AnonymBruker Skrevet 16. september 2022 #1 Skrevet 16. september 2022 Jeg har 3 barn, to voksne gutter og ei jente på 8. Gutta har vært veldig lette å ha med å gjøre, tror aldri jeg har måtte heve stemmen eller snakke hardt til noen av de noen gang. 8-åringen derimot!!!! Alle rundt tenker at hun er ei veldig snill, hyggelig og omgjengelig jente. Hun har mange venner, er veldig inkluderende og gjør aldri veldig "gale" ting, som å stikke av, stjele, være slem mot andre osv MEN...... hun hører aldri på det jeg sier til henne. Hver eneste kveld må jeg kjefte på henne for at hun ikke går og pusser tenner, legger seg ol. Hver morgen må jeg kjefte på henne for at hun skal spise minimum et halvt knekkebrød (som hun bruker 30 minutter på), hver gang jeg sier hun skal gjøre lekser prøver hun å drøye. Etter at hun har lagt seg står hun opp, og sovner sjelden før 23.00, da kommer hun og maser om vann, vondt i et bein eller det er noe hun bare MÅ si. Hun har alltid med seg venner hjem etter skolen og jeg har sagt, sikkert 50 ganger, at hun ikke kan si at alle skal spise middag hos oss hver bidige dag. Vi har ikke råd og når jeg kommer hjem har jeg stort sett kun handlet inn middag til oss tre. Likevel kommer jeg hjem og hun har en flokk venner som forventer middag! 50 ganger har jeg sagt det! Minst! Og hun hører ikke! I dag fikk jeg nok og ba henne sende hjem besøket. Jeg stod utenfor pizzasjappa og skulle hente EN pizza, som er akkurat nok til oss, da hun ringer og sier at ei venninne har fått lov til å være hos henne en time ekstra bare så hun kan spise pizza med oss! Og dette tok vi opp med henne for ca. 3 dager siden! Jeg eksploderte, og det ble knekkebrød til middag. Jeg blir så urolig forbanna på henne! Jeg har aldri opplevd noe slikt med guttene og jeg kjenner at når hun er som hun er klarer hun faktisk å ødelegge hele dagen min. Noen ganger kjennes det ikke ut som at jeg liker henne en gang, og det er veldig vanskelig å skrive...... Anonymkode: 50ea8...760 1 13
AnonymBruker Skrevet 16. september 2022 #2 Skrevet 16. september 2022 Hmm, skjønner det ikke er lett. Men det er ikke lett å være datteren din heller. Om du ikke he hørt på de før anbefaler å høre på Podcasten til Hedvig Montgomery eller lese bøkene hennes. Kjefting er ikke så effektiv måte å få noen til å gjøre som vi vil. Tenk selv på jobb om noen kjefter. For min del gjør det at jeg får motvilje mot å gjøre det de sier og at jeg sitter igjen med en vond følelse som kan vare lenge, gjerne flere timer. Har selv måtte jobbe med hvordan jeg er mot barna, min 80-talls oppdragelse sitter i ryggmargen og jeg må jobbe aktivt for å finne bedre måter å møte barna på. Anonymkode: 27cc5...c9e 6 3 2
AnonymBruker Skrevet 16. september 2022 #3 Skrevet 16. september 2022 Haha, hvorfor kjefter du? Anonymkode: 7bc72...859 3 1
AnonymBruker Skrevet 16. september 2022 #4 Skrevet 16. september 2022 Mi jente med Adhd var akkurat lik 🙂 Og jo mer jeg maste, jo verre ble det.. Anonymkode: 0d932...bff 2 4
AnonymBruker Skrevet 16. september 2022 #5 Skrevet 16. september 2022 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Jeg har 3 barn, to voksne gutter og ei jente på 8. Gutta har vært veldig lette å ha med å gjøre, tror aldri jeg har måtte heve stemmen eller snakke hardt til noen av de noen gang. 8-åringen derimot!!!! Alle rundt tenker at hun er ei veldig snill, hyggelig og omgjengelig jente. Hun har mange venner, er veldig inkluderende og gjør aldri veldig "gale" ting, som å stikke av, stjele, være slem mot andre osv MEN...... hun hører aldri på det jeg sier til henne. Hver eneste kveld må jeg kjefte på henne for at hun ikke går og pusser tenner, legger seg ol. Hver morgen må jeg kjefte på henne for at hun skal spise minimum et halvt knekkebrød (som hun bruker 30 minutter på), hver gang jeg sier hun skal gjøre lekser prøver hun å drøye. Etter at hun har lagt seg står hun opp, og sovner sjelden før 23.00, da kommer hun og maser om vann, vondt i et bein eller det er noe hun bare MÅ si. Hun har alltid med seg venner hjem etter skolen og jeg har sagt, sikkert 50 ganger, at hun ikke kan si at alle skal spise middag hos oss hver bidige dag. Vi har ikke råd og når jeg kommer hjem har jeg stort sett kun handlet inn middag til oss tre. Likevel kommer jeg hjem og hun har en flokk venner som forventer middag! 