AnonymBruker Skrevet 16. september 2022 #1 Skrevet 16. september 2022 Jeg er alene med et barn på 1 år, og helt siden jeg var gravid har jeg slitt med å komme tilbake til mitt tidligere, sunne kosthold. I årene før jeg ble gravid spiste jeg sunt, søtsaker spiste jeg bare en sjelden gang i blant, men jeg spiste meg alltid mett og tilfreds. Jeg hadde en vekt og kropp jeg trivdes godt med. Men under og etter graviditet ble utskeielsene litt for mange. Nå har jeg et veldig klart bilde av hvordan jeg ønsker å spise. Jeg spiser sunn, hjemmelaget mat til frokost, lunsj og middag. Men når kvelden kommer, ungen er lagt og husarbeidet er gjort er jeg ganske sliten (er som sagt alene med barnet, jobber og er i tillegg nærmeste pårørende til en med alvorlig psykisk sykdom. Så jeg er ganske sliten de fleste dagene). Og da er viljestyrken på bunn. Jeg får så sykt søtsug, og selv om jeg sjelden kjøper søtsaker, så kan jeg fort ende opp med å bake en enkel kake, lage kakao eller proppe i meg masse frukt og mat. Selv om jeg ikke er sulten. Jeg har nok en tendens til overspising. Jeg spiser lett en 500 ml boks med is, og føler meg enda ikke tilfreds etter den. Jeg ønsker jeg klarte å bare la være å spise noe på kvelden etter middag! Hver eneste dag tenker jeg: i kveld skal jeg ikke spise noe. Men så går det aldri likevel. Jeg kjøper som sagt sjeldent inn noe på forhånd, unntatt en boks is i uka som jeg vil unne meg... men på de mest desperate kvelder har jeg bestilt dessert fra foodora. Tror jeg har et problem altså. Så, hvordan unngå trøste/overspising på kvelden, når viljestyrken er på bånn? Ps. Jeg har heller ikke viljestyrke på jobb hvis søtsaker er tilgjengelig... men er kvelden som er størst problem! Anonymkode: a306f...91d 4
AnonymBruker Skrevet 16. september 2022 #2 Skrevet 16. september 2022 Alt blir en vane. Jeg periodefaster og kan gå uten fast føde fra 17 om ettermiddagen til neste morgen. Blir sulten men drikker vann og koffeinfri te. Kan du ikke spise et par brødskiver først, i stedet for å proppe i deg masse usunt? Du må gjerne belønne deg etterpå med noe snop, men da er du i alle fall mett og vil ikke hive innpå de samme mengdene. Anonymkode: e58b2...3af 1
AnonymBruker Skrevet 16. september 2022 #3 Skrevet 16. september 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Alt blir en vane. Jeg periodefaster og kan gå uten fast føde fra 17 om ettermiddagen til neste morgen. Blir sulten men drikker vann og koffeinfri te. Kan du ikke spise et par brødskiver først, i stedet for å proppe i deg masse usunt? Du må gjerne belønne deg etterpå med noe snop, men da er du i alle fall mett og vil ikke hive innpå de samme mengdene. Anonymkode: e58b2...3af Jeg ønsker egentlig å faste fra middag kl 18 til frokost neste dag.. tror det kunne hjulpet på mageproblemene mine! Men kanskje spise noe sunt først, ja.. men godt mulig jeg propper i meg like mye etterpå, da blir det bare mer totalt sett. Ts Anonymkode: a306f...91d
AnonymBruker Skrevet 16. september 2022 #4 Skrevet 16. september 2022 Du har en spiseforstyrrelse. Så først må du ta tak i det emosjonelle. Ta en prat med fastlegen din som kan henvise videre. Her vil du sikkert få mange svar om å prøve den ene eller andre dietten, men det du beskriver er langt over "å bare kose seg litt på kvelden" grunnet "lav viljestyrke". Når du sier at du baker en kake for kun deg selv, og spiser 500 ml is selv om du ikke er sulten, og selv ikke det kan fylle det emosjonelle behovet, så trenger du å ta tak i årsakene til matmisbruket. Anonymkode: 9a8a0...334 1
