Gå til innhold

Jeg blir så sint på 8-åringen!

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Jeg er nok ikke god nok på å sette grenser, nei. For når det  er ting som skjer hver bidige dag gir jeg ofte opp og lar henne holde på. Jeg er ganske overrasket over at dere mener det er "normalt" at en 8-åring ikke klarer å huske en enkel "regel" som sies til henne flere ganger i uka! Men jeg har vel bare vært veldig heldig med de to første ungene.....

Anonymkode: 50ea8...760

Du tenker at du har en normal oppførsel og at 8-åringen din er unormal? 

Og jenta merker garatert at du skulle ønske hun var som storebrødrene. Du kommer til ødelegge relasjonen mellom dere alle.

Håper dette er en trolletråd.

Anonymkode: eb74e...087

• Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Håper også dette er en trolletråd. Hadde du vært ekte, og noen jeg kjente, så hadde jeg sterkt vurdert å ringe barnevernet. Ikke for at ungen skulle blitt tatt fra deg nødvendigvis, men fordi du har et svært sterkt behov for veiledning. Stakkars barn. 

Anonymkode: 7bc72...859

• Liker 6
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Du tenker at du har en normal oppførsel og at 8-åringen din er unormal? 

Og jenta merker garatert at du skulle ønske hun var som storebrødrene. Du kommer til ødelegge relasjonen mellom dere alle.

Håper dette er en trolletråd.

Anonymkode: eb74e...087

Så du tenker faktisk at det er normalt for en 8-åring å ikke huske at hun ikke skal invitere flere venner på middag hver eneste dag, enda hun har fått beskjed om det 50 ganger? Jeg tror kanskje du undervurderer evnene til 8-åringer! 

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Håper også dette er en trolletråd. Hadde du vært ekte, og noen jeg kjente, så hadde jeg sterkt vurdert å ringe barnevernet. Ikke for at ungen skulle blitt tatt fra deg nødvendigvis, men fordi du har et svært sterkt behov for veiledning. Stakkars barn. 

Ja, barnevernet får komme og sende henne i beredskapshjem. Det er nok mye bedre for henne. Dra henne bort fra to storebrødre, mor og far, siden mor blir sinna for at hun ikke klarer å følge en husregel som hun har blitt fortalt 50 ganger! 

Herregud, dere KG-mødre er virkelig gale! 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker said:

Ja, barnevernet får komme og sende henne i beredskapshjem. Det er nok mye bedre for henne. Dra henne bort fra to storebrødre, mor og far, siden mor blir sinna for at hun ikke klarer å følge en husregel som hun har blitt fortalt 50 ganger! 

Herregud, dere KG-mødre er virkelig gale! 

Leste du hva jeg skrev, egentlig? Jeg anbefaler deg å lese/tenke gjennom hva du har lest før du klikker. 

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff ❤️

Kanskje datteren din også er konfliktsky? Og at hun syns det er vanskelig å si nei til vennene sine? 

Kanskje hun trenger struktur. Si at hun kan få invitere med hjem på onsdager (den dagen det passer). De andre dagene dere skal spise så si at i dag passer det ikke. Barnet må gå hjem og spise. 

Tenker du må prøve å nullstille deg selv. Minn deg selv på at hun er et barn. Sett grenser. Si fra hver morgen at i dag passer det ikke å ta med middagsgjester. Men du kan gjerne invitere på onsdag. 

Du er ikke den eneste moren som kjefter på barna sine  ❤️

Anonymkode: 7c64d...a27

• Liker 1
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg skjønner at du blir sliten HI, og syns du får veldig mange slemme kommentarer.

Det at du skriver dette innlegget tyder på selvinnsikt og at du vil gjøre en endring.

Dårlige foreldre plages ikke av dårlig samvittighet. MEN. Det gjør du. Jeg tror dette vil gå seg til. Be om hjelp hvis du vil lufte tankene dine, eks. familietjenesten.

Selv kontaktet vi familietjenesten i en krevende periode for å lufte alle følelser og ting som skjedde med vår 8åring.  Det var så godt å ha noen å snakke med og få støtte i våre reaksjoner. Nå er barnet vårt 10 år, hen blomstrer som bare det og har plutselig fått ører❤️ Men besøk hver dag har hen fortsatt 😉😵🤭

Anonymkode: 412e5...2b3

• Liker 2
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg skjønner at du blir sliten HI, og syns du får veldig mange slemme kommentarer.

Det at du skriver dette innlegget tyder på selvinnsikt og at du vil gjøre en endring.

Dårlige foreldre plages ikke av dårlig samvittighet. MEN. Det gjør du. Jeg tror dette vil gå seg til. Be om hjelp hvis du vil lufte tankene dine, eks. familietjenesten.

Selv kontaktet vi familietjenesten i en krevende periode for å lufte alle følelser og ting som skjedde med vår 8åring.  Det var så godt å ha noen å snakke med og få støtte i våre reaksjoner. Nå er barnet vårt 10 år, hen blomstrer som bare det og har plutselig fått ører❤️ Men besøk hver dag har hen fortsatt 😉😵🤭

Tusen takk! Jeg syntes det er helt topp at hun har besøk hver dag, da slipper hun å være alene fra hun er ferdig på skolen og til vi kommer hjem. 🙂 Får håpe hun får ører snart, hun også! 😄 

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 16.9.2022 den 23.05):

Mi jente med Adhd var akkurat lik 🙂 Og jo mer jeg maste, jo verre ble det..

Anonymkode: 0d932...bff

Tenkte jeg også på har hatt to sånn. Begge viste seg å ha adhd uoppmerksom type. Ga jo en forklaring på hvorfor jeg måtte gjenta i det uendelige alt som måtte sies. Skjønner at mora her sprekker av og til. For det har  også jeg gjort før jeg visste det var noe galt. Og kjenner fortsatt på litt frustrasjon når jeg vet hva som er galt. Feks når jeg har mast om rydding av rom i 6mnd uten hell tidligere. Nå er jeg blank på hvordan få til det. Da rydding av rom er en liten umulighet iht hvordan huet fungerer.  Og ikke har evne til å sortere. Alle triks og system forslag fra meg forkastes, før de blir prøvd. Har forstått at ungen må komme opp med noe selv for at det skal fungere,  men det kommer ingenting.  Så er jo låst

Anonymkode: eef9b...a15

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Tusen takk! Jeg syntes det er helt topp at hun har besøk hver dag, da slipper hun å være alene fra hun er ferdig på skolen og til vi kommer hjem. 🙂 Får håpe hun får ører snart, hun også! 😄 

Tror du har hodet og hjertet på riktig plass og at jenta deres vil få det godt 😊

Hun fra familietjenesten som vi snakket med sa forresten at veldig mange tok kontakt omkring 8-10års alder, nettopp fordi det er en veldig krevende alder. Så vi er ikke alene. Det overrasket meg litt. Jeg så for meg at småbarn og tenårene var mest krevende. 🤷‍♀️ Men nei... Vi har forresten også eldre sønner som har vært helt ukomplisert 😅 Så dette var overraskende. 

Men:

Som foreldre forventer man ofte mye av sååå 'store' barn, men så er dem egentlig ikke helt der likevel. Og plutselig er dem litt tilbake til treårsalderen i visse situasjoner, noe som fører til forvirring,  frustrasjon og konflikt. Utviklingen går så rakt framover og tilbake igjen at det er vanskelig å vite hva man kan forvente. Men plutselig fungerer hverdagen igjen 😊

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, AnonymBruker said:

"Du eksploderer på en 8åring som ikke skjønner at dere ikke har råd til å bestille pizza til et ekstra barn?

Skjønner du blir oppgitt, men å klikke/eksplodere slik du her gjør er over grensen.

Du forventer alt for mye av en 8åring - det er ikke hennes feil at dere har dårlig råd. Hadde du hatt svindårlig råd hadde du vel neppe bestilt pizza ute 🤷‍♀️"

Det er du som begynner å synse noe om min økonomi, og som ganske klart skriver at jeg burde ha råd til å kjøpe en ekstra pizza siden jeg har råd til å kjøpe en, og at det ikke er min datters feil at hun ikke skjønner at jeg ikke har råd til å kjøpe middag til flere unger hver eneste dag. 

Ungene bor langt fra hverandre, så de er med hjem rett etter skolen. Hun er alene hjemme fra klokka 12 eller 14 frem til vi kommer hjem klokka 17, så å be ungene på besøk etter middag klokka 18 passer heller dårlig. Da er det lekser og leggetid. 

Hva gjør sinnet mitt med hele familien? Det er ingen andre jeg er sinna på. Jeg har aldri kjefta på et annet menneske i hele mitt liv, er konfliktsky og har aldri engang hatt en uvenn. Jeg finner det ganske utrolig at så mange syntes det er helt normalt at en 8-åring må få fortalt enkle "husregler" hver bidige dag for at de ikke skal glemme det. Skjønner at jeg har vært veldig heldig med de to første ungene og tenker jeg har gjort mye riktig siden de er som de er nå som de er voksne. 

Så dine sønners enkle atferd er takket være deg, men din åtteårings (normale!) atferd er hennes problem?? 🙈

Ts, du ødelegger MYE ved å være sint. Sinne avler dårlig atferd hos barn, så her må du faktisk påta deg mye skyld for at du ikke evner å kommunisere. Stakkars jenta har jo måttet etablere et enormt filter! 

Og du må slutte å sammenligne henne mot brødrene. Hun høres helt normal ut. Det er du som må jobbe med deg selv. Kontakt familievernkontoret. 

Og spør deg selv, hvorfor blir du så sint? Er du sliten? Jeg merker hvertfall på meg selv at veien til sinne er kortere når jeg er sliten og stresset. 

Endret av Albbas
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 16.9.2022 den 23.05):

Mi jente med Adhd var akkurat lik 🙂 Og jo mer jeg maste, jo verre ble det..

Anonymkode: 0d932...bff

Innlegg nr 3 hinter om diagnose. Det må vel være rekord?!

🙄

Anonymkode: 22214...076

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis du ofte kjefter, men ikke har noen gjennomslagskraft har hun nok bare begynt å ikke tro det er så farlig. Hun er så vant til «kjefte-mamma» at det bare er «mamma». Du må heller gi konsekvenser. Du kan beholde helt roen, men si at nå skal vi spise middag så «Lise» må gå hjem. Hver dag. Gi beskjed om at for at kveldsmaten skal bli hyggeligere starter vi med det tidligere på kvelden. Det er så dumt at mamma kjefter så mye for at du bruker lang tid, da er det bedre å avslutte dagen tidligere så har du god tid. Når hun blir vant med at det faktisk blir som du sier slutter hun å se på alt du sier som unødvendig mas. 

Anonymkode: f1946...460

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 16.9.2022 den 23.24):

Det blir kanskje litt lite konkret for jenta di med "ikkje kvar dag i veka" - på fredag var det jo tre dagar sidan sist, ergo ikkje kvar dag😉 Som ein annan seier i tråden: sei kva dag(ar) det ER greitt. Bryt ho det, må venen heim. 

Leggetid kan vere vanskeleg, men konkret her også. KlokkaX nattstell, klokka X,x lesing/sang, klokka x,y ikkje ut av senga før morgon (klokka Y) Her har eg vore kanskje litt vel streng, men i periodar har eg sagt at om dei ikkje hugsar td. vannflaske før dei er i seng, får dei ikkje vatn (ser at det kan virke litt voldsomt,men det har fungert.)

Eg trur du må øve deg på å vere veldig konkret i svara og beskjedane dine til jenta di. Og gjenta,gjenta og gjenta. Ikkje bøy på reglane i starten, og prøv å ikkje bli sint når ho gløymer seg, berre ver konsekvent på regelen. Også må rolige sovepappa på banen...

Anonymkode: 65c46...9a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kjefter for mye! Skjønner at det kan være frustrerende. Men datteren din er åpenbart sosial og godt likt, og liker å ha med venner hjem, og det er jo positivt :)

Prater du noen gang rolig med henne? Forklare henne, i stedet for å kjefte? 

Jeg ville også strukket meg langt for at hun skulle ha med venner hjem, selv når det er middag. Handle inn noe billig. Kjøttdeig er ikke så dyrt, lage lasagne eller spaghetti. 

Anonymkode: 41b60...27c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Tenker du forøvrig at jeg burde kjøpe med et par ekstra biffer hver gang vi har biff, ei pakke ekstra med kjøttdeig hver gang vi har noe med kjøttdeig eller en ekstra pakke kyllingfilet hver gang vi har det, i tilfelle jenta har invitert flere på middag? Hvor mye penger ekstra tor du det blir på en måned????? 

Tenker at du selv må ansvar for å sende besøket hjem til middag og snakke med besøket sine foreldre om at hun ikke kan spise hos dere hver dag. Ikke overlat dette til et inkluderende og sosialt barn.

Anonymkode: 81275...ea8

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Er du ikke helt på nett? Jeg skrev at hun inviterer flere venner på middag HVER ENESTE DAG! Så kommer du med vås om at jeg ikke har råd til å svi av 290,- på en unge "ekstra"??? Denne ungen har allerede spist hos oss to dager denne uka, og datteren min har ikke spist så mye som et knekkebrød hjemme hos denne jenta! 

Når jeg forklarte jenta mi at hun ikke kan regne med at vi har mok mat til flere venninner hver dag på tirsdag blir jeg forbanna når hun inviterer andre på fredag! Hun er 8 år, hun burde klare å huske en ting som jeg ikke bare sa på tirsdag, men som jeg har sagt 50 ganger tidligere også.....

Dette må være troll.HVilken voksen dame skriver pizzasjappa, denne ungen. Du høres så lite utdannet ut og som en elendig mor. Skriker og kjefter hele tiden på datteren, ikke rart hun ikke orker eller klarer følge med på alt du skriker ut. Du ødelegger datteren din om dette er sant,stakkars liten sier jeg bare. Du forventer veldig mye av ei på 8. Og du oppdrar et barn som kommer til å sky deg som pesten, for ei kjerring du er!

Anonymkode: bc09f...7d7

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med de andre her, du må slutte med kjeftingen. Det er ødeleggende både for relasjonen mellom dere og for din datters psyke.

Jeg skjønner godt at det er irriterende at datteren din hele tiden glemmer det med besøk, men jeg skjønner ikke hvorfor du kjefter? Kan du ikke bare si: så koselig at NN er på besøk, men vi har dessverre bare middag til familien, så enten må hun/de vente på rommet ditt mens vi spiser, eller gå hjem og spise der. Problem solved.

Jeg skjønner heller ikke hvorfor du kjefter på tannpuss, legging, spising osv. Min sønn ville heller ingen av de tingene, men jeg kjeftet jo ikke på ham. Jeg har sett at mange foreldre bare maser og kjefter på barna uten å få kontakt eller respons. Sånt nytter ikke. Du må slutte med all kjefting og heller gå bort til barnet, få kontakt og si bestemt (ikke surt) nå er det leggetid og tannpuss. Jeg skal lese bok for deg, kom så går vi.

Leggingen må forbindes med noe positivt også. Kanskje leser du allerede for henne på sengekanten, men sørg ihvertfall for en dempet belysning og dempet stemme sånn at hun blir trett av lesingen. Ingen blir trette av flombelysning.

Anonymkode: e32b0...769

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

"Du eksploderer på en 8åring som ikke skjønner at dere ikke har råd til å bestille pizza til et ekstra barn?

Skjønner du blir oppgitt, men å klikke/eksplodere slik du her gjør er over grensen.

Du forventer alt for mye av en 8åring - det er ikke hennes feil at dere har dårlig råd. Hadde du hatt svindårlig råd hadde du vel neppe bestilt pizza ute 🤷‍♀️"

Det er du som begynner å synse noe om min økonomi, og som ganske klart skriver at jeg burde ha råd til å kjøpe en ekstra pizza siden jeg har råd til å kjøpe en, og at det ikke er min datters feil at hun ikke skjønner at jeg ikke har råd til å kjøpe middag til flere unger hver eneste dag. 

Ungene bor langt fra hverandre, så de er med hjem rett etter skolen. Hun er alene hjemme fra klokka 12 eller 14 frem til vi kommer hjem klokka 17, så å be ungene på besøk etter middag klokka 18 passer heller dårlig. Da er det lekser og leggetid. 

Hva gjør sinnet mitt med hele familien? Det er ingen andre jeg er sinna på. Jeg har aldri kjefta på et annet menneske i hele mitt liv, er konfliktsky og har aldri engang hatt en uvenn. Jeg finner det ganske utrolig at så mange syntes det er helt normalt at en 8-åring må få fortalt enkle "husregler" hver bidige dag for at de ikke skal glemme det. Skjønner at jeg har vært veldig heldig med de to første ungene og tenker jeg har gjort mye riktig siden de er som de er nå som de er voksne. 

Tuller du?

»veldig heldig med de to første ungene/har gjort mye riktig»…..

Altså, jeg håper dette er troll for det første.

Men dersom ikke:

Klarer du ikke se hvor nedsettende syn du har på dattera di?

Jeg har og en 8åring, og har all forståelse for at man blir kokko når de drar i tålmodighetsstrikken for n’ te gang.

Men du er sint, nedlatende, aggressiv og har en foraktfull tone i måten du omtaler dattera di på.

Mulig sønnene dine var «enkle». Og at dattera di er en liten håndfull. 

Men hun gjør ingenting galt? Hun bare er distre? 

Skal du kjefte henne istykker til hun husker alt du vil? 

Hva om hun har adhd eller høytfungerende autisme. Da er det sånn at hennes hjerne faktisk ikke er tilpasset å huske alt fra gang til gang - selv om hun er enig i reglene du har satt. Og så skal leksen være kjeft?

Får vondt av henne. Og flere her i tråden ber deg skaffe hjelp.

Få selvinnsikt, jobb med deg selv. Dette er ikke noe jeg sier for å vinne diskusjonen, jeg et helt seriøs. Og jeg ville sagt det samme om vi var venner. 

• Liker 4
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...