50 ganger har jeg sagt det! Minst! Og hun hører ikke! I dag fikk jeg nok og ba henne sende hjem besøket. Jeg stod utenfor pizzasjappa og skulle hente EN pizza, som er akkurat nok til oss, da hun ringer og sier at ei venninne har fått lov til å være hos henne en time ekstra bare så hun kan spise pizza med oss! Og dette tok vi opp med henne for ca. 3 dager siden! Jeg eksploderte, og det ble knekkebrød til middag. Jeg blir så urolig forbanna på henne! Jeg har aldri opplevd noe slikt med guttene og jeg kjenner at når hun er som hun er klarer hun faktisk å ødelegge hele dagen min. Noen ganger kjennes det ikke ut som at jeg liker henne en gang, og det er veldig vanskelig å skrive...... Anonymkode: 50ea8...760 Det høres ut som du ikke liker henne, husk at kjefting ikke virker. Det å kjefte på ett barn hver dag er en helt utrolig dårlig strategi. Hun har ikke bedt om å bli født og du har plikt til å lytte til henne, snakke rolig og besinne deg. Du er den voksne her. Sorry, folk som er psykisk voldelige mot barn får ikke sympati fra meg. Du høres utslitt ut. Skaff deg en psykolog å jobb med dine egne følelser. Jenter er veldig følsomme i den alderen, og hvordan blir de neste 10 årene hvis det er så vanskelig nå? Håper hun har en rolig pappa i livet sitt, og at storebrødrene er snille mot henne. Anonymkode: 6d550...362 8 4 4
AnonymBruker Skrevet 16. september 2022 #6 Skrevet 16. september 2022 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Det høres ut som du ikke liker henne, husk at kjefting ikke virker. Det å kjefte på ett barn hver dag er en helt utrolig dårlig strategi. Hun har ikke bedt om å bli født og du har plikt til å lytte til henne, snakke rolig og besinne deg. Du er den voksne her. Sorry, folk som er psykisk voldelige mot barn får ikke sympati fra meg. Du høres utslitt ut. Skaff deg en psykolog å jobb med dine egne følelser. Jenter er veldig følsomme i den alderen, og hvordan blir de neste 10 årene hvis det er så vanskelig nå? Håper hun har en rolig pappa i livet sitt, og at storebrødrene er snille mot henne. Anonymkode: 6d550...362 Joda, hun har en rolig pappa. VELDIG rolig! Han jobber og sover..... Jeg er med henne absolutt hele tiden, hun maser 24/7. Kun på meg. Så. jada! Pappaen er veldig, veldig rolig! Anonymkode: 50ea8...760 4 3 1
AnonymBruker Skrevet 16. september 2022 #7 Skrevet 16. september 2022 AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Jeg har 3 barn, to voksne gutter og ei jente på 8. Gutta har vært veldig lette å ha med å gjøre, tror aldri jeg har måtte heve stemmen eller snakke hardt til noen av de noen gang. 8-åringen derimot!!!! Alle rundt tenker at hun er ei veldig snill, hyggelig og omgjengelig jente. Hun har mange venner, er veldig inkluderende og gjør aldri veldig "gale" ting, som å stikke av, stjele, være slem mot andre osv MEN...... hun hører aldri på det jeg sier til henne. Hver eneste kveld må jeg kjefte på henne for at hun ikke går og pusser tenner, legger seg ol. Hver morgen må jeg kjefte på henne for at hun skal spise minimum et halvt knekkebrød (som hun bruker 30 minutter på), hver gang jeg sier hun skal gjøre lekser prøver hun å drøye. Etter at hun har lagt seg står hun opp, og sovner sjelden før 23.00, da kommer hun og maser om vann, vondt i et bein eller det er noe hun bare MÅ si. Hun har alltid med seg venner hjem etter skolen og jeg har sagt, sikkert 50 ganger, at hun ikke kan si at alle skal spise middag hos oss hver bidige dag. Vi har ikke råd og når jeg kommer hjem har jeg stort sett kun handlet inn middag til oss tre. Likevel kommer jeg hjem og hun har en flokk venner som forventer middag! 