AnonymBruker Skrevet 16. september 2022 #5 Skrevet 16. september 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Du har en spiseforstyrrelse. Så først må du ta tak i det emosjonelle. Ta en prat med fastlegen din som kan henvise videre. Her vil du sikkert få mange svar om å prøve den ene eller andre dietten, men det du beskriver er langt over "å bare kose seg litt på kvelden" grunnet "lav viljestyrke". Når du sier at du baker en kake for kun deg selv, og spiser 500 ml is selv om du ikke er sulten, og selv ikke det kan fylle det emosjonelle behovet, så trenger du å ta tak i årsakene til matmisbruket. Anonymkode: 9a8a0...334 Ja, jeg har vel kanskje det... huff. Har hørt på podcast om overspising og kjente meg igjen i mye! I tenårene slet jeg med anorektiske tendenser. Men jeg kom over det når livssituasjonen bedret seg. Men jeg har nok et problematisk forhold til mat.. En del av det emosjonelle er nok det at jeg er nærmeste pårørende til en som er psykisk syk og det er en stor belastning i hverdagen. Jeg går allerede til støttesamtaler hos psykolog hvor jeg snakker om det. Alt annet i livet går bra, og jeg får mye skryt for at jeg er flink med barnet mitt og takler alt på en god måte. Kanskje jeg må ta opp dette med spising neste gang. For jeg skjønner jo at det er en form for trøstespising. Når det er sagt, hvis jeg må ordne opp i alt det emosjonelle FØRST, så kommer jeg til å fortsette å trøstespise i all evighet 😛 for det å være pårørende er en rolle man ikke bare kan tre ut av. Jeg har liksom kontroll på alt annet i livet, unntatt dette med maten. Anonymkode: a306f...91d 1
AnonymBruker Skrevet 16. september 2022 #6 Skrevet 16. september 2022 For meg hjelper det å ha noe god te som jeg kan glede meg til 😄 Og så skriver jeg mat dagbok. Jeg synes det er vanskelig, men det hjelper. Anonymkode: 27b16...443
AnonymBruker Skrevet 16. september 2022 #7 Skrevet 16. september 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): For meg hjelper det å ha noe god te som jeg kan glede meg til 😄 Og så skriver jeg mat dagbok. Jeg synes det er vanskelig, men det hjelper. Anonymkode: 27b16...443 God idé med Te.. jeg har skrevet matdagbok tusen ganger, men gir opp når jeg skeier ut😅 Anonymkode: a306f...91d
AnonymBruker Skrevet 16. september 2022 #8 Skrevet 16. september 2022 Hva med å oppsøke ROS i byen du bor i? Lavterskel og gratis, men verdt et forsøk. De fleste som kommer til dem sliter med overspising. Anonymkode: 0cb76...e0e
AnonymBruker Skrevet 16. september 2022 #9 Skrevet 16. september 2022 Det er en vanesak. Jeg spiser aldri etter kl 18.00, om det ikke er en spesiell anledning. Jeg kjenner ikke noen sult på kvelden, og gjør jeg det går det over. Det med viljestyrke er jo egentlig bare å bestemme seg, men kan skjønne det er enklere sagt enn gjort. Kanskje det er det du spiser som ikke holder på metthetsfølelsen? Anonymkode: b2ad3...189
AnonymBruker Skrevet 16. september 2022 #10 Skrevet 16. september 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det er en vanesak. Jeg spiser aldri etter kl 18.00, om det ikke er en spesiell anledning. Jeg kjenner ikke noen sult på kvelden, og gjør jeg det går det over. Det med viljestyrke er jo egentlig bare å bestemme seg, men kan skjønne det er enklere sagt enn gjort. Kanskje det er det du spiser som ikke holder på metthetsfølelsen? Anonymkode: b2ad3...189 Dette høres vel litt mer psykisk ut... Anonymkode: 0cb76...e0e 1
AnonymBruker Skrevet 16. september 2022 #11 Skrevet 16. september 2022 Puss tennene etter middag 😄👍 Anonymkode: 887ce...15f 2
Lill3My Skrevet 16. september 2022 #12 Skrevet 16. september 2022 AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Jeg ønsker egentlig å faste fra middag kl 18 til frokost neste dag.. tror det kunne hjulpet på mageproblemene mine! Men kanskje spise noe sunt først, ja.. men godt mulig jeg propper i meg like mye etterpå, da blir det bare mer totalt sett. Ts Anonymkode: a306f...91d Hva med p utsette middagen til 19:00. Da er det en mindre time å ikke sprekke på . Spis godt med grønnsaker og protein. Eventuelt noen ruter mørk sjokolade, litt frukt og en kopp te som dessert. Vipps er klokka da 20:00 og det er ikke så mange timer til du skal sove 1
AnonymBruker Skrevet 16. september 2022 #13 Skrevet 16. september 2022 Jeg synes det er best å kutte ut frokosten. Da har jeg flere kalorier å gå på til kvelden. Anonymkode: c0c5a...cf7 1
AnonymBruker Skrevet 16. september 2022 #14 Skrevet 16. september 2022 AnonymBruker skrev (54 minutter siden): Jeg er alene med et barn på 1 år, og helt siden jeg var gravid har jeg slitt med å komme tilbake til mitt tidligere, sunne kosthold. I årene før jeg ble gravid spiste jeg sunt, søtsaker spiste jeg bare en sjelden gang i blant, men jeg spiste meg alltid mett og tilfreds. Jeg hadde en vekt og kropp jeg trivdes godt med. Men under og etter graviditet ble utskeielsene litt for mange. Nå har jeg et veldig klart bilde av hvordan jeg ønsker å spise. Jeg spiser sunn, hjemmelaget mat til frokost, lunsj og middag. Men når kvelden kommer, ungen er lagt og husarbeidet er gjort er jeg ganske sliten (er som sagt alene med barnet, jobber og er i tillegg nærmeste pårørende til en med alvorlig psykisk sykdom. Så jeg er ganske sliten de fleste dagene). Og da er viljestyrken på bunn. Jeg får så sykt søtsug, og selv om jeg sjelden kjøper søtsaker, så kan jeg fort ende opp med å bake en enkel kake, lage kakao eller proppe i meg masse frukt og mat. Selv om jeg ikke er sulten. Jeg har nok en tendens til overspising. Jeg spiser lett en 500 ml boks med is, og føler meg enda ikke tilfreds etter den. Jeg ønsker jeg klarte å bare la være å spise noe på kvelden etter middag! Hver eneste dag tenker jeg: i kveld skal jeg ikke spise noe. Men så går det aldri likevel. Jeg kjøper som sagt sjeldent inn noe på forhånd, unntatt en boks is i uka som jeg vil unne meg... men på de mest desperate kvelder har jeg bestilt dessert fra foodora. Tror jeg har et problem altså. Så, hvordan unngå trøste/overspising på kvelden, når viljestyrken er på bånn? Ps. Jeg har heller ikke viljestyrke på jobb hvis søtsaker er tilgjengelig... men er kvelden som er størst problem! Anonymkode: a306f...91d Ha aldri søtsaker i huset og ikke spis en boks med is. Dumt å ikke ha noe annet heller, for å ha noe må du nok foe å klare dette. Prøv appelsiner og ananas. Det smaker søtt og er noe å tygge. Du kan kose deg med det. Anonymkode: 21e55...0ea
Helene1982 Skrevet 16. september 2022 #15 Skrevet 16. september 2022 (endret) AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg er alene med et barn på 1 år, og helt siden jeg var gravid har jeg slitt med å komme tilbake til mitt tidligere, sunne kosthold. I årene før jeg ble gravid spiste jeg sunt, søtsaker spiste jeg bare en sjelden gang i blant, men jeg spiste meg alltid mett og tilfreds. Jeg hadde en vekt og kropp jeg trivdes godt med. Men under og etter graviditet ble utskeielsene litt for mange. Nå har jeg et veldig klart bilde av hvordan jeg ønsker å spise. Jeg spiser sunn, hjemmelaget mat til frokost, lunsj og middag. Men når kvelden kommer, ungen er lagt og husarbeidet er gjort er jeg ganske sliten (er som sagt alene med barnet, jobber og er i tillegg nærmeste pårørende til en med alvorlig psykisk sykdom. Så jeg er ganske sliten de fleste dagene). Og da er viljestyrken på bunn. Jeg får så sykt søtsug, og selv om jeg sjelden kjøper søtsaker, så kan jeg fort ende opp med å bake en enkel kake, lage kakao eller proppe i meg masse frukt og mat. Selv om jeg ikke er sulten. Jeg har nok en tendens til overspising. Jeg spiser lett en 500 ml boks med is, og føler meg enda ikke tilfreds etter den. Jeg ønsker jeg klarte å bare la være å spise noe på kvelden etter middag! Hver eneste dag tenker jeg: i kveld skal jeg ikke spise noe. Men så går det aldri likevel. Jeg kjøper som sagt sjeldent inn noe på forhånd, unntatt en boks is i uka som jeg vil unne meg... men på de mest desperate kvelder har jeg bestilt dessert fra foodora. Tror jeg har et problem altså. Så, hvordan unngå trøste/overspising på kvelden, når viljestyrken er på bånn? Ps. Jeg har heller ikke viljestyrke på jobb hvis søtsaker er tilgjengelig... men er kvelden som er størst problem! Anonymkode: a306f...91d Jeg tenker at du gjør mye bra i å spørre om hjelp og å gå i terapi. Moren min var også psykisk syk, og jeg husker da hun var på sykehuset og fikk ECT, og søsteren min sa til meg: I krig er det nesten ingen som er deprimerte, på tross av at de har det helt jævlig. Det er når alt roer seg og de ar alene med tankene sine, at ting blir vanskelig. Jeg har nok selv av og til tatt til meg søsteren min sitt råd, og "løpt og kjempet videre" da jeg ikke vet hva som skjer om jeg stopper. Jeg kjenner deg ikke, men har en mistanke om at dette passer deg også. Jeg kan selvsagt ta helt feil. Jeg ser for meg at du løper rundt hele dagen med aleneansvar for en aktiv 1-åring, og når ungen er i seng, og du stopper å løpe, kommer tankene, og du nummer dem med mat. Jeg har vært overvektig selv, i den grad at jeg ikke kunne gå korte stekninger uten å bli sliten. Jeg har jobbet veldig hardt for å ha den vekten jeg har i dag, og jeg har fått masse støtte på forum med likesinnede. Det som alltid forundrer meg er fokuset på mat, trening og kilo, i forhold til hvor lite fokus det er på årsak og det psykologiske. Det er noe i deg som trigger overspisingen, og det må du snakke med psykologen din om. Jeg tror ikke at du kan stoppe spisemønsteret ditt om du fortsetter å si til deg selv at du har dårlig viljestyrke, eller at du ikke definerer hva trøstespisingen hjelper deg med. Jeg leser av innlegget ditt at du har behov for å forsvare deg selv, ved å si at du vanligvis spiser sunt, og at du har mye å styre med. Du skylder ikke noen å forsvare noe som helst. Jeg tror den du trenger bekreftelse fra er deg selv. At du er god nok. Og jeg tror om du er ærlig med psykologen din, kan du få det bedre med deg selv, og kose deg med litt is, i stedet for å si: jeg pleier aldri å kjøpe … og spise mens du skammer deg. Jeg kan også gi deg helt konkrete spise-råd, men jeg føler ikke at det er det du trenger. Endret 16. september 2022 av Helene1982 5 1
AnonymBruker Skrevet 17. september 2022 #16 Skrevet 17. september 2022 Hva med å starte med periodisk fasting? jeg faster fra middag og frem ti lunsj kl. 12.00 neste dag. Da kan jeg spise et stort måltid til lunsj og et godt middagsmåltid. Siden jeg er så innstilt på fasting etter det er jeg faktisk ikke fysen på kvelden lenger. Anonymkode: 70dc8...af3
Helene1982 Skrevet 17. september 2022 #17 Skrevet 17. september 2022 AnonymBruker skrev (38 minutter siden): Hva med å starte med periodisk fasting? jeg faster fra middag og frem ti lunsj kl. 12.00 neste dag. Da kan jeg spise et stort måltid til lunsj og et godt middagsmåltid. Siden jeg er så innstilt på fasting etter det er jeg faktisk ikke fysen på kvelden lenger. Anonymkode: 70dc8...af3 Jeg er ikke helsepersonell, men jeg ville ikke gitt drastiske kostholdsråd til en aleneforsørger for en 1-åring. Jeg vet ikke om hun ammer eller ikke, men jeg tenker at alle kostholdsgrep, bør gå gjennom legen hennes. 1 1
Embla Othea Skrevet 17. september 2022 #18 Skrevet 17. september 2022 (endret) Du sliter med overspising. Kontakt fastlegen. Endret 17. september 2022 av Embla Othea
AnonymBruker Skrevet 17. september 2022 #19 Skrevet 17. september 2022 Takk for alle innspill. Jeg sliter nok med overspising, ja. Men jeg har troa på at jeg kan klare å komme over det på egenhånd, bare jeg får noen gode strategier. Jeg har egentlig alltid slitt med å begrense mat og særlig søtsaker, men det er nok blitt litt mer ekstremt i det siste. Dere tenker sikkert det er naivt å klare å komme over det uten hjelp, men jeg har hvertfall klart slike ting før. Å få det kostholdet jeg ønsker, og å ha et avslappet forhold til mat, det har jeg klart tidligere. Jeg er ikke overvektig, så jeg overspiser ikke SÅ mye (og går gradvis ned i vekt etter graviditet fortsatt). Men jeg tror bare jeg må klare å bryte vanen. Og skal nevne det for psykologen min altså, men tror ikke hun kommer til å ta det sånn veldig seriøst siden jeg er normalvektig (jeg trives dog best på en litt lavere vekt enn nå). Jeg ønsker egentlig å faste fra middag til frokost neste morgen. Ca 12 timer, så tenker det skal gå fint med tanke på amming. Men da må jeg erstatte maten med noe på kveldstid. Håndarbeid? Yoga? Et eller annet avslappende rituale, som får meg til å glemme maten. Har noen noe konkrete tips for det? Anonymkode: a306f...91d 1
bettsa Skrevet 17. september 2022 #20 Skrevet 17. september 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Takk for alle innspill. Jeg sliter nok med overspising, ja. Men jeg har troa på at jeg kan klare å komme over det på egenhånd, bare jeg får noen gode strategier. Jeg har egentlig alltid slitt med å begrense mat og særlig søtsaker, men det er nok blitt litt mer ekstremt i det siste. Dere tenker sikkert det er naivt å klare å komme over det uten hjelp, men jeg har hvertfall klart slike ting før. Å få det kostholdet jeg ønsker, og å ha et avslappet forhold til mat, det har jeg klart tidligere. Jeg er ikke overvektig, så jeg overspiser ikke SÅ mye (og går gradvis ned i vekt etter graviditet fortsatt). Men jeg tror bare jeg må klare å bryte vanen. Og skal nevne det for psykologen min altså, men tror ikke hun kommer til å ta det sånn veldig seriøst siden jeg er normalvektig (jeg trives dog best på en litt lavere vekt enn nå). Jeg ønsker egentlig å faste fra middag til frokost neste morgen. Ca 12 timer, så tenker det skal gå fint med tanke på amming. Men da må jeg erstatte maten med noe på kveldstid. Håndarbeid? Yoga? Et eller annet avslappende rituale, som får meg til å glemme maten. Har noen noe konkrete tips for det? Anonymkode: a306f...91d Strikke eller starte med å strikke hvis du ikke kan det. Lese bøker, se serier eller noe annet på tv. Gå kveldsturer. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå