Så vond opplevelse ❤️ 

Blir litt nysgjerrig på hva du egentlig fikk vite? Du skriver du FØLTE den sa at du var ekstremt usunn og overvektig, men sa den egentlig det?

Fint at du har blitt mer glad i deg selv, og synes ingenting skal ta fra deg den følelsen.

Det er mulig å være glad i seg selv, men likevel være overvektig. Eller være glad i seg selv og gå ned i vekt, hvis det er lurt. Og det er mulig at en sånn analyse egentlig er helt ubrukelig. Veldig synd hvis en sånn test skal demotivere deg til å dra tilbake. 

Anonymkode: 34d80...8cf

• Liker 1
Skrevet

Slutt å føl så mye. Forhold deg til virkeligheten isteden. 

Anonymkode: 32eef...a3f

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet

Vel, du er overvektig og det vet du. Hvorfor ble du lei deg?

Anonymkode: 15935...3b1

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Slutt å føl så mye. Forhold deg til virkeligheten isteden. 

Anonymkode: 32eef...a3f

Dette kan høres kaldt ut, men det er egentlig et veldig godt råd. Ja, man føler uansett, og kan ikke slutte med det, men man kan kanskje slutte å gi det så mye plass.

• Liker 1
Skrevet

Du er sterk, og du trener 💪 Det er det beste du kan gjøre for kroppen din, overvektig eller ei. Ikke la dette ødelegge motivasjonen din. 

Anonymkode: 5e453...bcd

• Liker 2
Skrevet

Men du, dette er jo et verktøy😊 Mål igjen etter en tid?

Anonymkode: 39e01...759

• Liker 5
Skrevet

Men er ikke dette en god motivasjon til å gi gass og gjøre noe med det?

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Vel, du er overvektig og det vet du. Hvorfor ble du lei deg?

Anonymkode: 15935...3b1

Jeg visste at BMI-en min var litt for høy, men jeg ser ikke overvektig ut og hadde begynt å tro at jeg var ganske sunn. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Vel, du oppsøkte selv denne kroppsanalysen. Hvorfor gjorde du det, når selv sier du er overvektig, hva hadde du forventet av resultater?

Det høres litt masochistisk ut, sorry. 

Jeg visste ikke at en introtime inneholdt denne analysen eller hva den skulle analysere.

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Dette kan høres kaldt ut, men det er egentlig et veldig godt råd. Ja, man føler uansett, og kan ikke slutte med det, men man kan kanskje slutte å gi det så mye plass.

Ja. Jeg har ikke selv tatt kroppsanalyse på senter selv om de tilbyr det i medlemskapet. Har ikke noe mål med treningen som innebærer så og så mye lavere fettprosent. Jeg trener for generell helse, og det å bli sterkere og mer utholden. Men både mannen min og hans kompiser har tatt den. De liker å tallsette progresjon. Han følte seg ikke "mislykket" da han fikk påvist høy fettprosent i starten av treningen, for han visste at han hadde en høy fettprosent. Han sier det ble en motivasjonsfaktor for å trene seg ned.

Hvorfor lar du deg bli så påvirket?

Skrevet

Ts her.

Takk for innspill, jeg skal ta det inn. Jeg som har slitt med selvfølelse og kropp hele livet burde antagelig sagt nei, siden å slutte å veie og telle kalorier gjorde livet mitt bedre. Jeg sliter med følelsen av at jeg vekker oppsikt fordi jeg ser så fæl ut, enda jeg logisk sett vet at jeg er ganske normal. Det gjør terskelen for å gå inn på et senter større. 

Skrevet

Disse analyse-maskinene (Inbody 720 etc) kan ikke måle om du er sunn. Mange som har peiling mener også at det å ta én test er ubrukelig og unøyaktig. Det er når en tester over tid (til samme tidspunkt på dagen) for å sammenligne fremgang at dette muligens kan ha noe for seg. 

Anonymkode: 48b29...b07

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Disse analyse-maskinene (Inbody 720 etc) kan ikke måle om du er sunn. Mange som har peiling mener også at det å ta én test er ubrukelig og unøyaktig. Det er når en tester over tid (til samme tidspunkt på dagen) for å sammenligne fremgang at dette muligens kan ha noe for seg. 

Dette. Slike analyser er en måte treningssentre prøver å få flere kunder, ikke et reelt mål på helse og sunnhet. Bare glem hele maskina, den klarer ikke se om du er sunn eller ikke. Dra og tren og kos deg i stedet☺️

Anonymkode: bcd35...44b

• Liker 1
  • Nyttig 1
Annonse
Skrevet

Burde ikke det heller være motiverende? Jo verre verdier man har, desto raskere vil man gjøre fremgang om man legger ned en innsats!

Anonymkode: c0c9f...8a1

• Liker 2
Skrevet

Disse maskinene har ingen verdi, så ikke kast bort pengene dine på dette.

Du bør også jobbe med deg selv, det mentale. Er jo der problemet ditt sitter.

Så kan du trene, for det er bra å trene styrketrening for den mentale helsen. Men du må nok jobbe med bare mental trening også..

Anonymkode: a89e8...3f8

Skrevet

Jeg skjønner hva du mener. Jeg har vært overvektig det meste av mitt voksne liv, men har ved noen anledninger gått ned 10-15 kg og vært der noen år. I en sånn periode i 20-årene så gikk jeg til PT. Jeg trente mye, lå på normalvektig på BMI-skalaen og hadde steinkontroll på pulsen min under trening etter å ha brukt pulsklokke i mange år. Når jeg hadde sånn oppstartstime med PT-en så skulle han ta diverse målinger. Jeg blir alltid stressa av å bli målt, sånn er jeg hos legen når de måler blodtrykk også, så jeg vet at målinger under stress ikke viser reelt bilde. Men han PT-en her drev og insisterte på at jeg var i så dårlig form fordi jeg på den ene målinga hos han lå i for høy puls, så han brøt meg helt ned selv om jeg egentlig visste innerst inne at han tok feil. I stedet for å få noe skikkelig bra ut av de timene, så var det med en ordentlig bismak at jeg trente med han, og jeg forlenget ikke avtalen. Når jeg noen år seinere trente med ei anna PT så var jeg både i dårligere form og tyngre, men det var en helt annen opplevelse fordi hun hadde helt andre fokus. 

Lang historie dette, men jeg vil bare si at ikke la deg trykke ned. Tenk at du uansett har et bedre grunnlag nå enn før, og ikke heng deg opp i målene. Jeg har levd mitt beste liv etter at jeg klarte å kvitte meg med skammen over overvekt en gang etter at jeg passerte 35. 

Anonymkode: 9b997...300

• Hjerte 1
Skrevet

Enig med de som sier drit i hele maskina. Du føler deg bra, du trener og gjør en god innsats for egen helse, det er det eneste som betyr noe. Stå på ❤️ 

Anonymkode: 41e6b...274

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Dette. De er ikke særlig nøyaktige heller, så de er kun nyttige som progresjonsmåler. Jeg er f. Eks 170 høy og har midjemål på 67 (flat mage med synlige ruter) og hoftemål på 99😂, og maskinen mente jeg hadde forholdstall på 0,85 og farlig mye magefett. 🙄 Da jeg spurte PTen sa hun at maskinen var kalkulert på et gjennomsnitt for kvinner og menn. Så ifølge automatiske tall mente den at midjemålet mitt måtte være nesten 20 cm mer enn realiteten, jeg tipper det påvirker fettprosentresultatet mitt også. 😅

Så disse maskinene er ikke noen fasit, de har like lite funksjon som en vekt hvis du kun tar den en gang. Målebånd er det eneste som har noe for seg, I tillegg til formmåling i form av bedret kondis, styrke og fleksibilitet. ❤️ Du er kjempeflink TS, drit i den maskina og fokuser på følelsen av å bli sterkere og raskere istedet! ❤️

Anonymkode: 8780a...432

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...