50 ganger har jeg sagt det! Minst! Og hun hører ikke! I dag fikk jeg nok og ba henne sende hjem besøket. Jeg stod utenfor pizzasjappa og skulle hente EN pizza, som er akkurat nok til oss, da hun ringer og sier at ei venninne har fått lov til å være hos henne en time ekstra bare så hun kan spise pizza med oss! Og dette tok vi opp med henne for ca. 3 dager siden! Jeg eksploderte, og det ble knekkebrød til middag. Jeg blir så urolig forbanna på henne! Jeg har aldri opplevd noe slikt med guttene og jeg kjenner at når hun er som hun er klarer hun faktisk å ødelegge hele dagen min. Noen ganger kjennes det ikke ut som at jeg liker henne en gang, og det er veldig vanskelig å skrive...... Anonymkode: 50ea8...760 Tusen takk for gode råd! Skal sjekke ut den podcasten. Anonymkode: 50ea8...760 2
tangent Skrevet 16. september 2022 #8 Skrevet 16. september 2022 Huff, det høres vanskelig ut for dere begge. Her høres det litt ut som du kanskje må ta et skritt tilbake for å samle deg litt. For det høres ut som du ser nesten bare negative ting hun gjør nå. Kan partneren din ta seg litt av beskjeder og instrukser en stund? Også lurer jeg på om du kanskje har glemt litt at hun bare er 8? Jeg har en åtte år gammel gutt, og han er umoden. Han blir lett distrahert, han tøyer grenser om kvelden fordi han synes det er spennende og spesielt å være våken sent, og jeg må si til ham ca 15 ganger hver morgen at han må kle på seg. Også er han ikke klar for å administrere alle personlige forhold på egenhånd ennå. Om ungene skal spise middag hos hverandre avtaler er det noe vi voksne klarere oss i mellom. Og prøv å ikke sammenligne for mye med brødrene hennes. Hun lever med deg som den moren du er nå, ikke den du var for brødrene hennes for ti år siden når du var ti år yngre. Og kanskje er hun mer vanskelig å forstå seg på, men jeg synes egentlig hun høres ut som en ganske normal åtteåring. 9 4
AnonymBruker Skrevet 16. september 2022 #9 Skrevet 16. september 2022 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Haha, hvorfor kjefter du? Anonymkode: 7bc72...859 Fordi jeg blir så utrolig sinna. Fordi det ikke går en eneste dag uten at hun gjør noe jeg blir sinna for. Jeg er ikke en sinna person, jeg har aldri kjeftet på noen andre enn henne i hele mitt liv, faktisk. Anonymkode: 50ea8...760 5 1
missLynch Skrevet 16. september 2022 #10 Skrevet 16. september 2022 (endret) Jeg tenker vel at du har hatt to veldig enestående gutter tidligere, hvis du aldri har måttet heve stemmen 🙌 👀 Jeg mener du beskriver en ganske vanlig 8-åring, i hvert fall er det min erfaring. Endret 16. september 2022 av missLynch 10 3
AnonymBruker Skrevet 16. september 2022 #11 Skrevet 16. september 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Fordi jeg blir så utrolig sinna. Fordi det ikke går en eneste dag uten at hun gjør noe jeg blir sinna for. Jeg er ikke en sinna person, jeg har aldri kjeftet på noen andre enn henne i hele mitt liv, faktisk. Anonymkode: 50ea8...760 Forstår du er sinna, men jeg har null forståelse for at en voksen oppegående person klarer å kjefte på den måten - på et barn. Få kontroll på deg selv, du skal være den ene trygge voksne personen som barnet ditt skal kunne komme til. Kan du melde deg på COS-kurs? (Meld deg på via FVK). Vet mange har godt av det, veldig fint kurs. Datteren din høres helt normal ut, noen er også mye mer vimsete enn andre, men det er jo jævlig viktig at du altså klarer å forholde deg trygg og rolig. Uavhengig hvor sinna du blir, hallo - det er en 8 åring du snakker om. Og hvis du aldri i ditt liv har måttet heve stemmen før, okei.. Høres ikke helt sant ut, men du kan jo se for deg at kollegaen din kjefter deg huden full en gang om dagen - fordi du har glemt en beskjed eller avtale. Sikkert supert for psyken din 👍🏼 Anonymkode: 0328b...930 7 6
AnonymBruker Skrevet 16. september 2022 #12 Skrevet 16. september 2022 Jo mer du kjefter, jo mer trass og uvilje bygger du opp hos barnet. Fortsetter du sånn, får du alt i retur en dag. Anonymkode: b0e80...713 3 1 4
AnonymBruker Skrevet 16. september 2022 #13 Skrevet 16. september 2022 2 hours ago, AnonymBruker said: Fordi jeg blir så utrolig sinna. Fordi det ikke går en eneste dag uten at hun gjør noe jeg blir sinna for. Jeg er ikke en sinna person, jeg har aldri kjeftet på noen andre enn henne i hele mitt liv, faktisk. Anonymkode: 50ea8...760 Stakkars unge. Å begynne å gi deg råd her inne orker jeg ikke, for det blir ALT for langt å skrive. Men du gjør absolutt alt feil, og jeg foreslår at du forsøker å få profesjonell hjelp av noen før du ødelegger mor/datter-forholdet for godt... Anonymkode: 7bc72...859 17 1
Kaneel Skrevet 17. september 2022 #14 Skrevet 17. september 2022 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Joda, hun har en rolig pappa. VELDIG rolig! Han jobber og sover..... Jeg er med henne absolutt hele tiden, hun maser 24/7. Kun på meg. Så. jada! Pappaen er veldig, veldig rolig! Anonymkode: 50ea8...760 All min sympati å oppdra jenter er et dmt helvete kontra å oppdra gutter! Bare hold ut, etter de er over 25 og når de begynner å få barn selv er de en berikelse. 1 1
Kaneel Skrevet 17. september 2022 #15 Skrevet 17. september 2022 Det er faktisk ikke normalt å holde på sånn, ville absolutt ha sjekket fir adhd. Og jeg ville overlatt hu til faren, den mannen må på banen å ta på seg oppdrager ansvar. Og jeg hadde å info foreldrene til venner om det ikke er middag hos dete så sant du ikke er den som inviterer. Og spiser man ikke opp maten innen rimlig tid men trasser i bein med å drøye tiden, ta maten vekk. Ta fra goder rett og slett, men la faren gjøre det. Tipper å gnåler Max på deg nettopp pga faren har trukket seg tilbake. Ny motens kosemose oppdragelse funker ikke på barn av den sorten her, sett ned foten gi konsekvenser og belønn henne med ord varme og handlinger for ønsket adferd 1 2
AnonymBruker Skrevet 17. september 2022 #16 Skrevet 17. september 2022 Haha! Dette er min åtteåringer datter. Jeg tenker at hennes initiativrikdom, energi og pågangsmot vil ta henne langt i livet. Min jobb er å hjelpe henne med perspektiver, selvinnsikt og gode grenser. Men det er IKKE lett. Her er det også et enig mas med de tingene du nevner, som legging 😏 Anonymkode: 749dd...6ad 1 3
AnonymBruker Skrevet 17. september 2022 #17 Skrevet 17. september 2022 Men greit nok at hun er 8 år, men når moren sier at hun IKKE får lov å ha med venninner hver dag, vel da hører man vel etter?! Anonymkode: 29bb2...c8c 3 1
AnonymBruker Skrevet 17. september 2022 #18 Skrevet 17. september 2022 AnonymBruker skrev (49 minutter siden): Men greit nok at hun er 8 år, men når moren sier at hun IKKE får lov å ha med venninner hver dag, vel da hører man vel etter?! Anonymkode: 29bb2...c8c Muligens så har moren kjeftet og klikket mye på denne jenta, det kan ha resultert i at 8-åringen har mistet all respekt for moren og gjør det motsatte av hva hun sier. Man skal ikke klikke og kjefte slik på barn, relasjonen blir ødelagt og barna sitter igjen som utrygge. Anbefaler absolutt COS-kurs til TS, spør fastlege om henvisning til BUP for jenta også. Anonymkode: 0328b...930 4 1
AnonymBruker Skrevet 17. september 2022 #19 Skrevet 17. september 2022 PMTO-terapi👍🏻 Anonymkode: 50a9b...78b 1 3
AnonymBruker Skrevet 17. september 2022 #20 Skrevet 17. september 2022 Tar ikke far seg av noe oppdragelse? Virker som hun er blitt vant til at du er hoggestabbe for henne. Hvordan var forøvrig reaksjonen da det ble knekkebrød til middag fremfor pizza? Anonymkode: 44c03...25c 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå