Gå til innhold

Vet ikke om baby liker meg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en baby på 14 dager som kun roer seg hos meg når jeg ammer. Kan godt sovne på meg i forbindelse med amming, men når hen våkner er alt i verden feil. Bytter bleie, bysser, raper og gjør alt jeg kan for at hen skal roe seg, hen girer seg bare mer opp til gråten går over i skrik. Så kommer pappaen og såvidt tar i hen også blir alt fint og trygt og baby sovner.

Vet ikke hvor jeg vil med dette. Blir bare så lei meg. Tips? Råd? Har jeg for dårlig tilknytning? Noe jeg kan gjøre for at baby skal føle seg trygg hos meg også? :( 

Anonymkode: 573bd...368

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror absolutt ikke babyen har tilknyttningsproblemer til deg, av og til er det bare pappa som gjelder men det går i perioder :) 

Anonymkode: 53932...a8e

• Liker 1
Skrevet

Bare gi det tid. En måned er du favoritten, neste måned er faren. Også endrer det seg helt uten mønster og mening :) Kanskje bare bruk tiden til å innhente deg litt og lade batteriene litt?

Anonymkode: e461b...a17

• Liker 1
Skrevet

Anbefaler deg faktisk å oppsøke hjelp om du tror at din fjorten dager gamle baby misliker deg. Helsestasjon eller fastlege. 

Anonymkode: 0db96...6c6

• Liker 6
Skrevet

Selvfølgelig liker babyen deg, det er hos deg maten er, det er trygghet. Vanskelig å vite hvorfor babyen roer seg hos far. Kanskje fordi du forbindes med mat nå?

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Har en baby på 14 dager som kun roer seg hos meg når jeg ammer. Kan godt sovne på meg i forbindelse med amming, men når hen våkner er alt i verden feil. Bytter bleie, bysser, raper og gjør alt jeg kan for at hen skal roe seg, hen girer seg bare mer opp til gråten går over i skrik. Så kommer pappaen og såvidt tar i hen også blir alt fint og trygt og baby sovner.

Vet ikke hvor jeg vil med dette. Blir bare så lei meg. Tips? Råd? Har jeg for dårlig tilknytning? Noe jeg kan gjøre for at baby skal føle seg trygg hos meg også? :( 

Det kan henge sammen med at du stresser deg opp, og dette merker babyen. Jeg har flere ganger sett førstegangsmødre snu babyen hit og dit, bysse litt for hektisk, opp av stolen, ned i stolen, prøve å legge til (amme) prøve å rape, etc. når det babyen trenger er fred og ro. 
Babyen din er fortsatt ganske ny her i verden. Tenk monoton «shhhhhh», nynne lavt på samme melodi, bysse sakte og rolig. Hold babyen tett inntil deg (og sørg for at føttene ikke er kalde).

Har du bæresjal?

• Liker 1
Skrevet

Jeg opplevde faktisk de første 3 mnd at barnet roet seg mer hos andre enn meg utenom ammestundene våre. Jeg fikk beskjed av helsesykepleier at dette er ganske normalt og kan ha tilknytning til lukten av morsmelk. 

Anonymkode: 566be...450

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Når det gjelder tilknytning, så kommer den gradvis. Så lenge du gir omsorg til babyen og responderer på dets signaler (altså tar babyen opp når den gråter, har øyekontakt i våkne stunder, og justerer deg til babyens utvikling) så vil dere utvikle en trygg tilknytning. De aller fleste barn har en trygg tilknytning til sine foreldre. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Men prøver du å amme igjen? Mulig baby er sulten og girer seg opp fordi den kan lukte melk, men ikke får. Og så når pappan tar han så forsvinner melkelukta og han sovner. 

Anonymkode: b7c84...dc6

• Liker 2
Skrevet

I starten roa babyen min seg best hos far også. Fordi jeg lukta melk, tenkte jeg. Har hørt det er normalt

Anonymkode: ad916...0c7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...